Problem med NFS share på OSMC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Dec 2002

Problem med NFS share på OSMC

Hej kära SweClockers!

Jag har inskaffat en RPi 2B som jag ska använda som mediaspelare till en TV. Tanken är att den ska strömma media från min lagringsmaskin som kör FreeNAS. Det är tänkt att gå via NFS då, eftersom det lär vara snabbare vad jag förstått.

Jag har kommit så långt att jag lagt upp i fstab att NFS sharen mountas upp i /mnt/media. Men problemet är att jag endast kommer åt utdelningen med root användaren. Så i Kodi,som inte går som root, kommer jag inte åt mappen alls.

osmc användaren finns på båda maskinerna.

xxx.xxx.xxx.xxx:/mnt/Huvudlager /mnt/media nfs rsize=8192,udp,cto,noatime,intr,x-systemd.automount,noauto,nfsvers=3,user 0 0

Arbetshäst: AMD PhII X6 1100T@3,9GHz|16GiB DDR3|Gigabyte 890XA-UD3|HD6970 x-fire|Samsung 840Pro|Vattenkyld
HEPC: AMD Fusion E350|6GiB DDR3|NES-chassi|Allt inbyggt, inkl.nätagg|XBMC| NAS: AMD Fusion E450|4GiB DDR3|4TiB RAID-Z|FreeNAS 8.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Lite nybörjare på Linux, och vet inget om OSMC eller Kodi, men kan det vara så att din vanliga användare inte har läsrättigheter i /mnt/media?

MSI Z77A-GD65 | Intel Core i5 3570K @ 4,2 GHz | Palit Geforce GTX 1070 JetStream | 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

You must come with me, young ones, for I am the grim reaper.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Dec 2002

Det var problem med rättigheter som det verkade. Höll på och petade runt med det i både RPi:n och servern, och helt plötligt funkade det. Yay!

Arbetshäst: AMD PhII X6 1100T@3,9GHz|16GiB DDR3|Gigabyte 890XA-UD3|HD6970 x-fire|Samsung 840Pro|Vattenkyld
HEPC: AMD Fusion E350|6GiB DDR3|NES-chassi|Allt inbyggt, inkl.nätagg|XBMC| NAS: AMD Fusion E450|4GiB DDR3|4TiB RAID-Z|FreeNAS 8.3