ELGIGANTEN: 3:e inlämningen - Nu påstår de vätskeskada

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Min har fungerat fint trots att den fått duggregn på displayen Tur att jag sluppit lämna in min mobil på garanti i alla fall, Förutom en w800i som efter ett år gav upp och gick sönder efter varje reparation (inom några veckor). Sista så bytte dom även joystick (var helt värdelös sak ha på mobil). hela mobilen krascha och vid uppstart så fungerar dessa gamla så att man kan välja flygläge eller normalt, men nya joysticken hade gått sönder (så kom inte in så det gick att ens ringa på den):D Efter det har min mobiler hållit tills dom är helt utslitna (knappar fungera riktigt dåligt efter 2 år).

Så efter mina erfarenheter tål mobiler fukt, men kan ju haft tur. Haft dom i fickan i regnkläderna i ösregn (yttre plaggen var riktigt blöta och tunga), men var torr på insidan. Varit i badhus OSV så fuktigt har mina varit i alla fall och det ska dom tåla, för mobiler är ju lika utsatta som en själv på helt annat sätt än laptop eller andra elektronikprylar. Sony har fattat konceptet i alla fall, synd att det inte är några intressanta mobiler för övrigt.

Det är klart, men kan ju fortfarande bli synliga skador som inte påverkar prestandan:)

Permalänk
Medlem

Säljaren har rätt till två reparationsförsök för samma fel. Vad än det där teknikföretaget påstår är felet kommer inte att bli giltigt vid en tvist. Har de inte upptäckt denna "vätska" de två gånger du skickade in den så är det skäl för reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Att felet inte avhjälpts vid först servicetillfället och då fanns det inget "fuktskada"?

Note to self: Om jag någonsin köper en telefon privat som sedan går sönder så ska den tamejfan monters isär i butiken och fotas med butikspersonal som vittnen innan den skickas iväg för service.

Så att personen i butiken, utan rätt teknisk bakgrund eller cert från tillverkare, voidar din garanti och gör så att reparationsföretaget inte kommer göra något åt ditt ärende?

Great sucsess!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Så efter mina erfarenheter tål mobiler fukt, men kan ju haft tur. Haft dom i fickan i regnkläderna i ösregn (yttre plaggen var riktigt blöta och tunga), men var torr på insidan. Varit i badhus OSV så fuktigt har mina varit i alla fall och det ska dom tåla, för mobiler är ju lika utsatta som en själv på helt annat sätt än laptop eller andra elektronikprylar..

Vad du tycker en telefon skall tåla och vad de faktiskt tål är två vitt skiljda ting. Vill man ha en telefon som med säkerhet tål att talas i när det regnar eller man sitter i bastun finns det telefoner som tillverkas just för detta, de allra flesta gör det dock inte och tar de skada av sådan användning spelar det ingen roll hur man tycker att de "borde" kunna brukas i sådana miljöer.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av Relive:

Det är klart, men kan ju fortfarande bli synliga skador som inte påverkar prestandan:)

I för sig Men gråter inte över det nu,är ju över 2 år så garantin är borta, men hade inte skadat om den håller ett år till minst

Skrivet av twit:

Vad du tycker en telefon skall tåla och vad de faktiskt tål är två vitt skiljda ting. Vill man ha en telefon som med säkerhet tål att talas i när det regnar eller man sitter i bastun finns det telefoner som tillverkas just för detta, de allra flesta gör det dock inte och tar de skada av sådan användning spelar det ingen roll hur man tycker att de "borde" kunna brukas i sådana miljöer.

Jo, men tyvärr inte med "rätt" egenskaper övrigt. Vet så klart det finns många som dödat mobiler efter en tur i bassängen eller liknande. Hur funkar det neråt asien och fuktigare miljöer som regnskogar med mobiler? Där om nått är det fuktigt.

Men har väl haft turen att den överlevt helt enkelt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Broken-arrow:

Min har fungerat fint trots att den fått duggregn på displayen Tur att jag sluppit lämna in min mobil på garanti i alla fall, Förutom en w800i som efter ett år gav upp och gick sönder efter varje reparation (inom några veckor). Sista så bytte dom även joystick (var helt värdelös sak ha på mobil). hela mobilen krascha och vid uppstart så fungerar dessa gamla så att man kan välja flygläge eller normalt, men nya joysticken hade gått sönder (så kom inte in så det gick att ens ringa på den):D Efter det har min mobiler hållit tills dom är helt utslitna (knappar fungera riktigt dåligt efter 2 år).

Så efter mina erfarenheter tål mobiler fukt, men kan ju haft tur. Haft dom i fickan i regnkläderna i ösregn (yttre plaggen var riktigt blöta och tunga), men var torr på insidan. Varit i badhus OSV så fuktigt har mina varit i alla fall och det ska dom tåla, för mobiler är ju lika utsatta som en själv på helt annat sätt än laptop eller andra elektronikprylar. Sony har fattat konceptet i alla fall, synd att det inte är några intressanta mobiler för övrigt.

Nu skrev jag ju dock inte att en telefon garanterat blir fuktskadad av att vara i badrummet eller fickan vid träning utan att de kan bli skadade av det. Att prata i telefon med blött hår är vad jag förstått en vanlig orsak med, gäller väl främst långt hår då.

Jag har också behandlat min telefon dåligt, haft den i blöta byxfickor vid regn precis som du och inte fått några problem men det betyder ju inte att telefonerna är gjorda för att klara det, de är precis som du säger ganska utsatta produkter men verkar tyvärr ha generellt dåligt skydd mot fukt. På samma satt var ju joysticken som du tog upp på Sony Ericsson-mobilerna otroligt dåligt skyddade mot damm, tror nog alla fick problem med dem och de bytte ju ut den mot en styrkorsliknande lösning så det verkar inte som att de designar alla mobiler efter de förhållanden som de faktiskt får utstå.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av Motherofgod:

Säljaren har rätt till två reparationsförsök för samma fel. Vad än det där teknikföretaget påstår är felet kommer inte att bli giltigt vid en tvist. Har de inte upptäckt denna "vätska" de två gånger du skickade in den så är det skäl för reklamation.

Problematiken här är ju dock att när kund reklamerar 3e gången så kan ÅF bevisa att felet inte beror på ursprungsfel. De hävdar fuktskada.
Enligt KKL ligger bevisbördan på kund att bevisa att så är inte fallet.

Att kunden har rätt vid 3e reklamation kräva att häva köpet har ju fastställts i tråden flera gånger. Det har denne dock inte gjort. TS visste inte om detta och vill göra det i efterhand - när TS skuld redan bevisats, telefonen är fuktskadad.

Om TS vill driva detta i land skulle jag säga att han ska driva ett tvistemål mot elgiganten. Om de sedan får hjälp av delta att ta fram bättre bilder / bevismaterial är deras problem, inte TS (delta vill ju inte ge honom fler bilder). Sedan får rätten + eventuellt tekniker avgöra saken, det är inget vi hobby-KKLare kan sitta och bedöma med ett par halvdaskiga bilder.

Min erfarenhet från arbete i servicedisk är dock att det liknar en fuktskada. Jag vet att skadorna kan uppstå från mindre saker än vatten rakt på telefonen. Jag har hanterat liknande ärenden. Kort sagt ser det inte ljust ut, men är TS säker på sin sak tycker jag han ska driva det vidare. Det som förbryllar mig är bilderna från delta, vi brukade alltid få minst 3-4 bilder där det syns tydligt att fukt är inblandat. Jag vill även tillägga att delta är mycket seriösa och ingalunda ett bluff-företag. De är certifierade och har jobbat länge i branschen, de är snabba och oftast lösningsorienterade jag skulle inte under några omständigheter tro att en bluff försigår, snarare en olycklig missbedömning på sin höjd. Därmed inte sagt att de också har praktikanter eller personer som är nya på jobbet.

För övrigt skulle jag inte utesluta, med den typen av telefon som TS har, att det skulle kunna bero på mjukvara i grund och botten. Det är trots allt en äldre generation android-lur från LG.

Skrivet av hunden:

Nu skrev jag ju dock inte att en telefon garanterat blir fuktskadad av att vara i badrummet eller fickan vid träning utan att de kan bli skadade av det. Att prata i telefon med blött hår är vad jag förstått en vanlig orsak med, gäller väl främst långt hår då.

Jag har också behandlat min telefon dåligt, haft den i blöta byxfickor vid regn precis som du och inte fått några problem men det betyder ju inte att telefonerna är gjorda för att klara det, de är precis som du säger ganska utsatta produkter men verkar tyvärr ha generellt dåligt skydd mot fukt. På samma satt var ju joysticken som du tog upp på Sony Ericsson-mobilerna otroligt dåligt skyddade mot damm, tror nog alla fick problem med dem och de bytte ju ut den mot en styrkorsliknande lösning så det verkar inte som att de designar alla mobiler efter de förhållanden som de faktiskt får utstå.

Det finns heller inget som säger att din telefon inte redan är fuktskadad men funkar ändå. En vacker dag händer något och då kommer fuktskadan uppdaga sig - om sedan felet du har på din telefon beror på fuktskadan eller inte kommer inte spela någon roll. Den är de-facto använd på ett sätt som "den inte ska" eller är byggd för.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Problemet är i grund och botten att telefoner kan bli "fuktskadade" av att man har dem i innerfickan på vinterjackan, en torr och kall vinterdag. Det är ett problem man inte kan skydda sig mot överhuvudtaget, och har inget med oaktsamhet att göra. I min värld är det snarast designfel.

Mer intressant är det när helt nya enheter inte fungerar, och döms ut som fuktskadade. Vad då, kom de fuktskadade från fabrik, och hur trygg känner man sig som konsument då?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Även om det skulle röra sig om lim exempelvis så måste ju trådskaparen i princip bevisa detta och om trådskaparen inte kan lösa det hela med Elgiganten så sitter han utan telefon eller ersättning långt framöver även om han skulle få rätt i tingsrätten. Utan servicerapporter och liknande så blir det svårt att argumentera för det hela. Ska han på egen bekostnad skicka telefonen till en annan verkstad för bedömning så måste han dessutom betala undersökningsavgiften. Plus undersökningsavgift hos den nya verkstaden. Plus 450kr för att lämna in stämningsansökan. Dessutom behövs servicerapporterna om det skulle röra sig om något som eventuellt är orsakat av en reparatör. I huvudsak är det bäst att komma överens med säljaren. Om de följer en rekommendation från ARN så kostar det inget för köparen, men det är ju för innehållsfattigt för att de egentligen ska kunna ta något beslut till fördel för köparen. Så det han kan göra just nu är att fortsätta bråka med Elgiganten. LG är såklart inte så behjälpliga när det gäller en tvist med säljaren, får de veta att det rör vätskeskada från verkstaden så går ju de efter deras garantivillkor och det är inte med LG som kravet på att häva köpet gjorts.

Mjukvarufel kan vara nog för att häva ett köp i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Så att personen i butiken, utan rätt teknisk bakgrund eller cert från tillverkare, voidar din garanti och gör så att reparationsföretaget inte kommer göra något åt ditt ärende?

Great sucsess!

Lika lite som att garantin på din bil upphävs av att du öppnar motorhuven. Jag åberopar alltid reklamationsrätten då den inte kan förhandlas bort och har en massa tramsiga villkor som gör det omöjligt för mig att säkerställa att mina rättigheter efterlevs.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Även om det skulle röra sig om lim exempelvis så måste ju trådskaparen i princip bevisa detta och om trådskaparen inte kan lösa det hela med Elgiganten så sitter han utan telefon eller ersättning långt framöver även om han skulle få rätt i tingsrätten. Utan servicerapporter och liknande så blir det svårt att argumentera för det hela. Ska han på egen bekostnad skicka telefonen till en annan verkstad för bedömning så måste han dessutom betala undersökningsavgiften. Plus undersökningsavgift hos den nya verkstaden. Plus 450kr för att lämna in stämningsansökan. Dessutom behövs servicerapporterna om det skulle röra sig om något som eventuellt är orsakat av en reparatör. I huvudsak är det bäst att komma överens med säljaren. Om de följer en rekommendation från ARN så kostar det inget för köparen, men det är ju för innehållsfattigt för att de egentligen ska kunna ta något beslut till fördel för köparen. Så det han kan göra just nu är att fortsätta bråka med Elgiganten. LG är såklart inte så behjälpliga när det gäller en tvist med säljaren, får de veta att det rör vätskeskada från verkstaden så går ju de efter deras garantivillkor och det är inte med LG som kravet på att häva köpet gjorts.

Mjukvarufel kan vara nog för att häva ett köp i övrigt.

På tal om mjukvarufel vid 2a rundan. Har fått tag i servicerapporterna från Deltaservice "Mobylife".

1a rapporten: Historik Kundens felbeskrivning
Skickad till återförsäljare 2014-10-29
Färdig 2014-10-29
Garanti 2014-10-29
Mottagen av service 2014-10-28
Skickad till serviceverkstad 2014-10-27
Garanti? 2014-10-22
Registrerad 2014-10-22
Enheten laddar ur batteriet väldigt fort. Kund har tidigare
fått nytt batteri direkt av LG men felet kvarstår. Samt
under samtal slutar miken fungera, då får man starta
högtalaren, stänga av högtalaren sen fungerar miken
igen. Kund upplever även att samtalsvolymen är väldigt
låg även när man har samtalsvolymen på max. Ibland
bryta samtal, det piper till två gånger sen bryts det. Kund
hävdar garanti!
Arbetsrapport
Har bytt kretskortet i telefonen och gjort funktionstest utan
anmärkningar. Mvh
Arbete och delar
1 PCB Assembly.Main.Refurbished Board

2a rapporten: Historik Kundens felbeskrivning
Skickad till återförsäljare 2014-12-08
Färdig 2014-12-05
Ingen betalning 2014-12-05
Mottagen av service 2014-12-04
Skickad till serviceverkstad 2014-12-03
Reklamation - Tidigare service? 2014-12-01
Registrerad 2014-12-01
Tidigare order: 5326782 - Kunden upplever fortfarande
problem med batteri, samtsamtalsrelaterade problem att
micken slutar fungera. Kunden upplever även att
samtalsvolymen är väldigt låg. Upplevs även väldigt seg.
Kunden har tidigare fått batteriet utbytt direkt från LG,
samt så har kretskortet blivit utbytt hos Deltaservice. Samt
så hör man inte motparten när man talar med någon.
Arbetsrapport
Problemen kunden har går inte att återskapa i verkstad och
kund bör dokumentera sina fel och ta kontakt med LG
kundtjänst för att rapportera eventuella mjukvarporblem så
LG kan släppa ny mjukvara. Retur på goodwill.
Arbete och delar

3e rapporten: Historik Kundens felbeskrivning
Kostnadsförslag 2015-04-13
Mottagen av service 2015-04-10
Garanti? 2015-04-08
Registrerad 2015-04-08
Vid samtal slutar miken att fungera. Man får då aktivera
högtalarfunktion, då fungerar det. Man kan sedan stänga
av högtalarfunktion och fortsätta samtalet. Kund upplever
även att telfonen är extremt seg. Kund har varit i
kontaktmed LG efter senaste reparation, LG hänvisar kund
tillbaka till butiken för service. Kund vill häva köpet, 3e
gången fel! Informerat om 1 tidigare rep, 1 NFF. Kund
hävdar reklamation!

Permalänk
Medlem

Vad påstod LG att det rörde sig om?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Vad påstod LG att det rörde sig om?

Har ej sett dessa verkstadsrapporter innan! Detta är ny info för mig! Skrev ett mejl till LG. Får se vad de svarar! Men om det är ett mjukvaruproblem som verkstaden påstår. Är det LGs ansvar skulle jag tro! Har ringt till LG för flera månader sen och berättade om mina problem. Då sa de att det är Elgiganten som har ansvaret att skicka den till verkstaden och laga telefonen. Och nu ser jag att verkstaden tydligen skulle sagt att det är LGs mjukvara som orsakat problemen. Hmm. Hur gör man då?

Permalänk
Skrivet av hunden:

Nu skrev jag ju dock inte att en telefon garanterat blir fuktskadad av att vara i badrummet eller fickan vid träning utan att de kan bli skadade av det. Att prata i telefon med blött hår är vad jag förstått en vanlig orsak med, gäller väl främst långt hår då.

Jag har också behandlat min telefon dåligt, haft den i blöta byxfickor vid regn precis som du och inte fått några problem men det betyder ju inte att telefonerna är gjorda för att klara det, de är precis som du säger ganska utsatta produkter men verkar tyvärr ha generellt dåligt skydd mot fukt. På samma satt var ju joysticken som du tog upp på Sony Ericsson-mobilerna otroligt dåligt skyddade mot damm, tror nog alla fick problem med dem och de bytte ju ut den mot en styrkorsliknande lösning så det verkar inte som att de designar alla mobiler efter de förhållanden som de faktiskt får utstå.

Jo, förstod vad du menade

Nä och för min mobil hjälpte det inte att dom bytte joystick, den gick sönder första dagen Den gamla fungerade ju om man använde våld när man navigera. Nä bättre med knappsats än joystick på mobilen. Touch är ju ännu bättre, slits inte på samma vis och min har hållit bra mycket längre än någon mobil med knappar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Laptop2013:

Har ej sett dessa verkstadsrapporter innan! Detta är ny info för mig! Skrev ett mejl till LG. Får se vad de svarar! Men om det är ett mjukvaruproblem som verkstaden påstår. Är det LGs ansvar skulle jag tro! Har ringt till LG för flera månader sen och berättade om mina problem. Då sa de att det är Elgiganten som har ansvaret att skicka den till verkstaden och laga telefonen. Och nu ser jag att verkstaden tydligen skulle sagt att det är LGs mjukvara som orsakat problemen. Hmm. Hur gör man då?

Men hur läser du egentligen? det står ju ingenstans att verkstan erkänner att det finns ett mjukvarufel och att du ska ta det med LG utan att de inte hittat något fel (vare sig hård- eller mjukvarumässigt alltså) och returnerar den gratis på goodwill, du slapp alltså betala undersökningskostnaden trots att de inte hittade nått fel. Sen tillägger de att om du skulle ha mjukvaruproblem så kan du dokumentera det och kontakta LG, verkstan har inte bekräftat mjukvarufel för då hade de ju kunnat kontakta LG själva.

Eftersom det andra verkstadsbesöket inte innebar någon åtgärd så har telefonen egentligen bara varit inne en gång för att fixa ditt påstådda fel, varken andra eller tredje gången finns ju felet bekräftat. Att de bytte mainboard första gången var troligtvis som jag redan skrivit tidigare i tråden att det det är en enkel åtgärd som fixar många fel och du hade ju inte bara ett problem, det är inte säkert att de hittade problemet ens den gången. Att köra byta-mainboard-för säkerhets-skull-knepet gör man som sagt bara en gång, vill man göra det igen måste man ha på fötterna gentemot tillverkaren.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem

Att samtal bryts och två pip är ju normalt inget fel utan så blir det när ett samtal bryts pga något fel på telefonnätet, dålig mottagning, överbelastning och liknande. Har hänt mig till och från med telefoner i många herrans år, aldrig varit telefonfel. Iofs har jag inte behövt reklamera en enda mobiltelefon trots att jag använt dylika sedan 1996. Bara tur?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Laptop2013:

På tal om mjukvarufel vid 2a rundan. Har fått tag i servicerapporterna från Deltaservice "Mobylife".

Text

Se på fan!
Här reklamerar du för tredje gången och det står att du vill häva köpet.
Enligt min analys så kvarstår ditt problem (samma fel) för tredje gången och elgiganten bör rimligen ha hävt köpet - här är ditt misstag. Du skulle aldrig låtit de skicka in den "en sista gång".

Det stämmer ju dock, vad en annan person sa. Det är egentligen reklamation nummer två eftersom andra gången du lämnade in den så kunde inte felet återskapas. Sen är ju dock frågan vad lag och praxis säger om vad som är en genomförd reklamation. Är det endast tillfällen där kund påpekar fel, eller är det när kund påpekat fel och ÅF har löst det?

Dina problem med telefonen låter, åter igen, klassiska för mjukvara. En fullständig återställning av telefonen och den funkar säkert igen. Jag har stött på flera exempel där konstiga fel dyker upp på grund av exempelvis appar. "godkänner du att denna appen har kontroll över mikrofonfunktionerna?" "ja". Pang, här kan vi ha problemet. Noterar även att detta är spekulationer utifrån erfarenhet och behöver inte nödvändigtvis fungera på din telefon.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Det är självklart åtgärds/reparationsförsök det handlar om. T.ex. om problemet inte åtgärdas eller kommer tillbaka. Det är ju för samma fel du behöver två misslyckade försök för.

Enklast hade varit att komma överens med Elgiganten som sagt, t.ex. pengar tillbaka med avdrag för tiden du har haft nytta av telefonen om du nu har haft det, om du inte haft det bör alla pengar återbetalas. Mjukvaruproblem kan vara skäl nog att häva köp för övrigt, det handlar ju om inbyggd mjukvara och grundläggande funktion. Det viktiga där är egentligen om det är avgörande för kunden att enheten fungerar som utlovat. Återställd bör den vara ett antal gånger. När de bytte kretskortet tog de troligen ett begagnat, och det är möjligt att fler begagnade delar följde med in i telefonen den gången då jag inte har någon anledning att tro att de t.ex. sitter och skrapar bort etiketter och sätter dit ny, eller att de orkar ta bort delar som är tejpade och sätta dit ny tejp.

De verkar här i rapporterna/beskrivningen menat att kunden pratat med LG och blivit hänvisad till säljaren. Det skulle han förmodligen bli, men jag får det inte överensstämma med den bild säljaren har givit. Det framgår inte heller om de kunde hitta något fel när de undersökte den för den tredje gången. Funktionen undersöker man såklart innan man öppnar telefonen.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev redan på sida 3 så är det förmodligen mjukvaruproblem, kanske till och med att telefonen spelar dåligt med din operatör.

Något som vi inte funderat över är hur allvarligt problemet var, hur frekvent hände det att mikrofonen slutade fungera och du behövde aktivera och stänga av högtalaren? Med tanke på att det gick 4 månader mellan inlämningstillfällena får mig att misstänka att det inte var så ofta? Eller försvann problemet helt för att komma tillbaka senare?

Mjukvaruproblem kan definitivt vara skäl nog att häva köp men då ska man också ha uteslutit andra möjliga förklaringar såsom problem med operatör, det tror jag inte har gjorts här.

Sen vill jag fortfarande tro att man inte bara kan knalla in och häva köpet vid 3:e tillfället när man har problem med sin telefon, tillverkaren/återförsäljaren bör nog ha rätt till att undersöka/konstatera problemet själva innan det kan bli aktuellt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Som jag skrev redan på sida 3 så är det förmodligen mjukvaruproblem, kanske till och med att telefonen spelar dåligt med din operatör.

Något som vi inte funderat över är hur allvarligt problemet var, hur frekvent hände det att mikrofonen slutade fungera och du behövde aktivera och stänga av högtalaren? Med tanke på att det gick 4 månader mellan inlämningstillfällena får mig att misstänka att det inte var så ofta? Eller försvann problemet helt för att komma tillbaka senare?

Mjukvaruproblem kan definitivt vara skäl nog att häva köp men då ska man också ha uteslutit andra möjliga förklaringar såsom problem med operatör, det tror jag inte har gjorts här.

Sen vill jag fortfarande tro att man inte bara kan knalla in och häva köpet vid 3:e tillfället när man har problem med sin telefon, tillverkaren/återförsäljaren bör nog ha rätt till att undersöka/konstatera problemet själva innan det kan bli aktuellt.

Självklart ska felet vara konstaterat.
Sen hanterar väl olika ÅF detta på olika sätt. Där jag arbetade var vi snälla med 3e gången fel-hävning.
Men det finns ju fall och det finns fall.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Som jag skrev redan på sida 3 så är det förmodligen mjukvaruproblem, kanske till och med att telefonen spelar dåligt med din operatör.

Något som vi inte funderat över är hur allvarligt problemet var, hur frekvent hände det att mikrofonen slutade fungera och du behövde aktivera och stänga av högtalaren? Med tanke på att det gick 4 månader mellan inlämningstillfällena får mig att misstänka att det inte var så ofta? Eller försvann problemet helt för att komma tillbaka senare?

Mjukvaruproblem kan definitivt vara skäl nog att häva köp men då ska man också ha uteslutit andra möjliga förklaringar såsom problem med operatör, det tror jag inte har gjorts här.

Sen vill jag fortfarande tro att man inte bara kan knalla in och häva köpet vid 3:e tillfället när man har problem med sin telefon, tillverkaren/återförsäljaren bör nog ha rätt till att undersöka/konstatera problemet själva innan det kan bli aktuellt.

Svar ja. Det var mycket frekvent. Det gällde i princip alla samtal. Där jag var tvungen att slå på högtalaren och stänga av den och då kunde samtalet fortsätta. Har även bytt till ett helt nytt simkort men det hjälpte inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Lika lite som att garantin på din bil upphävs av att du öppnar motorhuven. Jag åberopar alltid reklamationsrätten då den inte kan förhandlas bort och har en massa tramsiga villkor som gör det omöjligt för mig att säkerställa att mina rättigheter efterlevs.

Beroende på vilket företag du har att göra med så kan en sådan handling säga upp deras ansvar att reparera produkten då dem inte längre kan säkerställa att produkten inte blivit skadad efter det att den lämnat fabriken. Det är anledningen till att vi har klisterlappar som varnar personer från att tex öppna hårddiskar eller annan känslig teknisk utrustning.

HP tex kräver ett cert för att du ska få öppna och montera ner en HP 6510b utan att voida garantin. Det certet ger dig också en full manual över hela produkten så att du har all behövlig information tillgänglig för att göra vad du nu behöver, med datorn.

Källa? Jag jobbade på en skola under en period och fick den informationen av både min chef och från HP.
Jag tog btw aldrig certet pga av kort anställningstid (vick).

Oavsett vad lagen säger så måste du och den andra parten alltid kunna bevisa att felet inte är ditt, alt bevisa den andre partens skuld. Detta är normalt sett grunden i nästan alla garanti fall, brottsfall etc etc.
Dock är domstolsbeslut kostsamma och det har lett till att företag i dag har så många klausuler om sina produkter för att undvika att en domstol behöver gå in och besluta om vem som har rätt så fort något ifrågaställs.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laptop2013:

Svar ja. Det var mycket frekvent. Det gällde i princip alla samtal. Där jag var tvungen att slå på högtalaren och stänga av den och då kunde samtalet fortsätta. Har även bytt till ett helt nytt simkort men det hjälpte inte!

Kunde de i butik konstatera felet så hänvisa till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Beroende på vilket företag du har att göra med så kan en sådan handling säga upp deras ansvar att reparera produkten då dem inte längre kan säkerställa att produkten inte blivit skadad efter det att den lämnat fabriken. Det är anledningen till att vi har klisterlappar som varnar personer från att tex öppna hårddiskar eller annan känslig teknisk utrustning.

HP tex kräver ett cert för att du ska få öppna och montera ner en HP 6510b utan att voida garantin. Det certet ger dig också en full manual över hela produkten så att du har all behövlig information tillgänglig för att göra vad du nu behöver, med datorn.

Källa? Jag jobbade på en skola under en period och fick den informationen av både min chef och från HP.
Jag tog btw aldrig certet pga av kort anställningstid (vick).

Oavsett vad lagen säger så måste du och den andra parten alltid kunna bevisa att felet inte är ditt, alt bevisa den andre partens skuld. Detta är normalt sett grunden i nästan alla garanti fall, brottsfall etc etc.
Dock är domstolsbeslut kostsamma och det har lett till att företag i dag har så många klausuler om sina produkter för att undvika att en domstol behöver gå in och besluta om vem som har rätt så fort något ifrågaställs.

Har du sett några klisterlappar på skruvarna runt en telefon? Inte jag. Alltså får jag skruva upp den och ta en bild - för det är vad jag pratar om. Inte att öppna en hårddisk.

Vad har en demontering av en notebok för relevans i denna diskussion? HP har ju inga problem med att skicka ut delar på garanti för egen byte så jag får inte ihop det?

Det är just möjligheten att tillskansa sig bevis jag pratar om för den händelse att någon av bekvämlighetsskäl ger sig själv en ursäkt för att slippa utföra ett garanti- eller reklamationsärende. Har du läst mina inlägg och ens försökt förstå dem?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laptop2013:

Svar ja. Det var mycket frekvent. Det gällde i princip alla samtal. Där jag var tvungen att slå på högtalaren och stänga av den och då kunde samtalet fortsätta. Har även bytt till ett helt nytt simkort men det hjälpte inte!

Ok, får jag då fråga varför det dröjde 4 månader mellan inlämningarna?

Testade du med ett annat abonnemang eller annan operatör i telefonen?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Ok, får jag då fråga varför det dröjde 4 månader mellan inlämningarna?

Testade du med ett annat abonnemang eller annan operatör i telefonen?

De lagade inte telefonen de 2 första gångerna. Kändes hopplöst att gå dit igen. Så jag körde på tills jag fick nog helt enkelt! Nej samma operatör fast med helt nytt simkort (Comviq). Spelar det någon roll vilken operatör man har menar du? Använder samma simkort nu (det nya) fast i en annan telefon (Sony) och det funkar perfekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laptop2013:

De lagade inte telefonen de 2 första gångerna. Kändes hopplöst att gå dit igen. Så jag körde på tills jag fick nog helt enkelt! Nej samma operatör fast med helt nytt simkort (Comviq). Spelar det någon roll vilken operatör man har menar du? Använder samma simkort nu (det nya) fast i en annan telefon (Sony) och det funkar perfekt!

Ja det kan spela roll med operatör i kombination med telefon. Efter några år i branschen inser man att ingenting är omöjligt när det gäller varför folk har problem.

Jaja, går ju inte att testa nu eftersom du inte har telefonen, men det är ett bra generellt tips. Testa alltid med ett annat abonnemang (och helst då annan operatör) för att säkerställa att det inte gör någon skillnad.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

Vad du tycker en telefon skall tåla och vad de faktiskt tål är två vitt skiljda ting. Vill man ha en telefon som med säkerhet tål att talas i när det regnar eller man sitter i bastun finns det telefoner som tillverkas just för detta, de allra flesta gör det dock inte och tar de skada av sådan användning spelar det ingen roll hur man tycker att de "borde" kunna brukas i sådana miljöer.

Just därför är en ip-klassad modell att föredra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Just därför är en ip-klassad modell att föredra.

Hjälper faktiskt inte så länge fukt/väta trängt in och fuktindikator/er löst ut. De behöver inte vara täta, luckorna är svaga punkter som kommer läcka förr eller senare och de ska inte bada i vatten även om reklamen gärna visar det. De har snarare mer utvecklade metoder för att upptäcka att fukt trängt in än mobiler som inte är klassade. Så vad man än har gäller det att ha tur, och att inte utsätta mobilen i onödan. Det är ofta när folk leker som IP-klassade telefoner ger upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hjälper faktiskt inte så länge fukt/väta trängt in och fuktindikator/er löst ut. De behöver inte vara täta, luckorna är svaga punkter som kommer läcka förr eller senare och de ska inte bada i vatten även om reklamen gärna visar det. De har snarare mer utvecklade metoder för att upptäcka att fukt trängt in än mobiler som inte är klassade. Så vad man än har gäller det att ha tur, och att inte utsätta mobilen i onödan. Det är ofta när folk leker som IP-klassade telefoner ger upp.

Sanning med modifikation, Sony erkände problem med vissa modeller och luckor och tog fuktskador orsakade av dessa på garanti.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW