Handla säkert i SweClockers marknad

Permalänk
Medlem

Har en annons under Köpes på ett 780 , fick mail ifrån en snubbe som hade FÖR bra priser för att vara sant, gick efter magkänslan och tro jag hade rätt där... Kom och tänka på den när jag såg punk 5 , "Ingen seriös person försöker stressa fram en affär"

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

hosting möjligheter för ev. bilder.

Finns jävligt många sidor för sånt
http://imgur.com/ är jävligt stora.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Skulle precis säga detsamma. Och detta verkar vara något folk som inte är vana vid att sälja/köpa inte förstår. Att bli lurad som säljare idag är extremt enkelt om man godtar försäljning via Paypal/Payson. Dessa företag kommer ALDRIG stå på säljarens sida om inte klar bevisning finns. Ofta blir ditt konto låst trots att du polisanmäler köparen.
Jag är uppe långt över 200 affärer, via tradera/ebay, fotosidans köp/sälj och även flertalet köp/sälj här på sweclockers och ALLTID är det sunt förnuft och god research som gjort att jag aldrig blivit lurad.

Skrivet av backfeed:

Om man t.ex. nyttjar Payson med Paysongaranti eller liknande tjänst där säljaren inte får några pengar förrän köparen godkänt varan, så går det att minska risken för problem.

Notera dock att det inte bara är säljare som är bedragare. Själv har jag aldrig råkat ut för en säljare som blåst mig. Däremot köparsvin.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus Maximus VII Hero | Intel i7 4970k | Asus R290X DirectCU | Corsair HX850W | TEAM 16GB 2133 Mhz | Samsung 840 PRO 256GB SSD | WD RED 3TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Kanske finns en mobil till salu på marknaden.

Det är et aktivt val, jag hade mobil på 90 talet, sedan blev det en farsot och jag tröttnade.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv

Det finns ju en referenstråd i marknadsavdelningen på forumet. Har funkat mycket bra. Hur kommer det att ni inte nämner den i artikeln? Referenser i forumet är ju ett bra sätt att förhindra bedrägerier och oseriösa säljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Alla har tillgång till en mobilkamera.

Min mobil är från 2004, ingen kamera i den inte.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av MickeMM:

"Uppdatering: I nästa version går det även att se en användares tidigare annonser och tillhörande kommentarstrådar (om han har valt att aktivera dessa). Det är fortfarande ingen perfekt lösning, alla grundläggande problem med informationsflödet finns kvar, men det blir ändå en ledtråd om någon har haft tidigare positiv feedback från andra användare som i sin tur ger intryck av att vara pålitliga."

Jag tycker det borde vara "lag" på att kommentarerna ska vara öppna. Förstår inte vitsen med att stänga av kommentarerna. Det är trots allt ett forum.

Jag har ibland annonser med avstängda kommentarer för att dom ofta fylls med onödigt dravel av personer som inte är intresserade av produkten.

Permalänk

Såhär på forumet kan man ju även försöka bilda sig en uppfattning om personen som säljer genom att läsa dennes inlägg.
Har köpt från båda gamla och nya användare med många respektive inga inlägg och varit lika nöjd, men de gånger då personen varit med några år, skrivit hjälpsamma och trevliga inlägg i forumet, samt haft några annonser förut, är jag mycket mindre nervös över risken att inte få mina varor.

Permalänk
Skrivet av MickeMM:

"Uppdatering: I nästa version går det även att se en användares tidigare annonser och tillhörande kommentarstrådar (om han har valt att aktivera dessa). Det är fortfarande ingen perfekt lösning, alla grundläggande problem med informationsflödet finns kvar, men det blir ändå en ledtråd om någon har haft tidigare positiv feedback från andra användare som i sin tur ger intryck av att vara pålitliga."

Jag tycker det borde vara "lag" på att kommentarerna ska vara öppna. Förstår inte vitsen med att stänga av kommentarerna. Det är trots allt ett forum.

Skrivet av MisterX:

Jag har ibland annonser med avstängda kommentarer för att dom ofta fylls med onödigt dravel av personer som inte är intresserade av produkten.

+1 !! På MisterX

Med kommentarsfält tar folk för givet att det är budgivning trots att man begärt ett pris och då får man en tråd med sjutton irrelevanta inlägg. Folk påpekar små, irrelevanta, och ibland helt felaktiga saker och använder ytterligare ett inlägg till att be om ursäkt för att de hade fel (efter att man själv eller någon annan "välgörare" slösat ett tredje inlägg på att påpeka vad som är riktigt och ej).

Jag har t.om haft kommentarer i annonser där det kommer en person som i princip säger "ser att det säljs ett moderkort här, JAG råkar ha ett gtx 660 ti om någon skulle vara intresserad av att komplettera annonsägarens varor".
Har haft rätt många annonser visserligen men det är minst 3 gånger som en person i kommentarstråden har försökt sälja sin egen vara.

Finns många orsaker till att man inte vill ha kommentarer, har inget att göra med bedrägeri.

Permalänk

Är det bara jag eller är det mer nyligen sånt här inträffar? Känns inte som att bedrägerier inträffade lika ofta innan?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Irrationell:

Jag har t.om haft kommentarer i annonser det kommer en person som i princip säger "jag ser att det säljs ett moderkort här, JAG råkar ha ett gtx 660 ti om någon skulle vara intresserad av att komplettera annonsägarens varor".

Annonskapning är inte tillåtet, anmäl inlägget så tar en moderator hand om det.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Skrivet av Biberu:

Annonskapning är inte tillåtet, anmäl inlägget så tar en moderator hand om det.

Ja, absolut det bör anmälas och Moderatorer hanterar detta effektivt.

Menar mest bara som svar till MickeMM om att göra kommentarer obligatoriska i annonser, att annonskapning tillsammans med andra irritationsmoment kan skapa en massa huvudvärk och extrajobb för den som lägger upp en annons, och att det således finns legitima orsaker till att välja "inga kommentarer" och att detta inte har ett dyft att göra med säljarens seriositet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

De här tipsen funkar ju bra mot säljare som struntar i att skicka något öht, men säljare som säljer trasiga saker (utan att berätta det, alt klassikern "funkade sist jag använde den, nu kan jag inte testa") då? Tips på hur man kan undvika dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Man har alltid rätt att häva ett köp om prylen inte gör det som är dess kärnegenskap ex. ett grafikkort kan rendera grafik, en cykel rulla osv om inte köparen uttryckligen säger att den inte funkar, generella och svepande friskrivningar gäller i princip aldrig.

Ett bra knep om man redan satt in pengarna på någons konto och de trilskas på något sätt men man inte har deras fullständiga/riktiga personuppgifter är att ringa sin/deras bank och säga att man gjort överföringen av misstag och att man vill kontakta dem för att få sina pengar tillbaka. Har fungerat klockrent för mig. http://sv.wikipedia.org/wiki/Condictio_indebiti

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas_jj:

Det finns ingen säkerhet alls med user ratings .... vilken apa som helst kan lura systemet vilket sker varje dag på tex. Ebay. Enda poängen är att användarna ska uppleva en falsk trygghet. Har själv jobbat med sådana plattformar i snart 3 år.

Fungerar bra för mig på Ebay men det förutsätter att man är noga med kontroll.

Brukar kolla:

Betygsnivå
Säljarens registreringsdatum
Hur många omdömen
Regelbundenheten av sålda varor
Köparnas trovärdighet som lagt omdömen på säljaren

Permalänk
Medlem

Bra läsning. Från en som själv råkat utför bedragare; hur pålitlig än personen tycks vara, betala ALDRIG i förskott!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Marknad där man måste vara reggad minst 3 månader, även för att läsa annonserna.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Bra läsning. Från en som själv råkat utför bedragare; hur pålitlig än personen tycks vara, betala ALDRIG i förskott!

Håller med andra i tråden, väldigt mycket fokus på köparens trygghet. Menar du alltså "Skicka alltid varan innan du fått betalt!"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

På IRC trading kanalen #bitcoin-otc (over the counter) så använder de sig utav "web of trust" vilket går ut på att både köparen och säljaren bedömer hur mycket tillit de har till personen de byteshandlar med.

Inte riktigt som med Ebay där du betygsätter efter varje enskilt köp, utan efter varje köp så uppdaterar du din relation med personen på en skala från -10 till 10 plus en kommentar.

http://wiki.bitcoin-otc.com/wiki/OTC_Rating_System
https://bitcoin-otc.com/viewratings.php

Här är det helt anonymt och verkar faktiskt fungera riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Jag har bara köpt saker här på marknaden aldrig sålt men skulle jag få för mig att sälja skulle jag aldrig gå med på Payson eller liknande och jag tycker inte att andra ska göra det heller. Lätt sätt att bli blåst som säljare.

Permalänk
Medlem

Det bästa hade ju varit om alla som vill köpa/sälja i marknaden var tvungen att registrera sig med korrekt namn, adress och tele och betalade en engångssumma för att få vara med och därefter har fri annonsering. Swec skickar sen en kod till bostadsadressen som aktiverar marknadsdelen. Priset som betalas av användaren skall täcka Swecs kostnader kring detta.
Alla som inte väljer att regga sig/betala får en enklare typ av annons där det framgår att "säljaren inte är validerad" och att man bör iakta försiktighet med förskottsbetalning. Dessa annonsen bör kosta en slant och betalningen bör SMS-valideras så att Swec kan bistå med ett telenummer till säljaren om det blir problem.

Det går ju iofs inte att skydda sig om någon bestämmer sig för att sälja sitt aktiverade och validerade konto till en bluffmakare....

Bara en kort tanke.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

En tråd för *ndreas *evelin att läsa kanske!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Skrivet av Vapo:

Det bästa hade ju varit om alla som vill köpa/sälja i marknaden var tvungen att registrera sig med korrekt namn, adress och tele och betalade en engångssumma för att få vara med och därefter har fri annonsering. Swec skickar sen en kod till bostadsadressen som aktiverar marknadsdelen. Priset som betalas av användaren skall täcka Swecs kostnader kring detta.
Alla som inte väljer att regga sig/betala får en enklare typ av annons där det framgår att "säljaren inte är validerad" och att man bör iakta försiktighet med förskottsbetalning. Dessa annonsen bör kosta en slant och betalningen bör SMS-valideras så att Swec kan bistå med ett telenummer till säljaren om det blir problem.

Det går ju iofs inte att skydda sig om någon bestämmer sig för att sälja sitt aktiverade och validerade konto till en bluffmakare....

Bara en kort tanke.

Kanske implementera identifikation via bankid?

Permalänk
Skrivet av Biberu:

Från och med nästa version, det är tyvärr knepigt att införa för alla äldre.

Okej tänkte nästan det. Men bra i vilket fall:)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Sanazin:

Bra läsning. Från en som själv råkat utför bedragare; hur pålitlig än personen tycks vara, betala ALDRIG i förskott!

Skickades från m.sweclockers.com

Lite nyfiken på hur hur du löser det i så fall? Enbart köp på plats mellan 4 ögon?

För att få säljaren att skicka varan innan hen fått pengar lär inte många gå med på.

Permalänk
Medlem

Jag vet att den tråden finns, men det hjälper inte om personen inte står med. Dessutom syns den inte på användarens profil. Svårt att få överblick.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

Från och med nästa version, det är tyvärr knepigt att införa för alla äldre.

Varför inte bara skapa en separat sektion som ni gör med forumgalleriet? Blir en sida med alla annonser och där man kan kommentera vad man köpt och vad man tyckte om affären. Röstning kan bara ske när en affär är genomförd där säljaren anger vem köparen är (forumnamn) som sedan får ett meddelande i sin inkorg med en länk där han ombeds gå in och rösta samt lämna en kortare kommentar om affären.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

om ni lägger in ett betygsystem, lägg in så at endast användare som varit registerade i 1 år eller x månader kan lägga betyg. Man får vara ganska driftig som bedrägare att ha massor av konton som ligger aktiva i ett år bara för att sen ge sig själv bra betyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Lite nyfiken på hur hur du löser det i så fall? Enbart köp på plats mellan 4 ögon?

För att få säljaren att skicka varan innan hen fått pengar lär inte många gå med på.

Finns ju exempelvis Blocketpaketet. Självklart så ska man inte heller skicka varan innan man har fått betalt, så kanske i slutändan är det bäst att göra affärer vid dyra köp öga mot öga?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av trickysaer:

Varför inte bara skapa en separat sektion som ni gör med forumgalleriet? Blir en sida med alla annonser och där man kan kommentera vad man köpt och vad man tyckte om affären. Röstning kan bara ske när en affär är genomförd där säljaren anger vem köparen är (forumnamn) som sedan får ett meddelande i sin inkorg med en länk där han ombeds gå in och rösta samt lämna en kortare kommentar om affären.

Det blir ungefär så om man tittar på en användares tidigare annonser i nästa version. Det är dock viktigt att ha i åtanke att vi bara förmedlar kontakten och inte kan hindra folk från att diskutera eller helt genomföra affären utanför siten; vi vet inget om vem som handlar av vem, vad som har kommits överrens om och än mindre vad som har skickats, och det finns inget krav på att genomföra affär om man t.ex. inte accepterar bud. Det är problematiskt om man vill förhindra att systemet missbrukas på olika sätt. Feedbacktråden lider naturligtvis av samma problem. Hur vet man att ett omdöme där är giltigt, och hur ska en moderator hantera det när två parter anklagar varandra för att ha gjort fel? Är det någon som bara trollar? Det problem varje gång det händer eftersom att vi inte kan veta vem som talar sanning. Som användare av den är det därför viktigt att inte bara titta på historiken för den man överväger att handla med, utan även för de som har gett omdömen.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag vet att den tråden finns, men det hjälper inte om personen inte står med. Dessutom syns den inte på användarens profil. Svårt att få överblick.

Börjar alla skriva i den tråden så är det bara att leta sen.