ELGIGANTEN: 3:e inlämningen - Nu påstår de vätskeskada

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

ELGIGANTEN: 3:e inlämningen - Nu påstår de vätskeskada

Hej mina vänner,

Det är såhär att jag köpte en LG Optimus 4H i Juni 2013. Runt 6-7 månader efteråt börjar det hända saker. Telefonen segar. Batteritiden blir sämre. Men värst av allt börjar jag få samtalsrelaterade problem. När jag pratade med någon i tel så i början av samtalet kunde de inte höra mig. Men jag hörde dem. Så jag var tvungen att slå på högtalaren, prata en kort stund. Sen slå av den och prata normalt via micken.

Första gången jag lämnade in min tel första gången. Elgiganten fick exakt denna info som ni får här. Då bytte serviceföretaget enbart kretskortet.

Andra gången gjorde de ingen reparation alls. Fick tillbaka telefonen utan någon som helst åtgärd.

Tredje gången får de en "aha upplevelse" och vill byta micken "eftersom micken har varit problemet hela tiden". Men då mina vänner upptäcker de en vätska i telefonen enligt serviceföretaget. Och beslutar att de inte kan laga telefonen alls eftersom vätska fanns där. Alternativet är att skrota telefonen eller betala 495kr och få tillbaka telefonen i samma skick som den var vid inlämning dvs trasig.

Så frågorna snurrar i mitt huvud. Varav en av frågorna är varför bytte de inte micken första gången istället för att vänta till tredje och sista gången. Och varför gjorde de ingen som helst reparation andra gången.

Vad borde jag framföra till butiken och hur ser lagen ut kring dessa frågor? Jag känner att jag hamnat mellan stolarna och att de tog tag i problemet först när det var försent. I övrigt fungerar telefonen utan problem. Vare sig spricka i skärmen eller i övrigt.

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

Är det så att de säger ifrån sig ansvaret då de upptäcker att det inte är ett leverantörsfel?

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Laptop2013:

Hej mina vänner,

Det är såhär att jag köpte en LG Optimus 4H i Juni 2013. Runt 6-7 månader efteråt börjar det hända saker. Telefonen segar. Batteritiden blir sämre. Men värst av allt börjar jag få samtalsrelaterade problem. När jag pratade med någon i tel så i början av samtalet kunde de inte höra mig. Men jag hörde dem. Så jag var tvungen att slå på högtalaren, prata en kort stund. Sen slå av den och prata normalt via micken.

Första gången jag lämnade in min tel första gången. Elgiganten fick exakt denna info som ni får här. Då bytte serviceföretaget enbart kretskortet.

Andra gången gjorde de ingen reparation alls. Fick tillbaka telefonen utan någon som helst åtgärd.

Tredje gången får de en "aha upplevelse" och vill byta micken "eftersom micken har varit problemet hela tiden". Men då mina vänner upptäcker de en vätska i telefonen enligt serviceföretaget. Och beslutar att de inte kan laga telefonen alls eftersom vätska fanns där. Alternativet är att skrota telefonen eller betala 495kr och få tillbaka telefonen i samma skick som den var vid inlämning dvs trasig.

Så frågorna snurrar i mitt huvud. Varav en av frågorna är varför bytte de inte micken första gången istället för att vänta till tredje och sista gången. Och varför gjorde de ingen som helst reparation andra gången.

Vad borde jag framföra till butiken och hur ser lagen ut kring dessa frågor? Jag känner att jag hamnat mellan stolarna och att de tog tag i problemet först när det var försent. I övrigt fungerar telefonen utan problem. Vare sig spricka i skärmen eller i övrigt.

Mvh

ja jobbar med ungefär samma sak Telefon/dator reparationer. om x är vätskeskada så syns det på kretskort eller på dom små vita lappar som löser ut och blir röda.
Dokumentation! om en kund kommer in och säger att telefonen strular så borde ja kunna se om det är skadat eller inte kan jag inte visa det, hur kan jag då säga att den är vattenskadad ?

foton på din telefon isärplockad så ska dom kunna visa att det är fel annars har dom inga belägg för sina påståenden

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Grönahunden:

ja jobbar med ungefär samma sak Telefon/dator reparationer. om x är vätskeskada så syns det på kretskort eller på dom små vita lappar som löser ut och blir röda.
Dokumentation! om en kund kommer in och säger att telefonen strular så borde ja kunna se om det är skadat eller inte kan jag inte visa det, hur kan jag då säga att den är vattenskadad ?

foton på din telefon isärplockad så ska dom kunna visa att det är fel annars har dom inga belägg för sina påståenden

Ja precis. De bytte kretskortet första gången och då fann de ingen vätskeskada. Men de bytte inte micken "vilket var en av de största anledningarna till varför ja lämnade in telefonen på service". Men så tredje gången beslutar de sig för att "jaha men vi kan väl byta micken och då Fungerar micken. Pling pling. Men helt plötsligt upptäcks vätskeskada Precis när de Väl ska laga det som Behövdes lagas. Och då säger de stop "vi kan ej laga din telefon pga vätskeskada"

Varför i hela friden laga de inte micken första gången? Varför ansträngde de sig inte ens för att öppna telefonen andra gången? Men tredje gången när de väl ska laga micken då strular de till allt.

Vill poängtera att jag var i kontakt med Deltaservice som bytt namn tydligen till Mobylife. Och tjejen där berättade att telefonen varit inne på olika ställen varje vid varje inlämning. Dvs 3 olika serviceföretag. Vilket också är märkligt.

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Laptop2013:

Ja precis. De bytte kretskortet första gången och då fann de ingen vätskeskada. Men de bytte inte micken "vilket var en av de största anledningarna till varför ja lämnade in telefonen på service". Men så tredje gången beslutar de sig för att "jaha men vi kan väl byta micken och då Fungerar micken. Pling pling. Men helt plötsligt upptäcks vätskeskada Precis när de Väl ska laga det som Behövdes lagas. Och då säger de stop "vi kan ej laga din telefon pga vätskeskada"

Varför i hela friden laga de inte micken första gången? Varför ansträngde de sig inte ens för att öppna telefonen andra gången? Men tredje gången när de väl ska laga micken då strular de till allt.

Vill poängtera att jag var i kontakt med Deltaservice som bytt namn tydligen till Mobylife. Och tjejen där berättade att telefonen varit inne på olika ställen varje vid varje inlämning. Dvs 3 olika serviceföretag. Vilket också är märkligt.

Mvh

vadå påstår dom att det är vattenskada på den del dom bytt eller på micken ?.. påstår dom vattenskada så får dom vissa det med bilder. sen kommer dom in med bilder på att moderkortet? den delen är bytt ?

så här ser den del ut som är för laddning och mic.
hittar mest LG Optimus 4X och inte 4H (undrar om det är samma)?
https://www.google.se/search?q=LG+Optimus+4H+microphone+flex&...

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av Laptop2013:

Ja precis. De bytte kretskortet första gången och då fann de ingen vätskeskada. Men de bytte inte micken "vilket var en av de största anledningarna till varför ja lämnade in telefonen på service". Men så tredje gången beslutar de sig för att "jaha men vi kan väl byta micken och då Fungerar micken. Pling pling. Men helt plötsligt upptäcks vätskeskada Precis när de Väl ska laga det som Behövdes lagas. Och då säger de stop "vi kan ej laga din telefon pga vätskeskada"

Varför i hela friden laga de inte micken första gången? Varför ansträngde de sig inte ens för att öppna telefonen andra gången? Men tredje gången när de väl ska laga micken då strular de till allt.

Vill poängtera att jag var i kontakt med Deltaservice som bytt namn tydligen till Mobylife. Och tjejen där berättade att telefonen varit inne på olika ställen varje vid varje inlämning. Dvs 3 olika serviceföretag. Vilket också är märkligt.

Mvh

Elgiganten i det här fallet står ju som mellanhand. De har sålt telefonen till dig, men just i sådana här ärenden så fungerar de ju mer eller mindre som en postservice. Du berättar vad som är fel, de skriver en lapp och lägger telefon+lapp i en låda som de skickar iväg till service firma. Om du står på dig och berättar att du tycker detta känns fel och dåligt hanterat så nästan lovar jag dig att de löser det även att de som butik får ta kostnaden för reperation eller vad det nu blir själva. Serviceverkstaden/mobil tillverkaren kommer aldrig ta på sig denna skadan tyvärr.

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 Skylake 6700K @ 4.6 Ghz || Noctua NH-D14 w/ 2x FD Venturi HP-14 Fläktar|| Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|| Gigabyte GTX 970 G1 4GB || NZXT H440 || Supernova G2 850w || W10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Grönahunden:

vadå påstår dom att det är vattenskada på den del dom bytt eller på micken ?.. påstår dom vattenskada så får dom vissa det med bilder. sen kommer dom in med bilder på att moderkortet? den delen är bytt ?

så här ser den del ut som är för laddning och mic.
hittar mest LG Optimus 4X och inte 4H (undrar om det är samma)?
https://www.google.se/search?q=LG+Optimus+4H+microphone+flex&...

De påstår att de hittat vätska i telefonen, Var i telefonen vet jag ej. Men bara att de hittat vätska gör att de tydligen blir totalstopp i att försöka laga telefonen.

Vätska fanns inte första gången ja lämna in den, andra gången gjorde de inget alls med telefonen och även där fick jag ingen info om vätska. Men tredje gången då hittar de helt plötsligt vätska någonstans.

Det som gör att ja blir fundersam är att jag har haft problem med MICKEN. Men den har de varken lagat första eller andra gången men tredje gången då får de för sig att laga det som faktiskt var grundfelet. Men då säger de stop pga att de hittat vätska. Dvs om de bytt ut micken första eller andra gången. Då hade ja ej behövt åka in en tredje gång.

Obs de har alltså bara bytt kretskortet första gången. Inget annat. Dvs micken som var det största problemet har aldrig kommit på tal att bytas ut även om jag varit väldigt tydlig med att ja har problem med micken. Detta har även stått i dokumenten som skickas från Elgiganten till de olika serviceföretagen.

Edit: Telefonen heter LG OPTIMUS 4X HD P880

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Laptop2013:

De påstår att de hittat vätska i telefonen, Var i telefonen vet jag ej. Men bara att de hittat vätska gör att de tydligen blir totalstopp i att försöka laga telefonen.

Vätska fanns inte första gången ja lämna in den, andra gången gjorde de inget alls med telefonen och även där fick jag ingen info om vätska. Men tredje gången då hittar de helt plötsligt vätska någonstans.

Det som gör att ja blir fundersam är att jag har haft problem med MICKEN. Men den har de varken lagat första eller andra gången men tredje gången då får de för sig att laga det som faktiskt var grundfelet. Men då säger de stop pga att de hittat vätska. Dvs om de bytt ut micken första eller andra gången. Då hade ja ej behövt åka in en tredje gång.

Obs de har alltså bara bytt kretskortet första gången. Inget annat. Dvs micken som var det största problemet har aldrig kommit på tal att bytas ut även om jag varit väldigt tydlig med att ja har problem med micken. Detta har även stått i dokumenten som skickas från Elgiganten till de olika serviceföretagen.

Edit: Telefonen heter LG OPTIMUS 4X HD P880

Mvh

så dom påstår att det är vattenskadat i en del som en annan firma har bytt ut.. låter lite som att företag 1 har gjort en rövare och tagit ett moderkort som dom fått att funka men som varit skadat på något sätt.
vätska speciellt vatten avdunstar om det nu är en liten mängd så tar det inte lång tid innan det är borta. (du ser fortfarande dock att det varit vätska på kretskortet och det kan fortfarande när det torkat skada kretsarna)

syna deras "bluff" korten på bordet kan dom inte visa vattenskadan på foto så är det ingen och är den på den delen som är utbytt så har du ju blivit lurad.

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Tumba
Registrerad
Jan 2003

Stå på dig, om det var fukt i den som orsakat felet så hade de märkt det från början. De har redan bytt kretskort och gång nr2 inte åtgärdat felet. Hade fukten varit orsaken från början så kan man ifrågasätta den tidigare reparationen. Stå på dig, de sätter det här i system för att slippa reparera mobilerna

Skickades från m.sweclockers.com

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av DasBoot_swe:

Stå på dig, om det var fukt i den som orsakat felet så hade de märkt det från början. De har redan bytt kretskort och gång nr2 inte åtgärdat felet. Hade fukten varit orsaken från början så kan man ifrågasätta den tidigare reparationen. Stå på dig, de sätter det här i system för att slippa reparera mobilerna

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis så tänker jag också. Att de inte bytt mikrofonen från första början är mycket märkligt. De borde i så fall bytt den och kretskortet vid första serviceärendet för att laga min tel. Inte väntat till tredje gången.

Hur ska ja hävda min rätt?

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Laptop2013:

Ja precis så tänker jag också. Att de inte bytt mikrofonen från första början är mycket märkligt. De borde i så fall bytt den och kretskortet vid första serviceärendet för att laga min tel. Inte väntat till tredje gången.

Hur ska ja hävda min rätt?

Mvh

kan dom inte visa med bilder att du har en skadad mikrofon i telefonen så ljuger dom säkert, är det skadat moderkort så har företag 1 gjort en fuling.
kan dom inte visa att det är nånting skadat utan bara text ta det vidare till Konsumentombudsmannen

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Grönahunden:

kan dom inte visa med bilder att du har en skadad mikrofon i telefonen så ljuger dom säkert, är det skadat moderkort så har företag 1 gjort en fuling.
kan dom inte visa att det är nånting skadat utan bara text ta det vidare till Konsumentombudsmannen

Det tredje serviceföretaget har jag varit i kontakt med idag. De har tydligen tagit bild på vätskan i telefonen. Så ja har ingen anledning att misstro dem på så sätt. Ja har dock ej sett bilden men de frågade om de skulle skicka den till mig. Men tidigare problematik kvarstår fortfarande. Att felen inte lagades och att de inte fann vätska vid de 2 första rundorna. Micken borde de bytt ut redan första gången. Så min tanke är att de tidigare serviceföretagen gjort fel här.

Hur tycker du ja borde framföra ärendet?

Mvh

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2013

El-giganten ljuger ju. Dom vill inte ge dig en ny telefon. Stå på dig. Moderkortet är ju bytt från början så fukt kan uteslutas direkt ju. Är där nu fukt så har de bytt ut kortet mot ett fuktskadat moderkort. Finns inget som kan ha hänt. Spela jävel och dra det långt som fan tills de ger sig. De försöker bara fula sig så att du ska ge upp snabbt .

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Laptop2013:

Det tredje serviceföretaget har jag varit i kontakt med idag. De har tydligen tagit bild på vätskan i telefonen. Så ja har ingen anledning att misstro dem på så sätt. Ja har dock ej sett bilden men de frågade om de skulle skicka den till mig. Men tidigare problematik kvarstår fortfarande. Att felen inte lagades och att de inte fann vätska vid de 2 första rundorna. Micken borde de bytt ut redan första gången. Så min tanke är att de tidigare serviceföretagen gjort fel här.

Hur tycker du ja borde framföra ärendet?

Mvh

Saken är ju att om de inte hittat fukten de första 2 gångerna så kan den tredje servicen ha fulat sig och bara fuktskadat de åt dig. De tjänar pengar på att du lämnar in den och nu vill de ha 500kr för att du ska få tillbaks den. Rent bedrägeri. Eftersom att de 2 första ärendena har gjorts fel så bör du ha rätt till ny telefon känns de som. Borde väl finnas någon regel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Laptop2013:

Det tredje serviceföretaget har jag varit i kontakt med idag. De har tydligen tagit bild på vätskan i telefonen. Så ja har ingen anledning att misstro dem på så sätt. Ja har dock ej sett bilden men de frågade om de skulle skicka den till mig. Men tidigare problematik kvarstår fortfarande. Att felen inte lagades och att de inte fann vätska vid de 2 första rundorna. Micken borde de bytt ut redan första gången. Så min tanke är att de tidigare serviceföretagen gjort fel här.

Hur tycker du ja borde framföra ärendet?

Mvh

fast det är väl veckor mellan första & sista vändan ? några ml vatten i en telefon finns inte kvar efter så länge.

även fast dom var komplett idioter på företag 1&2 så missar man inte vatten inne i en telefon = vätska har då applicerats när dom på företag 3 inte kan få telefonen att funka men ska ha en bortförklaring till varför det är fel på den.

när du får bilden så ska det vara ditt IMEI nummer på telefonen på bilden i annat fall kan man ju hitta såna bilder på google.

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Grönahunden:

fast det är väl veckor mellan första & sista vändan ? några ml vatten i en telefon finns inte kvar efter så länge.

även fast dom var komplett idioter på företag 1&2 så missar man inte vatten inne i en telefon = vätska har då applicerats när dom på företag 3 inte kan få telefonen att funka men ska ha en bortförklaring till varför det är fel på den.

när du får bilden så ska det vara ditt IMEI nummer på telefonen på bilden i annat fall kan man ju hitta såna bilder på google.

Ja precis. Minns inte exakt men mellan första och andra svängen kan det vara ca 2månader, +/- några veckor. Sen lämnades telefonen in ca en månad ½ efter den andra svängen. Deltaservice som jag pratade med idag sa typ såhär "ja men vätskan kan ha kommit efter den andra servicerundan". Sen tog det stop där. Telefonen har haft dessa problem ganska omgående efter ja varit inne med dem. Men man har ju ej lust eller tid att besöka butiken hela tiden. Även innan ja tog tag i o besökte butiken första gången så hade ja haft problem någon månad innan. Men hoppades att de bara var något kortvarigt som skulle försvinna med tiden.

Mvh

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2013

Här har du ju Deltaservice annars:

http://gulasidorna.eniro.se/f/Deltaservice:14899260

Otroliga kommentarer, skulle inte alls förvåna mig om de fulat sig med fuktskadan.

Skickade inte länken för att göra dig ännu mer ledsen men för att hjälpa dig. Du bör stå på dig. Som den andre sade så ska där vara IMEI med på bilden. Men saken är att de kan ändå ha fulat sig och fuktskadat den själva. De tjänar pengar på de. Lycka till iallafall.

EDIT:

Historia 1.

"lämna in min mobil på garanti . den funkade när jag lämna in den men dålig motagning imellanåt . dom sa att det va fukt i den och dom ville slänga den . jag ville ha tillbaka den och då skulle dom ha 450 kr . men det va gratis om dom fick slänga den . långt om länge så skulle dom skicka tillbaka den på "goodwill" . jag får tillbaka den och mobilen funkar inte alls går inte att starta den ladda den eller nått . och även skalet va spräkt . kan ge mig fan på att dom har gjort sönder den och vill inte erkänna det så dom skyller på fukt . riktigt oseriöst företag"

Helt otroligt, du har en liknande historia.

Nästa historia.

"Grabbens Samsung Galaxy II började stänga av sej själv. Vi Lämnar in den på NetOnNet(Se NetOnNet här också!),dom skickar den till Delta/CR service i Åkarp. Telefonen är i ypperligt skick (10 Mån gammal) t o med kommenteras av NoN personalen. Den har ALDRIG varit i kontakt med vatten, på NoN kräver dom en signatur på ett papper som friskriver dom om den är vattenskadad och att han ska betala 350 kr om den är detta. Efter 1 vecka kommer den tillbaks;vattenskadad ,ingen reparation, den har ärgat i usb-kontakten. Endast en medioker amatörbild på usb-kontakten, inga foto på usb chippet som är inne i chassit, inga bilder på vattensensorerna( stil med PH-papper), iphone har en massa sådana.Inte nog med det, på rapporten står det att telefonen är repad på glaset och chassit. När jag går över telefon så känns den fabriksny fast den är 10 månader. Direkta lögner som säger emot sej själv när NoN skrev en statusrapport på den när den kom in."Synliga skador?-Nej" När jag diskuterar med dom så skyller dom på Samsungs direktiv,till slut bjöd dom på de 350 kronorna.(som sen NetOnNet ville lägga rabarber på!!"

Helt sjukt.

Att ingen har anmält dom än. Får de verkligen gå till såhär?

De där med vattenskada är ju ren vinst för dom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Alibaba123:

Här har du ju Deltaservice annars:

http://gulasidorna.eniro.se/f/Deltaservice:14899260

Otroliga kommentarer, skulle inte alls förvåna mig om de fulat sig med fuktskadan.

Skickade inte länken för att göra dig ännu mer ledsen men för att hjälpa dig. Du bör stå på dig. Som den andre sade så ska där vara IMEI med på bilden. Men saken är att de kan ändå ha fulat sig och fuktskadat den själva. De tjänar pengar på de. Lycka till iallafall.

EDIT:

Historia 1.

"lämna in min mobil på garanti . den funkade när jag lämna in den men dålig motagning imellanåt . dom sa att det va fukt i den och dom ville slänga den . jag ville ha tillbaka den och då skulle dom ha 450 kr . men det va gratis om dom fick slänga den . långt om länge så skulle dom skicka tillbaka den på "goodwill" . jag får tillbaka den och mobilen funkar inte alls går inte att starta den ladda den eller nått . och även skalet va spräkt . kan ge mig fan på att dom har gjort sönder den och vill inte erkänna det så dom skyller på fukt . riktigt oseriöst företag"

Helt otroligt, du har en liknande historia.

Nästa historia.

"Grabbens Samsung Galaxy II började stänga av sej själv. Vi Lämnar in den på NetOnNet(Se NetOnNet här också!),dom skickar den till Delta/CR service i Åkarp. Telefonen är i ypperligt skick (10 Mån gammal) t o med kommenteras av NoN personalen. Den har ALDRIG varit i kontakt med vatten, på NoN kräver dom en signatur på ett papper som friskriver dom om den är vattenskadad och att han ska betala 350 kr om den är detta. Efter 1 vecka kommer den tillbaks;vattenskadad ,ingen reparation, den har ärgat i usb-kontakten. Endast en medioker amatörbild på usb-kontakten, inga foto på usb chippet som är inne i chassit, inga bilder på vattensensorerna( stil med PH-papper), iphone har en massa sådana.Inte nog med det, på rapporten står det att telefonen är repad på glaset och chassit. När jag går över telefon så känns den fabriksny fast den är 10 månader. Direkta lögner som säger emot sej själv när NoN skrev en statusrapport på den när den kom in."Synliga skador?-Nej" När jag diskuterar med dom så skyller dom på Samsungs direktiv,till slut bjöd dom på de 350 kronorna.(som sen NetOnNet ville lägga rabarber på!!"

Helt sjukt.

Att ingen har anmält dom än. Får de verkligen gå till såhär?

De där med vattenskada är ju ren vinst för dom.

Tack för länken. Detta ska jag definitivt framföra till Elgiganten.

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Alibaba123:

Väldigt negativt tankesätt, där har du 30 kommentarer utspridda över nästan 4 år (varav en del dessutom är väldigt positiva). Deltaservice fick in cirkus 400 telefoner dagligen i enbart Sverige innan de nyligen blev uppköpta och gick ihop med Telecare. Man måste tänka också på att folk är jävligt snabba på att sprida när något är dåligt men väldigt sällan är det någon som anstränger sig att gå in och skriva något positivt. Det jag vill säga är att det går inte att döma ett helt företag med 100 anställda för att några människor strular till det ibland.

TS: Det som hänt i ditt fall är klart beklagligt, ofta när man reparerar mobiltelefoner så vill felen inte alltid visa sig och av någon anledning så kan de bli tillfälligt åtgärdade om man byter kretskortet. Det största felet som begåtts här är att man inte undersökt telefonen tillräckligt nogrannt när man öppnat upp den, vätskeskadan sitter troligtvis under mikrofonen och nu vet jag inte exakt hur denna modellen är uppbyggd men ofta så behöver man inte ens lyfta på mikrofonen för att byta kretskortet. (Observera att jag inte försvarar detta utan försöker bara ge lite insikt över hur det kan gå till, har som sagt inte brytt mig om att kolla upp denna modellen)

I en perfekt värld hade en tekniker kunnat sitta med en telefon i ett par timmar för att försäkra sig om att allt är ordentligt utfört och åtgärdat men i dagens samhälle ska allting gå så jävla snabbt och man har stora krav ställda på sig ifrån tillverkarna. En service för småelektronik får ta cirkus 20-30 minuter med undersökning, reparation och funktionstest.

Ni som tror att det är en guldgruva att döma ut en oreparabel telefon, vad tror ni kostnaden hamnar på med frakt fram och tillbaka samt ett par personers arbetstid? En verkstad VILL laga..

Oj detta blev mycket, man kan ju nästan tro att jag jobbat där

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Trebsor:

Väldigt negativt tankesätt, där har du 30 kommentarer utspridda över nästan 4 år (varav en del dessutom är väldigt positiva). Deltaservice fick in cirkus 400 telefoner dagligen i enbart Sverige innan de nyligen blev uppköpta och gick ihop med Telecare. Man måste tänka också på att folk är jävligt snabba på att sprida när något är dåligt men väldigt sällan är det någon som anstränger sig att gå in och skriva något positivt. Det jag vill säga är att det går inte att döma ett helt företag med 100 anställda för att några människor strular till det ibland.

TS: Det som hänt i ditt fall är klart beklagligt, ofta när man reparerar mobiltelefoner så vill felen inte alltid visa sig och av någon anledning så kan de bli tillfälligt åtgärdade om man byter kretskortet. Det största felet som begåtts här är att man inte undersökt telefonen tillräckligt nogrannt när man öppnat upp den, vätskeskadan sitter troligtvis under mikrofonen och nu vet jag inte exakt hur denna modellen är uppbyggd men ofta så behöver man inte ens lyfta på mikrofonen för att byta kretskortet. (Observera att jag inte försvarar detta utan försöker bara ge lite insikt över hur det kan gå till, har som sagt inte brytt mig om att kolla upp denna modellen)

I en perfekt värld hade en tekniker kunnat sitta med en telefon i ett par timmar för att försäkra sig om att allt är ordentligt utfört och åtgärdat men i dagens samhälle ska allting gå så jävla snabbt och man har stora krav ställda på sig ifrån tillverkarna. En service för småelektronik får ta cirkus 20-30 minuter med undersökning, reparation och funktionstest.

Ni som tror att det är en guldgruva att döma ut en oreparabel telefon, vad tror ni kostnaden hamnar på med frakt fram och tillbaka samt ett par personers arbetstid? En verkstad VILL laga..

Oj detta blev mycket, man kan ju nästan tro att jag jobbat där

när jag lagar en telefon så när jag är klar, så testar ja om det jag lagat är fixat. på vissa telefoner så testar ja innan ja plockar isär den för att få en uppfattning om vad problemet är för någonstans.
ibland kan kundens beskrivning ex: "lågt ljud" så kan antingen det vara fel på mic eller på nån del på moderkortet som har med ljud att göra. byter ja då till en fungerande mic så blir ljudet lika lågt även fast den delen som jag bytt är fullt fungerande och är mikrofonen.
i teorin kan ja ju då skicka tillbaka telefonen mikrofonen är ju bytt.

En verkstad som tar emot datorer/telefoner från butiker(elgiganten/mediamarkt får betalt / jobb är det inte klart på 10-15min så är det en förlust då man får några hundra kr / jobb.

ett jobb där det inte kan hittas ett fel ger sämre pengar eftersom man får betalt / avslutat jobb.
säger man då "tyvärr det går inte att fixa men vi hittar inget fel" vet du nån som har fått tillbaka sin lur med det svaret ?

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Laptop2013:

Andra gången gjorde de ingen reparation alls. Fick tillbaka telefonen utan någon som helst åtgärd.

Skrivet av Grönahunden:

ett jobb där det inte kan hittas ett fel ger sämre pengar eftersom man får betalt / avslutat jobb.
säger man då "tyvärr det går inte att fixa men vi hittar inget fel" vet du nån som har fått tillbaka sin lur med det svaret ?

Trådskaparen x)?

Dator: Intel I7 8700k | GTX 1080 | MSI KraitGaming | Corsair 16GB | 500GB SSD | R4 Fönster | Evga SuperNova G2 750 |
Skärmar: BenQ 24 120Hz | Asus 24 144Hz |
Tangentbord/Mus/Lurar: Ducky SHINE 3 TKL MX Red | Sensei | Sennheiser PC373D |
Tillbehör: Ducky Wrist Rest | SteelSeries QcK+ | Telefon: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Tumba
Registrerad
Jan 2003

Som sagt de har inte löst det ursprungliga felet från början och om det var p.g.a. fukt så skulle den första service verkstaden ha hittat det.

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av Grönahunden:

när jag lagar en telefon så när jag är klar, så testar ja om det jag lagat är fixat. på vissa telefoner så testar ja innan ja plockar isär den för att få en uppfattning om vad problemet är för någonstans.
ibland kan kundens beskrivning ex: "lågt ljud" så kan antingen det vara fel på mic eller på nån del på moderkortet som har med ljud att göra. byter ja då till en fungerande mic så blir ljudet lika lågt även fast den delen som jag bytt är fullt fungerande och är mikrofonen.
i teorin kan ja ju då skicka tillbaka telefonen mikrofonen är ju bytt.

En verkstad som tar emot datorer/telefoner från butiker(elgiganten/mediamarkt får betalt / jobb är det inte klart på 10-15min så är det en förlust då man får några hundra kr / jobb.

ett jobb där det inte kan hittas ett fel ger sämre pengar eftersom man får betalt / avslutat jobb.
säger man då "tyvärr det går inte att fixa men vi hittar inget fel" vet du nån som har fått tillbaka sin lur med det svaret ?

Partnerverkstäder får inte bara betalt per jobb utan per godkänt jobb och om ett jobb är godkänt eller inte avgörs av tillverkaren i efterhand, olika tillverkare är olika noggranna med hur de granskar sina verkstäder men om det visar sig att en verkstad byter moderkort väldigt lättvindigt eller reparerar fuktskadade telefoner så kommer den verkstan ganska snabbt förlora sitt avtal och står därmed utan jobb.

Att lura kunder som vissa verkar tro förekommer och hitta på att telefoner är fuktskadade vet jag inte vad de skulle vinna på, de stora pengarna ligger i att reparera saker under garanti för då får man betalt av tillverkaren rakt av, att krångla med kostnadsförslag och annat skit direkt mot en konsument är många gånger mer omständigt och kostsamt så det vill man undvika så långt man kan. Det är kanske också på grund av det som man i det här fallet bytte moderkortet i första hand utan att kanske ens ha hittat felet men så kan man oftast bara göra en gång utan att tillverkaren börjar undra.

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 8GB][Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Har haft med deltaservice att göra jag med, tappade min xperia z2 i marken så skärmen sprack, skickade in den för reparation visste att det skulle kosta mig, när reparationen dock skall utföras så säger dom att dom inte har några svarta framstycken kvar för xperia z2 utan dom har redan använt upp alla 300 som dom har så jag får välja någon annan färg (detta är 1½ månad efter att telefonen släppts för konsumenter skall tilläggas) då går jag i taket, ringer tele2 som pratar med deltaservice, får ett samtal strax exter där tele2 frågar vilken färg jag vill ha men som plåster på såren så står dom för reprationskostnaden (tele2 detta inte deltaservice). Gjorde att jag blev lite gladare så jag sa att jag ville ha den i lila då, så tele2 kontaktar deltaservice igen och sen ringer dom upp mig igen och säger att oj nu har dom ju faktist hittat svarta frontstycken för xperia z2, nu blev dock killen på tele2 förbannad när jag sedan kommer på detta underbara faktum, alla framstycken på xperia z2 är svarta (googla det så får ni se att jag har rätt, alla framstycken är svarta, det är bara ramen och bakpartiet som är färgat ). Jag får fortfarande telefonen lagad gratis och han skulle ringa och ifrågasätta hur jävla inkompetenta dessa reparatörer är för det måste krävas en speciellt jävla grad för att bli så förbannat dum i huvudet.

Summan av kardemumman, använder aldrig deltaservice igen, stor eloge för tele2 som fixade min mobil gratis och en stor spark i röven för inkompetensen i deltaservice som påstår att 300 svarta framstycken är använda men att dom har lila eller vita liggandes även fast dom är svarta med...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Hej,

Tack för alla inlägg!

Elgiganten kommer höra av sig denna vecka med besked om mitt ärende. Ifall de vägrar hjälpa mig. Vad borde jag göra och säga till dem?

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003

Skulle nästan kunna tro att dom försöker få kunden att tro att telefonen är oanvändbar/oreparerbar, om dom lyckas så lär dom sälja telefonen eller delarna vidare, om inte det går så doppar dom skiten i vatten så den blir oanvändbar, permanent.

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Laptop2013:

Hej,

Tack för alla inlägg!

Elgiganten kommer höra av sig denna vecka med besked om mitt ärende. Ifall de vägrar hjälpa mig. Vad borde jag göra och säga till dem?

Mvh

Att felet inte avhjälpts vid först servicetillfället och då fanns det inget "fuktskada"?

Note to self: Om jag någonsin köper en telefon privat som sedan går sönder så ska den tamejfan monters isär i butiken och fotas med butikspersonal som vittnen innan den skickas iväg för service.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2012

Skulle inte förvåna mig eftersom man har med företag som bara finns kvar för att dom kan lura tanter och mersälja onödiga försäkringar och guldpläterade hdmi kontakter.

Skickades från m.sweclockers.com

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort: ASUS Z97-A ATX | CPU: i5 4690K | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming | Nät: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair Vengance LP 1600Mhz 2x4GB | SSD: Samsung EVO 850 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av Dr.Mabuse:

Att felet inte avhjälpts vid först servicetillfället och då fanns det inget "fuktskada"?

Note to self: Om jag någonsin köper en telefon privat som sedan går sönder så ska den tamejfan monters isär i butiken och fotas med butikspersonal som vittnen innan den skickas iväg för service.

Precis! Det här är väldigt fishy! Om det nu faktiskt är en fuktskada och telefonen bara varit iväg på reparationer så kan det ju likaväl vara i deras händer och förvaring som skadan uppstått!

Tkåigt fall att höra om. Även ytterst oklart om t ex webbutiker har bättre reparatörer?

OBS! Mina inlägg ska, där applicerbart, ses som mer allmänt filosoferande och avspeglar långt ifrån alltid min personliga åsikt i frågan. Sådär, nu slipper vi personpåhopp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008

Som redan pekats ut har verkstäder bara att förlora på att hävda fuktskador, så det kanske är dags att kasta foliehattarna. Att telefoner blir fuktskadade är varken konstigt eller ovanligt, svettiga fickor eller ånga i badrummet är rätt vanliga sätt att förstöra sin telefon på. Att verkstaden inte upptäckt fuktskadan förrän tredje försöket är inte heller en omöjlighet om de inte försökt byta den delen tidigare.

Du har fått rätt bra råd, begär bild på fuktskadan, får du en bild där den faktiskt är synlig så får du bita i det sura äpplet och agera därefter. Får du ingen bild så har du däremot ett mycket starkare mål för att få köpet hävt eller telefonen utbytt. Jag hade i första hand vänt mig direkt till tillverkaren i det läget. Elgiganten är oftast usla i sin kunskap och service men tillverkare brukar kunna vara vettiga att tala med.

Just, en sak till som folk inte verkar förstå.

Det spelar ingen roll om fuktskadan har orsakat problemet eller inte, så fort en telefon visat sig vara fuktskadad så blir den inte reparerad på garanti, punkt.

i7 6700K - EVGA 980 Ti SC+ - Acer XB271HU / Qnix 2710
EVGA Supernova G2 850 - Samsung 850 EVO 500 GB - ASUS Z170 Pro Gaming
Fidelio X2 - Blue Snowball