Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012

Digital Bolex D16

Av alla udda kameror jag startat trådar om så är det här nog den uddaste. Den går inte ens att köpa i Europa om man inte hittar en begagnad.
Skit samma, startar en tråd så får den dö ut eller så väcker den lite intresse

Har tillkommit genom Kickstarter. Var tidigt på den plattformen och det var bland annat D16 som satte Kicksatret på kartan.
Finns sjukt mycket kul att läsa i efterhand på deras forum och andra ställen samt youtube där man kan följa kameran utveckling fram tills idag.
Och utveckligen fortsätter via Firmware, tillbehör osv i dialog med användarna. Väldigt "Indie".

Kortfattat

En s16 kamera som filmar endast Raw med en CCD (ingen moire), Global Shutter (ingen jello), har bra ljud med riktiga inputs och kommer i en retro design som är förvånansvärt bra ergonomisk när man filmar handhålllet.

Specs:
Resolution
2048 x 1152 (S16mm mode)
2048 x 1080 (S16mm EU)
1920 x 1080 pixels (16mm mode)

File Format
12-bit Adobe Cinema DNG (RAW)

Sensor Technology
Super16mm Truesense Global Shutter CCD (Color or Monochrome)

Pixel Size
5.5 micron

Dynamic Range
12 stops (Color)
13 stops (Monochrome)

Color Depth
12-bit 4:4:4

Lens Mounts
C-mount, EF, MFT, and PL mount available.

ISO
100, 200, 400
800 coming soon.

Frame Rate
23.98, 24, 25.

Sound
Balanced, 2 channel phantom-powered XLR

Audio formats
24-bit/96kHz AIFF
24-bit/48kHz AIFF

Storage Options
Dual CF card slots, Internal (Non-Removable) Enterprise Class SSD

SSD Options
256GB (45 minutes in Super16mm Mode)
512GB (90 minutes in Super16mm Mode)
1TB (3.25 hours in Super16mm Mode)

Power
Internal battery, 12V External via 4 pin XLR port, 12V DC output

Dimensions (Body) 3.6”H (91mm) x 3.3”W (84mm) x 7.8”D (199mm)
Dimensions (Pistol Grip) 4.5”H (115mm) x 1.6”W (40mm) x 2.6”D (65mm)
Material Carbonized aluminum
Weight 5lbs

Reklam Filmad med D16,
https://vimeo.com/94043923
https://vimeo.com/105796747

Philip Bloom video,

Kort reportage (utan ND),
https://www.youtube.com/watch?v=01JX38oetuU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012

Här är min pärla.
Hade vansinnig tur när jag bestämt mig för att köpa en.
Den kostar 3000 dollar i USA vilket är ok. Problemet är 25% moms plus 14% tull eftersom det är en videokamera (det är därför de flesta DSLR bara kan filma en halvtimme).

Så begagnad från EU var målet. Efter en researchrunda kom jag fram till att typ 1 person har en i Sverige. Han ville inte ens hyra ut den för 1000kr i timmen till mig. Han sa typ att jag kunde få se på den men inte röra
På ebay har det sålts kanske 3-5st.
0 har sålts i Sverige.

Jag beslutade mig för att hålla ett öga på ebay. Men så av en slump när jag sökte på en annan grej så låg det plötsligt en på blocket. Billig dessutom.
Högg direkt, lite budkrig och den blev min. Fick den billigare än 3000 dollar med väska och objektiv.
Visade sig att en inte helt okänd regissör bosatt sig i Sverige och med sig hade han denna.
Men nu är den min

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012

Drar väl igång med videos.
Eftersom jag inte använt den tidigare och inte använt CCD på evigheter så är det inlärningskurva.
Kör en liten recensions serie i takt med att jag lär mig och upptäcker.

Har haft den två dagar så i del ett kollar jag helt enkelt närmare på den.

Del 2: Ström och lagring.

Del 3: Ljud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Det är en fin kamera med många kvaliteter men jag undrar lite om den är mer en hipster, kul att ha-sak eller om det faktiskt går att göra en produktion med den?

Vad tror du? Naturligtvis kan man göra en produktion för bio på en handycam men jag klurar bara hur denna är?
Känns mer komplett på vissa punkter än BMD-kameror dock

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012

Ha! "hipster" grejen skiter jag fullständigt i.
S16, Raw, XLR, Phantom, Global Shutter I en kamera som faktiskt är byggd för att hållas i. Klarar man inte av att producera med det så ska man nog syssla med annat

De som driver hipsterdebatten skriver jag av på samma sätt som de som klankar ner på Blackmagic. Är nog mest avundsjuka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ha! "hipster" grejen skiter jag fullständigt i.
S16, Raw, XLR, Phantom, Global Shutter I en kamera som faktiskt är byggd för att hållas i. Klarar man inte av att producera med det så ska man nog syssla med annat

De som driver hipsterdebatten skriver jag av på samma sätt som de som klankar ner på Blackmagic. Är nog mest avundsjuka.

Haha, säkert. Jag tror att detta med hipster är för att en del lever i "retrovärlden" och filmar med Super8 fortfarande för att det var det som gällde på 70-talet. Denna kamera... ptja, anspelar lite på den tiden om jag får säga mitt, men den är absolut grym i sina specs och bild.

Jag tycker den är svincool och hoppas på att få en massa spännande footage från dig!

Kul att du vann den - detta blir en snackis när du är ute på stan.

// A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012

Testade den för första gången idag. Har haft så sjukt lite tid att det bara fick bli en snabb timme medans jag handlade. Sjukt bekväm att filma handhållet med.
Kunde inte hålla mig utan körde vintage look på graden, den liksom ber om det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012

Fick hem en EF till C adapter så jag får på mina m42 och C/Y på ett smidigt sätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012

Filmade med mina tre Zeiss Tevidon (10, 16 och 25mm) till tjejens matblog.

Blog: https://malinseating.wordpress.com

Fått hem en sökare också. Inget man behöver men det ger extra stabilisation för handhållet. Vilket är extra kul med global shutter.
Kan dock inte andvända den förns efter nästa firmware.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012

Ytterligare en musikvideo signerad Spike Lee filmad med D16.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Ser bra ut. Gillar styrkan i färgerna men ändå balanserad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012

Fet uppdatering idag. Några grejer som man verkligen önskar Blackmagic kunde ta till sig närmare bestämt "Last Clip Delete" och "1080i" så man kan använda snorbilliga EVFer eller Monitors.

Sitter och kollar på Digital Bolex Live Stream nu och i nästa Update (juli) så kommer helt galna grejer som tex "In Camera LUTs"

Har testat och allt funkar. Auto Off Load är helt galet coolt.

◾Delete Last Clip – need to free up space? Last take a dud? Delete last clip enables you to continually delete the last clip recorded on your camera’s SSD drive, freeing up space on set when you don’t have time to dump footage.
◾ Broadcast WAV - now users can choose to record in either the .WAV or .AIFF audio format.
◾Time remaining – want to know how much space you have left on your camera? Now you can choose between frames remaining or minutes remaining on your home screen.
◾Background CF copy – automatically download from your SSD to your CF cards the moment you stop shooting when CF copy is set to AUTO; choose specific clips when in MANUAL mode.
◾Single Shots – Images shot in SINGLE FRAME mode now go into a single “Shot” directory, rather than individual folders, making editing a cinch!
◾HDMI versatility – your D16 is now compatible with many more external monitoring options, with 1080i 60hz, 1080i 30hz, and 1080p 30hz signal options.
◾Restructured file menus – the SETTINGS, IMAGE, and DATA menus have been adjusted to make finding camera options easier than ever.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012

Del 2 av recensions serien. Följer temat på den jag gjorde om BMPCC så del 2 handlar om batteri och lagring.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012

Lite om ljud.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

DÅ digitalbolex verkar vara ganska sällsynt så kan jag meddela att en ligger ute på blocket för 26000 om någon är intresserad.

Skickades från m.sweclockers.com

Dator specs: Amd FX:8320 @stock 4now, MSI Geforce 770, Bequiet KRAFT 700w, Gigabite 990 FX, Kingston SSDnow 120 GB, WD Green 1 TB, 8Gb 1600mhz Ram och ett no name chassi. Övrigt, 23 tums skärm, 21,5 tums benq, Q-pad mk50, razer naga, Turtlebeach z6a, siberia v2, ATH-M50, Zoom h1