Stor ökning av mobilsurfhastigheten i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Stor ökning av mobilsurfhastigheten i Sverige

Att surfa på resande fot går allt snabbare. På ett år har den genomsnittliga hastigheten ökat med nära 60 procent, rapporterar Stiftelsen för internetinfrastruktur.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gött att det går åt rätt håll! Nu gäller det bara att få bort datataken inom ett par år

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Gött att det går åt rätt håll! Nu gäller det bara att få bort datataken inom ett par år

Vore ju lite skumt om det gick åt fel hål; "Vi får allt långsammare mobilsurf i Sverige" hade ju varit en sjyst rubrik

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Kan det vara på grund av begränsningarna i datamängd som den tillgängliga hastigheten blir högre?
Kan tänka mig det skulle gå segt om alla tankade max hela tiden.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Fortsätt så gärna. Sen är det dags att höja taken lite tycker jag, helt löjliga priser om man vill ha högt tak.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Gött att det går åt rätt håll! Nu gäller det bara att få bort datataken inom ett par år

det är det som är så jävla B. Förr fanns inga datatak, jag hade 3G väldigt tidigt. Första mobilen i Sverige med flatrate abb och hade obegränsad surf. Detta var ju typ 10 år sedan. sjukt att utvecklingen har gått så pass mycket bakåt på den fronten.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Skäggig legend

Jag tycker många klagar väldigt mycket på hastigheter hos operatörer, själv tycker jag det är galet mycket mer data vi använder. För varje dag som går använder personer (inte alla) men många mer och mer data. Fler följare, folk vill få in mer och mer information på den tid vi inte gör annat med.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Intressant att se att Telia har tagit sig så pass mycket.
Jag kanske hade kunnat rekommendera dem nu om deras priser inte hade varit uppåt väggarna.

Permalänk

Kan tipsa om att om man personligen ringer till tele2 så kan deras "telefonförsäljare" ge dig ungefär 20% nedsatt pris på vissa tjänster, som tex. Mobilt Bredband 50GB för 199kr/mån går nog med deras 100gb paket också skulle jag tro

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk

Jag upplever en försämring senaste året sen man gick över till 4G, verkar som att masterna inte räcker till där jag bor.

Just nu ligger jag oftast mellan 2-6 Mbit/s, tidigare hade jag nästan alltid 5-10Mbit/s när det var 3G, men nu går båda näten sakta, säkerligen på grund av ökad mobilanvänding, idag har ju till och med farfar en smart mobiltelefon.

Dock har jag provat min uppkoppling i tex Sundsvall och där hamnade jag på närmare 40Mbit/s, variationen är alltså fortfarande stor inom länen, tror det är topparna som ökat och som drar upp snittet, men där det redan var dålig täckning är det fortsatt dåligt och i vissa fall sämre med 4G.

Har ett sjukligt beroende av att testa mobilhastigheten när jag kommer till nya platser.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men jag tycker inte att det framgår om resultaten är baserade på att operatörerna ökat hastigheten eller att fler gått över till 4G som oundvikligen medför att man surfar i högre hastigheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Trevligt! Fortsätt så gärna. Sen är det dags att höja taken lite tycker jag, helt löjliga priser om man vill ha högt tak.

Kom ihåg när mobilt bredband begav sig och det inte fanns några tak!

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Avstängd

är väll lätt att höja hastigheten när 85% av användarna inte kan utnyttja den förutom några sketna gb per månad ...åh här har ni erat 4g med upp till 100mbit "verkligheten 10mbit" och ni kan använda det till youtube ett par timmar och surfa HTML sidor ...men om ni tar ner filer eller laddar upp era bilder till molntjänster eller använder telefonen till något sjukt avancerat som gps eller musiktjänster så kan ni ta det här abonnemanget för 699kr månaden och kanske kan använda normala tjänster mer än 2 timmar per månad

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Trevligt att se positiv utveckling!

Lite of topic.. Har funderat på att hoppa över till Tele2 då deras abonnemang för 298kr/mån och 20GB surf lockar rätt mycket. Vad har ni för åsikter om Tele2, är det en bra operatör? Har Telia i dagsläget, så 3G-täckningen kommer ju vara samma, men hur är det med 4G och GSM? Bor i en större stad i Småland.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Snabbare mobil surf känns nästan meningslöst, så länge vi har dessa datatak kvar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig, ge mig fiber.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Er1kssoN:

Vem bryr sig, ge mig fiber.

Till mobilen?

Permalänk
Medlem

Skiter väl i hastigheten, den är väl duglig. Ta bort dessa satans datatak!

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Dum fråga kanske men jag tycker inte att det framgår om resultaten är baserade på att operatörerna ökat hastigheten eller att fler gått över till 4G som oundvikligen medför att man surfar i högre hastigheter?

Precis min teori. Fast å andra sidan så får man ju se det som att dom då faktiskt gjort en hastighetsökning i och med att dom gjort 4G tillgängligt.

Sen angående det vanliga QQ över datamängder så ja, det har ju gått bakåt just pga att det blivit en extrem smartphoneexplosion.
När 3G modemen kom så kunde man erbjuda fri surf för att kapaciteten fanns. Det är ju fysikens lagar (frekvensutrymme) man har stt jobba med, går inte att trolla fram kapacitet.

Och om dom nu skulle släppa på fri surf, så skulle ju folk ändå istället sitta och grina över "jsg har fri surf men det går vara i 0,2 Mbit", absolut, eftersom folk då skulle sitta och tanka torents på sina mobila linor.

Sen har ju faktiskt tele2 100 GB i månan för 399:-, helt överkomligt faktiskt!
Behöver man mer än så så är man ju fel ute med ett mobilt bredband. Visst har man inte en fast lina är det bara att beklaga, men det är ju inte mobiloperatörernas fel.

Är man i desperat behov så kan man via tele2 företag få 500 gig, så vill det sig så illa att man inte har nått annat alternativ så bör man ju med lite finurlighet lyckas kunna skaffa sig ett sånt abb!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

4G är för mig fullt tillräckligt, det är mängden data som är för klent satt och håller tillbaka det mobila användandet, visserligen bra att en del bolag ganska nyligen har fördubblat mängden, men fortfarande väl snålt, iallafall för datorer man vill köra med 4G.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

I Västerbottens inland är de bara i centralorten de fungerar i stort. Mellan dom är de inte ens säkert att de finns mobiltäckning så man ens kan ringa.
Finns fortfarande stora förbättringar att göra, speciellt här i norr.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Hastigheten är fullkomligt ointressant så länge den är bra nog att ladda en hemsida. Det är datataket som måste bort, annars är det värdelöst att ha 40 Mbit/s snabbhet.

Det kommer dock inte att hända då det är den trådlösa tekniken i sig som inte räcker om alla sitter och belastar den. Ge mig alla dagar i veckan hellre fiber till hemmen, och sluta lura okunniga att ADSL/fiber går att ersätta med 4G; det gör det inte.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Till mobilen?

ja, fatta vad nice med massa lampor som blinkar rakt mot din mobil!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Helt underbart med snabbare nät!
Speciellt när jag har ett gammalt abonnemang som fortfarande inte har ett datatak, och som just blev uppgraderat till 4g.. life is good.

Permalänk
Medlem

Men för er som 100 gig data som tele2 erbjuder inte räcker, vad är det inte räcker till?

Och nej, att ladda ner 60 gig GTA5 är rimligtvis inget man gör med sin telefon kopplad till laptopen.

Jag streamar 720p med 4Mbit till min iPad och är sjukt nöjd med kvalitén, det blir 1,8 gig i timmen. Så 100 gig ger 55 timmar stream, nästan två timmar om dagen.

Att surfa/chatta/spela bort 100 gig på en månad ser jag som en omöjlighet.

Ja, såvida man då inte fått för sig att använda det mobila bredbandet som ett primärt bredband men då är man återigen fel ute från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hastigheten är fullkomligt ointressant så länge den är bra nog att ladda en hemsida. Det är datataket som måste bort, annars är det värdelöst att ha 40 Mbit/s snabbhet.

Min tanke precis alltså!

Visst är det fint med hög hastighet men det spelar ju ingen som helst roll när det är svindyrt att nyttja näten!

Nej nu är det dags att den här nya regeringen visar vad de går för och belägger operatörerna med flatrate-tvång. Folk har väl inte röstat som de gjort för att Svenska staten ska fortsätta kräla i stoftet för näringslivet.

Jag har hellre 0.5Mbit/s utan tak än den skiten som är idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kommer inte kunna flytta tillbaks till Sverige förrän taken är borta. Här i Finland finns det inga tak överhuvudtaget, hastigheterna är högre och priserna lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Min tanke precis alltså!

Visst är det fint med hög hastighet men det spelar ju ingen som helst roll när det är svindyrt att nyttja näten!

Nej nu är det dags att den här nya regeringen visar vad de går för och belägger operatörerna med flatrate-tvång. Folk har väl inte röstat som de gjort för att Svenska staten ska fortsätta kräla i stoftet för näringslivet.

Jag har hellre 0.5Mbit/s utan tak än den skiten som är idag.

Hade precis redigrat min post där, men jag kan väll tillägga att jag hellre hade sett sänkta hastigheter men obegränsat tak. Just nu är situationen mycket konstig. Har 3 GB på min mobil, vad ska jag med det till? Det är räcker långa vägar till att surfa på mobilsidor och chatta/ringa VoIP med. Men det är på tok för lite för att ens tänka tanken att se på någon strömmad video så som YouTube eller liknande...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Kommer inte kunna flytta tillbaks till Sverige förrän taken är borta. Här i Finland finns det inga tak överhuvudtaget, hastigheterna är högre och priserna lägre.

Härligt. Här i Sverige säger operatörerna att "det inte går" att ta bort taken och sänka priserna. Vad förvånad man blir att de ljuger.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flukke:

Gött att det går åt rätt håll! Nu gäller det bara att få bort datataken inom ett par år

Lär nog inte hända... folks användande minskar ju inte precis. Tvärtom.