Permalänk

datorn fryser, ingen bluescreen...

Nu är det så att datorn är relativt nybyggd.

i7 4790k
MSI z97 g45 gaming
32gb ddr3 2133mhz
samsung evo 840 120gb med uppdaterad firmware
gtx 670 4gb
1000watt agg...corsair, inte något high end tror jag.
win 7 64 pro

Ibland fryser den när man bara surfar. Även nu i gta v, inga bluescreens eller nått...bara fryser så att man får ta reset knappen på chassit. Så vart ska man börja felsöka? Kan det vara så enkelt som windows som håller på?

blir så less på sånt här när man inte får se vad det är som är galet.

Permalänk
Medlem

Känns som det kan vara ramminnena som spökar?
Testa köra dem en och en för att se om frysningarna kvarstår.

Permalänk
Skrivet av anderjo4:

Känns som det kan vara ramminnena som spökar?
Testa köra dem en och en för att se om frysningarna kvarstår.

Ska försöka det.
Dock är det ju helt random.
Spelade gta v i flera timmar i förrgår utan att det hände något.

Jag har iofs lekt lite med den där tempfilen eller vad den heter eftersom det åt upp hela ssd disken för mig. kan det ha med det o göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gangstavicky:

Ska försöka det.
Dock är det ju helt random.
Spelade gta v i flera timmar i förrgår utan att det hände något.

Jag har iofs lekt lite med den där tempfilen eller vad den heter eftersom det åt upp hela ssd disken för mig. kan det ha med det o göra?

Minnes problem brukar dock vara relativt random så tycker du skall börja med att kolla dem.
Här har du en guide på hur man testar ramminnen i windows.
http://www.cnet.com/how-to/test-your-ram-with-windows-memory-...

Vet helt ärligt inte om det kan spöka till det om man tar bort något ur windows temp mapp, att göra en Windows ominstallation är å andra sidan aldrig fel.
När du blir tvingad att starta om, har du kollat i windows loggning för att se om den rapporterar något fel innan du startade om. Din hårda reboot kommer antagligen stå som allvarligt fel, men det kan du ignorera, kolla exakt vilken tid datorn krascha och efter om starten går du till din event viewer som den heter på engelska du hittar den genom att skriva event viewer eller den svenska motsvarigheten i start menyn. annars ligger den under kontrollpanel/System and security/Adminstrativ tools/"Något på svenska som antagligen har med logg att göra".
Loggen säger inte överdrivet mkt men du kan få felkoder som du sedan kan klistra in i google för att få svar.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Kör 32gb ddr3 2133mhz i lägre hastighet/slappare timings och testa.
Detta program brukar jag testa med http://hcidesign.com/memtest/

Permalänk
Skrivet av bosteed:

Kör 32gb ddr3 2133mhz i lägre hastighet/slappare timings och testa.
Detta program brukar jag testa med http://hcidesign.com/memtest/

Tja!
Körde memtest 4 programrutor, då hann datorn frysa vid 12%.
Ändrade till långsammare mhz och slappare timgings. Nu har datorn stått på hela natten och är uppe i 675% i skrivande stund.
Om det är helt random att den klarat det nu vet jag inte. Men det verkar ha hjälpt att ha ändrat i bios.

Då har jag en fråga till, kommer man ens märka att ramet är långsammare tex i photoshop eller i spel?