Finns det ens någon konkurrens till Pentax K-3?

Permalänk
Avstängd

Finns det ens någon konkurrens till Pentax K-3?

Pentax K-3 är oslagbar till priset 7.500.- när man tittar på DSLR.
Finns enligt min åsikt ingen kamera i Canikon som når upp till samma nivå utan att kliva över 10.000.- strecket.
Speciellt är det mycket prisvärt nu när batterigrepp medföljer på köpet hos div företag, ex Cyberphoto/Fotokungen.

Har en K-3 + 18-135 + batterigrepp som ligger och väntar på posten som jag tänkt hämta ut när jag kommer hem på Tisdag nästa vecka.
Priset? Precis 10.000.-

Min fundering är om jag kommer tröttna på att släpa på vikten.
Klart sämre att välja en kompakt men så mycket smidigare vid mer eftertanke.

Cyberphoto kör helgkampanj, Sony RX100 III för 5.900.-
Samma företag kör 1000.- rabatt på Sony A6000 + 16-50 i helgen, totalt 5.790.-

Ni som har både DSLR och kompakt, ex RX100 I/II/III.
Hur mycket sämre bilder bör man räkna med kontra Pentax 18-135 med K-3?

Pysslar en del med mörkerfoto, utöver det mest landskap.

Permalänk
Medlem

Beror som vanligt på vad du ska ha den till, både vad gäller Pentax vs konkurrenterna och dslr vs kompakter.
(För tex mig så kommer Pentax sist i prisklassen, men jag tar i princip inte stillbilder på fritiden).

För mörkerfoto så gissar jag att Pentaxen är bra mycket bättre. Långt ifrån en A7s men bra mycket bättre än en RX100.
Men som du säger, har du lämnat kameran hemma blir det ju ingen bild alls.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nisse-Tuta:

Beror som vanligt på vad du ska ha den till, både vad gäller Pentax vs konkurrenterna och dslr vs kompakter.
(För tex mig så kommer Pentax i princip sist i prisklassen, men jag tar i princip inte stillbilder på fritiden).

För mörkerfoto så gissar jag att Pentaxen är bra mycket bättre. Långt ifrån en A7s men bra mycket bättre än en RX100.
Men som du säger, har du lämnat kameran hemma blir det ju ingen bild alls.

Använder kameran till 95% still och 5% film, därav Pentax för mig.
Hade Canikon haft något liknande med samma hastighet och vädertätning som K-3 hade jag nog sneglat åt det hållet pga bättre objektivutbud men jag klarar mig normalt sett på det Pentax erbjuder (haft Pentax för några år sen men sålde kamera och objektiv, något jag ångrar idag.)

Det lutar väl nästan åt att man får öppna plånboken och köpa båda så man slipper detta dilemma. RX100 M3 är en trevlig liten maskin att bära med sig.
DSLR släpar man ju inte med sig på en shoppingrunda på stan direkt så det är betydligt lättare att fånga det oväntade med en RX100 M3 vilket är önskvärt.

A7s hade varit mycket trevlig men den är för dyr just nu, tyvärr.
Det är Sony A7 + 28-70 som är aktuellt isåfall.

Permalänk
Medlem

Båda är nog helt rätt om budgeten finns.
Lite så jag också brukar resonera när jag har beslutsångest mellan två saker.
Man lever bara en gång.

Permalänk
Medlem

DSLR stannar hemma sedan jag shoppade A7:an, har en binge gammelgluggar redan men börjat under senare tid shoppat på mig beggade A7-gluggar (Zeiss).

Filmar inte men skulle jag våga mig på det är det A7s som tycks vara mest prisvärd i mitt fall.

Man lever 2 gånger - en med DSLR och en med spegellös.