Iphone 6 eller S6/LG G4/Z3

Permalänk
Medlem

Iphone 6 eller S6/LG G4/Z3

Tjena, har ett litet dilemma, jag har fått en gratis Iphone 6 - 16gb, det finns bara ett litet problem med den och det är att kameran varken bak eller fram fungerar, men annars fungerar mobilen felfritt. Jag är inte en jättestor kamera användare, mina förra mobil Z3 hade jag i ungefär 2-3 mån innan den blev snodd och jag kanske hade tagit 10 bilder under den tiden. Dock tänker jag att man kanske hamnar i en situation någon gång där man är i ett stort behov av en kamera.

Så det jag behöver hjälp med är att välja om det är mer värt att behålla Iphone 6 och inte betala ett öre eller att köpa en helt ny mobil då troligtvis S6 Edge eller LG G4 möjligtvis Z4 om den nu släpps. Känns dock inte så jätte värt att slänga runt 7000-8000 kr för att få en kamera i mobilen när man knappt använder den?

Kan även tilläggas att jag har möjlighet att köpa en fullt fungerande S5a med 16gb internminne för 2000 kr, det kanske är ett bättre alternativ men touchwiz på S5an fick mig att bryta ihop förut, den är begagnad och har inte någon garanti.

Bör också tilläggas att jag även är studerande så ekonomin är ju inte den starkaste.

Vad skulle ni gjort?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Behöver du inte kamera så behåll iPhone 6, men för att slänga in ytterligare modell, HTC M9 är nog den mobil jag skulle kolla mest på idag, alternativt LG G4, Sony Z3/Z4 är för kantiga och klumpiga tycker jag, samsung ingen höjdare någonstans heller.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbehe:

Tjena, har ett litet dilemma, jag har fått en gratis Iphone 6 - 16gb, det finns bara ett litet problem med den och det är att kameran varken bak eller fram fungerar, men annars fungerar mobilen felfritt. Jag är inte en jättestor kamera användare, mina förra mobil Z3 hade jag i ungefär 2-3 mån innan den blev snodd och jag kanske hade tagit 10 bilder under den tiden. Dock tänker jag att man kanske hamnar i en situation någon gång där man är i ett stort behov av en kamera.

Så det jag behöver hjälp med är att välja om det är mer värt att behålla Iphone 6 och inte betala ett öre eller att köpa en helt ny mobil då troligtvis S6 Edge eller LG G4 möjligtvis Z4 om den nu släpps. Känns dock inte så jätte värt att slänga runt 7000-8000 kr för att få en kamera i mobilen när man knappt använder den?

Kan även tilläggas att jag har möjlighet att köpa en fullt fungerande S5a med 16gb internminne för 2000 kr, det kanske är ett bättre alternativ men touchwiz på S5an fick mig att bryta ihop förut, den är begagnad och har inte någon garanti.

Bör också tilläggas att jag även är studerande så ekonomin är ju inte den starkaste.

Vad skulle ni gjort?

Tack på förhand.

Då iphone 6 är långt ifrån 1 år gammal så finns det väl garanti kvar. Bara knata in på någon apples store och få det fixat. Efter det kan du behålla telefonen eller sälja den och köpa något annat.

Permalänk
Avstängd

Om du itne är sugen på drömpriserna som kålsuparna fått för sig att ta kan du kika på Asus Zenfone 2 som bör dyka upp rätt snart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggustavsson:

Behöver du inte kamera så behåll iPhone 6, men för att slänga in ytterligare modell, HTC M9 är nog den mobil jag skulle kolla mest på idag, alternativt LG G4, Sony Z3/Z4 är för kantiga och klumpiga tycker jag, samsung ingen höjdare någonstans heller.

Samsung har f.n. den bästa kameran, skärmen och processorn. Den har bättre batteritid trots mindre kapacitet (pga snapdragon 810:s sämre värmehantering på M9:an) och snabbare interface den här gången.

Om du väljer One M9 framför S6 gör du det antingen för högtalarna (som f.ö. är en nedgradering från M8), för känslan av metall/den är snyggare eller för att du är märkeslojal men då borde du ta One M8 med tanke på att skärmen, batteritiden, processorn i vissa sammanhang, högtalarna och vid vissa tillfällen kameran är nedgraderingar. One M9 har oerhört många problem jmf med tidigare släpp. Och ja, du kanske föredrar mjukvaran vilket jag kan förstå, anser själv att Sense är bättre än Touchwiz trots att Samsung dragit ned på bloatware och försökt designa om det lite.

Men hävda inte att Samsung är sämre på något vis det här året.

http://www.anandtech.com/show/9102/the-htc-one-m9-review-part...
http://www.anandtech.com/show/9137/the-htc-one-m9-review-part...

Som recensionerna säger, det är möjligt att framtida mjukvaruuppdateringar kan fixa kameran och få upp den till en bättre nivå, men HTC har valt en sämre skärm den här gången (vilket inte kan fixas med mjukvara), högtalarna är sämre och processorn överhettar vilket leder till att den måste throttlas i mjukvaran för att den ska vara bekvämare att använda, vilket leder till sämre allting. Felet ligger hos både Qualcomm och HTC, man får hoppas på att Qualcomm får ut SD815 eller SD820 till nästa år och att de inte har samma problem.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att byta kamerorna, tror inte det kostar så mycket. Annars kan du ju dra till någon mobilverkstad och kanske få kamerorna utbytta (kan vara billigare) om du inte vill ge telefonen till Apple så att deras verkstäder byter de. Jag skulle byta skärmglaset på min Galaxy S2 och Samsung tog 1300 medan en mobilverkstad tog 600 ungefär.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W