Upplösningsfel - Datorn tror att skärmen är en TV

Permalänk

Upplösningsfel - Datorn tror att skärmen är en TV

Hej!

Har lite problem med min externa skärm som jag nyss kopplade till min dator. Gjorde detta främst för att jag ville köra lite GTA V. Att spela det på iMac:ens egna skärm fungerar ej optimalt då det ser hemskt ut att köra på lägre än native-upplösning, samt att fpsen blir lidande ifall jag skulle köra det på native.

Jag kopplade in min gamla externa skärm (Samsung SyncMaster SA950) för att köra spelet i 1080p, dock stötte jag på ett problem: Allt såg väldigt suddigt ut, precis som om spelet kördes på en lägre än native-upplösning. Läste runt lite och kom fram till att Mac:s verkar detektera skärmar lite fel när en DVI-kabel används; datorn verkar tro att skärmen är en TV, vilket också tydliggjordes i AMD Catalyst Control Center. Upplösningen där var angivet som 1920x1080p med märkningen "HDTV". Valde jag basic-kategorin dök 1680x1050p upp som maximala upplösning.

Jag har även provat med andra spel (bl.a HotS samt WoW) med samma problem som följd. Det räcker bara att man är på skrivbordet för att märka av problemet.

Är det någon som upplevt samma problem och vet hur det kan fixas? Jag tänker inte använda denna skärm i någon större utsträckning, utan jag skall köpa en ny (mindre) skärm då denna knappt får plats på skrivbordet. Bör jag satsa på en med VGA-uttag i så fall? Enligt det jag har läst bör det fungera med VGA utan några problem, till skillnad från DVI. Eller kan problemet möjligtvis beror på adaptern som används mellan skärmen och DVI-kabeln (Apples egna Mini DisplayPort till DVI-adapter)?

OBS: Anledningen till att jag ej placerade denna tråd i Mac-forumet beror på att detta problem erfaras i Windows 8.1 (Bootcamp), ej under OS X.

Tack på förhand!

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk

Jag har ingen erfarenhet av MAC eller Bootcamp... men om du inte använder samma upplösning i programvaran som skärmen har så blir resultatet suddigt. Man kan ju inte fördela en bildpixel över 1½ skärmpunkter. SyncMAster TA950 skall ha 1920 x 1080 ! (jag har den själv... )

P.S. Att gå över till VGA innebär bara att bilden blir suddigare oavsett upplösning jämfört med en digital (DVI/HDMI) skärm.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA