Vad kan detta vara för sensor ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Vad kan detta vara för sensor ?

Hej

Har tagit isär en systemkamera som inte fungerade (EOS 600D), och en av sakerna jag upptäckte var att denna sensor har sprucket glashölje se bild nedan. Upptäckte denna del då en kabel som satt fast bara lossnade utan att vara belastad.

Själva sensorn sitter på kretskortet längst ut på baksidan av kameran, och den hade en svart kabel som stack ut från ett vitt hölje. Dock så lossade kabeln och det var som att den inte alls hölls på plats överhuvudtaget.
Se bild nedan.

I ett mikroskop ser sensorn ut så här:

Man kan tydligt se uppe i högra hörnet att det är någon form av ljussensor, men vad resten av grejerna gör vet jag inte. Finns mycket ledningar och små detaljer när man förstorar detta mer.

Kan detta vara sensorn som mäter ljuset ? Insidan av höljet som skyddade sensorn hade en blå plastbit som såg transparent ut.
Har försökt undersöka kabeln men den är bara svart, man kan inte se att det är en kabel som innehåller elektriska ledningar vilket får mig att misstänka att det är en optisk kabel.

Vad tror ni ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

IR-mottagare för fjärrkontroll?

Förefaller dock se betydligt mer avancerat ut än en ir-mottagare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Det närmaste i utseende jag kunde googla mig till var Canon 7D/5DmkIII IFCL Metering AE sensor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Ungefär vad jag hittade också, men det finns en autofokussensor under spegeln också på en 7D så det kan vara den.
Väldigt lite information om sådana här sensorer på nätet.