Elgiganten, vägrar tillämpa prisgaranti

Permalänk
Medlem

Elgiganten, vägrar tillämpa prisgaranti

Tjena,

Jag var inne hos Elgiganten och skulle köpa en mobiltelefon, efter en snabb sökning på prisjakt hittade jag samma telefon 100kr billigare hos en annan butik, och för att slippa köra dit tänkte jag utnyttja Elgigantens prisgarantin och få den till samma pris. Då talade jag om det för säljaren om priset, men tror ni han gick med på det? Nej, det gick inte att få den till samma pris.
Anledningen var att butiken som säljer den billigare sysslar med så kallad "gråimport". Jag frågade vad "gråimport" innebär, och fick som svar att de köper telefoner som är gjorde för andra länder, och om jag skulle behöva reklamera telefonen till butiken då kommer den att skickas till Tjeckien för att få den reparerad, men det skulle inte Elgiganten behöva göra om jag köpt och reklamera telefonen hos dem. Med detta blir det inte samma villkor vilket förfaller prisgarantin.
Jag tycker att det är trams, vad har jag som konsument med hur butiken hanterar garantinärenden, de kan skicka den till Kina om de vill, så länge jag får telefonen lagad. För mig som konsument är det fortfarande samma villkor för jag får min telefon reparerad oavsett var jag köper den ifrån.

100kr är inte mycket men jag tycker det dåligt att de håller på detta vis. Det handlar om principen.
Vad tycker ni, har jag rätt. Ska jag gå vidare med detta?

Jag har en videoinspelning på konversationen mellan mig och säljaren, för säkerhets skull. Självklart med säljarens medgivande.

Visa signatur

Bakke

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bakkee:

Tjena,

Jag var inne hos Elgiganten och skulle köpa en mobiltelefon, efter en snabb sökning på prisjakt hittade jag samma telefon 100kr billigare hos en annan butik, och för att slippa köra dit tänkte jag utnyttja Elgigantens prisgarantin och få den till samma pris. Då talade jag om det för säljaren om priset, men tror ni han gick med på det? Nej, det gick inte att få den till samma pris.
Anledningen var att butiken som säljer den billigare sysslar med så kallad "gråimport". Jag frågade vad "gråimport" innebär, och fick som svar att de köper telefoner som är gjorde för andra länder, och om jag skulle behöva reklamera telefonen till butiken då kommer den att skickas till Tjeckien för att få den reparerad, men det skulle inte Elgiganten behöva göra om jag köpt och reklamera telefonen hos dem. Med detta blir det inte samma villkor vilket förfaller prisgarantin.
Jag tycker att det är trams, vad har jag som konsument med hur butiken hanterar garantinärenden, de kan skicka den till Kina om de vill, så länge jag får telefonen lagad. För mig som konsument är det fortfarande samma villkor för jag får min telefon reparerad oavsett var jag köper den ifrån.

100kr är inte mycket men jag tycker det dåligt att de håller på detta vis. Det handlar om principen.
Vad tycker ni, har jag rätt. Ska jag gå vidare med detta?

Jag har en videoinspelning på konversationen mellan mig och säljaren, för säkerhets skull.

Okej? Jag har fått prisgarantin tillämpad, vad var det för butik du jämförde mot?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är upp till Elgiganten att sätta villkor för deras prisgaranti. Så nej, du har inte rätt.

Permalänk
Medlem

Det är en lokalbutik i samma stad, ej webbutik.
Om de tillämpar prisgarantin så är det just mitt fall som jag ifrågasätter.

Visa signatur

Bakke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakkee:

Tjena,

Jag var inne hos Elgiganten och skulle köpa en mobiltelefon, efter en snabb sökning på prisjakt hittade jag samma telefon 100kr billigare hos en annan butik, och för att slippa köra dit tänkte jag utnyttja Elgigantens prisgarantin och få den till samma pris. Då talade jag om det för säljaren om priset, men tror ni han gick med på det? Nej, det gick inte att få den till samma pris.
Anledningen var att butiken som säljer den billigare sysslar med så kallad "gråimport". Jag frågade vad "gråimport" innebär, och fick som svar att de köper telefoner som är gjorde för andra länder, och om jag skulle behöva reklamera telefonen till butiken då kommer den att skickas till Tjeckien för att få den reparerad, men det skulle inte Elgiganten behöva göra om jag köpt och reklamera telefonen hos dem. Med detta blir det inte samma villkor vilket förfaller prisgarantin.
Jag tycker att det är trams, vad har jag som konsument med hur butiken hanterar garantinärenden, de kan skicka den till Kina om de vill, så länge jag får telefonen lagad. För mig som konsument är det fortfarande samma villkor för jag får min telefon reparerad oavsett var jag köper den ifrån.

100kr är inte mycket men jag tycker det dåligt att de håller på detta vis. Det handlar om principen.
Vad tycker ni, har jag rätt. Ska jag gå vidare med detta?

Jag har en videoinspelning på konversationen mellan mig och säljaren, för säkerhets skull. Självklart med säljarens medgivande.

Finns det någon mer detaljerad text angående prisgarantin än det som återfinns på deras webbsida?

"Vi lämnar 30 dagar prisgaranti från köptillfället. Skulle du mot förmodan hitta en produkt billigare, betalar vi tillbaka mellanskillnaden. Förutsättningen är att produkten är av samma märke samt har motsvarande specifikationer och kan köpas på lika villkor. Prisgarantin gäller mot lokala butikskonkurrenter och inte mot aktörer på Internet. Glöm inte att ta med kvittot." -- http://www.elgiganten.se/cms/hos-elgiganten/kundgarantier/

Jag antar att det de hävdar är att det inte är att köpa på samma villkor, förutsatt att det är en lokal butik det gäller?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

vad har de för belägg för gråimporten?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Det är upp till Elgiganten att sätta villkor för deras prisgaranti. Så nej, du har inte rätt.

Däremot marknadsförs ju prisgarantin som en del av produkten och är därför en del av avtalet som gjordes vid köp. Det är frivilligt för Elgiganten att tillämpa prisgarantin men när köpet väl är gjord så är prisgarantin en del av avtalet.

Pacta sunt servanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Däremot marknadsförs ju prisgarantin som en del av produkten och är därför en del av avtalet som gjordes vid köp. Det är frivilligt för Elgiganten att tillämpa prisgarantin men när köpet väl är gjord så är prisgarantin en del av avtalet.

Pacta sunt servanda.

Vilket köp är gjort i TS fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakkee:

Tjena,

Jag var inne hos Elgiganten och skulle köpa en mobiltelefon, efter en snabb sökning på prisjakt hittade jag samma telefon 100kr billigare hos en annan butik, och för att slippa köra dit tänkte jag utnyttja Elgigantens prisgarantin och få den till samma pris. Då talade jag om det för säljaren om priset, men tror ni han gick med på det? Nej, det gick inte att få den till samma pris.
Anledningen var att butiken som säljer den billigare sysslar med så kallad "gråimport". Jag frågade vad "gråimport" innebär, och fick som svar att de köper telefoner som är gjorde för andra länder, och om jag skulle behöva reklamera telefonen till butiken då kommer den att skickas till Tjeckien för att få den reparerad, men det skulle inte Elgiganten behöva göra om jag köpt och reklamera telefonen hos dem. Med detta blir det inte samma villkor vilket förfaller prisgarantin.
Jag tycker att det är trams, vad har jag som konsument med hur butiken hanterar garantinärenden, de kan skicka den till Kina om de vill, så länge jag får telefonen lagad. För mig som konsument är det fortfarande samma villkor för jag får min telefon reparerad oavsett var jag köper den ifrån.

100kr är inte mycket men jag tycker det dåligt att de håller på detta vis. Det handlar om principen.
Vad tycker ni, har jag rätt. Ska jag gå vidare med detta?

Jag har en videoinspelning på konversationen mellan mig och säljaren, för säkerhets skull. Självklart med säljarens medgivande.

Om du ska gå vidare? Något så enkelt som att du spelar in konversationer får det hela att framstå som absurt.
Vi förstår att du är förbannad, men ta istället dina pengar och gå till din lokala grå-import.

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Om du ska gå vidare? Något så enkelt som att du spelar in konversationer får det hela att framstå som absurt.
Vi förstår att du är förbannad, men ta istället dina pengar och gå till din lokala grå-import.

jag frågade om jag har rätt och ville få Era synpunkter på konsumenträtten.

§1 i citat och svar
Visa signatur

Bakke

Permalänk
Medlem

För mig som konsument får jag exakt samma produkt med samma garantivillkor, vilket är på samma villkor som Elgiganten. Sen var Elgigantens konkurrenter köper in sina produkter är inte relevant för mig.

Visa signatur

Bakke

Permalänk
Medlem

det ironiska är att Elgiganten också ofta gråimporterar saker.

saker som då inte säljs på lika villkor mest pga ett par andra landsbokstäver i produktnumren.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ta dina pengar till den lokala butiken?

Förstår inte varför du gnäller för att du inte kunde köpa en liknande produkt hos en butik till samma pris som den säljs i en annan butik.

Bättre att stödja mindre lokala butiker än större bolag som Elgiganten.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Detta låter ju helt absurt. Inte på grund av Elgigantens nekande av prisgaranti utan på grund av dig.

Nej, du borde inte gå vidare med detta, det är hundra kronor det handlar om. Det med gråimport stämmer förmodligen, det är inte alls ovanligt. Att du ens fick för dig att videoinspela samtalet låter ärligt talat helt vrickat. Hade jag varit den säljaren hade jag nog inte velat ha dig som kund.

Sorry om det låter hårt, men jag har svårt för paragrafryttare

Skrivet av d0b:

Ta dina pengar till den lokala butiken?

Förstår inte varför du gnäller för att du inte kunde köpa en liknande produkt hos en butik till samma pris som den säljs i en annan butik.

Bättre att stödja mindre lokala butiker än större bolag som Elgiganten.

+1

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Ta dina pengar till den lokala butiken?

Förstår inte varför du gnäller för att du inte kunde köpa en liknande produkt hos en butik till samma pris som den säljs i en annan butik.

Bättre att stödja mindre lokala butiker än större bolag som Elgiganten.

Precis, om det är "exakt samma produkt med samma garantivillkor" gå till den andra butiken och köp telefonen där.

Permalänk
Medlem

Ja ja, jag har redan köpt den från den andra butiken. Men jag vill veta om de har rätt i frågan? Är det inte samma villkor?

Visa signatur

Bakke

Permalänk
Medlem

Jag tycker TS fråga är befogad. Ett företag som inte (kanske, jag vet inte) håller vad det lovar, hör inte det hemma under konsumenträtt?

Permalänk
Mattecoach

Jag tycker att TS först ska kolla upp om det är samma villkor. Jag tycker att reparationer hör till "villkor", om de då har olika förfaranden där så har de också olika villkor. Om TS sen inte bryr sig om detta har inte med Elgiganten att göra, för dem är det ju fortfarande skillnad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bakkee:

Ja ja, jag har redan köpt den från den andra butiken. Men jag vill veta om de har rätt i frågan? Är det inte samma villkor?

Konsumentköplagen gäller likadant vid köp i Sverige. Garantier är frivilliga kan skilja hur mycket som helst och det finns exempel på gråimporterade produkter där den normala tillverkargarantin inte gäller eftersom tillverkaren inte godkänner garantier/utbyte av varor som inte är från "rätt" marknad. Jag har råkat ut för detta med en hårddisk gråimporterad av Dustin avsedd för nordamerika (fick den dock utbytt direkt efter klagomål, men hur många serienummerkollar sina HDs direkt vid köp? Den 5-åriga garantin var alltså ogiltig i Sverige). Vill minnas mig ha läst samma sak om Samsung-TV.

Enligt konsumentköplagen kan man alltid reklamera en produkt i tre år, men efter sex månader måste man själv visa att felet är ursprungligt. Garantierna är normalt sett mer generösa.

Så nej, det kan vara helt olika villkor om den ena butiken gråimporterar men inte den andra, precis som Elgiganten vill hävda.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Jag tycker att TS först ska kolla upp om det är samma villkor. Jag tycker att reparationer hör till "villkor", om de då har olika förfaranden där så har de också olika villkor. Om TS sen inte bryr sig om detta har inte med Elgiganten att göra, för dem är det ju fortfarande skillnad.

Om telefonen repareras hos tillverkaren i Tjeckien eller Sverige spelar väl ingen roll? Försäljning eller garantivillkoren har inte ändrats.
Behöver bara få det klart så jag vet till nästa gång man hamnar i en sådan situation...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bakke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakkee:

Om telefonen repareras hos tillverkaren i Tjeckien eller Sverige spelar väl ingen roll? Försäljning eller garantivillkoren har inte ändrats.
Behöver bara få det klart så jag vet till nästa gång man hamnar i en sådan situation...

Skickades från m.sweclockers.com

nä. men det är ju det du skulle tagit reda på isåfall.

innan eller i samband med att säljaren påstår hur den andra butiken opererar. det är är inte omöjligt att de skulle erbjuda samma villkor och säljaren (på Elgiganten) bara antar saker om konkurrenten. men det vet vi ju inte som sagt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Elgigantens prisgaranti är en tjänst dem erbjuder och dem kan säga att den inte går att tillämpa i den i detta köp om dem vill.

Sedan låter det skumt att du spelade in konversationen med försäljaren till vilka nytta då? Försöka få skadestånd eller något liknande?

PS prisgaranti räknas inte som vanlig garanti ändå dem försöker inte trolla bort riktig garanti. Ds

Skrivet av Bakkee:

Om telefonen repareras hos tillverkaren i Tjeckien eller Sverige spelar väl ingen roll? Försäljning eller garantivillkoren har inte ändrats.
Behöver bara få det klart så jag vet till nästa gång man hamnar i en sådan situation...

Skickades från m.sweclockers.com

Det spelar roll om dem ska skicka mobilen utomlands jämfört med att skicka inom Sverige om den behöver repareras.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Elgigantens prisgaranti är en tjänst dem erbjuder och dem kan säga att den inte går att tillämpa i den i detta köp om dem vill.

det är varken en garanti eller tjänst, det är marknadsföring. men falsk sådan om man inte ens nöjer sig med sina egna finstilta förbehåll.

(som vi som sagt dock inte vet om de berördes eller ej här)

Skrivet av Pinkn00b:

PS prisgaranti räknas inte som vanlig garanti ändå dem försöker inte trolla bort riktig garanti. Ds

åjodå. men det är ett annat ämne..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakkee:

Om telefonen repareras hos tillverkaren i Tjeckien eller Sverige spelar väl ingen roll? Försäljning eller garantivillkoren har inte ändrats.
Behöver bara få det klart så jag vet till nästa gång man hamnar i en sådan situation...

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det spelar roll, tillverkare har inte alltid samma villkor gällande garantier etc när det kommer till olika länder. Har för mig att t.ex pixelgaranti på skärmar kan skilja sig rätt markant.

Sen är det oftast väldigt bökigt när saker skickas utomlands för garanti, ingen process jag skulle vilja riskera för 100:- skillnad.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

vad är problemet med dom som svarar otrevligt och ifrågasätter TS?
det är en intressant fråga han ställer oavsett om det handlar om 30kr eller 1000kr. oavsett om han har bevis för att säljaren sagt detta med inspelning eller bara ryktesväg.

jag har aldrig haft problem själv med prisgaranti under alla år man handlat av de butiker som marknadsför med hjälp av prisgaranti. hade en säljarebörjat tjaffsa om det hade jag inte nöjt mig med ett svar från en random säljare utan fått be att prata med hans chef för att reda ut det. ibland får man riktiga puckon till säljare och det har man ju stött på givetvis..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakkee:

Om telefonen repareras hos tillverkaren i Tjeckien eller Sverige spelar väl ingen roll? Försäljning eller garantivillkoren har inte ändrats.
Behöver bara få det klart så jag vet till nästa gång man hamnar i en sådan situation...

Skickades från m.sweclockers.com

Dom har inte specificerat från vilken sida det ska vara på lika villkor så du måste vist ta hänsyn till hur det är för butiken och inte bara din egen.

Skrivet av Pinkn00b:

Det spelar roll om dem ska skicka mobilen utomlands jämfört med att skicka inom Sverige om den behöver repareras.

Tex lär det kosta olika mycket att skicka inom Sverige jämfört med Tjeckien (eller Kina). Oavsett vem som står för kostnaden så gör bara det här lilla att det är olika villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakkee:

Tjena,

Jag var inne hos Elgiganten och skulle köpa en mobiltelefon, efter en snabb sökning på prisjakt hittade jag samma telefon 100kr billigare hos en annan butik

Skrivet av Bakkee:

Det är en lokalbutik i samma stad, ej webbutik.
Om de tillämpar prisgarantin så är det just mitt fall som jag ifrågasätter.

Dom finns på prisjakt men inte på webben?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Dom finns på prisjakt men inte på webben?

Haha, vill gärna höra TS förklaring till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Dom finns på prisjakt men inte på webben?

Om du tänker till lite som menar nog TS att det är en fysisk butik som man kan gå in och handla hos.
Endel Webbutiker har ju endast lager och säljer endast på webben eller via postorder.

Är nog mest än principfråga, är väl intressant att veta hur sånnt som prisgaranti gäller.
Är butiken skyldig att ha det om dom har annonserat om det, eller kan dom helt enkelt bara välja bort det när det inte passar.

Permalänk
Medlem

Alltså, kära nån, att du orkar för hundra spänn ?

Skaffa en hobby, mycket roligare.

Dessutom behöver Elgiganten inte sälja till dig alls om de inte vill.

Själv tog jag en runda på skjutbanan i förmiddags o nu sitter jag vid grillen med en bärs i solskenet, gött !

Edit: Elgiganten skiter på sina kunder när man vill ha hjälp och tar ut fullständiga ockerpriser på många saker, man ska köpa det man absolut måste och sedan undvika dem o hoppas sakerna inte strular under garantin.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.