Hittade ett IBM 1394104-keyboard på jobbet

Permalänk
Medlem

Hittade ett IBM 1394104-keyboard på jobbet

Hallå där!

Idag när vi städade lite på kontoret så fann jag ett tangentbord som bara låg på golvet, redo för att kastas. Vid närmare titt så såg jag att det var ett gammalt IBM-keyboard av modellen 1394104. Fann inte så mycket mer information om själva tangentbordet vid snabb Google-sökning, men jag har verkligen inte hjärta nog till att kasta skönheten.

Någon som vet något mer om detta tangentbordet? Den har 24 FN-knappar och ett lite mer annorlunda "piltangentslayout" och är jädrans tungt!

Här är en video jag fann på YouTube för tangentbordet:

Två bilder på tangentbordet jag tog:

Var tvungen att censorera då vår företagslogga(klistermärke) var satt fast på tangentbordet

Permalänk
Medlem

kan inte ge dig någon information men...
herregud vilken vacker skapelse, bara av och titta på de får mig att vilja skriva!
måste vara väldigt sköna brytare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spara! Det kanske pratar terminal-protokoll, men det går att ordna en converter till USB för det också.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd

Det ser väldigt mycket ut som ett PC122, som detta typ: http://www.pckeyboard.com/page/PC122/40L5A fast med svensk tangentuppsättning förstås.

Permalänk
Medlem

Så kul!

Ja, det är otroligt sköna brytare, men jag har så långa naglar så jag känner mig lite ovan med att skriva på det.

Har inte fått skruva lite på den än, för jag hittar inget som passar den typen av skruv. Ska se om jag hittar på Clas Ohlson.
Är bara nyfiken, hur ska jag få detta konverterat till USB?

Kabeln ser ut såhär:

Permalänk
Medlem

Kungg!

Det där är ett gammalt Terminaltangentbord, därav FN tangenterna. om jag vill minnas rätt så var det OS/2 de tillverkades för men jag vet åtminstonde 2 företag i sverige som fortfarande använder terminalapplikationer med krav på dessa tangenter eller ekvivalenta tangentkombinationer för att utföra det, tex DHL

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Jag repeterar det jag skrev i visa ditt tangentbordstråden

Citat:

Det ser ut som om det är ett M122. Det är kanske inte det mest eftertraktade av IBM-tangentbord, primärt då det mig veterligen endast finns som Terminaltangentbord och kontrollern därmed behöver hackas med till exempel en Teensy och Soarer's converter för att fungera med en modern dator.

Hur ser det ut i övrigt? IBMs Model M har en klar svaghet i de plastnitar som håller ihop tangentbordet. De har en tendens att ge med sig med tiden och om många av dem är sönder, speciellt om det handlar om många närliggande, kan tangentbordet behöva bolt/screw-moddas, vilket innebär att man helt enkelt byter plastnitarna mot skruvar.

För övrigt ser det ut att vara norsk layout på tangentbordet. Funnet i Norge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Kungg!

Det där är ett gammalt Terminaltangentbord, därav FN tangenterna. om jag vill minnas rätt så var det OS/2 de tillverkades för men jag vet åtminstonde 2 företag i sverige som fortfarande använder terminalapplikationer med krav på dessa tangenter eller ekvivalenta tangentkombinationer för att utföra det, tex DHL

Vi kör IBM Z-system här på huset med 3270-konsol, så det skulle inte förvåna mig om det har använts till det.

Skrivet av Khers:

Jag repeterar det jag skrev i visa ditt tangentbordstråden

Hur ser det ut i övrigt? IBMs Model M har en klar svaghet i de plastnitar som håller ihop tangentbordet. De har en tendens att ge med sig med tiden och om många av dem är sönder, speciellt om det handlar om många närliggande, kan tangentbordet behöva bolt/screw-moddas, vilket innebär att man helt enkelt byter plastnitarna mot skruvar.

För övrigt ser det ut att vara norsk layout på tangentbordet. Funnet i Norge?

Visste inte att knasen hade gjort en tråd om detta alls! Jag har inte haft tid att ta bort knappar än, tänkte göra det när jag får lite mer tid, eventuellt senare på dagen.

Det stämmer, det är funnet i Oslo!

Permalänk
Medlem

Det finns ett projekt nu för att göra kontrollers till model m's som ska köra TMK-firmwaren, osäker på om det har stöd för din bräda dock, och har inte tid att kolla, men här finns länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av bunni:

Så kul!

Ja, det är otroligt sköna brytare, men jag har så långa naglar så jag känner mig lite ovan med att skriva på det.

Har inte fått skruva lite på den än, för jag hittar inget som passar den typen av skruv. Ska se om jag hittar på Clas Ohlson.
Är bara nyfiken, hur ska jag få detta konverterat till USB?

Kabeln ser ut såhär:
http://i.imgur.com/fpgPcbA.png

Behövs en 5,5mm (7/32") hylsnyckel för att öppna Model M tangentborden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av .batman:

Behövs en 5,5mm (7/32") hylsnyckel för att öppna Model M tangentborden.

Observera att inte vilken 5.5mm hylsnyckel som helst funkar, de måste ha en tunn hylsa, så som den länkade från clickykeyboards.

Jag hittade efterlite letande en passande på kjell och company

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Observera att inte vilken 5.5mm hylsnyckel som helst funkar, de måste ha en tunn hylsa, så som den länkade från clickykeyboards.

Jag hittade efterlite letande en passande på kjell och company

Antagligen går det bra att öppna med en liten tång också om inte skruvarna sitter för hårt. Strular det så se till att inte förstöra alla sidor av muttern, om bara två av hörnen blir runda så gör det inget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Antagligen går det bra att öppna med en liten tång också om inte skruvarna sitter för hårt. Strular det så se till att inte förstöra alla sidor av muttern, om bara två av hörnen blir runda så gör det inget...

Det går inte... Saken är den att skruvarna sitter ganska djupt ner i ganska små hål vilket gör dem svåra att komma åt:

Om du lyckas få loss en sådan med en tång blir jag impad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Observera att inte vilken 5.5mm hylsnyckel som helst funkar, de måste ha en tunn hylsa, så som den länkade från clickykeyboards.

Jag hittade efterlite letande en passande på kjell och company

Annars finns de på hobbex som bör funka perfekt.
Kollade lite på kjell och biltema innan och de verkade vara alldeles för tjocka om man nu inte vill lägga mer än 500 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Det går inte... Saken är den att skruvarna sitter ganska djupt ner i ganska små hål vilket gör dem svåra att komma åt:
http://www3.telus.net/vehementi/pics/model_m_reconstruct/sock...

Om du lyckas få loss en sådan med en tång blir jag impad

jag var lite väl optimistisk, det såg inte ut att vara så djupt när jag snabbtittade

Permalänk
Medlem

Jag har ett likadant som jag usb moddat(fast inte de shyssta caps du har på det).
Jag öppnade det med en 5.5mm hex(köpt på ebay för ca 50kr i ett kit).
Sedan bytte jag ut kabeln med en USB B - USB mini B chassi:
http://www.ebay.com/itm/251763430738?_trksid=p2060353.m1438.l...
Och slängde in en teensy 2.0 med soarers converter i den.
Sedan har jag gjort en spiralkabel med denna teknik:
http://www.sweclockers.com/galleri/12948-egentillverkad-spira...

Jag har tyvärr inte tangentbordet hemma, men kanske ska hämta hem det imorgon. Kanske kan ta lite bilder i veckan. Allt beror på när min bättre hälft ska föda och när jag hämtar det. Så det kan möjligtvis ta lång tid.
Riktigt trevligt tangentbord, ett riktigt "battleship".
Det enda som är dåligt med det är att Model M varianten endast har 2KRO vilket gör att om man skriver snabbt kan vissa tangenter inte registreras. Jag önskar jag ägde Model F varianten. Den har NKRO.

EDIT:

Skrivet av bunni:

hur ska jag få detta konverterat till USB?

Jag har lite bilder på min första adapter lite längre ner på sidan här:
http://deskthority.net/workshop-f7/xt-at-ps2-terminal-to-usb-...

Den använde jag innan jag modda in adaptern i tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Hylsnyckeln passar dessutom utmärkt för M3-muttrar, så den kanske är märkt M3 hos någon butik.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag tog en vanlig 5,5mm hylsa och trädde på en skruvmejsel och slipade ner på en vinkelslip tills hylsan gick i hålet

Permalänk
Medlem

Har haft ett liknande tangentbord och det låter en hel del när det skrivs. Det hade löstagbar kabel men tyvärr gick ena plastpiggen sönder. Bra på LAN-tiden för att irritera bordsgrannar. Kanske har det liggandes i någon låda.

Behöver inte alls Flash för att se det videoklippet. Tillägget HTML5 Video Everywhere! till Firefox gör att jag slipper Flash i 9 fall av 10 på youtube och många andra sidor. Om jag inte kan se klippet är det ofta inte värt det utan var bara nöje som TV4-klipp eller annat skräp från massmedia.