Sänka ljudnivån
Hej Swec,
Som titeln antyder letar jag efter lite tips för att sänka ljudnivån på min dator (specs i signatur + Noctua NH-D14, originalfläktar till chassi/kylare). Jag har anpassat fläktkurvorna så gott jag kan få till det, men jag upplever ändå att datorn låter som ett mindre jetplan. Kylning och ljuddämpning är inte min starkaste sida, så jag vänder mig till er för att få tips. De idéer jag främst har övervägt är som följande, kommentera gärna om ni har någon input eller kanske någon idé jag inte har tänkt på själv.
1. Nya fläktar. Borde bli billigt, men vet inte hur skillnad det faktiskt kommer bli.
2. Som alt. 1 + nytt chassi. Jag antar att det finns flera chassin på marknaden som dels har bättre ljuddämpande egenskaper out of the box, men också möjlighet till flera fläktar med lägre RPM. Tips på chassin?
3. Som alt. 2 + vattenkylning. Det är nog det här alternativet jag främst lutar mot. Om jag kyler både processor och grafikkort, och har hyfsat stor radiatoryta borde jag kunna köra fläktarna på ganska låg RPM. Rent spontant tror jag att det här alternativet har mest potential.
Kylningsmässigt måste det inte vara bättre (men åtminstone likvärdig!) än min nuvarande kylning, jag känner mig nöjd med min nuvarande överklockning och har inget behov av att pressa den högre. Med den här uppgraderingen är ljudnivån det enda jag vill åtgärda.
Vad tycker ni jag borde köra på? Jag har inte någon direkt budget, men jag vill ju ha en lösning som ändå är hyfsat prismedveten. Inga fantasisummor alltså
Tack på förhand!