större uppgradering från en z1a?

Permalänk

större uppgradering från en z1a?

jag har börjat snegla på att köpa en ny mobil och undrar vilken prisklass behöver man lägga sig i för att få en nämnvärt bättre mobil? tack för alla svar

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

jag har börjat snegla på att köpa en ny mobil och undrar vilken prisklass behöver man lägga sig i för att få en nämnvärt bättre mobil? tack för alla svar

Är du nöjd med Z1an? Är det något du saknar? Bättre kamera? Gillar du Sonys "android-version"?

HTC 1+1 är väldigt prisvärd, Nexus 5 likaså (lite större om jag inte har fel). Annars finns ju Z3 som är en bra bit bättre, men ganska mycket dyrare.

Jämförelse

Alla dessa tre skulle jag klassa som bättre, är de nämnvärt bättre?
Nej det skulle jag inte säga, de är alla marginellt bättre. Det är inget med någon av dessa telefoner som kommer ändra din upplevelse.

Permalänk

jag har en z1 ultra och är lite trött på storleken är la största. Jag använder inte min mobil för mer än ringa smsa och slösurf. så har inga större prestandakrav mer för rättfärdiga köpet för mig själv då jag håller hårt i mina korvören

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem

z3 compact? Trevlig telefon.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

jag har en z1 ultra och är lite trött på storleken är la största. Jag använder inte min mobil för mer än ringa smsa och slösurf. så har inga större prestandakrav mer för rättfärdiga köpet för mig själv då jag håller hårt i mina korvören

Jag skulle ju inte vilja ha en mobil i fel storlek så det är ett legitimt skäl för mig ;-).
jag har själv en Z3compact, jag tycker att den är i perfekt storlek, men om du kommer från en Z1 ultra så är den säkert för liten.
Jag skulle nog som sagt rekommendera antingen 1+1, nexus 5 eller Z3an där Z3an vore valet för mig, dock är den aningen dyrare.

Rykten
Nexus 5 har inte speciellt bra batteritid.
1+1 beställer man alltid från "utlandet", det är, enligt mig, lite krångligare att skicka iväg på reklamation etc.

Sony är den enda med minneskortsläsare, vilket är nästintill ett krav för mig, vill kunna lägga över en serie och alla mina bilder. Men det är väl högst personligt.

Permalänk

Vet inte om det är värt att uppgradera från en Z1 till en ny mobil. Prestandan i en Z1 är fortfarande fullt tillräcklig tycker jag, inte jättestor skillnad mot t.ex. Z3.

Avvakta lite och se när Z4 och LG G4 släpps (sen vår/tidig sommar enligt vissa rykten). När de släppts så har de flesta flaggskeppen släppts (Samsung S6 och HTC M9 har släppts till exempel).

Det är synd att Nexus 6 inte visade sig vara en värdig uppföljare till Nexus 5, annars hade den säkert varit en toppkandidat för en uppgradering....

Permalänk

och i sin tur lär ju dom nya flagskeppen kosta 6k+ ? vilket jag inte anser en mobil vara värd för mitt endamål

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem

Helt rätt, t o m 2000:- är mycket när man kan få en tablet lätt för samma pris.

Permalänk
Skrivet av martincool:

och i sin tur lär ju dom nya flagskeppen kosta 6k+ ? vilket jag inte anser en mobil vara värd för mitt endamål

Ja lite så är det, därför tycker jag att du ska behålla din Z1. Nexus 5 och OnePlus One kostade ju hälften av det när de kom, tyvärr verkar det dock som att Oneplus Two blir dyrare och Nexus 6 är Nexus 6...

Om du bara vill ha mindre t.ex. så kanske du kan hitta nån som vill byta sin Compact mot din?

Permalänk
Medlem

Finns ingen lur som ger någon "wow" upplevelse när du redan sitter på en Z1.