Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Vilket tangentbord brötar mest?

Min kollega har köpt ett mekaniskt tangentbord för att psyka mig, så jag vill inskaffa det tangentbordet som brötar mest, skiter i ergonomi så länge jag är värst!

Mvh Carl

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Något med blåa brytare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Apr 2014

ta ett tangentbord med blåa brytare. Sen då man skriver så tar man den kraften så att tangenten slår i själva stoppet. Det kommer låta satan och kommer att göra han vansinnig

Intel i7 4770 | GTX 980 stockkylare | Corsair Vengeance 1600MHz | Coolermaster 412S | Evga supernova G2 750w Guld | Nzxt H440 röd | MSI Gaming 5 | Logitech G502 | Benq XL2430T 144 Hz | Xtrify XG1-R | Flygprylar: Thrustmaster warthog | Saitek combat rudder pedals | Oculus rift CV1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Ta tex ett k70 eller liknade med aluminium ram och byt ut key capsen mot metall key caps.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2010

IBM Model M/Model F kanske?

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Qnott:

IBM Model M/Model F kanske?

Precis, vill man ha något högljutt så är det buckling spring man behöver.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Dec 2011

Haha den här tråden... jag skrattade gott

[Datorlåda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [Moderkort: Asus Z170-Pro] [Processor: i7 6700k 4.7 GHz @ 1.35v] [CPU-kylning: NZXT Kraken X61] [Minne: 32 GB 3466 MHz CL16] [Grafikkort: MSI GTX 1080 Seahawk X 2088 MHz/11 GHz] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2, 640 GB Western Digital HDD] [Bildskärm: AOC AGON AG352UCG] [Ljudkort: Soundblaster ZxR] [Högtalare: Edifier S530D] [Hörlurar: BeyerDynamic DT880]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Jan 2008

IBM Model M2 är nog det bästa valet. Har ett relativt skrangligt plastchassi som typ förstärker ljudet. Ljudet i Model F/M tycker jag minskar p.g.a den gedigna konstruktionen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Beltet:

IBM Model M2 är nog det bästa valet. Har ett relativt skrangligt plastchassi som typ förstärker ljudet. Ljudet i Model F/M tycker jag minskar p.g.a den gedigna konstruktionen.

Får väl borra några resonanshål då

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av lillecarl:

Min kollega har köpt ett mekaniskt tangentbord för att psyka mig, så jag vill inskaffa det tangentbordet som brötar mest, skiter i ergonomi så länge jag är värst!

Mvh Carl

Av ren nyfikenhet, när du säger att han skaffat det för att psyka dig, hur menar du då? Är ni bittra fiender som vill varandra illa eller är ni goda vänner som jävlas med varandra för att det är roligt?

Oavsett kan jag tipsa om, när du väl införskaffat dig ett bord med buckling spring eller blå cherrybrytare, att ett av de mer irriterande ljud ett tangentbord kan ge ifrån sig är när någon drar lite lätt med fingrarna över tangenterna, som att man behöver hitta sin plats på bordet med känseln. Gör det så ofta du kan i kombination med att du hamrar så hårt du kan på tangenterna så ska du se att du vinner den här fejden.

Moderkort: Asus Z97M-Plus PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W CPU: Intel Core i5 4690K 3,5GHz Kylare: Noctua NH-U9B SE2 GPU: Gigabyte NVIDIA GTX 970 G1 Gaming Edition 4GB RAM Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 4x4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Buckling spring är det som låter mest.
Nästa är väl blåa brytare vilket är enklare att få tag på.

Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av JimmieSan:

Buckling spring är det som låter mest.
Nästa är väl blåa brytare vilket är enklare att få tag på.

juste glömde den Den låter ABSOLUT mest. Har en kompis med en buckling switch och det är inte vackert Perfekta valet!

Intel i7 4770 | GTX 980 stockkylare | Corsair Vengeance 1600MHz | Coolermaster 412S | Evga supernova G2 750w Guld | Nzxt H440 röd | MSI Gaming 5 | Logitech G502 | Benq XL2430T 144 Hz | Xtrify XG1-R | Flygprylar: Thrustmaster warthog | Saitek combat rudder pedals | Oculus rift CV1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Razer Chroma är inte tyst

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Är det blocket som gäller för Model M eller?

Mvh Carl

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Underskatta inte att ha ett riktigt billigt plastigt tangentbord med brötiga brytare. En fin ihålik akustik som bara kan assosieras med billig plast trots skönt taktilt gensvar är nog omptimalt för din del.

Skulle leta efter de billigaste, plastigaste och mest skrangliga buckling eller blåbrytare du kan hitta. Finns även en del kinakopior på blåbrytare som nog kan återfinnas i riktigt hemska tangentbord.

Alternativt denna riktigt fula, men störtsköna PC122 med buckling
http://www.pckeyboard.com/page/PC122/40L5A

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

För optimal effekt så kan du även fixa en mikrofon, rikta den mot tangentbordet och se till så att ljudet spelas upp i realtid från högtalarna.

i5 3570k @ 4,4 // Hyper 212 EVO // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB HyperX DDR3 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av lillecarl:

Mvh Carl

Här har du några Model M, om man ska gå på andra så verkar dock M2 vara värre, har själv ingen erfarenhet, tycker bara det var en kul tråd.
http://www.clickykeyboards.com/index.cfm/fa/categories.main/p...
165 dollar utan frakt kanske blir lite saftigt dock, kolla ebay om inte det finns något på blocket.
Är det just buckling spring som är så förjävlig? I så fall finns det nya tangentbord med det, tex:
http://www.pckeyboard.com/

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Dec 2014

Model M tycker jag förvisso låter högt, men ganska trevligt. I mina öron är ljudet av MX Blue betydligt värre, de låter plastigt och vasst där Model M, men kanske framförallt Model F, låte högt men lite mer rundat.

Men det är klart, om du bara är ute efter att skapa oljud är IBM en bra väg att gå. Eller bara bottna ur vilken MX som helst. Hårt.

Vill du ha ett IBM är det blocket, tradera, swecs marknad eller liknande som gäller. Plus en ansenlig mängd tålamod. Vill du ha ett nu finns alltid Unicomp.

MBP | Hackmac | TH-X00 PH/Mojo | Några tangentbord

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av lillecarl:

Mvh Carl

Ser dåligt ut både på Blocket och Tradera för närvarande, men det finns på Ebay. Förutom äkta begagnade så finns även kloner tillverkade av Unicomp.

Förutom den höga ljudnivån så är de även bastanta och kan användas som vapen. Bara ett tips.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Unicomp (pckeyboard.com) bygger "IBM" Model M och liknande och det är nog ett sådant du ska ha. Alternativt köpa någon billig laptop som skramlar och banka rejält hårt på tangenterna. Har du dessutom lite skramliga saker på skrivbordet så kan det låta ordentligt. Värst hade väl varit typ ett sådant där keyboard som Magnavox Oddysey 2 hade med en plastmatta över brytare som låter högt och "klickigt" men sådana går nog knappt att få tag i idag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av Release:

Av ren nyfikenhet, när du säger att han skaffat det för att psyka dig, hur menar du då? Är ni bittra fiender som vill varandra illa eller är ni goda vänner som jävlas med varandra för att det är roligt?

Oavsett kan jag tipsa om, när du väl införskaffat dig ett bord med buckling spring eller blå cherrybrytare, att ett av de mer irriterande ljud ett tangentbord kan ge ifrån sig är när någon drar lite lätt med fingrarna över tangenterna, som att man behöver hitta sin plats på bordet med känseln. Gör det så ofta du kan i kombination med att du hamrar så hårt du kan på tangenterna så ska du se att du vinner den här fejden.

Som kollegan i fråga som råkade se denna tråd så kan jag berätta historien.
Vi sitter brevid varandra och jag satt med ett plastigt HP orginal-tangentbord som jag var allmänt skitirriterad på och klagade på dagligen.
Kollegan (lillecarl) var trött på att höra mig tjata om hur mycket jag avskyrde det.

En dag efter lunchen så hade kollegan tagit saken i egna händer så att jag äntligen skulle köpa ett nytt. Se bild http://i.imgur.com/kYJyvFi.jpg

Sedan så råkade jag impulsköpa ett QPAD mk-85 med blå brytare som hämnd. Så om ni kunde vara snälla och sluta rekomendera model M så vore jag tacksam

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av gn1p:

Vi sitter brevid varandra och jag satt med ett plastigt HP orginal-tangentbord som jag var allmänt skitirriterad på och klagade på dagligen.
Kollegan (lillecarl) var trött på att höra mig tjata om hur mycket jag avskyrde det.

En dag efter lunchen så hade kollegan tagit saken i egna händer så att jag äntligen skulle köpa ett nytt. Se bild http://i.imgur.com/kYJyvFi.jpg

Sedan så råkade jag impulsköpa ett QPAD mk-85 med blå brytare som hämnd. Så om ni kunde vara snäll och sluta rekomendera model M så vore jag tacksam

Haha! Bästa posten
Förövrigt så är tangentbordet mer ergonomiskt än någonsin, fungerar det?

i7-2600k 3,4GHz | Asus Geforce GTX1080 | Corsair Vengeance 16GB | Corsair Force GT 120GB | P8P67 Deluxe | Asus PG348Q 34"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av gn1p:

Sedan så råkade jag impulsköpa ett QPAD mk-85 med blå brytare som hämnd. Så om ni kunde vara snäll och sluta rekomendera model M så vore jag tacksam

Decibelkrig på kontoret!

Men igen är ni ovänner eller är det bara två vänner som jävlas med varandra. Kanske bara lättare att prata med er chef och kolla om ni kan byta platser istället så fall. Om du tycker om ditt QPAD så rekommenderar jag du sätter oringar på det så blir det lite tystare när brytare bottnar.

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, GTX 980 Ti, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2010

Emulering..?

http://jingle-keyboard.en.softonic.com/

http://fieldp.com/myblog/2013/how-to-make-your-computer-sound...

Du kan även ställa in så att retur-knappen har det underbara pling-ljudet.

TAK-TAK-TAK-TAK-KAPLIING

[ASUS Z87-DELUXE, Socket-1150] [Intel Core i7-4770K]
[ASUS GTX 1080 STRIX DC3 OC] [Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB]

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av backfeed:

Ser dåligt ut både på Blocket och Tradera för närvarande, men det finns på Ebay. Förutom äkta begagnade så finns även kloner tillverkade av Unicomp.

Förutom den höga ljudnivån så är de även bastanta och kan användas som vapen. Bara ett tips.

Ja, till skillnad från plastiga ergo-tangentbord som bryts på mitten av en liten face-slap

Dold text

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

Brötig? Skånska eller?

Kul tråd annars haha

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av xpanterx:

Brötig? Skånska eller?

Kul tråd annars haha

Tror mer på västgötska, låter som något polarna från Göteborg/Trollhättan skulle säga.

CPU: Core i7-7700k @ 4GHz Cooling: Noctua NH-D14 MB: Asus ROG STRIX Z270H Ram: Corsair 16GB DDR4 3000MHz GPU: KFA2 NVIDIA GeForce GTX 1080 EXOC SSD: Samsung 830 Pro 512Gb / Kingston SSD 128Gb / Corsair Force 3 120Gb HDD:Seagate Barracuda 500GB, Seagate Barracuda 2TB Audio: Creative Sound Blaster Z Case: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design 1000W OS: Windows 10 x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av gn1p:

Ok, köp inte ett model M.

Moderkort: Asus Z97M-Plus PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W CPU: Intel Core i5 4690K 3,5GHz Kylare: Noctua NH-U9B SE2 GPU: Gigabyte NVIDIA GTX 970 G1 Gaming Edition 4GB RAM Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 4x4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av TimMy2003:

Ta tex ett k70 eller liknade med aluminium ram och byt ut key capsen mot metall key caps.

Så du tycker att han ska göra sin arbetskamrat avundsjuk istället?

Skrivet av Jonny Myran:

För optimal effekt så kan du även fixa en mikrofon, rikta den mot tangentbordet och se till så att ljudet spelas upp i realtid från högtalarna.

https://www.grc.com/freeware/clickey.htm