Galaxy S4 laddar ur trots att den laddar

Permalänk
Medlem

Galaxy S4 laddar ur trots att den laddar

Jag har ett problem med min Galaxy S4 då den laddar ur snabbare än den kan ladda så batteriet går ständigt ner trots att jag har laddaren i. Detta har pågått ett bra tag men det verkar som det bara blir sämre och sämre. Förr laddade den bara ur när jag använde den medan jag laddade, men nu laddar den ur även när jag inte använder den. Jag använder ett Lolipop rom 5.0.2 men har också testat andra lolipop roms.

Är det någon som har liknande problem? Har bytt batteri för ett tag sedan då det gamla svällde.

Visa signatur

| Mobo: ASUS Z97 Pro Gamer | CPU: Intel i7 4770K @ 4,4GHz med Antec Kühler H2O 1220 | RAM: Corsair Vengeance XMS3 4x4GB @ 1600MHz | GPU: 2x R9 290 @ 1150/1260MHz | PSU: Corsair RM1000 | Chassi: Corsair Graphite 760t | SSD: Corsair Force LS 120GB | HDD: WD Black och Blue 2x1TB | Skärm: EIZO Foris FG2421 240Hz och ASUS VN247 | Fläktkontroller: NZXT Sentry Mix 2 |

Permalänk

Vad har du för effekt på din laddare? har du testat med en annan? har du testat med en annan kabel hade liknade problem med min tab 2 att det var fel på kabeln.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

låter ju som fel på laddaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Vad har du för effekt på din laddare? har du testat med en annan? har du testat med en annan kabel hade liknade problem med min tab 2 att det var fel på kabeln.

Skrivet av HazZarD:

låter ju som fel på laddaren.

Har den som kom med telefonen. Ska testa med en annan och återkommer med svar!

Visa signatur

| Mobo: ASUS Z97 Pro Gamer | CPU: Intel i7 4770K @ 4,4GHz med Antec Kühler H2O 1220 | RAM: Corsair Vengeance XMS3 4x4GB @ 1600MHz | GPU: 2x R9 290 @ 1150/1260MHz | PSU: Corsair RM1000 | Chassi: Corsair Graphite 760t | SSD: Corsair Force LS 120GB | HDD: WD Black och Blue 2x1TB | Skärm: EIZO Foris FG2421 240Hz och ASUS VN247 | Fläktkontroller: NZXT Sentry Mix 2 |

Permalänk
Medlem

Laddade upp den till 50% och det tog verkligen inte länge tills den var totalt urladdad igen. Känns mer som om det skulle vara något fel med batteriet.

Visa signatur

| Mobo: ASUS Z97 Pro Gamer | CPU: Intel i7 4770K @ 4,4GHz med Antec Kühler H2O 1220 | RAM: Corsair Vengeance XMS3 4x4GB @ 1600MHz | GPU: 2x R9 290 @ 1150/1260MHz | PSU: Corsair RM1000 | Chassi: Corsair Graphite 760t | SSD: Corsair Force LS 120GB | HDD: WD Black och Blue 2x1TB | Skärm: EIZO Foris FG2421 240Hz och ASUS VN247 | Fläktkontroller: NZXT Sentry Mix 2 |

Permalänk
Medlem

Kanske inte samma modell, men min morsas S4 Mini hade liknande problem, till slut tvärdog den, verkade vara laddningskretsarna på USB kontakten som var något fel på, så kanske skicka in till Samsung Center och dem kan kolla upp det väldigt snabbt, är den inom garanti så finns ingen felsökningsavgift om dem inte hittar något, iallafall inte när jag skickade in den.

Skrivet av elori:

Laddade upp den till 50% och det tog verkligen inte länge tills den var totalt urladdad igen. Känns mer som om det skulle vara något fel med batteriet.

Permalänk
Medlem

Kanske SD-minnet?

Skrivet av elori:

Jag har ett problem med min Galaxy S4 då den laddar ur snabbare än den kan ladda så batteriet går ständigt ner trots att jag har laddaren i. Detta har pågått ett bra tag men det verkar som det bara blir sämre och sämre. Förr laddade den bara ur när jag använde den medan jag laddade, men nu laddar den ur även när jag inte använder den. Jag använder ett Lolipop rom 5.0.2 men har också testat andra lolipop roms.

Är det någon som har liknande problem? Har bytt batteri för ett tag sedan då det gamla svällde.

Jag hade själv detta problem och trodde att batteriet var dåligt och bytte då till ett nytt men problemet kvarstod. Upptäckte sedan att det SD-minnet som var monterat i telefonen var felaktigt och när jag tog bort minnet så var batteriproblemet ur världen.

Permalänk

Jag skulle rekommendera dig att se över microusb kontakten på telefonen. Ser den smala delen i mitten ut att vara lite böjd uppåt eller nedåt, testa att ta en smal mejsel och tryck den försiktigt tillbaka till mitten.

Du kan även spreja lite elektroniksprej på laddarens kontakt och sedan koppla i och ur den några gånger.

Kolla även så det är rent runt kontakten i allmänhet.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Det måste ju vara något allvarligt fel på antingen batteriet eller telefonen.

Kolla bara hur snabbt den laddar ur

Visa signatur

| Mobo: ASUS Z97 Pro Gamer | CPU: Intel i7 4770K @ 4,4GHz med Antec Kühler H2O 1220 | RAM: Corsair Vengeance XMS3 4x4GB @ 1600MHz | GPU: 2x R9 290 @ 1150/1260MHz | PSU: Corsair RM1000 | Chassi: Corsair Graphite 760t | SSD: Corsair Force LS 120GB | HDD: WD Black och Blue 2x1TB | Skärm: EIZO Foris FG2421 240Hz och ASUS VN247 | Fläktkontroller: NZXT Sentry Mix 2 |

Permalänk
Medlem

det låter som en för klen laddare... Kolla på din laddare, de står säkert "OUTPUT 5v - 1.0a"... då är den för svag, och då är det dags att köpa en laddare med 2a istället. som denna:

här finns en 99kr deltaco laddare med 2a port samt en 1a port.. bra sätt o testa.. annars misstänker jag batteriet som håller på o ge upp.

http://www.webhallen.com/se-sv/mobilt/193937-deltaco_stromada...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Aktiv, alltså har du något some wakelockar den och inte låter den gå ner i vila.

Byt ROM skulle jag säga. Just android 5.0 var känt för batteribuggar som löstes i 5.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Aktiv, alltså har du något some wakelockar den och inte låter den gå ner i vila.

Byt ROM skulle jag säga. Just android 5.0 var känt för batteribuggar som löstes i 5.1

Exakt det jag tänkte Det verkar ju som om den arbetar förgäves konstant. Testa med Cyanogenmod eller en nyare Samsung-rom och se om det löser sig? Känner du någon kompis som har en likadan telefon (S4'or är ju relativt vanliga) så testa då att be denne använda ditt batteri/laddare. Där har du ett garanterat svar om felet ligger i batteriet eller laddaren.

Att testa laddaren är såklart enklast dock, haha.

Permalänk

Om du inte hittar en lösning så kanske du borde köpa ett nytt batteri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Aktiv, alltså har du något some wakelockar den och inte låter den gå ner i vila.

Byt ROM skulle jag säga. Just android 5.0 var känt för batteribuggar som löstes i 5.1

Har du något tips på ett bra rom?

Skrivet av Fluffarn:

Exakt det jag tänkte Det verkar ju som om den arbetar förgäves konstant. Testa med Cyanogenmod eller en nyare Samsung-rom och se om det löser sig? Känner du någon kompis som har en likadan telefon (S4'or är ju relativt vanliga) så testa då att be denne använda ditt batteri/laddare. Där har du ett garanterat svar om felet ligger i batteriet eller laddaren.

Att testa laddaren är såklart enklast dock, haha.

Men det kan väl inte vara laddarens fel att den laddar ur så snabbt, eller?
Ska höra med en kompis som har en S4.

Skrivet av Mendokusei:

Om du inte hittar en lösning så kanske du borde köpa ett nytt batteri?

Grejen är ju att jag redan har bytt batteri för kanske 10 månader sedan. Hur ofta ska man egentligen behöva göra det?

Visa signatur

| Mobo: ASUS Z97 Pro Gamer | CPU: Intel i7 4770K @ 4,4GHz med Antec Kühler H2O 1220 | RAM: Corsair Vengeance XMS3 4x4GB @ 1600MHz | GPU: 2x R9 290 @ 1150/1260MHz | PSU: Corsair RM1000 | Chassi: Corsair Graphite 760t | SSD: Corsair Force LS 120GB | HDD: WD Black och Blue 2x1TB | Skärm: EIZO Foris FG2421 240Hz och ASUS VN247 | Fläktkontroller: NZXT Sentry Mix 2 |

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att göra en factory reset, problemet har mest troligt att göra med en app eller något som håller telefonen vid liv.
CM12.1 finns annars här http://forum.xda-developers.com/galaxy-s4/i9505-orig-develop/...

men då behöver du en custom recovery om du inte redan har det. kör du senaste samsung romen kommer så kommer det trigga knox(infördes med kitkat). Det gör iofs inget om garantin gått ut vilket jag gissar på.

Tänk även på att 12.1 är väldigt nytt skulle personligen gå på cm12 och sen uppdatera till 12.1 om nån/några veckor då det fått mogna till lite.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av elori:

Men det kan väl inte vara laddarens fel att den laddar ur så snabbt, eller?
Ska höra med en kompis som har en S4.

Här har du en nice ROM Det kan väl vara din laddare om telefonen faktiskt laddas ur medans den är ansluten, men inte då den är avstängd? DVS den levererar så lite att den inte klarar av att hålla telefonen vid liv. Det kan vara en kombination av fel som vi inte vet ännu

Bäst är nog att separat testa batteriet, och att testa laddaren. Ett exempel vore ju om det vara så att batteriet är lite slitet (som vanligt, kanske lite extra), laddaren är relativt dålig (låg ampere perhaps? Felproducerad?) och telefonen har en batteribugg (som då är grunden till problemet). Då är det ju en liten kombination av allt, hehe.

Ta och testa sen får vi höras vid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

här finns en 99kr deltaco laddare med 2a port samt en 1a port.. bra sätt o testa.. annars misstänker jag batteriet som håller på o ge upp.

http://www.webhallen.com/se-sv/mobilt/193937-deltaco_stromada...

Man ska inte köpa Deltaco-laddare, de har noll koll på vad de importerar för skräp och har fått försäljningsförbud flera gånger av elsäkerhetsverket.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Bestämde mig till att gå tillbaka till 4.4.2 för att testa om det blir någon skillnad, återkommer med resultat. Tack för all hjälp jag fått hittills!

Visa signatur

| Mobo: ASUS Z97 Pro Gamer | CPU: Intel i7 4770K @ 4,4GHz med Antec Kühler H2O 1220 | RAM: Corsair Vengeance XMS3 4x4GB @ 1600MHz | GPU: 2x R9 290 @ 1150/1260MHz | PSU: Corsair RM1000 | Chassi: Corsair Graphite 760t | SSD: Corsair Force LS 120GB | HDD: WD Black och Blue 2x1TB | Skärm: EIZO Foris FG2421 240Hz och ASUS VN247 | Fläktkontroller: NZXT Sentry Mix 2 |

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag skulle rekommendera dig att se över microusb kontakten på telefonen. Ser den smala delen i mitten ut att vara lite böjd uppåt eller nedåt, testa att ta en smal mejsel och tryck den försiktigt tillbaka till mitten.

Du kan även spreja lite elektroniksprej på laddarens kontakt och sedan koppla i och ur den några gånger.

Kolla även så det är rent runt kontakten i allmänhet.

Jag citerar mig själv...

Har du testat det jag skrev?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag citerar mig själv...

Har du testat det jag skrev?

Har dragit slutsatsen att det inte är fel på laddaren.

Duktig som jag är råkade jag att soft-bricka telefonen när jag skulle flasha 4.4.4 men nu är det igång och det verkar som att det är lite sparsammare med batterinivån nu. Återkommer med mer information när jag har testat lite mer.

Visa signatur

| Mobo: ASUS Z97 Pro Gamer | CPU: Intel i7 4770K @ 4,4GHz med Antec Kühler H2O 1220 | RAM: Corsair Vengeance XMS3 4x4GB @ 1600MHz | GPU: 2x R9 290 @ 1150/1260MHz | PSU: Corsair RM1000 | Chassi: Corsair Graphite 760t | SSD: Corsair Force LS 120GB | HDD: WD Black och Blue 2x1TB | Skärm: EIZO Foris FG2421 240Hz och ASUS VN247 | Fläktkontroller: NZXT Sentry Mix 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av elori:

Har dragit slutsatsen att det inte är fel på laddaren.

Duktig som jag är råkade jag att soft-bricka telefonen när jag skulle flasha 4.4.4 men nu är det igång och det verkar som att det är lite sparsammare med batterinivån nu. Återkommer med mer information när jag har testat lite mer.

Är det inte laddaren är det mest troligt batteriet, om du har en kompis med s4/s3 kan du testa det.

Kan ju även vara att ditt batteri är felkalibrerat eller någon app som spökar men du hade ju softbrickat så antar att du gjort en factory reset.

Är det inte något av dessa blir det ju knepigare i.o.m att det då är ett hårdvarufel och då är det bara att börja felsöka

Om du fixar problemet kan jag lätt rekommendera GPE ROMsen till s4an, riktigt grymma och allt fungerar precis som stock.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Skrivet av elori:

Har dragit slutsatsen att det inte är fel på laddaren.

Duktig som jag är råkade jag att soft-bricka telefonen när jag skulle flasha 4.4.4 men nu är det igång och det verkar som att det är lite sparsammare med batterinivån nu. Återkommer med mer information när jag har testat lite mer.

Jag pratar om inte om laddaren utan om kontaken i telefonen. Om den är lite böjd och kortsluter "något" så drar den ur batteriet på väldigt kort tid. Svårt att ladda också, plus att luren blir varm.

Har fixat tre fyra telefoner på det sättet.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag pratar om inte om laddaren utan om kontaken i telefonen. Om den är lite böjd och kortsluter "något" så drar den ur batteriet på väldigt kort tid. Svårt att ladda också, plus att luren blir varm.

Har fixat tre fyra telefoner på det sättet.

Kolla på TS batteribild ovan, hans telefon är vaken hela tiden även när displayen är avstängd. Så det är nog inte problem med kontakten i det här fallet.

Men visst är kontaktproblem vanliga, jag har bytt USB-kontakt med tillhörande laddkrets totalt fyra gånger (på tre olika telefoner).

Permalänk
Medlem

Var har du köpt batteriet?
Äkta eller eBay?

Permalänk
Skrivet av teejee:

Kolla på TS batteribild ovan, hans telefon är vaken hela tiden även när displayen är avstängd. Så det är nog inte problem med kontakten i det här fallet.

Men visst är kontaktproblem vanliga, jag har bytt USB-kontakt med tillhörande laddkrets totalt fyra gånger (på tre olika telefoner).

Bra poäng!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Var har du köpt batteriet?
Äkta eller eBay?

Fick det på garantin så jag antar att det är en del direkt från Samsung.

Visa signatur

| Mobo: ASUS Z97 Pro Gamer | CPU: Intel i7 4770K @ 4,4GHz med Antec Kühler H2O 1220 | RAM: Corsair Vengeance XMS3 4x4GB @ 1600MHz | GPU: 2x R9 290 @ 1150/1260MHz | PSU: Corsair RM1000 | Chassi: Corsair Graphite 760t | SSD: Corsair Force LS 120GB | HDD: WD Black och Blue 2x1TB | Skärm: EIZO Foris FG2421 240Hz och ASUS VN247 | Fläktkontroller: NZXT Sentry Mix 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Aktiv, alltså har du något some wakelockar den och inte låter den gå ner i vila.

Byt ROM skulle jag säga. Just android 5.0 var känt för batteribuggar som löstes i 5.1

Knappast med 5.0.1 att göra i sig. Kanske konstig rom lr något fel i övrigt ja. Men med 5.0.1 nej.
Har lika bra batteritid med TW 5.0.1 som jag har med 4.4.2/4.

Bara kolla XDA, bra batteritid hos dom jag sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Knappast med 5.0.1 att göra i sig. Kanske konstig rom lr något fel i övrigt ja. Men med 5.0.1 nej.
Har lika bra batteritid med TW 5.0.1 som jag har med 4.4.2/4.

Bara kolla XDA, bra batteritid hos dom jag sett.

Faktum kvarstår att 5.0 och 5.0.1 har en batteribugg om du googlar. Alla stöter inte på problemet men det finns en anledning till att 5.1 kom så fort.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna något!

Flashade alltså GOLDFiNGER 4.4.2 i väntan på officiella 5.1.

Tack till alla som har hjälpt till!

Visa signatur

| Mobo: ASUS Z97 Pro Gamer | CPU: Intel i7 4770K @ 4,4GHz med Antec Kühler H2O 1220 | RAM: Corsair Vengeance XMS3 4x4GB @ 1600MHz | GPU: 2x R9 290 @ 1150/1260MHz | PSU: Corsair RM1000 | Chassi: Corsair Graphite 760t | SSD: Corsair Force LS 120GB | HDD: WD Black och Blue 2x1TB | Skärm: EIZO Foris FG2421 240Hz och ASUS VN247 | Fläktkontroller: NZXT Sentry Mix 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av elori:

Nu börjar det likna något! http://i.imgur.com/JyaOi4J.png

Flashade alltså GOLDFiNGER 4.4.2 i väntan på officiella 5.1.

Tack till alla som har hjälpt till!

Fint att det löste sig Grattis!