Elgiganten, vägrar tillämpa prisgaranti

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga så här.

Gråimport är absolut en korrekt anledning att neka prisgaranti på en vara. Däremot att neka en prisgaranti på 100kr låter orimligt för en butik som omsätter flera hundra tusen->en miljon om dagen. De skulle inte bry sig om 100 kr hit eller dit. Jag säger inte att så är fallet, men det som är mer troligt är att säljaren använde sin rätt att neka prisgaranti för att kund inte var trevlig. Alla som någonsin jobbat i butik vet att det finns väldigt många olika kunder och vissa är man snällare mot, även att man inte behöver.

Ett inte helt otroligt scenario

Kund: Hej prisgaranti blabla
Säljare(förklarar): Gråimport etc, prisgaranti gäller inte

Här bryter vi för två olika scenarion:

Kund version 1: VA; VAD SÄGER DU? Detta ska jag spela in och lägga på youtube!
Säljare: Gör du det, jag har rätten på min sida och med tanke på att du beter dig som ett arsle så tänker jag inte gå med på prisgaranti bara för att vara jävlig tillbaka. (Detta säger ju självfallet inte säljaren utan nickar bara och säger spela in hur mycket du vill, det är helt okej)

Version 2:
Kund version 2: Jaha, då förstår jag vad du menar. Jag gillar ju att handla här hos er och handlar ju mycket hos er. Du tror inte att du kan lösa det ändå för att få en glad kund ? (stort leende)
Säljare: Absolut, normalt sett så gör vi inte det när prisgarantin inte gäller, men eftersom du ber så snällt och det är så små summor att bråka om så löser vi det

Någon som ser skillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Men det är inte nödvändigtvis samma villkor för kunden, om du läst tråden hade du förstått det. Det finns massvis med exempel där tillverkaren ger olika garantier i olika länder samt INTE godkänner samma garantivillkor om produkten är såld i en marknad den inte är avsedd för.

Bara det faktum att produkten vid garantiärende inte skulle repareras av tillverkarens ombud i Sverige utan skickas utomlands gör faktiskt att man kan se det som att den säljs på olika villkor, vare sig du vill tolka det så eller inte.

Tråden handlar inte om tillverkare eller garantier, utan om Elgiganten.
Deras formulering är vad som utgör deras prisgaranti.
Det står "kan köpas på lika villkor", inte säljas...
Det är bara larvigt att forsätta hävda något annat... tills de ändrar villkoren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Elgiganten lämnar 30 dagars prisgaranti på köp. Skulle du mot förmodan hitta produkten med billigare pris hos någon annan betalar vi tillbaka mellanskillnaden. Förutsättningen är att produkten är av samma märke samt har motsvarande specifikationer och kan köpas på lika villkor. Prisgarantin gäller mot lokala butikskonkurrenter och ej mot Internet.
Glöm inte att ta med kvittot.

- http://www.elgiganten.se/cms/elgiganten-kundgaranti/garantier...

Dom verkar nog ha ändrat detta. Så här såg de inte ut för ett par år sedan om jag inte minns helt fel, då var de mycket mer utförliga. Jag kan utan problem vända på detta så att Elgiganten friskriver sig, MEN du ska inte behöva vara jurist för att kunna tolka sådant här. I sitt försök att förenkla hela den kundgarantin så måste jag säga att Elgiganten inte bör friskriva sig från gråimport då det enda sättet du kan "skriva" bort det med ovanstående paragraf är när man börjar juridiskt tolka termer på avancerad nivå, och det ska man inte behöva göra som kund. I detta fall tycker jag TS borde fått sin prisgaranti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Tråden handlar inte om tillverkare eller garantier, utan om Elgiganten.
Deras formulering är vad som utgör deras prisgaranti.
Det står "kan köpas på lika villkor", inte säljas...
Det är bara larvigt att forsätta hävda något annat... tills de ändrar villkoren.

Jag har förklarat varför det inte är på lika villkor, om du vägrar göra någon annan tolkning än din egen högst privata är det din sak.

Det handlar självklart om garantier och vilka dylika som tillverkare ger, det är fullkomligt självklart att om garantivillkoren skiljer sig åt så är det inte på samma villkor som kunden handlar produkten. Något annat vore löjligt att hävda.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Du borde få telefonen gratis. Telefoner ska vara gratis.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jag har förklarat varför det inte är på lika villkor, om du vägrar göra någon annan tolkning än din egen högst privata är det din sak.

Det handlar självklart om garantier och vilka dylika som tillverkare ger, det är fullkomligt självklart att om garantivillkoren skiljer sig åt så är det inte på samma villkor som kunden handlar produkten. Något annat vore löjligt att hävda.

Men hur fasen ska man veta detta? Hur många procent av Sveriges befolkning vet ens vad gråimport är och vad det för med sig? Många företag som säljer gråimport skyltar ju inte ens med det.

Jag säger inte att du har fel, men det blir ju bara olyckligt för Elgiganten då det trots att dom må ha rätt bara ger förvirrade och irriterade kunder, framförallt på sånna skitsummor som 100:-.

Permalänk
Medlem

man får vara nöjd med det lilla...

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Men hur fasen ska man veta detta? Hur många procent av Sveriges befolkning vet ens vad gråimport är och vad det för med sig? Många företag som säljer gråimport skyltar ju inte ens med det.

Jag säger inte att du har fel, men det blir ju bara olyckligt för Elgiganten då det trots att dom må ha rätt bara ger förvirrade och irriterade kunder, framförallt på sånna skitsummor som 100:-.

Elgiganten borde självklart informera om vad gråimport kan ha för inverkan på ditt köp, det är ju ett hyggligt säljargument om inte annat.

Sen bör man ju som konsument hålla sig informerad, men visst är det inte alltid så lätt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jag har förklarat varför det inte är på lika villkor, om du vägrar göra någon annan tolkning än din egen högst privata är det din sak.

Det handlar självklart om garantier och vilka dylika som tillverkare ger, det är fullkomligt självklart att om garantivillkoren skiljer sig åt så är det inte på samma villkor som kunden handlar produkten. Något annat vore löjligt att hävda.

Detta svarade servicechefen

"För att vi skall kunna erbjuda dig som kund prisgarantin behöver vi veta om produkten finns i lager hos kunkurrenten samt att vi även behöver veta det aktuella priset. Utan detta kan det inte anses som att varan kan köpas på samma villkor."
Har alltså inget att göra med dina garantivillkor.

Permalänk

Utdrag från Konsumentverkets "vägledning om prisinformation".

"”Lägsta prisgaranti” eller liknande får endast användas när näringsidkaren faktiskt kan visa att lägre priser över huvud taget inte kan uppbringas någonstans på något sätt."

Det var intressant eftersom jag själv har hört att det finns en "skillnad" på nätbutiker och fysiska, något som uppenbarligen är ett påhitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Utdrag från Konsumentverkets "vägledning om prisinformation".

"”Lägsta prisgaranti” eller liknande får endast användas när näringsidkaren faktiskt kan visa att lägre priser över huvud taget inte kan uppbringas någonstans på något sätt."

Det var intressant eftersom jag själv har hört att det finns en "skillnad" på nätbutiker och fysiska, något som uppenbarligen är ett påhitt.

Eftersom du citerar någonting ur ett sammanhang och dessutom inte länkar till källan är det svårt att vara säker, men den av dig citerade passagen handlar troligtvis inte om prismatchning som i det här fallet med EG, utan om butiker som marknadsför sig med "vi är alltid billigast" och ett krav för att sådan marknadsföring skall vara tillåten.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Chrisism8:

- http://www.elgiganten.se/cms/elgiganten-kundgaranti/garantier...

Dom verkar nog ha ändrat detta. Så här såg de inte ut för ett par år sedan om jag inte minns helt fel, då var de mycket mer utförliga. Jag kan utan problem vända på detta så att Elgiganten friskriver sig, MEN du ska inte behöva vara jurist för att kunna tolka sådant här. I sitt försök att förenkla hela den kundgarantin så måste jag säga att Elgiganten inte bör friskriva sig från gråimport då det enda sättet du kan "skriva" bort det med ovanstående paragraf är när man börjar juridiskt tolka termer på avancerad nivå, och det ska man inte behöva göra som kund. I detta fall tycker jag TS borde fått sin prisgaranti.

Är inte detta "Förutsättningen är att produkten är av samma märke samt har motsvarande specifikationer och kan köpas på lika villkor" det som i praktiken är räddningsplankan för El-giganten i detta fall? De flesta produkter har en lång harang med bokstäver/siffror för att exakt identifiera modell och dessa skiljer sig typiskt när det är exakt samma enhet men avsett för olika regioner. Nu vet jag inte om så är fallet för telefonen TS inhandlat, men där finns ett kryphål för prisgaranti.

Själv har jag bara positiva erfarenheter av El-giganten och deras prisgaranti, har använt den ett par gånger och har aldrig varit någon diskussion när man visat upp priset från en konkurrent i mobilwebbläsaren. Sist köpte jag en rätt dyr ugn där jag _först_ utnyttjade prisgaranti (via säljare i butik) för att sedan gå till kassan och säga att jag ville utnyttja den kampanj de körde, 20% som avdrages i kassan. Fick alltså 20% rabatt _efter_ prisgaranti

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Detta svarade servicechefen

"För att vi skall kunna erbjuda dig som kund prisgarantin behöver vi veta om produkten finns i lager hos kunkurrenten samt att vi även behöver veta det aktuella priset. Utan detta kan det inte anses som att varan kan köpas på samma villkor."
Har alltså inget att göra med dina garantivillkor.

Vem är "servicechefen"? Var svarade "servicechefen" detta? Säger han också att "dessa är de enda skälen till att vi kan neka prisgaranti"? Om inte så har du fortfarande fel.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Förstår båda sidorna här. Rent principiellt är det intressant för konsument att få reda på vad prisgarantin är värd då det basuneras ut mycket om den samt är en del av marknadsföringen att locka kunder.

Grå import är å andra sidan riktigt tråkigt och smärtsamt för många butiker att konkurrera mot då det oftast köps in via olika grossitled och skapar en ojämn marknad. Sedan tycker jag att Prisjakt och Pricerunenr etc borde ha bättre koll på butiker som är med i sökningarna.

De få gånger jag köper i butik så brukar jag fråga vad prisgarantin gäller och då brukar de förklara hur det ser ut och då kan man plocka fram sin prisjakt app och se om priset är OK. Om du är ok med butikens argument då är det ok. Att så här i efterhand hitta andra prylar känns alltid väldigt vagt vilket detta fall vittnar om.

Rrent principiellt är det är intressant diskussion och problematik - oavsett det aktuella värdet.

Permalänk
Skrivet av twit:

Eftersom du citerar någonting ur ett sammanhang och dessutom inte länkar till källan är det svårt att vara säker, men den av dig citerade passagen handlar troligtvis inte om prismatchning som i det här fallet med EG, utan om butiker som marknadsför sig med "vi är alltid billigast" och ett krav för att sådan marknadsföring skall vara tillåten.

Nja, källan är angiven i form av att konsumentverket har skrivit en vägledningsrapport som heter just det. Jag läste inte så noga och den är skriven 2012 men den verkar logisk eftersom den är otroligt övertydlig i sin beskrivning. Dock så står det även att kunden själv har ansvaret att visa upp ett "lägsta pris". Ska se om det är trams när jag kommer hem men än så länge så är jag övertygad om motsatsen.

EDIT:
"Konsumentverkets vägledning
om prisinformation – 2012"

"2.2.2 Exempel på prisuttryck i marknadsföring
En del uttryck, till exempel ”fyndpris”, förekommer ofta i marknadsföring för att framhäva att ett pris är särskilt förmånligt. I lagtext och domstolspraxis finns regler för hur dessa uttryck får användas. En huvudregel är att alla uttryck och påståenden som finns i marknadsföring ska vara vederhäftiga, dvs. de ska vara sanna. Här nedan följer några vanliga uttryck samt rekommendationer om hur dessa bör användas.
...
"(i) ”Lägsta prisgaranti” eller liknande får endast användas när näringsidkaren faktiskt kan visa att lägre priser över huvud taget inte kan uppbringas
någonstans på något sätt. Det är oftast vilseledande att koppla ihop ordet ”garanti” och ”lägsta pris” eftersom det kan ge konsumenten intrycket av att
han inte behöver kontrollera vad andra näringsidkare tar betalt för produkten. Det får inte heller krävas att konsumenten tvingas åberopa garantin för att få pengar tillbaka om lägre pris påträffas. Priset ska vara det lägsta redan från början."

Min slutsats: Många säljare balanserar på och utanför gränsen till vad som är tillåtet och har dessutom ett eget fabricerat uttryck som lyder "prisgaranti" (vad betyder det, att produkten garanterat kostar något?) därav så borde de sitta säkert men det är fortfarande medvetet och media borde peta på det. Det är bara dumheter att marknadsföra sig under falska premisser.

Permalänk

Efter som den finns billigare och är grå importerad. Men ändå ska vara lika bra. Så köp den och sluta grina.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Efter som den finns billigare och är grå importerad. Men ändå ska vara lika bra. Så köp den och sluta grina.

Skickades från m.sweclockers.com

Snacka om att missa syftet med diskussionen.

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Snacka om att missa syftet med diskussionen.

Om du läser hela tråden så ser du att jag skrivit tidigare att det skiljer sig gällande de mer generösa garantierna från tillverkaren. För att den ska gälla så ska den vara köpt via den svenska distrubutören. Men ni gnäller fortfarande vidare på att det ändå är same shit fast det ändå inte är det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Hur fan ska kunden skilja på om det är laglig eller olaglig gråimport som Elgiganten hävdar? De importerar ju själva laglig gråimport från Norge när de säljer sina mobiler här.
Antingen ändrar de sina villkor eller så är det falsk marknadsföring om de fortsätter hävda detta som argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Antingen ändrar de sina villkor eller så är det falsk marknadsföring om de fortsätter hävda detta som argument.

De klargör klart och tydligt att deras garanti gäller under förutsättning att du kan köpa varan med samma vilkor.
Får du då tre års utbytesgaranti på en svensksåld via tillverkaren och enbart reklamationsrätt mot ÅF på en gråimporterad så är det itne samma vilkor.

Därmed är det helt i enlighet med deras vilkor

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pinkn00b:

Elgigantens prisgaranti är en tjänst dem erbjuder och dem kan säga att den inte går att tillämpa i den i detta köp om dem vill.

Sedan låter det skumt att du spelade in konversationen med försäljaren till vilka nytta då? Försöka få skadestånd eller något liknande?

PS prisgaranti räknas inte som vanlig garanti ändå dem försöker inte trolla bort riktig garanti. Ds

Det spelar roll om dem ska skicka mobilen utomlands jämfört med att skicka inom Sverige om den behöver repareras.

Det heter de i det här fallet. Med din logik är ju prisgarantin aldrig tillämpbar då alla butiker hanterar saker lite olika och om du menar på fullt allvar att det handlar om olika villkor... ja då är det nog dags att låsa in sig...

Skrivet av Yorg:

Jo det spelar roll, tillverkare har inte alltid samma villkor gällande garantier etc när det kommer till olika länder. Har för mig att t.ex pixelgaranti på skärmar kan skilja sig rätt markant.

Sen är det oftast väldigt bökigt när saker skickas utomlands för garanti, ingen process jag skulle vilja riskera för 100:- skillnad.

So what? Du förstår ju ändå inte vad han frågade om i sitt inlägg. Lönt att dra upp massa annat dravel då?

Skrivet av Karaff:

Alltså, kära nån, att du orkar för hundra spänn ?

Skaffa en hobby, mycket roligare.

Dessutom behöver Elgiganten inte sälja till dig alls om de inte vill.

Själv tog jag en runda på skjutbanan i förmiddags o nu sitter jag vid grillen med en bärs i solskenet, gött !

Edit: Elgiganten skiter på sina kunder när man vill ha hjälp och tar ut fullständiga ockerpriser på många saker, man ska köpa det man absolut måste och sedan undvika dem o hoppas sakerna inte strular under garantin.

Var exakt går gränsen för att det ska vara ok att orka? Är det 500 kronor men inte 499 eller är det 499 men inte 498? Och sen är det en princip och han undrar om det är rätt av Elgiganten att göra såhär. Inte om man bör orka eller vad du nu sitter och fantiserar om.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

De klargör klart och tydligt att deras garanti gäller under förutsättning att du kan köpa varan med samma vilkor.
Får du då tre års utbytesgaranti på en svensksåld via tillverkaren och enbart reklamationsrätt mot ÅF på en gråimporterad så är det itne samma vilkor.

Därmed är det helt i enlighet med deras vilkor

Nej det står inte med samma villkor.
Kunden köper något samma villkor.
Det är inte avgörande hur butiken köpt in varan eller om det är samma varukod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Om du läser hela tråden så ser du att jag skrivit tidigare att det skiljer sig gällande de mer generösa garantierna från tillverkaren. För att den ska gälla så ska den vara köpt via den svenska distrubutören. Men ni gnäller fortfarande vidare på att det ändå är same shit fast det ändå inte är det.

Kan du ge något exempel på sådana generösa garantier? Jag har då nämligen aldrig sett några, allra minst på en TV, telefon eller liknande. De blir inskickade till Infocare som gör lite som de själva vill och det är ett enda tjatande och gnatande för att få rätt oavsett varifrån produkten kommer. Bottom line är att det oftast är Konsumentköplagen som gäller i alla fall.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Kan du ge något exempel på sådana generösa garantier? Jag har då nämligen aldrig sett några, allra minst på en TV, telefon eller liknande. De blir inskickade till Infocare som gör lite som de själva vill och det är ett enda tjatande och gnatande för att få rätt oavsett varifrån produkten kommer. Bottom line är att det oftast är Konsumentköplagen som gäller i alla fall.

Samsung har service i hemmet på alla tv apparater större än 37".
LG reparera också din tv förutsatt att det inte är en grå importerad

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2