Nokia planerar återkomst på mobilmarknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Flashar man en AOSP rom så sitter man i samma sits som hos WP, inga appar, då den enda app store'n som är värd namnet kommer med en massa Google bloat. Tills Android får fler konkurrenskraftig alternativ så förblir man bunden till Google, vilket för mig inte är speciellt öppet. Vila i frid Meego, you were our only hope.

Du har Amazon appstoren, samt den Kinesiska. Sedan så är man inte heller bunden till appstore då man kan installera apk.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Flashar man en AOSP rom så sitter man i samma sits som hos WP, inga appar, då den enda app store'n som är värd namnet kommer med en massa Google bloat. Tills Android får fler konkurrenskraftig alternativ så förblir man bunden till Google, vilket för mig inte är speciellt öppet. Vila i frid Meego, you were our only hope.

Android är katastrof om man kört meego. Att Microsoft sket i byxan när de såg vad som var på gång är inte så konstigt och man har nog gjort vad man kunnat för att ta död på det operativet

Skrivet av pålis:

Innan MS övertagandet hade dom redan sparkat typ 30 000 och lagt ner större delen av deras mjukvaruavdelningen som sysslade med MeeGo och deras "future disruptions". Hårdvarudesignsavdelningen försvann med MS-köpet (och sedermera sparkade av MS) om jag inte missminner mig, så möjliga telefoner från Nokia i framtiden kommer bara vara fantasilösa skal gjorda och marknadsförda av kinesiska giganter som vill casha in på goodwillen Nokia-namnet fortfarande har (se Nokia N1 tablet).

Plockar de upp Jolla i sina telefoner blir det andra bullar

Skrivet av murklor:

Eftersom Nokia kommer outsourca produktionen, förmodligen till Foxconn eller nåt sånt, lär vi se Nokia telefoner som ser ut som alla andra, har exakt samma innehåll och samma OS. Kanske lite Nokia specifika apps för skojs skull.

Jag ser inte riktigt varför man ska jubla.

Förhoppningsvis bestämmer inte Foxconn hur telefoner skall se ut eller vad de tillverkas av. Är de bara monterare så antar jag att Nokia bestämmer resten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Du har Amazon appstoren, samt den Kinesiska. Sedan så är man inte heller bunden till appstore då man kan installera apk.

Det var ju precis vad jag menade, dessa app store är i samma klass som WP Store.

Hade en lösare definition av "bundet", precis som på skrivbordssidan där man inte är bunden till Windows, men det betyder inte att Linux är ett alternativ för de allra flesta. Samma sak gäller det med Play Store, alternativen är inga alternativ för de allra flesta då de andra app storen inte har samma utbud, och väldigt få utvecklare erbjuder .apk för nedlanddning via deras webbsidor.

Så många är "tvungna" att använda play store (och allt det medför), precis som många är "tvungna" att använda Windows.

Och Google gör det ju inte bättre när de inte tillåter OEMS att sälja mobiler utan Play Store, för då blir de utkastade ur OHA. Detta gör det väldigt svårt för nya App Store att växa fram, då en OEM måste satsa helhjärtat om de väljer att gå den vägen, då de inte får sälja vissa mobiler med Play Store och vissa utan, samtidigt. Det är ju nästan lika illa som att MS skulle säga att inga OEMS för sälja datorer med Windows om de väljer att sälja några modeller med Linux.

Detta utnyttjande av marknadsställningen medför att få OEMS vågar satsa på den vägen, undantaget är Xiaomi. Men de klarar det enbart då Play Store inte har en dominerade ställning i Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Det var ju precis vad jag menade, dessa app store är i samma klass som WP Store.

Hade en lösare definition av "bundet", precis som på skrivbordssidan där man inte är bunden till Windows, men det betyder inte att Linux är ett alternativ för de allra flesta. Samma sak gäller det med Play Store, alternativen är inga alternativ för de allra flesta då de andra app storen inte har samma utbud, och väldigt få utvecklare erbjuder .apk för nedlanddning via deras webbsidor.

Så många är "tvungna" att använda play store (och allt det medför), precis som många är "tvungna" att använda Windows.

Och Google gör det ju inte bättre när de inte tillåter OEMS att sälja mobiler utan Play Store, för då blir de utkastade ur OHA. Detta gör det väldigt svårt för nya App Store att växa fram, då en OEM måste satsa helhjärtat om de väljer att gå den vägen, då de inte får sälja vissa mobiler med Play Store och vissa utan, samtidigt. Det är ju nästan lika illa som att MS skulle säga att inga OEMS för sälja datorer med Windows om de väljer att sälja några modeller med Linux.

Detta utnyttjande av marknadsställningen medför att få OEMS vågar satsa på den vägen, undantaget är Xiaomi. Men de klarar det enbart då Play Store inte har en dominerade ställning i Kina.

Alla humble bundle Android ger APK, går du in på andra sidor likt XDA hittar du APK till fler appar. Räcker att man googlar efter applikationen så hittar man en APK, jag personligen har inte haft problem alls att hitta APK för mina applikationer. Försök hitta en WP med custom rom eller där användaren kan byta ut den mot en annan. Det är skillnad att vara bunden och att inte ha samma möjligheter utanför ekosystemet som diverse tillverkare skapat. Likt linux har du olika distar som medför att du får olika ekosystem och vill man ha applikationer som inte finns i detta ekosystem får man arbeta för att få till den men ingen stoppar dig att försöka. Vad har du på WP förutom Windows Store?

Det är ju nästan lika illa som att MS skulle säga att inga OEMS för sälja datorer med Windows om de väljer att sälja några modeller med Linux.
Angående OEMS ge mig en OEM som inte säljer Windows som default på datorer och laptops här i Sverige? Utöver så kan du inte jämföra det mot Windows hur Google hanterar sitt ekosystem på Android då Microsoft inte äger PC platformen. Det är som någon skulle börja sälja datorer med Apple Mac med sin egen store istället för Apple Store men fortfarande vara med Apples resterande ekosystem.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag blir så ledsen när jag tänker på hur Microsoft gick in och dödade Nokia. Att sälja fabrikerna anser jag var dödsstöten som tyvärr får mig oerhört tveksam till om Nokia någonsin kommer kunna återhämta sig. Var det något Nokia hade bättre än någon annan så var det byggkvalitén. Den får de icke se åter hos andra tillverkare, och att återuppbygga "samma" fabriker kostar kosing jag inte kan tänka mig att de har efter så lång tid.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Alla humble bundle Android ger APK, går du in på andra sidor likt XDA hittar du APK till fler appar. Räcker att man googlar efter applikationen så hittar man en APK, jag personligen har inte haft problem alls att hitta APK för mina applikationer. Försök hitta en WP med custom rom eller där användaren kan byta ut den mot en annan. Det är skillnad att vara bunden och att inte ha samma möjligheter utanför ekosystemet som diverse tillverkare skapat. Likt linux har du olika distar som medför att du får olika ekosystem och vill man ha applikationer som inte finns i detta ekosystem får man arbeta för att få till den men ingen stoppar dig att försöka. Vad har du på WP förutom Windows Store?

Det är ju nästan lika illa som att MS skulle säga att inga OEMS för sälja datorer med Windows om de väljer att sälja några modeller med Linux.
Angående OEMS ge mig en OEM som inte säljer Windows som default på datorer och laptops här i Sverige? Utöver så kan du inte jämföra det mot Windows hur Google hanterar sitt ekosystem på Android då Microsoft inte äger PC platformen. Det är som någon skulle börja sälja datorer med Apple Mac med sin egen store istället för Apple Store men fortfarande vara med Apples resterande ekosystem.

Sa inte att det inte existerade, bara ovanligt, speciellt betalappar. Och detta är inget alternativ för majoriteten av användarna, och därmed inget alternativ som kan konkurrera med Play Store.

Hade gärna sett att Android var lite mer som GNU/Linux, utan en stor aktör som aktivt bekämpar alternativen. (Vissa kanske tycker att RedHat är en sådan.)

Android är betydligt öppnare än WP och iOS, men fortfarande inte tillräckligt öppet för att jag skulle vara bekväm med att Android (inte AOSP) har mer än 50% av marknaden. Därmed rekommenderar jag, trots att Android är öppnare, iOS eller WP eller något annat, bara för att främja fler alternativ och inte låta mobilsidan bli likt desktop sidan, med en dominant aktör.

Citat:

Det är som någon skulle börja sälja datorer med Apple Mac med sin egen store istället för Apple Store men fortfarande vara med Apples resterande ekosystem.

Att du väljer att jämför med Apple istället för MS, är precis det jag menar. Googles ekosystem är stängt, därmed vill jag inte att den får en dominant ställning trots att de har ett öppnare operativsystem. Hade Android haft 20% av marknaden, hade jag rekommenderat den alla dagar i veckan. Men just nu så börjar dess storlek påverka vår valfrihet negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Sa inte att det inte existerade, bara ovanligt, speciellt betalappar. Och detta är inget alternativ för majoriteten av användarna, och därmed inget alternativ som kan konkurrera med Play Store.

Hade gärna sett att Android var lite mer som GNU/Linux, utan en stor aktör som aktivt bekämpar alternativen. (Vissa kanske tycker att RedHat är en sådan.)

Android är betydligt öppnare än WP och iOS, men fortfarande inte tillräckligt öppet för att jag skulle vara bekväm med att Android (inte AOSP) har mer än 50% av marknaden. Därmed rekommenderar jag, trots att Android är öppnare, iOS eller WP eller något annat, bara för att främja fler alternativ och inte låta mobilsidan bli likt desktop sidan, med en dominant aktör.

Att du väljer att jämför med Apple istället för MS, är precis det jag menar. Googles ekosystem är stängt, därmed vill jag inte att den får en dominant ställning trots att de har ett öppnare operativsystem. Hade Android haft 20% av marknaden, hade jag rekommenderat den alla dagar i veckan. Men just nu så börjar dess storlek påverka vår valfrihet negativt.

Anledningen till att jag inte jämförde med MS var att du inte har ett stort ekosystem likt Google Play eller Apple Store. Olika Linux distro's finns men kommer inte i närheten av dessa giganter och Microsoft Store på Windows är ett skämt även till olika Linux distrubutioner's ekosystem.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Småkul nyhet, men det var väntat. Ett steg i rätt riktning men inte helt rätt. Nåja, behöver inte byta ut min N9 än på ett bra tag ändå och bara de finns nya batterier att få tag i framöver så kommer jag fortsätta vara nöjd. Vore kul om Nokia kunde släppa en telefon med allt man önska sig på samma enhet dock (fysiskt tangentbord - gärna uppfällbar som på Nokia E70, superkamera som den i Nokia 808, Sailfish OS för äkta Linuxdistro + apputbudet). Man får väl hoppas att dom drar in lite stålar med Foxconn-dealen så att dom har råd att starta en egen fabrik igen! Made in Finland FTW.

Permalänk
Medlem

Dom både valt Android i början .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad gör Touch för nytta på en så liten skärm?

Apple har Touch på sin nya klocka och den är heller inte särskilt stor

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Listan kan bli lång men de problem jag har haft med min Lumia är följande, Internet Explorer kraschar konstant på sidor med mycket bilder/text (pinterest.com är ett exempel). Senast igår när jag skickade sms, vanligt text sms låste sig hela telefonen och startade om. När jag låser upp min telefon så står det bara återupptar, händer ofta, det jag brukar göra då är att trigga igång kameran via kamera knappen och backa ur, då kommer jag till hemskärmen. Detta är problem som är återkommande,händer flera gånger per vecka tyvärr. Vi har hemma en iPad, en iPhone 6, Samsung SGS3 som fungerar utan problem. Det händer väl ibland (mer än sällan) att en app kraschar, aldrig sett det på iOS men så här ofta som det händer på min Lumia är inte acceptabelt.

Hur många gånger har du tappat din lur i backen eller vasken om jag får fråga? Uppdaterar du din lur alls? Och sedan det med kamera knappen kan du ställa in i inställningar hur enkelt som helst under program precis som du hittar sådana saker ios under inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Windows 10 kommer inte förändra ett smack, detta PGA designen blir den samma dvs Modern UI, vilket är en total megaflopp då väldigt få vill använda telefoner eller det gränssnittet på en dator, först när MS kommer på detta och omdesignar kan WP och Modern UI bli populärare, som det är idag ser inte Modern UI klokt ut, hemskt är vad det är..

Sen är lätt att roota Android och förändra det som man vill, så det är inget problem.

Modern UI är toppen med touch. Funkar utmärkt har själv en WP lumia 930. Men utan touch blir gränssnittet inte smidigt att använda även idag är det inte helt ok pga hotcorners. Kan dock tänka mig sen här att W10 kommer slå igenom på grund av microsoft tillvägagångsätt att marknadsföra och slå samman pc och mobilsidans ecosystem osv. Det ser ljust ut definitivt.

Permalänk
Avstängd

Lycka till Nokia.

Sen ett tips, anställ inte en VD som kommer från ett företag som vill köpa upp er, finns ju en viss risk att den kommer göra vad den kan för att sänka priset på erat företag.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Har tappat den 2 ggr, det hände för någon dag sedan, dessa problem har jag haft längre tid, det har npg inget med det att göra. Jag tappade min nexus 4 och sgs2 men där hade jag en bråkdel av problem jämfört med denna sk*tlur. En fråga dock, vad ska jag ställa in med kameraknappen får jag fråga? Jag använder den för att lösa mitt problem när hemskärmen buggar :).

Skrivet av laxan96:

Hur många gånger har du tappat din lur i backen eller vasken om jag får fråga? Uppdaterar du din lur alls? Och sedan det med kamera knappen kan du ställa in i inställningar hur enkelt som helst under program precis som du hittar sådana saker ios under inställningar.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

inb4 relaunch utav 3310!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ridin' on | MSI Z77A-GD65 | Intel Core i7-3770K @ 4.5GHz | Corsair H100i | Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz DDR3 16GB | MSI GeForce GTX 780Ti 3GB Twin Frozr IV | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Hitachi Deskstar 500GB 7200R | ASUS Xonar Essence STX | Corsair Obsidian 650D | Asus ROG Swift PG278Q | Steelseries QcK+ | Roccat Kone XTD Optical | Razer BlackWidow Ultimate 2014 | Pioneer HDJ-2000 | Asus Vulcan Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Jag blir så ledsen när jag tänker på hur Microsoft gick in och dödade Nokia. Att sälja fabrikerna anser jag var dödsstöten som tyvärr får mig oerhört tveksam till om Nokia någonsin kommer kunna återhämta sig. Var det något Nokia hade bättre än någon annan så var det byggkvalitén. Den får de icke se åter hos andra tillverkare, och att återuppbygga "samma" fabriker kostar kosing jag inte kan tänka mig att de har efter så lång tid.

Det har du jävligt rätt i. Sedan kan man ju spekulera i om dom kanske låter Foxconn tillverka åt dom tills ekonomin åter igen är mer än tillräcklig, och sedan efter det låter bygga upp nya fabriker.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MatsDahlgren:

Nädå, död är den inte - man kanske fortfarande inget som lockar privatköpare. Företagen däremot! Där jag jobbar byter vi nu ut alla döende Blackberries mot Nokia/MS Windows Phone 8 och som arbetsredskap/jobbmobil funkar den riktigt bra i en miljö där Office/Outlook/Lync är etablerad på PCsidan.

Låt mig gissa att ni tycker att säkerhet är viktigt samtidigt som ni använder office 365. Bästa anledningen att köra med MS är att säkerställa att NSA har ens backups.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Låt mig gissa att ni tycker att säkerhet är viktigt samtidigt som ni använder office 365. Bästa anledningen att köra med MS är att säkerställa att NSA har ens backups.

Haha, och det gäller inte med Google och Apple då menar du?

Permalänk

Jag hoppas att de kör vidare på WP fullt ut för WP är ett väldigt bra OS till en mobil. Mobilvärlden behöver Nokia för att de är en av de få som tänker "out of the box". Jag har haft alla möjliga telefoner med alla möjliga operativsystem men jag kommer alltid tillbaka till WP. Möjligheten att samköra din WP-telefon med dina andra enheter samt Microsoft Exchange, Outlook, OneDrive gör att förutom att det är ett väldigt bra OS privat också gör det till ett mycket effektivt arbetsredskap. En annan fördel med WP är Officepaketet som är förinstallerat och gör att du kan göra mycket "on the go". En annan stor fördel med just Nokia är deras egna appar som ofta är helt outstanding t.ex. Here Drive och Here Maps som du kan använda OFFLINE! utan att behöva betala en spänn. Bara Nokias appar ger ett stort mervärde som jag i alla fall mer än gärna betalar en premium för att få tillgång till. Hipsters kan ha sina iFånes, tonåringar kan ha sina androidlurar medans de som faktiskt använder telefonen till mer än att installera appar som gör pruttljud eller eller spel där du matar kossor dagarna i ända kan köra WP

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Plockar de upp Jolla i sina telefoner blir det andra bullar

Dom kommer inte att plocka upp Jolla i sina telefoner. Nokia idag är ett skal av sin forna mobiltillverkande del vilket betyder att kinesiska tillverkare utan något brand-name värt namnet i väst kommer att fråga om Nokia kan vara villiga att sätta deras logga på deras telefoner för en tung summa. Nokia kommer köra en liten kvalitetsöversikt och säga ja och få en shitload med pengar som dom kan investera i deras nya huvudbusiness vilket är kommunikationslösningar a'la Ericsson. Ingen tillverkare som vill slå in sig på den app-fokuserade mobilmarknaden kommer använda sig av ett litet niche-operativ (jag vet att Jolla kan emulera apk:s men varför inte bara släppa en Android-tlfn i det fallet och kringgå besväret).

Skrivet av FreakyLeo:

Mobilvärlden behöver Nokia för att de är en av de få som tänker . Jag har haft alla möjliga telefoner med alla möjliga operativsystem men jag kommer alltid tillbaka till WP. Möjligheten att samköra din WP-telefon med dina andra enheter samt Microsoft Exchange, Outlook, OneDrive gör att förutom att det är ett väldigt bra OS privat också gör det till ett mycket effektivt arbetsredskap. En annan fördel med WP är Officepaketet som är förinstallerat och gör att du kan göra mycket "on the go". En annan stor fördel med just Nokia är deras egna appar som ofta är helt outstanding t.ex. Here Drive och Here Maps som du kan använda OFFLINE! utan att behöva betala en spänn. Bara Nokias appar ger ett stort mervärde som jag i alla fall mer än gärna betalar en premium för att få tillgång till.

Alla som tänkte "out of the box" gällande mobildesign etc. är redan borta från Nokia. All deras kompetens i det området har försvunnit från den entitet som idag är Nokia och som ryktas tillverka mobiler 2016. Dom ryktas för övrigt även sälja sina HERE-services för att ytterligare satsa på kommunikationslösningar, vilket är vad dom sysslar med idag. Gällande WP så finns OneDrive och Outlook redan på Android och MS satsar allt mer på att deras tjänster och ekosystem ska bli plattformsagnostiska. Även mobil Office finns på både iOS och Android och nya versioner av dessa släpps dessutom ibland snabbare till dessa plattformar än till deras Windows motsvarigheter.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Visst roligt första gången men när tredje kommer med samma inlägg blir det lite tjatigt

Tredje gången gillt

Permalänk
Medlem

det vore helt klart bra med en mer oberonde plattform än Googles. om det fanns fler som var Androidkompatibla men andra system så skulle en bredare och rörlig marknad som ändå inte orsakar inlåsningar vara möjlig.

Skrivet av Feeku:

Och Google gör det ju inte bättre när de inte tillåter OEMS att sälja mobiler utan Play Store, för då blir de utkastade ur OHA. Detta gör det väldigt svårt för nya App Store att växa fram, då en OEM måste satsa helhjärtat om de väljer att gå den vägen, då de inte får sälja vissa mobiler med Play Store och vissa utan, samtidigt. Det är ju nästan lika illa som att MS skulle säga att inga OEMS för sälja datorer med Windows om de väljer att sälja några modeller med Linux.

det var ju i praktiken vad de gjorde när netbooksen reste sig och dog. de tillverkare som även erbjöd andra modeller utan Windows fick betydligt sämre avtal än de som valde att ge Microsoft en konkurrensfri marknad.

och det är inte ens det värsta exemplet på vad de hittat på för att inte riskera bli irrelevanta på en eventuell framtida marknad. och sånt främst är anledning att jag hoppas att de aldrig kommer över ensiffriga andelar på mobilmarknaden också.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

det vore helt klart bra med en mer oberonde plattform än Googles. om det fanns fler som var Androidkompatibla men andra system så skulle en bredare och rörlig marknad som ändå inte orsakar inlåsningar vara möjlig.

det var ju i praktiken vad de gjorde när netbooksen reste sig och dog. de tillverkare som även erbjöd andra modeller utan Windows fick betydligt sämre avtal än de som valde att ge Microsoft en konkurrensfri marknad.

och det är inte ens det värsta exemplet på vad de hittat på för att inte riskera bli irrelevanta på en eventuell framtida marknad. och sånt främst är anledning att jag hoppas att de aldrig kommer över ensiffriga andelar på mobilmarknaden också.

Så du ser hellre en repris av det vi har på desktop sidan fast med en annan aktör? Att MS använder samma metoder som Google säger ju bara ännu mer om att Android blivit för stort. Jag försvarar inte MS, säger bara att vi behöver fler valmöjligheter, vare sig det är WP, Tizen, Ubuntu Phone, Sailfish eller iOS bryr jag mig inte om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Så du ser hellre en repris av det vi har på desktop sidan fast med en annan aktör? Att MS använder samma metoder som Google säger ju bara ännu mer om att Android blivit för stort. Jag försvarar inte MS, säger bara att vi behöver fler valmöjligheter, vare sig det är WP, Tizen, Ubuntu Phone, Sailfish eller iOS bryr jag mig inte om.

njaeje, det jag säger är delvis ungefär det du gör nu antar jag.

att det är nån enorm brist på val håller jag inte med om däremot, problemet är att tröskeln för att göra ett annat val är för stor. (åt de flesta håll)

Linux då tex är inte en aktör utan (en möjlig) brygga som kunde medge just mer flytande valmöjlighet. självfallet vill Google helst måla in sitt nyttjande på det precis som Microsoft med sin egen. skillnaden blir bara att den senare har betydligt större möjligheter att faktiskt göra det. med Google skulle det dock inte kunna bli en exakt repris, de har helt enkelt inte den möjligheten då de tvingas avsäga sig den hårda inlåsningen. därmed inte sagt att de inte kan krångla till saker på olika sätt ändå.

Upuntuversionen är antagligen den som mest skulle ge portabilitet mellan plattformar då så mycket är baserat på inramning av webbtjänster mer än de övrigas mer programlika. och det är antagligen också framtiden, en framtid som gynnar valfrihet men ger både problem och möjligheter för de som helst krånglar till saker för att stängsla in sig och sina kunder. vi har ju sett att detta redan varit en fråga för webbstandarder dock, så då kanske det istället blir en fråga, igen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hjälpsam

Nokia? det låter bekant, höll inte de de på med gummistövlar och däck?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nokia? det låter bekant, höll inte de de på med gummistövlar och däck?

Dom har gjort allt möjligt, dock är det inte ett och samma företag, men de hänger ihop på något vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khamel:

Chansen att dom ska lyckas är nog inte särskilt stor, den absolut största nackdelen med Android för en tillverkare är och kommer

alltid att vara att många många andra har exakt samma sak.

Håller med. Är svårt att tillföra något på Android-marknaden som inte någon annan tillverkare eller telefonmodell redan gör.

Skrivet av Commander:

För att WP är en död marknad samt ett stängt OS. Helt enkelt inte Linux.

Lite osant där. Håller med om att WP är mer stängt än Android, men å andra sidan lite mer öppet än iOS. Dock så blir även Android (Googles) allt mer stängt för varje ny version.

Ren Linux på telefoner hade varit kul att se, men där är marknaden betydligt mindre än den för WP (och därmed ännu mer "död" enligt din egna påhittade definition).

Med din defintion ovan så är även Linux desktop heldött.

WP har större marknadsandel på telefoner än vad Linux har på desktop.

Skrivet av anon127948:

Medan android är bättre än WP så är den knappast mycket att hänga i julgranen. Blir bara mer och mer nerlåst och bundet till google.

Bästa skulle vara om de släppte helt enkelt hårdvaran så man kan slänga på OS man känner för (sailfish på en mindre telefon än jolla skulle vara underbart).

Med andra ord borde telefoner röra sig mot PC modellen och inte tvärtom (som MS och äpplet försöker göra).

Håller med.

Hade gärna sett det konceptet att man kunde köpa en telefon och sedan välja vilket valfritt OS man vill köra på den.

Skrivet av MatsDahlgren:

Nädå, död är den inte - man kanske fortfarande inget som lockar privatköpare. Företagen däremot! Där jag jobbar byter vi nu ut alla döende Blackberries mot Nokia/MS Windows Phone 8 och som arbetsredskap/jobbmobil funkar den riktigt bra i en miljö där Office/Outlook/Lync är etablerad på PCsidan.

Japp. Varit samma sak på min förra arbetsplats där jag jobbade som konsult (ett av värdens största kemiföretag).

Skrivet av d94pam:

Vad suger då menar du? Har kört WP i flera år nu och är inne på min andra lur. Tycker OS:et är klart mycket trevligare än Android (som jag kör på jobbet) t.ex. och betydligt mer rappt än både Android och IOS (IOS har jag på paddan hemma). På Android händer det titt som tätt att appar krashar och som gör hela luren seg, det händer aldrig i WP (appar krashar visst där också, men det segar inte ner hela systemet). Antaet appar är väl fortfarande mindre, men mycket finns numera även där. Sen att det är nerlåst som många här verkar störa sig på kunde jag inte bry mig mindre om.... Har inga planer på att köra konsole på den ändå...

Är en som har massor av enheter, och finns i alla tre stora mobil- och ekosystem, men WP är helt klart min favorit av alla.

Skrivet av CFSsss:

Nokia gick åt skogen när dom gick i säng med microsoft.

Microsoft krävde att dom använde windows phone och inte android, sedan var det kört.

Ingen ville ha windows phone och när det gick dåligt så stängde microsoft ned nokia.

Ledningen på Nokia förtjänar nackskott.

Det var Nokia som valde Microsoft. De var dock rökta sedan långt innan.

Det har inte heller hjälpt Ericsson som gick för Android vid denna tidpunkt. Numera sålt till Sony som är dagens helägare till mobiltelefonerna, och de sliter med förluster där.

Ericsson har, precis som Nokia, gått tillbaka att satsa på den mer komplicerade (både teknisk och forskningsmässigt, såväl som affräsmässigt) infrastrukturen i telefonisystemen.

Skrivet av mackanj:

Android är också stängt. Man har inte mer tillgång till telefonens rot- och kärnegenskaper än vad Google tillåter.

Blir mer och mer stängt för varje version. AOSP för allt mindre tillskott av nya API:er ifrån Google.

De satsar helt klart på att styra in tillverkare till deras låsta fork av Google som de kan kontrollera villkoren för själva.

Skrivet av mackanj:

Det är väldigt lätt att vara efterklok.
När iPhone slog igenom 2007 så var Nokia övertygade om att de kunde fortsätta med Symbian OS, utveckla det för touch mm.
Inte förrän 2011 gav man upp.
Då hade man valet att bli en av mängden Android-telefontillverkare eller satsa på något annat. Obs, 2011 så var det inte lika självklart att Android skulle dominera så mycket som nu.

Håller med helt. Har ingen betydelse om de valt Android eller WP.

De var körda genom att vara fast i Symbian på konstgjord andning i för många år.

Gick ju knappast bättre för SE/Ericsson som vid den tidpunkten just valde Android istället.

Skrivet av Gelantious:

Hade varit smålustigt om Nokia släppt en modell med Sailfish. Bara för att.

Men ja, om Nokia tar och skärper sig så hade jag gärna sett ett samarbete med Jolla folket.

Hade jag också gärna gjort, men är nog inte så sannolikt att Nokia alls ger sig in och själva säljer egna telefoner till konsumentmarknaden (oavsett operativ).

Skrivet av anCOOL:

Nokia hade ju svaret på iPhone redan två år tidigare med Maemo, men tyvärr var den religiösa sekten "the church of Symbian" alldeles för mäktig.

Japp.

Hade de 2009 skippat Symbian till förmån för ett bättre system (som tex deras Maemo som låg nära till hands, men som de inte vågade gå för) så hade iaf haft en ärlig chans.

Skrivet av THB:

Hoppas att Nokia kör vidare på WP, helt underbart OS.

Hade också gärna sett det. Tycker Microsoft gör ett sämre jobb med WP-lurar än vad Nokia gjorde.

Däremot så, precis som med Jolla eller vilket annat system som helst, så är tyvärr den sannolikheten försvinnande liten.

Skrivet av Commander:

Och då laddar man ner en app som rootar mobilen, alternativt installerar en ROM med root från början tillexempel Cyanogenmod, dock skall man hålla sig ifrån CyanogenmodOS då den kommer med bloat från Microsoft. Tydligen går det så dåligt för WP att Microsoft tvingar på sig på Android numera.

Jag tycker personligen att det är bra med tjänster och appliklationer som finns tillgängla för vilka system som du vill köra. Passar väldigt fint med den typen av cross-platform-tjänster för mig som inte är låst till ett enda operativsystem (eller ekosystem heller för den delen).

Då kan man välja de tjänster som passar en bäst - oavsett vilket system den pryl man förnärvarande använder benyttjar sig av.

Skrivet av Commander:

Inte nog att Microsoft mootchar från Android tillverkare på sk "patent" så skall de köpa sig in nu och tvinga sina appar och tjänster i ett ekosystem som inte vill ha dessa från första början. Det Microsoft gör är vad de gjorde med Xbox, slänga miljoner på en platform tills alla konkurenter inte har råd att konkurrera.

Visst har Microsoft en fördel i att de jobbar strategiskt långsiktigt med deras kärnprodukter, och att de även har finansiell kapacitet att göra så.

Skrivet av Feeku:

Flashar man en AOSP rom så sitter man i samma sits som hos WP, inga appar, då den enda app store'n som är värd namnet kommer med en massa Google bloat. Tills Android får fler konkurrenskraftig alternativ så förblir man bunden till Google, vilket för mig inte är speciellt öppet. Vila i frid Meego, you were our only hope.

För den stora massan så är det inte heller mycket till valfrihet då det är allt för krångligt för att det skall vara intressant för de flesta normala användare. Problemet med att inte få tillgång till Googles butik är bara ytterligare ett stort hinder.

Skrivet av klk:

Android är katastrof om man kört meego. Att Microsoft sket i byxan när de såg vad som var på gång är inte så konstigt och man har nog gjort vad man kunnat för att ta död på det operativet

Plockar de upp Jolla i sina telefoner blir det andra bullar

Förhoppningsvis bestämmer inte Foxconn hur telefoner skall se ut eller vad de tillverkas av. Är de bara monterare så antar jag att Nokia bestämmer resten

Det är Foxconn som inte bara tillverkar, utan de som säljer och marknadsför surfplattorna. De har bara konsulterat Nokia för design/utvecklingsfasen, och sköter resten själva. Foxconn köper sedan rätten att klistra "Nokia" på plattan genom att betala Nokia en ersättning för varje enhet med deras namn på.

Skrivet av Commander:

Alla humble bundle Android ger APK, går du in på andra sidor likt XDA hittar du APK till fler appar. Räcker att man googlar efter applikationen så hittar man en APK, jag personligen har inte haft problem alls att hitta APK för mina applikationer. Försök hitta en WP med custom rom eller där användaren kan byta ut den mot en annan. Det är skillnad att vara bunden och att inte ha samma möjligheter utanför ekosystemet som diverse tillverkare skapat. Likt linux har du olika distar som medför att du får olika ekosystem och vill man ha applikationer som inte finns i detta ekosystem får man arbeta för att få till den men ingen stoppar dig att försöka. Vad har du på WP förutom Windows Store?

Det är dessvärre allt för krångligt för de flesta normalanvändare för att kunna utgöra någon skillnad på marknaden. På samma sätt som det är oerhört få som installerar om sitt OS på sin PC eller Mac för att byta ut det emot något annat.

Med telefoner/surfplattor så är det ännu krångligare att göra, och sedan kommer dessutom aspeketen som disukuteras här med tillgång till app-butiker som ett ytterligare stort problem (för normala användare alltså).

Skrivet av Commander:

Det är ju nästan lika illa som att MS skulle säga att inga OEMS för sälja datorer med Windows om de väljer att sälja några modeller med Linux.
Angående OEMS ge mig en OEM som inte säljer Windows som default på datorer och laptops här i Sverige? Utöver så kan du inte jämföra det mot Windows hur Google hanterar sitt ekosystem på Android då Microsoft inte äger PC platformen. Det är som någon skulle börja sälja datorer med Apple Mac med sin egen store istället för Apple Store men fortfarande vara med Apples resterande ekosystem.

Så var det förut när PC var den viktigaste plattformen.

Idag är det de mobila produkterna som tagit över PC:ns roll och då är det Google som kör med dessa metoder (motarbetar telefoner med dualboot med deras Android, försämrar medvetet för WP-användare som surfar på deras tjänster, köper upp och lägger ner teknik/företag som har tjänster/appar för WP, etc).

Skrivet av s0sdaf:

Småkul nyhet, men det var väntat. Ett steg i rätt riktning men inte helt rätt. Nåja, behöver inte byta ut min N9 än på ett bra tag ändå och bara de finns nya batterier att få tag i framöver så kommer jag fortsätta vara nöjd. Vore kul om Nokia kunde släppa en telefon med allt man önska sig på samma enhet dock (fysiskt tangentbord - gärna uppfällbar som på Nokia E70, superkamera som den i Nokia 808, Sailfish OS för äkta Linuxdistro + apputbudet). Man får väl hoppas att dom drar in lite stålar med Foxconn-dealen så att dom har råd att starta en egen fabrik igen! Made in Finland FTW.

Hade varit kul att se, men det är Foxconn, och inte Nokia som säljer surfplattan. De har bara lånats in för design och säljer sedan rätten till Foxconn att klistra "Nokia" på den.

Men visst får säkert Nokia inte lite pengar på detta (både konsulttjänster, och även att de säljer deras varumärke).

Det räcker nog dock inte för att locka in Nokia till att se själva skall börja sälja till konsumentmarknaden igen.

Skrivet av Lexius:

Dom både valt Android i början .

1995 menar du?

Om du menar 2011 så var det troligtsvis försent för Nokika oavsett vilket system de gick för.

De höll tyvärr kvar vid Symbian allt för länge. Det var det avgörande misstaget för dem.

Android lyckades inte heller rädda kvar Ericsson att sälja telefoner till konsumenter.

Skrivet av Lifooz:

Det har du jävligt rätt i. Sedan kan man ju spekulera i om dom kanske låter Foxconn tillverka åt dom tills ekonomin åter igen är mer än tillräcklig, och sedan efter det låter bygga upp nya fabriker.
/Lifooz

Foxconn tillverkar åt sig själva (de plattor med "Nokia" klistrat på framsidan) och andra OEM, men inget åt Nokia. Nokia säljer tyvärr inte telefoner till konsumentmarknaden längre.

Skrivet av anon127948:

Låt mig gissa att ni tycker att säkerhet är viktigt samtidigt som ni använder office 365. Bästa anledningen att köra med MS är att säkerställa att NSA har ens backups.

Helt sant.

Men ingen som helst skillnad emot om du använder tjänster ifrån Google eller Apple istället.

Skrivet av FreakyLeo:

Jag hoppas att de kör vidare på WP fullt ut för WP är ett väldigt bra OS till en mobil. Mobilvärlden behöver Nokia för att de är en av de få som tänker "out of the box". Jag har haft alla möjliga telefoner med alla möjliga operativsystem men jag kommer alltid tillbaka till WP.

Möjligheten att samköra din WP-telefon med dina andra enheter samt Microsoft Exchange, Outlook, OneDrive gör att förutom att det är ett väldigt bra OS privat också gör det till ett mycket effektivt arbetsredskap. En annan fördel med WP är Officepaketet som är förinstallerat och gör att du kan göra mycket "on the go". En annan stor fördel med just Nokia är deras egna appar som ofta är helt outstanding t.ex. Here Drive och Here Maps som du kan använda OFFLINE! utan att behöva betala en spänn. Bara Nokias appar ger ett stort mervärde som jag i alla fall mer än gärna betalar en premium för att få tillgång till. Hipsters kan ha sina iFånes, tonåringar kan ha sina androidlurar medans de som faktiskt använder telefonen till mer än att installera appar som gör pruttljud eller eller spel där du matar kossor dagarna i ända kan köra WP

Kan hålla med i en hel del av detta.

Skrivet av pålis:

Dom kommer inte att plocka upp Jolla i sina telefoner. Nokia idag är ett skal av sin forna mobiltillverkande del vilket betyder att kinesiska tillverkare utan något brand-name värt namnet i väst kommer att fråga om Nokia kan vara villiga att sätta deras logga på deras telefoner för en tung summa. Nokia kommer köra en liten kvalitetsöversikt och säga ja och få en shitload med pengar som dom kan investera i deras nya huvudbusiness vilket är kommunikationslösningar a'la Ericsson. Ingen tillverkare som vill slå in sig på den app-fokuserade mobilmarknaden kommer använda sig av ett litet niche-operativ (jag vet att Jolla kan emulera apk:s men varför inte bara släppa en Android-tlfn i det fallet och kringgå besväret).

Alla som tänkte "out of the box" gällande mobildesign etc. är redan borta från Nokia. All deras kompetens i det området har försvunnit från den entitet som idag är Nokia och som ryktas tillverka mobiler 2016. Dom ryktas för övrigt även sälja sina HERE-services för att ytterligare satsa på kommunikationslösningar, vilket är vad dom sysslar med idag.

Väl sammanfattat!

Skrivet av pålis:

Gällande WP så finns OneDrive och Outlook redan på Android och MS satsar allt mer på att deras tjänster och ekosystem ska bli plattformsagnostiska. Även mobil Office finns på både iOS och Android och nya versioner av dessa släpps dessutom ibland snabbare till dessa plattformar än till deras Windows motsvarigheter.

Jo, en anledning till att jag i många fall föredrar Microsofts både tjänster och applikationer är just för att de är så mycket bättre på cross-platform än vad de flesta andra är. Gillar att jag kan ha samma typ av appar och tjänster på alla mina prylar (oavsett OS för studen).

Skrivet av AndreaX:

det vore helt klart bra med en mer oberonde plattform än Googles. om det fanns fler som var Androidkompatibla men andra system så skulle en bredare och rörlig marknad som ändå inte orsakar inlåsningar vara möjlig.

Håller med.

Tyvärr så blir Android allt mer låst och styrt av Google för varje version.

Skrivet av Feeku:

Så du ser hellre en repris av det vi har på desktop sidan fast med en annan aktör? Att MS använder samma metoder som Google säger ju bara ännu mer om att Android blivit för stort. Jag försvarar inte MS, säger bara att vi behöver fler valmöjligheter, vare sig det är WP, Tizen, Ubuntu

Phone, Sailfish eller iOS bryr jag mig inte om.

Håller med.

Gillar starkt WP och iOS, men även mycket bra och många fördelar med Android. Trots det så skulle jag gärna se att det fick plats för fler system och mer innovation på marknaden.

Skrivet av Ratatosk:

Nokia? det låter bekant, höll inte de de på med gummistövlar och däck?

Det var där det startade!

(Numera ett separat företag skilt ifrån det som säljer kommunikationslösningar.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med. Är svårt att tillföra något på Android-marknaden som inte någon annan tillverkare eller telefonmodell redan gör.

Dock lyckades Oneplus ganska bra där.

Skrivet av martinot:

Lite osant där. Håller med om att WP är mer stängt än Android, men å andra sidan lite mer öppet än iOS. Dock så blir även Android (Googles) allt mer stängt för varje ny version.

Ren Linux på telefoner hade varit kul att se, men där är marknaden betydligt mindre än den för WP (och därmed ännu mer "död" enligt din egna påhittade definition).

Med din defintion ovan så är även Linux desktop heldött.

WP har större marknadsandel på telefoner än vad Linux har på desktop.

Android är fortfarande opensource vilket är ganska tydligt när tillverkare tar och gör vad de vill inklusive CyanogenOS som håller på att separera sig helt från Google.

Ja Linux kommersiella marknad på desktopen är död då ingen targettar Linux Destktop som first class citizen utan det kommer alltid som en eftertanke som ett hopp att få lite mer försälning. Tittar vi på Techlands Dying Light så hade Windows/PS4/Xbone lite över 400 utvecklare under flera år medans Linux hade 2st utvecklare som började ca 3 månader innan spelet släpptes. Det var en som portade projektet och en OpenGL utvecklare som försökte få motorn köra OpenGL. Inte nog med det det tog ca 7 minuter att kompilera för alla platformar då de körde distribuerat serversystem medans det tog ~47minuter för att kompilera för Linux då de inte hade några Linux servrar eller ens kunskaper eller finanser att förbättra situationen.

Skrivet av martinot:

Jag tycker personligen att det är bra med tjänster och appliklationer som finns tillgängla för vilka system som du vill köra. Passar väldigt fint med den typen av cross-platform-tjänster för mig som inte är låst till ett enda operativsystem (eller ekosystem heller för den delen).

Då kan man välja de tjänster som passar en bäst - oavsett vilket system den pryl man förnärvarande använder benyttjar sig av.

Visst är det bra när man kan välja men inte när man trycker ner ens tjänster i halsen på en. Sen tror jag knappast att användarna till CyanogenOS ens har intresse att ha Microsoft produkter i första början, räcker att man läser på deras IRC eller kommentarer så fort det kommer nyheter om deras CEO och Microsoft köpet.

Skrivet av martinot:

Visst har Microsoft en fördel i att de jobbar strategiskt långsiktigt med deras kärnprodukter, och att de även har finansiell kapacitet att göra så.

Frågan är om det är bra för oss konsumenter. Lite som Betamax och VHS. (kvaliten)

Skrivet av martinot:

Det är dessvärre allt för krångligt för de flesta normalanvändare för att kunna utgöra någon skillnad på marknaden. På samma sätt som det är oerhört få som installerar om sitt OS på sin PC eller Mac för att byta ut det emot något annat.

Med telefoner/surfplattor så är det ännu krångligare att göra, och sedan kommer dessutom aspeketen som disukuteras här med tillgång till app-butiker som ett ytterligare stort problem (för normala användare alltså).

Handlar dock om att det finns en möjlighet. Trivs folk kommer folk använda googles marknad, gör folk inte det finns det alternativ. Kina mobiler med Android kommer inte ens med Google Play då de inte är populära där.

Skrivet av martinot:

Så var det förut när PC var den viktigaste plattformen.

Idag är det de mobila produkterna som tagit över PC:ns roll och då är det Google som kör med dessa metoder (motarbetar telefoner med dualboot med deras Android, försämrar medvetet för WP-användare som surfar på deras tjänster, köper upp och lägger ner teknik/företag som har tjänster/appar för WP, etc).

De motarbetar inte dualboot i Android, Du kan enkelt boota flera roms med exempelvis Ubuntu och Android på en och samma mobil. Sedan vilka tjänster/appar pratar du om?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.