Uppgradering från 2x GTX 670, valet och kvalet

Permalänk

Uppgradering från 2x GTX 670, valet och kvalet

Hej! Kör just nu SLI på gtx 670 2gb. Det jag stör mig på är att vramen går åt och skapar stuttering när vramen utnyttjas fullt ut.
Det är synd då beräkningskraften i korten är väldigt bra, så till spel som inte kräver så mycket vram funkar det kalas och ger mig väldigt bra prestanda.
Jag är sugen på att uppgradera för att kunna lira gta5 i 1440p på höga inställningar i minst 60fps. Kan inte riktigt skruva upp inställningarna som det är i dagsläget då mitt vram flaskar.

De kort jag kollat på nu är antingen ett 970 eller 980. Det som gör mig lite tveksam är just 3,5gb buggen på 970 kortet, men hur stort problem skulle det bli tror ni?
Sen blir jag ganska tveksam till att köpa nytt kort idag, då 390x är runt hörnet, och 980ti inte borde vara allt för långt borta heller.. Men visst, det är alltid en tidsfråga innan det kommer någonting bättre, speciellt inom gaming-världen.

Någon som kan ge mig lite tips och idéer? Vad hade ni själva gjort om ni varit i min sits? Pengar finns, men är ju tråkigt att hosta upp massa pengar nu sen kommer ett grafikkort om 2 månader som är ljusår bättre..

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Att 980Ti blir bättre är det väl ingen som inte redan vet? Det är samma kort som Titan X fast med mindre ram. Prestanda blir alltså den samma.
Kortet kommer bli dyrare än 970/980 och billigare än Titan X
390x vet vi inget om när det kommer till prestanda men det ser ju lovande ut. Priserna på Nvidias kort kan nog också gå ner lite vid en lansering.

Permalänk
Medlem

Jag kör 1440 med 970 och har inga problem. Det krävs 4k för att ta upp minnet med dagens spel. I syfte att vara framtidssäker rekommenderas dock mer än 3.5 gb.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server