Permalänk

i3 med flera skärmar

Testar köra i3 men lyckas inte "binda" specefika workspaces till olika skärmar alla workspaces öppnas på huvudskärmen.

http://i.imgur.com/DtjWz6I.png

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara i sin ordning, men jag är dock tveksam till att du syftar på rätt sak.
Om du tycker mod+2, kommer du då att fokusera på ena skärmen, och andra skärmen med mod+4? I så fall har du förstått "workspace" korrekt och då fungerar allt som det ska. Om det inte gör det, ja då är det något som är fel och jag föreslår att du lägger upp 1) din output av

$ xrandr

, 2) hela din i3-config, och 3) en utförligare beskrivning av vad du förväntar dig ska hända och vad som faktiskt händer.
Om det fungerar enligt ovan men att den öppnar alla programfönster (mot din vilja) på huvudskärmen föreslår jag att du tittar under 4.13 på i3 user guide som du har öppen på screenshoten ovan.

Bättre med för mycket information än för lite. Se till att utförligt beskriva vad du har gjort, vad det ger för output och vad du förväntar dig för output så ökar chanserna att någon kan ta sig tiden och orken att hjälpa dig med problemet.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Skrev lite tunt igår för att jag var på väg ut. Det jag vill ska hända är att när jag trycker mod+1-3 så kommer det upp på DVI-D-1 och 4-6 på DVI-I-1. Det som händer nu är att mina skärmar är extendade men jag får inte upp något på DVI-I-1.

Här är hela min config fil: www.pastebin.com/levmhrhu

Screenshot på xrandr: http://i.imgur.com/x6ewkQ7.png

Permalänk
Medlem

Måhända överanalyserar jag din text lite nu, men det är fortfarande oklart vad det är du är ute efter:

Skrivet av jagharenhest:

Det jag vill ska hända är att när jag trycker mod+1-3 så kommer det upp på DVI-D-1 och 4-6 på DVI-I-1.

Vad är det för 'det' du syftar på?

Skrivet av jagharenhest:

Det som händer nu är att mina skärmar är extendade men jag får inte upp något på DVI-I-1.

Något (din webbläsare) ser du ut att ha fått upp på DVI-I-1 att döma av ditt screenshot. Så frågan är fortfarande, vad förväntar du dig ska hända med vad och när?

Skrivet av jagharenhest:

Här är hela min config fil: www.pastebin.com/levmhrhu

Screenshot på xrandr: http://i.imgur.com/x6ewkQ7.png

Ser ut att vara i sin ordning.

Bara för att vara övertydlig med vad som borde hända med din config:
På vänstra skärmen kommer du att ha tre olika skrivbord (workspaces 1-3) låsta, och på högra 4-6. Från uppstart kommer dock endast de lägst numrerade att vara aktiva, men om du aktiverar exempelvis workspace 3 kommer det att spawna på vänstra skärmen.
När du startar godtyckligt program kommer det att öppnas i det workspace som är aktivt för stunden då du inte har några bindningar som låser specifika program till specifika workspaces.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skrivet av Crazy Ferret:

Måhända överanalyserar jag din text lite nu, men det är fortfarande oklart vad det är du är ute efter:

Vad är det för 'det' du syftar på?

Något (din webbläsare) ser du ut att ha fått upp på DVI-I-1 att döma av ditt screenshot. Så frågan är fortfarande, vad förväntar du dig ska hända med vad och när?

Ser ut att vara i sin ordning.

Bara för att vara övertydlig med vad som borde hända med din config:
På vänstra skärmen kommer du att ha tre olika skrivbord (workspaces 1-3) låsta, och på högra 4-6. Från uppstart kommer dock endast de lägst numrerade att vara aktiva, men om du aktiverar exempelvis workspace 3 kommer det att spawna på vänstra skärmen.
När du startar godtyckligt program kommer det att öppnas i det workspace som är aktivt för stunden då du inte har några bindningar som låser specifika program till specifika workspaces.

Med det så menar jag altså terminalen eller program som jag öppnar i den workspacen. Min screenshot är inte tagen i i3. I i3 har jag inte lyckats få något alls på högra skärmen(DVI-I-1). Lyckas heller inte få 1920x1080 på den vänstra om den högra är igång kan som högst köra på 1440x900 som är den högsta gemensama upplösningen.

Permalänk
Skrivet av jagharenhest:

Med det så menar jag altså terminalen eller program som jag öppnar i den workspacen. Min screenshot är inte tagen i i3. I i3 har jag inte lyckats få något alls på högra skärmen(DVI-I-1). Lyckas heller inte få 1920x1080 på den vänstra om den högra är igång kan som högst köra på 1440x900 som är den högsta gemensama upplösningen.

Nu är upplösningarna rätt men skärmarna är speglade. Så här ser det ut nu http://i.imgur.com/3BXANJf.png det ända jag har gjort i configen är markerat.

Permalänk
Medlem

Tämligen meningslöst med ett screenshot på xrandr-output i en miljö där allt fungerar som det ska ... Nåja, det senare hjälper aningen mer.

Skrivet av jagharenhest:

Nu är upplösningarna rätt men skärmarna är speglade. Så här ser det ut nu http://i.imgur.com/3BXANJf.png det ända jag har gjort i configen är markerat.

Ja, de är speglade då de ligger på samma koordinater (+0,+0). Fixa till det på lämpligt sätt (xrandr/arandr, nvidia-settings, whatever).

Skrivet av jagharenhest:

Med det så menar jag altså terminalen eller program som jag öppnar i den workspacen. Min screenshot är inte tagen i i3. I i3 har jag inte lyckats få något alls på högra skärmen(DVI-I-1). Lyckas heller inte få 1920x1080 på den vänstra om den högra är igång kan som högst köra på 1440x900 som är den högsta gemensama upplösningen.

Se ovan. När skärmarna inte längre ligger "på varandra" så kommer du att få output även på den andra och dina workspaces och upplösningar kommer att fungera som avsett. Arandr är ett grafiskt interface till xrandr och kommer säkerligen att ge dig en aha-upplevelse om inget annat redan gjort det.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skrivet av Crazy Ferret:

Tämligen meningslöst med ett screenshot på xrandr-output i en miljö där allt fungerar som det ska ... Nåja, det senare hjälper aningen mer.

Ja, de är speglade då de ligger på samma koordinater (+0,+0). Fixa till det på lämpligt sätt (xrandr/arandr, nvidia-settings, whatever).

Se ovan. När skärmarna inte längre ligger "på varandra" så kommer du att få output även på den andra och dina workspaces och upplösningar kommer att fungera som avsett. Arandr är ett grafiskt interface till xrandr och kommer säkerligen att ge dig en aha-upplevelse om inget annat redan gjort det.

Fixade det med arandr blev en aha-upplevelse som du sa, tänkte nu löser sig allt. Icke sa nicke, det som är löst nu är att vänstra skärmen är 1920x1080 som den ska. Skärmarna är extendaded helt och inget som speglas. Det som fortfarande är olöst är: Hela skärmen kan inte användas om jag ḱör 1920x1080(se screenshot). Workspaces öppnas fortfarande bara på " huvud skärmen" DVI-D-1. Känner mig riktigt dum som inte löser detta.

Så här ser det altså ut nu: http://i.imgur.com/BfaqFYK.png

Permalänk

ÄNTLIGEN har jag fått det att fungera som jag vill. Här har ni screenshot så ni kan sova gott eller om ni har liknande problem själva.
http://i.imgur.com/paIeMuW.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagharenhest:

ÄNTLIGEN har jag fått det att fungera som jag vill. Här har ni screenshot så ni kan sova gott eller om ni har liknande problem själva.
http://i.imgur.com/paIeMuW.png

Skönt att det löste sig. Förtälj gärna hur du löste problemet också så slipper näste man som har samma problem att slita sitt hår.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Blir en taskig förklaring eftersom att jag själv inte riktigt fattar.

För att fixa så att skärmarna är extendade så flyttade jag bara på dom i arandr (ni kommer fatta när ni laddar ner det). I arandr sparade jag bara screenlayouten så som jag ville ha den och sedan la jag till den in configen(exec_always ~/.screenlayout/<namn.sh>) . För att kunna öppna workspaces på båda skärmarna så hade jag output som left/right istället för DVI-D-1 etc. Vet in riktigt varför men ändrade efter att ha kollat i denna tråd http://www.reddit.com/r/i3wm/comments/2m1knu/struggling_to_mo....

SKIT VIKTIGT: mod+shift+r reloadar scriptet så använd det när ni har gjort uppdateringar i configen. Nu är jag loggar in i i3 så täcks inte hela västra skärmen(den som är 1920x1080). Men efter att jag reloadar scriptet så ser allt ut som det ska. Ibland behöver man reloada mer än en gång.