Permalänk
Medlem

Bootar inte efter omstart..

Hej!

Startade upp battle.net klienten som sa att den behövde startas om för uppdatering. Accepterade, men klienten stängdes bara ner, den startade inte igen.
Så jag klickar på genvägen för att starta upp igen, men då säger Windows att genvägen inte leder någon vart. Öppnar My computer och ser att hårddisk nr 2 saknas där. Startar om datorn och hoppas att det ska lösa sig självt, men... då vill inte Windows starta, som ligger på min SSD..

Först säger den Reboot and select a proper boot device.
Pillar lite i BIOS med boot options, drar ur HDD 2 och 3 så bara min SSD är inkopplad.
BOOTMGR is missing får jag då.

Följde tips i nån tråd här om bootmgr utan att få några vidare resultat.
Provat startup repair med Windows skivan utan resultat.

Vad kan jag göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Specs: i5 2500K, GTX670, 8GB DDR3, SSD: EVO850 250GB, 2 HDDs 2TB och 500GB.

Windows installationen är rätt färsk, har haft SSD i ca en månad.

Permalänk
Medlem

Om du installerar windows på en ssd med hdd i (osäkert om det krävs att den är i sata slot 1) så läggs boot managern på hdd n.

Därmed måste du ha i HDDn för att starta. I övrigt, kolla drivers, ominstallera battle.net (då det var det som krånglade) och hhoppas på det bästa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogashi:

Hej!

Startade upp battle.net klienten som sa att den behövde startas om för uppdatering. Accepterade, men klienten stängdes bara ner, den startade inte igen.
Så jag klickar på genvägen för att starta upp igen, men då säger Windows att genvägen inte leder någon vart. Öppnar My computer och ser att hårddisk nr 2 saknas där. Startar om datorn och hoppas att det ska lösa sig självt, men... då vill inte Windows starta, som ligger på min SSD..

Först säger den Reboot and select a proper boot device.
Pillar lite i BIOS med boot options, drar ur HDD 2 och 3 så bara min SSD är inkopplad.
BOOTMGR is missing får jag då.

Följde tips i nån tråd här om bootmgr utan att få några vidare resultat.
Provat startup repair med Windows skivan utan resultat.

Vad kan jag göra?

Som sagts kan bootloadern finnas på hdd:n, en vanligt orsak till detta är att man haft OS på vanlig hdd och sedan installerar om OS till ssd utan att koppla bort hdd:n. Även vid kloning från hdd till ssd är det vanligt att bootloadern blir kvar på hdd:n

Repair med endast ssd inkopplad kan lösa problemet, men jag är inte säker.
Annars om du får igång datorn så kan du använda easy bcd för att flytta bootloadern till din ssd.
http://neosmart.net/EasyBCD/

Därför när man installerar OS har man endast den ssd/hdd inkopplad som skall ha OS, resterande diskar kopplar man in efter installationen.
Klonar gör man bara om man är lat eller vill ta en chans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidju:

Om du installerar windows på en ssd med hdd i (osäkert om det krävs att den är i sata slot 1) så läggs boot managern på hdd n.

Därmed måste du ha i HDDn för att starta. I övrigt, kolla drivers, ominstallera battle.net (då det var det som krånglade) och hhoppas på det bästa

Battle.net ligger på HDD nummer 2 som inte dyker upp längre.
Installerade om Windows på SSDn och funderar nu på om det går att reparera HDD 2 då det även fanns massvis med bilder där.

-

Skrivet av MacAllan:

Som sagts kan bootloadern finnas på hdd:n, en vanligt orsak till detta är att man haft OS på vanlig hdd och sedan installerar om OS till ssd utan att koppla bort hdd:n. Även vid kloning från hdd till ssd är det vanligt att bootloadern blir kvar på hdd:n

Repair med endast ssd inkopplad kan lösa problemet, men jag är inte säker.
Annars om du får igång datorn så kan du använda easy bcd för att flytta bootloadern till din ssd.
http://neosmart.net/EasyBCD/

Därför när man installerar OS har man endast den ssd/hdd inkopplad som skall ha OS, resterande diskar kopplar man in efter installationen.
Klonar gör man bara om man är lat eller vill ta en chans

Provade repair med endast SSDn inkopplad utan framgång, så jag installerade om.
Denna gång med SSDn i första porten och utan andra diskar inkopplade
Nu ska jag försöka klura ut hur jag kan reparera den felande hårddisken.

Tack för era svar gott folk!