Netonnet och moderkortet som brann!

Permalänk

Netonnet och moderkortet som brann!

Hejsan
Nu är det så att jag har en liten historia att dela med mig av och både söka hjälp/råd med denne och varna för dess inkompetens!

För ca 1.5 vecka sedan den 3e April så var jag på Netonnet och köpte mig ett moderkort (MSI Z97 GAMING 9 AC) (Länk till moderkortet http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/intel-...)

I alla fall så köpte jag mig ett nytt gear för jag behövde för mitt gamla hade gått sönder och garantin hade gått ut sen en månad, så jag betalade ca 6.1k för detta moderkort processor och en fin ny noctua fläkt som jag tänkt rigga direkt när jag kom hem. Jag och framför allt min vän(Väldigt kunnig) byggde ihop den och var taggade för att se prestanda i top klass! som förväntat med alla "super saker" som var runt kortet samt priset som var lite häftigare än jag brukat köpa! MEN nu var det så att jag och min kopplade in allt och startade datorn, när vi gjorde detta så kom en illa luktande lukt ifrån någonstans på datorn och vi stängde snabbt av för att undersöka och "lukta" oss till det men hittade inget, därefter så testade vi att ta bort ALLT externt och "löst" t.ex. SATA kablar och grafikkort. Och nu när vi startade så ser vi en TUNG vit rök stiga ifrån ett av chippen mitt på kortet och jag skriker "STÄNG AV!" och där sen var det bara plocka ihop och ta sig till Netonnet... när jag plockade ihop så måste jag utav misstag ha böjt pinarna på cpu socketen när jag satte på den jätte avancerade (men inte alls så) sockets skyddet!

Dagen efter (lördagen) så tog jag mig in till Netonnet och ville få garantin på det då det faktiskt brann och jag hade bildbevis på huir det var (jag har varit med om en annan gång då pinarna var böjda så ville ta kort denna gång innan så inget dumt var och visade upp det att det inte var något fel på det när vi testade det (då det faktiskt brann) och han skulle kolla med sin chef som skulle komma tillbaka senast på tisdagen

jag väntade....

på Torsdagen fick jag nog och kontaktade Netonnet igenom deras chat service och fick dem att ringa mig och då hade han pratat med sin chef som då sade att det enda de kunde göra är att skicka in kortet till deras så kallade "verkstad" för en koll och jag sa att de fick de göra för jag vet att jag hade rätt. han sa också att han skulle delge all info som jag givit och OM jag fick igenom detta så skulle det säkert bli bra

På Tisdagen (Idag när jag skriver detta) fick jag nog av att vänta och skrev igen på chatten och fick svaret "Böjda pinnar inget gjort med moderkortet skickas tillbaka till affär" (kortfattat) så då hade de inte testat det som han bakom disken sa att de skulle göra! och nu väntar jag på det där "smset" som säger att jag får hämta min tunna med skit på Netonnet i Örebro...

Note:
I min kunskap så skall inte datorn starta med böjda pinnar men det gjorde den när den var hos mig då den började "brinna" och har bild innan vi satt ditt cpun.

Varför jag skriver allt detta är för jag vill gärna se vad ni på Sweclockers har att säga... vem har gjort rätt och vem har gjort fel? borde jag gå vidare med detta eller är jag totalt ute och flyter? det var inte jag som hade sönder det men jag böjde några pinnar (EFTER det brännt)

Tacksam för svar
MVH
Johannes / Cyllarian

PS. kan har glömt visa uppgifter men editierar allt eftersom om polarn kan påminna mig om något!

Edit 10.21 15.04.15
Så nu har jag följt endel råd att stå på mig och varit i kontakt med dem ännu en gång och det ljusnar lite känns det som!
Jag ringde konsumentverket idag och fått råd att använda mig utav b.la. konsuments lagen som en tidigare skrivit med paragraf 20A
och jag ringde Netonnet igen och nu var de lite givmildare men fortfarande sega så de skulle höra av sig!
mvh tack för alla svar!
Johannes

Edit 15.30 15.04.15
Äntligen fått mig ett svar men som nästan förväntat så har de käftat emot även fast jag nämnde KKL och diverse så fick jag ett mail där de förklarade att de inte kommer ändra åsikt för det är handhavande fel.
har bestämt möte med konsumentombudsmannen här där jag bor klockan 10.00 i morgon så får vänta tills dess och se!
mvh
Johannes

"mailet"
"Hej, tack för ditt samtal.

Jag fick nu svar från butiken och vi kvartstår vid vårt beslut. Vi kan inte ta in det på garanti/reklamation då det är
yttre åverkan på moderkortet i form av böjda pins.

Ha en fortsatt bra dag!"

Edit 11.46 16-04-15

Idag har jag varit hos min kära vän ombudsmannen som tyckte jag hade helt rätt med tanke på att det brände med fina pins och vi kom överens om att jag skulle ge dom en sista chans och åka in och prata med dem i person vilket jag gjorde...
De jag fick att ge dem var denna lista
-Visa Bilder (vilket jag gjorde och de brydde sig inte)
-Lagtext (jag fick 15 ark med konsumentköpslagen där han markerat paragraf 20 och sexmånaders regeln)
- Jag kunde intyga att de var bakom mig till 100% både konsumentverket och ombudsmannen
- att vi skulle ta i kontakt med ARN om de nekade mig
jag gick igenom dessa punkter och endå var det ett nej men han skulle ringa deras kundombudsman vilket han gjorde och gick iväg i ett annat rum och gjorde (så jag hörde inte deras konversation (vilket jag också frågade varför han gjorde där han svarade "jag ville prata ostört"))
Men nej nej och åter nej allt var mitt fel men däremot ville kundombudsmannen ha bilderna som jag skulle maila in och nu ska jag beställa nya saker och kräva pengarna tillbaka senare för jag kan itne vänta längre MEN jag ska fortsätta på detta och kräva min rätt!
MVH
Johannes (tack alla som svarat och gett tips det har hjälpt!:)

Edit 23:00 10-05-15
Hejsan jag har varit borta mycket från detta ärende med tanke på att jag har haft väldiga familje problem och sjukdomar men jag tänkte lägga ne kort uppdatering med mer information lite senare (när jag skapat det)
det är så att för 2 veckor sen var jag hos konsument ombudsmannen och vi ska göra en anmälan till ARN (AllmännaReklamationsNämnden) och efter det får vi se vad som har att säga jag tänkte skicka ut vad jag skriver i min anmälan för att visa och sedan vänta på svar men inget nytt har hänt på fronten än tyvärr
Tack till er som följer och tack för allas välönskningar
Mvh
Johannes

#netonnet

Permalänk
Medlem

"TUNG vit rök stiga ifrån ett av chippen mitt på kortet" - Vart mer exakt kom röken ifrån, har du bilder på efter att det hände och syns det något? Markera gärna på en bild på moderkortet.

Pins som går sönder i CPU sockeln är i 99.5% användarens fel och det är olyckligt att användaren eller butiken åker på den smällen. Butiken behöver inte ersätta det som jag förstått det.

Återigen, den vita röken, vartifrån och hur ser de ut nu?

Vad för CPU?
Nätagg?

Mer spec's gärna

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk

Hej Henkenny

här på bilden så ser ni chipen det rök ifrån varav det var ett av dessa som rök
http://postimg.org/image/yd3ukvwr1/ (hoppas det funkade)

Precis det är väldigt jobbigt MEN det brann ju LÅNGT innan jag råkade böja pinnarna? :s

hoppas den bilden duger som förklaring

Det var en av dessa:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/processor/intel-...
och ett Crosair 650 (ett av de bättre jag inne minns typ HX650 tror jag)

Permalänk

Det som var längst upp (om man ser på den bilden sätt)

Permalänk

Här är bilden (min vän tog kort och han läste detta och skickade till mig så
http://postimg.org/image/enh6berjz/

Permalänk

oj såg inte att du hade skrivit "mer specs gärna"

typ 7 hårddiskar av olika former och storlekare (en av dem är SSD resten HDD)
2x MSI 970s
16 GB RAM
Fractal design chassi R4 samt X antal fläktar typ...

ber om ursäkt för spam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyllarian:

...vem har gjort rätt och vem har gjort fel? borde jag gå vidare med detta eller är jag totalt ute och flyter? det var inte jag som hade sönder det men jag böjde några pinnar (EFTER det brännt)

Om vi leker med tanken att pinnarna blev böjda innan, som butiken hävdar om jag förstått det, så ska det inte kunna leda till överslag i en krets så pass långt från sockeln. Det borde inte ens leda till överslag överhuvudtaget.
Får vi veta vilken pinne det rör sig om så kanske vi kan hitta schema för att se vad den har för funktion och vad saknad kontakt kontra kortslutning rimligen kan leda till.

Enligt KKL så är det i inom 6 månader från köp upp till butiken att bevisa att 1) du har böjt pinnarna innan montering av CPU och 2) att böjda pinnar är den direkt orsaken till den ursprungliga skadan - annars kan dom inte neka dig reklamation.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyllarian:

Hade du inte haft böjda pins så hade det varit garantiärende o du fått nytt kort eller pengarna tillbaka till 100%.

Nu med böjda pins så är du till 99,9% rökt - det är enbart om Netonnet vill ge dig ett nytt moderkort som goodwill

Försökte du inte böja tillbaka pinsen? (lr det var kanske alldeles för många som var böjda?) - för det är ju inte särskilt svårt mha en stiftpenna t.ex. 0.3 eller 0.5 mm storlek.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk

Dr Mabuse:

Precis vad jag tänkte! tycker det är hel skumt! :S och är det verkligen sant det ädr med KKL? för jag har nämligen en bild jag tog PRECIS innan jag moterade CPUn på moderkortet där alla pinnar är som dom skall vara och jag menar den startade och den fortsatte att gå även fast det rök kraftigt liksom!

Ralle_81

Jag försökte böja tillbaka dem men mysslyckades pga min dåliga syn och min starka ADD :/ (hade inte tålamodet och blev jätte frustrerad så jag lät det vara istället för att göra det värre.

Edit.
Det var flera som vart böjda

Permalänk
Medlem

Du får försöka visa dina bevis för Netonnet så kanske dom ger med sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Mattecoach

Jag känner till ett liknande fall... En kompis tjej hade en dator som var sönder, sedan spillde hon vin i den. Han är hyfsad på juridik och kunde visa ett tidigare fall där kunden fått rätt i domstol och butiken gav med sig. Är dock inte säker på vad man behöver för bevis, i ditt fall hade du t.ex. inte felanmält innan pinsen böjdes. Ska kolla upp och återkomma!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cyllarian:

ber om ursäkt för spam

Använd knappen "Redigera" nästa gång.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyllarian:

Hejsan
Nu är det så att jag har en liten historia att dela med mig av och både söka hjälp/råd med denne och varna för dess inkompetens!

För ca 1.5 vecka sedan den 3e April så var jag på Netonnet och köpte mig ett moderkort (MSI Z97 GAMING 9 AC) (Länk till moderkortet http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/intel-...)

I alla fall så köpte jag mig ett nytt gear för jag behövde för mitt gamla hade gått sönder och garantin hade gått ut sen en månad, så jag betalade ca 6.1k för detta moderkort processor och en fin ny noctua fläkt som jag tänkt rigga direkt när jag kom hem. Jag och framför allt min vän(Väldigt kunnig) byggde ihop den och var taggade för att se prestanda i top klass! som förväntat med alla "super saker" som var runt kortet samt priset som var lite häftigare än jag brukat köpa! MEN nu var det så att jag och min kopplade in allt och startade datorn, när vi gjorde detta så kom en illa luktande lukt ifrån någonstans på datorn och vi stängde snabbt av för att undersöka och "lukta" oss till det men hittade inget, därefter så testade vi att ta bort ALLT externt och "löst" t.ex. SATA kablar och grafikkort. Och nu när vi startade så ser vi en TUNG vit rök stiga ifrån ett av chippen mitt på kortet och jag skriker "STÄNG AV!" och där sen var det bara plocka ihop och ta sig till Netonnet... när jag plockade ihop så måste jag utav misstag ha böjt pinarna på cpu socketen när jag satte på den jätte avancerade (men inte alls så) sockets skyddet!

Dagen efter (lördagen) så tog jag mig in till Netonnet och ville få garantin på det då det faktiskt brann och jag hade bildbevis på huir det var (jag har varit med om en annan gång då pinarna var böjda så ville ta kort denna gång innan så inget dumt var och visade upp det att det inte var något fel på det när vi testade det (då det faktiskt brann) och han skulle kolla med sin chef som skulle komma tillbaka senast på tisdagen

jag väntade....

på Torsdagen fick jag nog och kontaktade Netonnet igenom deras chat service och fick dem att ringa mig och då hade han pratat med sin chef som då sade att det enda de kunde göra är att skicka in kortet till deras så kallade "verkstad" för en koll och jag sa att de fick de göra för jag vet att jag hade rätt. han sa också att han skulle delge all info som jag givit och OM jag fick igenom detta så skulle det säkert bli bra

På Tisdagen (Idag när jag skriver detta) fick jag nog av att vänta och skrev igen på chatten och fick svaret "Böjda pinnar inget gjort med moderkortet skickas tillbaka till affär" (kortfattat) så då hade de inte testat det som han bakom disken sa att de skulle göra! och nu väntar jag på det där "smset" som säger att jag får hämta min tunna med skit på Netonnet i Örebro...

Note:
I min kunskap så skall inte datorn starta med böjda pinnar men det gjorde den när den var hos mig då den började "brinna" och har bild innan vi satt ditt cpun.

Varför jag skriver allt detta är för jag vill gärna se vad ni på Sweclockers har att säga... vem har gjort rätt och vem har gjort fel? borde jag gå vidare med detta eller är jag totalt ute och flyter? det var inte jag som hade sönder det men jag böjde några pinnar (EFTER det brännt)

Tacksam för svar
MVH
Johannes / Cyllarian

PS. kan har glömt visa uppgifter men editierar allt eftersom om polarn kan påminna mig om något!

Dold text

Det pilliga i ditt fall är just bevisningen, dock om man skall se till just detta så borde du kunna luta dig tillbaka.
Det jäkliga är dock dom böjda pinsen som butikerna i princip alltid anser är kundens fel.
Det lustiga är att dom måste bevisa att det är DU som har böjt pinsen, och det är ju lite lättare sagt än gjort.
Speciellt i dagens läge då många butiker tar returvaror och säljer dom som nya.
Ett tips jag vill ge dig som jag personligen ALLTID gör är att filma upp-packningen av dina nya moderkort.
Detta för att ha på bevis om något inte skulle stå rätt till när du fått din vara.
Enda butiken jag litar på i dagens läge är Webbhallen, varorna därifrån har alltid varit just vad dom skall vara, nämligen NYA.
Chippet på moderkortet skall inte brinna, men se det inte som MSI´s fel, förmodligen är det någon helt annan som har tillverkat denna komponent.
Dom är lätt värda en chans, jag hoppade personligen över till MSI och är inne på min tredje bräda nu, ingen har dött, utan dom har sålts vidare av mig vid byte till nyare CPU.
Däremot så har jag avverkat fullt med moderkort och GPUer från ASUS. Tar aldrig i deras grejor igen, med undantag för deras routrar som är riktigt trevliga.
Jag önskar dig all succé i ditt ärende, men som sagt, stå på dig, en tyst kund är en bekväm för affärer som försöker komma undan.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Molotov: jobbar på det så hårt jag bara kan!

Pumah: Ja tack gör gärna det!

Phukkitt: ja jag såg den precis efter!^^

Lifooz: Stort tack för intressant svar och tack för lycko önskningarna!^^ ska kolla in webhallen när allt detta är löst!

Permalänk
Hjälpsam

Tyvärr, om det är någon form av handhavandefel på en produkt (som tex böjda pin) förbrukar det garantin, även om felet gäller något helt annat. Löser de problemet är det trevligt, men har svårt att tro att de har något juridiskt krav på sig att göra det.

Vanligaste orsaken till brända komponenter är att man har en distans för mycket bakom moderkortet som kortsluter ett par lödpunkter.

Vad hade för moderkort i chassit innan denna uppgraderingen?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Fluf: hmm enligt de på konsumentverket så har jag det:s och ett fractal r4 som funkat som klockan utan problem så det är inte det som är felet! (vi dubbelkollade alla distancer när vi satte ihop den)
mvh
Johannes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Tyvärr, om det är någon form av handhavandefel på en produkt (som tex böjda pin) förbrukar det garantin, även om felet gäller något helt annat. Löser de problemet är det trevligt, men har svårt att tro att de har något juridiskt krav på sig att göra det.

Köparen har dock ett minimiskydd iom konsumentköplagen (den s k reklamationsrätten), oavsett vad som står i garantivillkoren, och den ställer juridiska krav på säljaren. Då bevisbördan, vad gäller om ett fel är ursprungligt eller ej, ligger på säljaren under de första sex månaderna från inköpsdatum så är det upp till denne att visa på ett troligt samband mellan handhavandefelet och det fel för vilket varan reklamerats för att kunna neka reklamationen.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Lite utdrag som kan vara av intresse

31 § Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen eller någon medlem i hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Lag (2005:62).

"Kommentar" Köparen har rätt att även kräva skadestånd för följdskador på annan egendom som tillhör köparen eller medlem i hans hushåll, så kallad produktskada. Köparen måste påvisa ett naturligt orsakssamband mellan det ursprunliga felet och följdskadorna. Köparen får inte heller ha förvärrat skadorna genom att underlåta att vidta åtgärder för att begränsa skadan. Exempelvis genom att låta ett kylskåp stå och läcka och förstöra golvet (se 42 §).
För sakskador som orsakats av en säkerhetsbrist i själva varan kan skadestånd istället utgå enligt produktansvarslagen.

42 § Den skadelidande parten skall vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada. Försummar han det, får han själv bära en motsvarande del av förlusten.

"Kommentar" Enligt principen "Zug um Zug" ska parternas prestationer bytas mot varandra samtidigt om inte annat avtalats. Annars ska godtagbar säkerhet ställas för eventuellt skadestånd och ränta som kan uppkomma på grund av dröjsmålet med att prestera samtidigt som den andra parten.

45 § Köparen får häva köpet eller kräva omleverans endast om han kan lämna tillbaka varan väsentligen oförändrad och oförminskad.

2st Rätten att häva köpet eller kräva omleverans går dock inte förlorad, om
1. varan har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom sin egen beskaffenhet eller något annat förhållande som inte beror på köparen,
2. varan har förstörts, försämrats eller minskat till följd av en åtgärd som har varit behövlig för att undersöka om varan är felfri,
3. varan har använts av köparen för förutsatt bruk innan han insåg eller borde ha insett att det förelåg ett fel som ger honom rätt att häva köpet eller kräva omleverans.

"Kommentar" Köparen förlorar inte sin rätt till hävning eller omleverans om varan förstörts, kommit bort, försämrats eller förminskats på grund av varans art och det inte beror på något som köparen är vållande till, t.ex livsmedel som förstörs, kläder som inte tål att tvättas o.s.v. Inte heller förlorar köparen sin rätt till hävning om varan som ovan förstörts på något sätt om det var som en följd av en undersökning för att kontrollera varans felfrihet eller om varan har använts för det bruk den var avsedd för men ändå förstörts, t.ex en tvättmaskin eller en matberedare som använts en tid innan felet visade sig och den inte har den kvalitet som den hade vid köpet.
Köparen kan även ersätta säljaren för annan uppkommen värdeförminskning och kvarhåller på så sätt sin rätt till hävning av köpet.

https://lagen.nu/1990:932#R18
__________________

Lagar är kluriga. Tack gode gud så är denna en lag som har skrivits i modern tid. Avtalslagen som skrevs betydligt tidigare refererar ju till telegraf och sändebud etc. Men åter till ämnet.

Jag är ingen jurist, men jag har läst (början på) en kurs inom avtalsrätt där en av de första delarna är just konsumentköpslagen (KköpL). Det jag tycker du borde diskutera med konsumentombudsmannen är möjligheten till att använda § 42. I ditt försök till att begränsa skadan så skadade du pinsen. Du kan därför inte lämna tillbaka varan i det skick det var (bara felaktig krets som började brinna) Problemet är ju att ord står mot ord när du säger att det började brinna, däremot så har du ju även din kompis som kan intyga. Har du något sms där du skrev typ "shit, moderkortet började ryka, är nog fabrikationsfel" så borde du även kunna använda det som bevis. Jag tror väl att man på något vis kan hävda att skadan på pinsen uppkom endast pga fel på moderkortet. Hade allt fungerat som det skulle hade skadan aldrig hänt.

Tänk dig att du köper en bil utan tak och den går sönder mitt på vägen. Du kör in till sidan för att invänta bärgningsbil som tyvärr inte kan komma förrän imorgon. På eftermiddagen börjar det störtregna och bilen tar in massa vatten och blir vattenskadad. Denna skada uppkom nu endast pga att bilen var trasig. Hade den fungerat hade du hunnit in i garaget i god tid inför regnet. - Ditt fall är ju lite mer svårbevisat men i grunden är det ju samma händelseförlopp.

Att du får rätt i slutändan är ingen tvekan på. Kom även ihåg att om de ger med sig så har du rätt att kräva skadestånd för utgifter och kostnader du ådragit dig i samband med detta, t.ex milersättning och resor till och från konsumentombudsman.

___________

Tips 2: Kontakta ditt försäkringsbolag ifall du har en allrisk försäkring

________

Fråga. Du skrev i org posten att det handlade om 6.000 kr drygt. Men du behöver väl ändå bara byta moderkort. Resten av dina inköp borde väl vara ok eller?

Redigering: Kan även tipsa om sidan Lawline där "folk" vet inte riktigt vem, hjälper folk ang lag frågor. Beskriv ditt ärende så kanske du har tur.

Permalänk

Oj vad mycket värdefull text Chrismism8!
Tackar för din tid i mitt problem!
Jag ska absolut ta upp §42 med min ombudsman på torsdag då vi ska kontakta ARN och det var ett bra exempel
Jag ringer försäkringsbolaget så fort jag kan (råkade tappa min telefon i vatten igår så självklart är den trasig)
Ja mina andra saker ska vara helt okej (jag vet inte förens jag testat dem idag då jag har införskaffat ett nytt pga att jag inte kan vänta på netonnet själva moderkortet kostade 2.300 kr ungefär
Ska kolla Lawline Tack:)
MVH
Johannes

Permalänk
Medlem

Intressant med detta. Håll oss uppdaterade!

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

42 § Den skadelidande parten skall vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada. Försummar han det, får han själv bära en motsvarande del av förlusten.

"Kommentar" Enligt principen "Zug um Zug" ska parternas prestationer bytas mot varandra samtidigt om inte annat avtalats. Annars ska godtagbar säkerhet ställas för eventuellt skadestånd och ränta som kan uppkomma på grund av dröjsmålet med att prestera samtidigt som den andra parten.

45 § Köparen får häva köpet eller kräva omleverans endast om han kan lämna tillbaka varan väsentligen oförändrad och oförminskad.

2st Rätten att häva köpet eller kräva omleverans går dock inte förlorad, om
1. varan har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom sin egen beskaffenhet eller något annat förhållande som inte beror på köparen,
2. varan har förstörts, försämrats eller minskat till följd av en åtgärd som har varit behövlig för att undersöka om varan är felfri,
3. varan har använts av köparen för förutsatt bruk innan han insåg eller borde ha insett att det förelåg ett fel som ger honom rätt att häva köpet eller kräva omleverans.

"Kommentar" Köparen förlorar inte sin rätt till hävning eller omleverans om varan förstörts, kommit bort, försämrats eller förminskats på grund av varans art och det inte beror på något som köparen är vållande till, t.ex livsmedel som förstörs, kläder som inte tål att tvättas o.s.v. Inte heller förlorar köparen sin rätt till hävning om varan som ovan förstörts på något sätt om det var som en följd av en undersökning för att kontrollera varans felfrihet eller om varan har använts för det bruk den var avsedd för men ändå förstörts, t.ex en tvättmaskin eller en matberedare som använts en tid innan felet visade sig och den inte har den kvalitet som den hade vid köpet.
Köparen kan även ersätta säljaren för annan uppkommen värdeförminskning och kvarhåller på så sätt sin rätt till hävning av köpet.

https://lagen.nu/1990:932#R18
__________________

Lagar är kluriga. Tack gode gud så är denna en lag som har skrivits i modern tid. Avtalslagen som skrevs betydligt tidigare refererar ju till telegraf och sändebud etc. Men åter till ämnet.

Jag är ingen jurist, men jag har läst (början på) en kurs inom avtalsrätt där en av de första delarna är just konsumentköpslagen (KköpL). Det jag tycker du borde diskutera med konsumentombudsmannen är möjligheten till att använda § 42. I ditt försök till att begränsa skadan så skadade du pinsen. Du kan därför inte lämna tillbaka varan i det skick det var (bara felaktig krets som började brinna) Problemet är ju att ord står mot ord när du säger att det började brinna, däremot så har du ju även din kompis som kan intyga. Har du något sms där du skrev typ "shit, moderkortet började ryka, är nog fabrikationsfel" så borde du även kunna använda det som bevis. Jag tror väl att man på något vis kan hävda att skadan på pinsen uppkom endast pga fel på moderkortet. Hade allt fungerat som det skulle hade skadan aldrig hänt.

Tänk dig att du köper en bil utan tak och den går sönder mitt på vägen. Du kör in till sidan för att invänta bärgningsbil som tyvärr inte kan komma förrän imorgon. På eftermiddagen börjar det störtregna och bilen tar in massa vatten och blir vattenskadad. Denna skada uppkom nu endast pga att bilen var trasig. Hade den fungerat hade du hunnit in i garaget i god tid inför regnet. - Ditt fall är ju lite mer svårbevisat men i grunden är det ju samma händelseförlopp.

Blev lite fundersam över ditt resonemang här.
Att kunden ska försöka begränsa skadan (i detta fall genom att stänga av, montera loss övriga komponenter och montera dit socketskyddet) är jag med på. Däremot ser jag inget i lagen som skulle göra det OK att skada varan ytterligare under denna procedur. Det finns ju ingen anledning att man måste ha sönder stiften för att få dit socketskyddet, utan det är ju något som inträffat p.g.a. att proceduren utförts felaktigt (om det nu är vid det tillfället skadan inträffade).
I ditt exempel med bilen så håller jag med om att vattenskadan uppstod till följd av att bilen gick sönder. Hade du däremot tagit samma trasiga bil och försökt bogsera bort den, och då råkat bogsera den rakt in i ett träd i 30km/h. Då är det ju inte det ursprungliga felet som är orsaken till att det uppstått ytterligare skada, utan snarare att du är jäkligt dålig på att bogsera.

Att det sedan i detta fallet finns bilder på att stiften var OK innan processorn monterades tycker jag inte säger så mycket, snarare tvärt om. Det visar ju att varan inte var skadad när kund fick den, utan att det då troligen har hänt när kunden monterat dit processorn efter att ha tagit bilden.
Hade man istället filmat när man plockade av processorn igen, och det inte heller då fanns några böjda stift, så hade det ju varit uppenbart att det inte var stiften som gjorde att komponenten brann upp.

Väldigt tråkigt att dessa trådar om sabbade stift i CPU-socketar fortsätter dyka upp om och om igen. Oavsett vad som går att bevisa juridiskt, så tror jag tyvärr att i princip alla dessa historier vi får höra om är kundorsakade skador på ett vis eller annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tofen:

Blev lite fundersam över ditt resonemang här.
Att kunden ska försöka begränsa skadan (i detta fall genom att stänga av, montera loss övriga komponenter och montera dit socketskyddet) är jag med på. Däremot ser jag inget i lagen som skulle göra det OK att skada varan ytterligare under denna procedur. Det finns ju ingen anledning att man måste ha sönder stiften för att få dit socketskyddet, utan det är ju något som inträffat p.g.a. att proceduren utförts felaktigt (om det nu är vid det tillfället skadan inträffade).
I ditt exempel med bilen så håller jag med om att vattenskadan uppstod till följd av att bilen gick sönder. Hade du däremot tagit samma trasiga bil och försökt bogsera bort den, och då råkat bogsera den rakt in i ett träd i 30km/h. Då är det ju inte det ursprungliga felet som är orsaken till att det uppstått ytterligare skada, utan snarare att du är jäkligt dålig på att bogsera.

Att det sedan i detta fallet finns bilder på att stiften var OK innan processorn monterades tycker jag inte säger så mycket, snarare tvärt om. Det visar ju att varan inte var skadad när kund fick den, utan att det då troligen har hänt när kunden monterat dit processorn efter att ha tagit bilden.
Hade man istället filmat när man plockade av processorn igen, och det inte heller då fanns några böjda stift, så hade det ju varit uppenbart att det inte var stiften som gjorde att komponenten brann upp.

Väldigt tråkigt att dessa trådar om sabbade stift i CPU-socketar fortsätter dyka upp om och om igen. Oavsett vad som går att bevisa juridiskt, så tror jag tyvärr att i princip alla dessa historier vi får höra om är kundorsakade skador på ett vis eller annat.

Som jag skrev, jag är ingen jurist, utan detta var bara en tanke.

Om vi tar ett annat exempel som kanske är lite mer direkt. Kund köper tvättmaskin, kund kommer hem och tvätt fungerar inte. Kund tar med varan till butiken men på vägen så tar varan skada av transporten, då kund inte haft tillgång till perfekt emballage (du har aldrig perfekt emballage). Är det inte lite konstigt ifall butiken skulle hävda att kund inte får byta varan/prisavdrag vid återköp för att varan är bucklad? Den blev ju enbart skadad pga att varan skulle transporteras in till butik, då den var trasig. Hade varan fungerat felfritt från början hade detta aldrig hänt. Orsak, verkan och samband.

TS fall är betydligt svårare att bevisa. Tvättmaskinens buckla på skalet har uppenbarligen inte orsakat att motorn inte startar, därav är de inte relaterade. TS problem är ju att moderkort inte fungerar då det börjar ryka, men butik kan inte bekräfta att det är sant då TS tagit sönder sockeln som butik behöver för att testa ifall TS pratar sanning. MEN, och här kommer det viktiga, att det är svårare att bevisa betyder inte att det är mindre sant. Det är bara mindre troligt att TS kommer få rätt ifall detta skulle dras till t.ex domstol.

Återigen vill jag förtydliga att jag inte kan hitta ett perfekt lagstycke för att stödja detta, men om jag inte minns fel så är detta rätt på något vis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:
Dold text

Däremot så har jag avverkat fullt med moderkort och GPUer från ASUS. Tar aldrig i deras grejor igen, med undantag för deras routrar som är riktigt trevliga.
Jag önskar dig all succé i ditt ärende, men som sagt, stå på dig, en tyst kund är en bekväm för affärer som försöker komma undan.
/Lifooz

OT men vad glad jag är som äntligen hittat någon har samma uppfatting av ASUS som jag har. Nästan allt jag köpt som har varit ASUS har skickats till RMA, och har det inte varit fel på det har jag lämnat tillbaka det pga missnöje, läs ASUS r9 290x. Den enda ASUS produkt som hållt måttet hittils har varit deras 144hz 24" skärm.

Till TS. Som flera sagt, stå på dig.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Som jag skrev, jag är ingen jurist, utan detta var bara en tanke.

Om vi tar ett annat exempel som kanske är lite mer direkt. Kund köper tvättmaskin, kund kommer hem och tvätt fungerar inte. Kund tar med varan till butiken men på vägen så tar varan skada av transporten, då kund inte haft tillgång till perfekt emballage (du har aldrig perfekt emballage). Är det inte lite konstigt ifall butiken skulle hävda att kund inte får byta varan/prisavdrag vid återköp för att varan är bucklad? Den blev ju enbart skadad pga att varan skulle transporteras in till butik, då den var trasig. Hade varan fungerat felfritt från början hade detta aldrig hänt. Orsak, verkan och samband.

TS fall är betydligt svårare att bevisa. Tvättmaskinens buckla på skalet har uppenbarligen inte orsakat att motorn inte startar, därav är de inte relaterade. TS problem är ju att moderkort inte fungerar då det börjar ryka, men butik kan inte bekräfta att det är sant då TS tagit sönder sockeln som butik behöver för att testa ifall TS pratar sanning. MEN, och här kommer det viktiga, att det är svårare att bevisa betyder inte att det är mindre sant. Det är bara mindre troligt att TS kommer få rätt ifall detta skulle dras till t.ex domstol.

Återigen vill jag förtydliga att jag inte kan hitta ett perfekt lagstycke för att stödja detta, men om jag inte minns fel så är detta rätt på något vis

Jag förstår resonemanget, och jag kan väl se hur det kan vara rimligt i vissa väldigt speciella lägen.
Jag frågade mest för att det hade varit bra att ha riktig koll vad vad som gäller om man själv skulle stöta på något liknande.
Som jag tolkar §45 så känns det mer som att kundens rättigheter faktiskt borde ha fallit bort om han själv tillfört en skada som innebär att varan inte längre är "väsentligen oförändrad".
Jag är absolut ingen jurist heller, men jag har jobbat på olika ställen i branschen ett tag och aldrig hört talas om något som fått rätt till ersättning i liknande situationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Som jag skrev, jag är ingen jurist, utan detta var bara en tanke.

Om vi tar ett annat exempel som kanske är lite mer direkt. Kund köper tvättmaskin, kund kommer hem och tvätt fungerar inte. Kund tar med varan till butiken men på vägen så tar varan skada av transporten, då kund inte haft tillgång till perfekt emballage (du har aldrig perfekt emballage). Är det inte lite konstigt ifall butiken skulle hävda att kund inte får byta varan/prisavdrag vid återköp för att varan är bucklad? Den blev ju enbart skadad pga att varan skulle transporteras in till butik, då den var trasig. Hade varan fungerat felfritt från början hade detta aldrig hänt. Orsak, verkan och samband.

TS fall är betydligt svårare att bevisa. Tvättmaskinens buckla på skalet har uppenbarligen inte orsakat att motorn inte startar, därav är de inte relaterade. TS problem är ju att moderkort inte fungerar då det börjar ryka, men butik kan inte bekräfta att det är sant då TS tagit sönder sockeln som butik behöver för att testa ifall TS pratar sanning. MEN, och här kommer det viktiga, att det är svårare att bevisa betyder inte att det är mindre sant. Det är bara mindre troligt att TS kommer få rätt ifall detta skulle dras till t.ex domstol.

Återigen vill jag förtydliga att jag inte kan hitta ett perfekt lagstycke för att stödja detta, men om jag inte minns fel så är detta rätt på något vis

Jag tror du tolkar lite för fritt nu. Det är ditt ansvar som köpare att återlämna produkten i väsentligt oförändrat skick så att felet kan konstateras, det innefattar att ordna emballage och transport som inte påverkar produktens skick eller förvärrar skadan. Säljaren kan inte heller hållas ansvarig för fel/skador som inte har ett direkt och naturligt samband med det ursprungliga felet. Som köpare har du även skyldighet att förminska alla (risker för) skador och följdskador som beror på ursprungsfelet, t.ex. innebär det att du måste täcka över din bil utan tak om den skall stå/lämnas utomhus, eller spänna fast tvättmaskinen så att den inte ramlar av osv osv.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Jag tror du tolkar lite för fritt nu. Det är ditt ansvar som köpare att återlämna produkten i väsentligt oförändrat skick så att felet kan konstateras, det innefattar att ordna emballage och transport som inte påverkar produktens skick eller förvärrar skadan. Säljaren kan inte heller hållas ansvarig för fel/skador som inte har ett direkt och naturligt samband med det ursprungliga felet. Som köpare har du även skyldighet att förminska alla (risker för) skador och följdskador som beror på ursprungsfelet, t.ex. innebär det att du måste täcka över din bil utan tak om den skall stå/lämnas utomhus, eller spänna fast tvättmaskinen så att den inte ramlar av osv osv.

Precis så som du skriver har jag också förstått det.
Hinner man inte täcka över taket på bilen innan det börjar regna ens om man skyndar sig så mycket man bara kan (man kan ju ha blivit stående mitt ute i ingenstans) så har man ju ändå gjort vara man kan som köpare. Men annars ser jag inte heller hur köparen skulle kunna hävda att dem gjort vad dem kan för att produkten ska vara "väsentligt oförändrad".
Hur som helst så tror jag inte att det i TS fall skulle vara tillräckligt att hävda att "om kortet inte hade gått sönder så hade TS aldrig behövt montera dit socket-skyddet igen, och således inte sabbat stiften".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tofen:

Precis så som du skriver har jag också förstått det.
Hinner man inte täcka över taket på bilen innan det börjar regna ens om man skyndar sig så mycket man bara kan (man kan ju ha blivit stående mitt ute i ingenstans) så har man ju ändå gjort vara man kan som köpare. Men annars ser jag inte heller hur köparen skulle kunna hävda att dem gjort vad dem kan för att produkten ska vara "väsentligt oförändrad".
Hur som helst så tror jag inte att det i TS fall skulle vara tillräckligt att hävda att "om kortet inte hade gått sönder så hade TS aldrig behövt montera dit socket-skyddet igen, och således inte sabbat stiften".

Du måste altid montera dit socketskyddet vid en reklamat)ion (transport av moderkortet om det inte sitter en CPU i socketen). Annars kan butiken neka reklamation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Det är ditt ansvar som köpare att återlämna produkten i väsentligt oförändrat skick så att felet kan konstateras, det innefattar att ordna emballage och transport som inte påverkar produktens skick eller förvärrar skadan.

Källa på det, tack. För mig låter det som att du blandar ihop ångerrätten med reklamationsrätten.

Min uppfattning är att de böjda stiften inte på något sätt fritar säljaren från ansvaret att åtgärda den ursprungliga skadan, såvida säljaren inte kan visa att de bockade stiften orsakade skadan.

Säljaren behöver inte bevisa att skadan beror på böjda stift, men kan inte heller bara göra svepande påståenden och neka reklamation, utan måste på något sätt göra troligt att de böjda stiften orsakat skadan.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyllarian:

Oj vad mycket värdefull text Chrismism8!
Tackar för din tid i mitt problem!
Jag ska absolut ta upp §42 med min ombudsman på torsdag då vi ska kontakta ARN och det var ett bra exempel
Jag ringer försäkringsbolaget så fort jag kan (råkade tappa min telefon i vatten igår så självklart är den trasig)
Ja mina andra saker ska vara helt okej (jag vet inte förens jag testat dem idag då jag har införskaffat ett nytt pga att jag inte kan vänta på netonnet själva moderkortet kostade 2.300 kr ungefär
Ska kolla Lawline Tack:)
MVH
Johannes

Uppdatering?

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Källa på det, tack. För mig låter det som att du blandar ihop ångerrätten med reklamationsrätten.

Min uppfattning är att de böjda stiften inte på något sätt fritar säljaren från ansvaret att åtgärda den ursprungliga skadan, såvida säljaren inte kan visa att de bockade stiften orsakade skadan.

Säljaren behöver inte bevisa att skadan beror på böjda stift, men kan inte heller bara göra svepande påståenden och neka reklamation, utan måste på något sätt göra troligt att de böjda stiften orsakat skadan.

I KKöpL står det att du som köpare har ansvar att begränsa skadan. Sedan har ARN vid flera tillfällen konstaterat att en förutsättning för reklamation är att säljaren ges möjlighet att undersöka felet för att bestämma lämplig åtgärd (finns dock undantag, t.ex. om bilen går sönder på annan ort). Om du t.ex. vägrar lämna in din vara eller själv orsakar fel som hindrar säljaren från att undersöka felet så bär säljaren heller inget ansvar.

Notera att jag inte har kommenterat detta specifika fall i den text du citerar.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060