Jag skulle nog säga så här.
Gråimport är absolut en korrekt anledning att neka prisgaranti på en vara. Däremot att neka en prisgaranti på 100kr låter orimligt för en butik som omsätter flera hundra tusen->en miljon om dagen. De skulle inte bry sig om 100 kr hit eller dit. Jag säger inte att så är fallet, men det som är mer troligt är att säljaren använde sin rätt att neka prisgaranti för att kund inte var trevlig. Alla som någonsin jobbat i butik vet att det finns väldigt många olika kunder och vissa är man snällare mot, även att man inte behöver.
Ett inte helt otroligt scenario
Kund: Hej prisgaranti blabla
Säljare(förklarar): Gråimport etc, prisgaranti gäller inte
Här bryter vi för två olika scenarion:
Kund version 1: VA; VAD SÄGER DU? Detta ska jag spela in och lägga på youtube!
Säljare: Gör du det, jag har rätten på min sida och med tanke på att du beter dig som ett arsle så tänker jag inte gå med på prisgaranti bara för att vara jävlig tillbaka. (Detta säger ju självfallet inte säljaren utan nickar bara och säger spela in hur mycket du vill, det är helt okej)
Version 2:
Kund version 2: Jaha, då förstår jag vad du menar. Jag gillar ju att handla här hos er och handlar ju mycket hos er. Du tror inte att du kan lösa det ändå för att få en glad kund ? (stort leende)
Säljare: Absolut, normalt sett så gör vi inte det när prisgarantin inte gäller, men eftersom du ber så snällt och det är så små summor att bråka om så löser vi det
Någon som ser skillnaden?