Spillt vatten med diskmedel på mitt Grafikkort

Permalänk

Spillt vatten med diskmedel på mitt Grafikkort

Hej. Nyligen så råkade jag spilla vatten tillsammans med diskmedel på mitt grafikkort, det var ett äldre asus kort. Och jag undrar om grafikkortet går att använda det, eller om det är helt sönder?

Permalänk
Inaktiv

Var det mycket vatten ock diskmedel?

Om det inte var en stor mängd:
Såvida det inte var igång så finns möjligheten att det funkar efter att det har torkat. Låt det torka i någon vecka är mitt råd. Om det var mycket diskmedel i vattnet så försök torka med en tops där det samlats extra mycket så att det inte kortsluter när du väl testar det.

Permalänk

Okej, super tack för svar!

Permalänk

Rengör inte med vatten rengör med kemisk ren bensin för vatten lämnar rester som kan kortsluta

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Rengör inte med vatten rengör med kemisk ren bensin för vatten lämnar rester som kan kortsluta

"Spillt vatten med diskmedel på mitt Grafikkort"
Tveksam att det var med flit

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

Elektronikrengöring. Finns på sprayburk på biltema, juli, Clas Olsson o.s.v.Standard fix för Ingrodd elektronik. Avdunstar av sig självt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

För att får bort diskmedlet hade jag tagit en del ättiksprit och en del dest-vatten i en blomster sprayflaska och sprayat av kortet försiktigt. Eftersom båda är dipoler så borde detta funka bättre än bensin.

Jag gillar kemisk ren bensin också men det är väldigt bra (läs: bäst) på att ta bort kylpasta så risken är att du sabbar kylpastan om du går över kortet med (för mycket) kemiskt ren bensin om du nu gör det.

Ättiksprit är relativt snällt mot elekronik vad jag förstått (känner några som gör rent gamla dyra syntar med det så...)

Permalänk
Skrivet av Pudeln:

För att får bort diskmedlet hade jag tagit en del ättiksprit och en del dest-vatten i en blomster sprayflaska och sprayat av kortet.

Jag gillar kemisk ren bensin också men det är väldigt bra (läs: bäst) på att ta bort kylpasta så risken är att du sabbar kylpastan om du går över kortet med (för mycket) kemiskt ren bensin om du nu gör det.

Ättiksprit är relativt snällt mot elekronik vad jag förstått (känner några som gör rent gamla dyra syntar med det så...)

Tror inte dom syftade på att dippa hela kortet...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror inte dom syftade på att dippa hela kortet...

Det förstod jag också. Min poäng var att kemiskt ren bensin även om det är ett väldigt bra rengöringsmedel kanske inte är bäst i detta fall. Risken att kylpastan blir skadad är nog liten vid försiktigt användade men även där så borde bensinen lösa "diskvattenrester" sämre än vad avjonat vatten gör, särskilt när det är spetsatt med ättiksprit.

Permalänk
Skrivet av Pudeln:

Det förstod jag också. Min poäng var att kemiskt ren bensin även om det är ett väldigt bra rengöringsmedel kanske inte är bäst i detta fall. Risken att kylpastan blir skadad är nog liten vid försiktigt användade men även där så borde bensinen lösa "diskvattenrester" sämre än vad avjonat vatten gör, särskilt när det är spetsatt med ättiksprit.

tveksamt att de kommer göra nån skillnad ändå då om man gjort rätt med pastan ska den inte vara mer än någon 1/100del mm tjockt lager möjligen kanske ännu tunnare

dvs den korta stund det möjligen skulle ligga på kortet innan bortdunstnig skulle det på sin höjd kanske gnaga lite i kanten på pastan sålänge man inte låter det stå och dra i det i flera minuter typ...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Entusiast

Jag brukar tvätta moderkort, grafikkort, processorer och annan elektronik med varmt vatten och diskmedel.
Så här gör jag:

Först börjar jag med att ta bort alla vattenkänsliga delar, såsom batterier, skumgummidetaljer och liknande.
Diskar sedan allt noggrant i varmt vatten och diskmedel. Använder även andra avfettningmedel vid behov. (Industriell elektronik kan ha tjocka lager med smutsig/dammig olja)
Sedan ser jag till att skölja allt extremt noga. Vill inte ha diskmedelsrester kvar under chippen.
Därefter är det avsköljning i kemiskt ren sprit/etanol och efter det följer torkning med varmluftspistol på medel eller låg effekt.
Sköljning med kemiskt ren sprit/etanol kan man skippa om man inte har tillgång till det (Har själv tillgång till detta via arbetet). Se till att torka extra noga och låt vila ett dygn eller två istället.
Man kan också torka i köksugnen på låg temperatur (50-75 grader). Se till att plocka bort alla värmekänsliga delar, såsom skumgummi, batterier och annat som smälter. Fastlödda plastdetaljer såsom sockel, minnesplatser, kortplatser med mera tål en mycket höga temperaturer, och är designade för så kallade reflow-ugnar.

Lycka till.

VARNING:
Bensin bör undvikas, då den löser upp en del plaster på kretkorten. Speciellt gummitätningarna under elektrolytkondensatorerna. Gummitätningarna sväller upp i kontakt med petroleumbaserade vätskor (Däribland bensin), och förstör kondensatorerna.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av ztheking00:

Hej. Nyligen så råkade jag spilla vatten tillsammans med diskmedel på mitt grafikkort, det var ett äldre asus kort. Och jag undrar om grafikkortet går att använda det, eller om det är helt sönder?

Guld. Får man fråga hur detta gick till?

Visa signatur

Vill du ha svar från mig bör du citer
Segmentation fault (core dumped)

Permalänk
Skrivet av TheAvenger:

Guld. Får man fråga hur detta gick till?

La kortet på diskbänken och glömde bort det?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

La kortet på diskbänken och glömde bort det?

Är det konstigt att jag anser att vatten och diskmedel inte hör hemma i samma rum som ett grafikkort (som inte sitter monterat i en dator) ?

Visa signatur

Vill du ha svar från mig bör du citer
Segmentation fault (core dumped)

Permalänk
Skrivet av TheAvenger:

Är det konstigt att jag anser att vatten och diskmedel inte hör hemma i samma rum som ett grafikkort (som inte sitter monterat i en dator) ?

ahahha XD

Ja frågan är hur Ts lyckades

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Skölj av grafikkortet med destillerat vatten & torka i ugnen i 24h i max 50 grader.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless