Total War: Warhammer officiellt!

Permalänk
Medlem

Tycker det är dåligt med åsikter i tråden. Vill gärna höra vad ni tycker om spelet!

Permalänk
Medlem

När man kollar på kartan med startpositioner så känns det verkligen som det stora hålet är råttorna..men jag tror fler känner samma sak och att de nog kan dyka upp vad det lider.

En fråga: Hur hetsigt är det i realtidsdelen? Siktar inte på att bli bäst direkt men går det ens att spela med en rollermouse? Har musarm så vanlig mus går bort och en vertikal går inte så bra så länge heller, rollermouse funkar dock hur länge som helst i princip men den ger en inte "the edge" i typ CoH2..

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Tycker det är lite knepigt när man rekryterar en Lord och sedan soldater så går det inte att flytta varken han eller soldaterna de bara står där vid kanten den enda som kan gå in i städer, verkar vara kejsaren själv hur ska jag kunna stävja missnöjdhet, när jag inte kan ha folk i byarna och städerna man erövrat det tycker jag är en sak som de andra total war inte har gemensamt med detta spel är det nån som vet hur man kan få in soldater och ta ut soldater ur städerna, byarna osv?
annars tycker jag det verkar roligt

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Skrivet av thexps:

Tycker det är dåligt med åsikter i tråden. Vill gärna höra vad ni tycker om spelet!

Tredje gången jag provar kampanjen som Emp (första Total War spelet för mig). Som Warhammer nörd reagerar jag starkt på att man kan vara bokstavligen en pixel från sin motståndare, de gör en halv marsch invaderar en av mina städer och sen fortsätter med en halv marsch. Utan att man hinner i fatt, saknas fortfarande den där pixelns avstånd.

Sitter i valet och kvalet på runda 88 (som längst har jag spelat 120 när jag provat mig fram) efter att en (AI) dvärg arme (långsammaste rasen enligt loren)använt marsch - smash - marsch taktiken och förstört (läs raserat) 2 av städerna i Reikland och en i Wessenland för mig.

Edit: Att en arme kan passera en annan i motsatt riktning ute på stora old world kartan utan att behöva gå en omväg, är det en bugg?

passage av arme bugg eller bara dålig speldesign?
Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Skrivet av GizZm0:

........................................................

Jag tycker även att mina Heroes är väldigt dåliga på att lönnmörda, oftast mellan 20-50% chans och vid alla mina försök har misslyckats horribelt och de har blivit skadade i flera turns. Detsamma gäller min chans att sabotera väggar på fort och liknande. Blir detta bättre allt eftersom man levlar upp dem?

Han blir mycket bättre och kan även träna upp sin bas chans att lyckas. Sen beror det mycket på vad han har för items kontra vad motståndaren har för items. Finns ju de som ger bonus chans mot heros och de som ger minus chans mot heros. Utmattning spelar också en roll, ska han springa genom en hel region och sen stabba har han ruskigt låg chans jämfört mot om han är på plats.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

När man kollar på kartan med startpositioner så känns det verkligen som det stora hålet är råttorna..men jag tror fler känner samma sak och att de nog kan dyka upp vad det lider.

En fråga: Hur hetsigt är det i realtidsdelen? Siktar inte på att bli bäst direkt men går det ens att spela med en rollermouse? Har musarm så vanlig mus går bort och en vertikal går inte så bra så länge heller, rollermouse funkar dock hur länge som helst i princip men den ger en inte "the edge" i typ CoH2..

Striderna kan faktiskt bli riktigt intensiva, men kör du single-player (eller coop-campaign och spelar mot datorn) har du alltid alternativet att spela i slow-motion samt att helt pausa spelet. Jag har spelat ytterst lite CoH2, men har vält ca 300 h CoH och kan säga att CoH är avsevärt hetsigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Tycker det är dåligt med åsikter i tråden. Vill gärna höra vad ni tycker om spelet!

Första intrycket lite missnöjd. Varför? Well jag förväntade mig bättre prestanda. Har två r9 290 och även med nya betadrivare blir det en väldigt hacking/delvis flimmrig upplevelse. Stängde av crossfire och det blev bättre men FPS-grafen var fortfarande väldigt jordbävningslik om ni förstår. Har en freesync-skärm och den tog nog hand om mycket skit så det blev spelbart iaf. OSDn i skärmen visare HZ och den hoppade 29 43 89 58 34 etc ni förstår ju

CPU-användningen är under all kritik! kärna 4 maxad de andra är på semester. Hoppas DX12-patchen fortast möjligt.

Spelet då? Började med dvärgarna. Kom snabbt på att de förmodligen är det tråkigaste laget pga av kavalleribrist men men grymma på att försvara murar är väl något. Har spelat MTW2, ETW och trodde AIn skulle vara smart. Mja kör medium men det är ju knappast utmanande. Rerolla hard när jag förstår allt nytt som kommit med de senaste spelen. Känns konstigt att inte kunna ockupera människostäder men ändå kan man kriga med dem. Dock lönt öht? Sacka huvudstad för 5000:- , förlora trupper för 10000:-? Hört nåt om att en "gore" dlc ska komma och det behövs. För lite blod och slafs för att vara värdigt "warhammer" loggan

Ska spela lite fler lag innan jag säger något slutgiltigt men just nu dålig prestanda som förstör upplevelsen. Dock om jag bortser från prestandaproblemen så tycker jag att det är ett bra spel och jag kommer nog spela det väldigt mycket

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

@thexps: Dåligt. Inget stöd för sli och ingen ui scaling. Spelet får vänta tills det är fixat.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Tycker det är dåligt med åsikter i tråden. Vill gärna höra vad ni tycker om spelet!

Jag är totalt såld på det. Har inte spelat Total War sedan Shogun 2, och har inte lirat frenetiskt sedan Medieval 2, och kan lugnt säga att Warhammer har dragit in mig i TW-serien igen. Trots att det bara finns 5 raser att välja bland är de så väldigt asymmetriska att detta är det mest intressanta TW som jag spelat. Jag gillar också rollspelsinslaget för hjältar / lords, då det känns som att man får mer progression. Har spelat ca 18 timmar nu och är runt 60 turns in i min första campaign. Känns som att det här spelet kommer att räcka länge.

Jag har dessutom förvånansvärt bra prestanda på mitt GTX 970 på Ultra, körde just en strid med 3.5 arméer (dvs 35 units, knappt 5000 soldater totalt) och droppade inte under 40 fps. Det enda som jag har märkt får fps:en att krypa lite är dvärgarnas bomber, många sådana vid samma tillfälle kan göra att jag dippar under 30 ett ögonblick.

På det stora hela är jag mycket nöjd!

Permalänk

Något jag tycker är konstigt är att om jag rekryterar trupper i mina städer så kan jag inte bara välja enstaka trupper utan att Lorden måste komma med varför är det så månne minns inte att Empire,Shogun 2 hade det så då kunde man splittra en arme´ och kunna förstärka en annan arme´ och behålla den större delen i staden, här verkar de ändrat på det att bygga upp en by osv. verkar svårare än förr, sen hade jag trott att detta skulle vara mer likt 40K men antar att evolutionen måste gå framåt innan vi är där i nån expansion kanske?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

sen hade jag trott att detta skulle vara mer likt 40K men antar att evolutionen måste gå framåt innan vi är där i nån expansion kanske?

40k-universumet och fantasy-universumet är (i dag) två helt olika (parallella) universum. Så det kommer (förmodligen) aldrig att hända. 40K är ju helt olikt Fantasy sett till regler och spelsätt också. Du har t.ex. inte unit-blocks i 40K utan varje "gubbe" placeras individuellt i en enhet med ett maximalt avstånd av 2 tum från en annan gubbe i samma enhet. I Fantasy måste de stå bas mot bas (om de inte har en speciell regel). Se bilderna nedan ifall det är oklart.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem

Spelat lite mer nu. Det krävs lite planering med skillsen. En sak jag inte förstod i början var att många skills har tre nivåer. Första ger lite, men andrs och tredje kan ge betydande bonusar. Tex tactician för dvärgarna. Lvl 1 3% mer ammo, lvl 2 7% mer ammo och range dmg lvl 3 15% (!). Sjukt användbart eftersom de knappt har mounted och för att inte bli sönderkitad måste man rolla rätt mycket ranged.

Hard gör spelet bra mycket roligare. Tycker det är ett normalläge egentligen. Legendary-hjältarna är helt klart uppdelade i en early och en late game. Att köra slayer king i början är rätt dåligt eftersom det tar rätt lång tid innan man fått lvl 4 slott och byggt slayer ward.

En slående skillnad mellan medium och hard var helt klart hur fort greenskins assimilerade mindre stammar. I medium fans 4 kvar i ruda 50-60. Med hard så var 3 kvar efter 20 typ vilket gör hotet jävligt mycket större.

Fick lite bättre flyt i spelet efter en rejäl oc men amd måste se till att cf funkar. Det är ju en "gaming evolved"-titel. Cpu-anv är väldigt dålig men man behöver la inte leva med det länge till. Dx12 kommer om någon vecka och lär väl lösa många problem. Annars är det helt buggfritt. Har inte haft en enda krash. Så ska det se ut 🙃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

Inställningar för 60 fps

Vilka grafikinställningar rekommenderar ni om man vill ha ca 60 fps även i större slag?

Jag har en överklockad i2500k till 4,3 Ghz samt ett Nvidia G1 970 grafikkort och 8 Gb ram.

Just nu kör jag utan anti aliasing och med high shadow detail och övrigt på ultra och det är helt okej framerate men håller inte 60 fps i större strider och i riktigt stora strider 2 vs 2 arméer kan det droppa något under 30 fps. Det är klart man kanske inte kan begära 60 fps i de allra största striderna men i dem flesta striderna vill jag ha 60 fps i alla fall.

Det kanske finns några bra inställningsguider men googlade lite och hittade inget bra för just det här spelet. Senare kanske NVIDIA släpper drivrutiner som är mer optimerade för spelet, vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dataninjan:

Det kanske finns några bra inställningsguider men googlade lite och hittade inget bra för just det här spelet. Senare kanske NVIDIA släpper drivrutiner som är mer optimerade för spelet, vad vet jag.

Senaste Total War-spelen är AMD-sponsrade, så Nvidia är nog inte direkt på hugget. Men det dök upp när man skannade i GFE. När man tar Verktygs-ikonen i GFE och drar ner mot "Performance" så ser man vilka inställningar de rekommenderar att man minskar.

I min GFE, om jag går ner ett snäpp rekommenderar de att minska på dessa:
Stäng av SSAO
Minska Unit Size
Minska Shadow detail
Stänga av Distortion Effects

Många av inställningarna i advanced options gör inte så stor skillnad. Men skuggor är ofta något som kan ge en boost. Unit size är generellt krävande (både för CPU och GPU). Samtidigt är det roligast att ha många enheter i varje trupp. SSAO ger inte så mycket i ett sånt här spel då man är utzoomad så ofta.

Permalänk
Medlem

Jag måste igen säga att jag är positivt förvånad över prestandan. När man läser runt på nätet verkar folk tycka att spelet är sjukt krävande, men på min maskin (i5-4460, r9 290) rullar det på fint i 1920x1080 ultra. Jag har not inte reagerat på fps-dippar en enda gång. Ni med AMD som har haft problem - kör ni med senaste beta-drivrutinerna (16.5.3)?

Jag har nu spelat med Dwarfs fram till runda 65. Vissa saker kan vara ganska svåra att riktigt förstå sig på första gången, och det känns som att de kunde ha gjort en liten tutorial för att förklara olika mekanismer. Förstå gången jag stötte på Vampire Counts och Chaos hade jag t.ex. ingen aning om hur jag skulle ta mig an corruption. Sen känns det också som att skillnaden mellan heroes och lords var ganska oklar från början - WHFB-nörden inom mig tänkte bara direkt att en hero måste vara en sämre men billigare variant av en lord, men så fyller de plötsligt helt olika funktioner. En liten kort inledning med t.ex. Empire, för att förklara olika funktioner, kunde ha varit helt trevligt.

En annan sak som stör mig lite är att alla kartor är så platta och utan taktiska och strategiska element. Det kan förstås ha att göra med att jag slagits mest runt badlands, men lite mer ställen att bygga chokepoints på, lite murar att sätta gubbar bakom eller byggnader att inta vore kul. Vad jag kommer ihåg hade tidigare TW-spel sånt, och det är dessutom en stor del av WHFB, så det känns lite konstigt att man inte har inkluderat det i TW:WH.

Men, i övrigt gillar jag det skarpt! Jag ser också fram emot att spela en annan ras sen, men tillgång till lite monster och kavalleri. Det här får mig att vilja börja måla och pyssla igen! Synd bara att Age of Sigmar (nuvarande Warhammer) verkar så tråkigt jämfört med Fantasy Battles...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv

Om ni jämför detta med releasen av Rome 2 finns det några likheter?
Skillnader? Har dom återigen släppt ett ofärdigt buggigt spel med obefintlig optimering eller har man gjort sin läxa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Om ni jämför detta med releasen av Rome 2 finns det några likheter?
Skillnader? Har dom återigen släppt ett ofärdigt buggigt spel med obefintlig optimering eller har man gjort sin läxa?

Absolut inte. Spelet är nästan så fulländat det kan bli, ett av de bästa Total War releaserna rent tekniskt sätt, och då har jag varit med sen första Rome kom ut.
Sitter på specs i sign i 1440p och nästan allt på max och det flyter på oförskämt bra, väldigt optimerat får jag säga. Både i strid och på kampanj-kartan.

Vidare så har jag bara stött på en bugg hittills och det är att jag inte kan trycka end turn.
Hände när chaos dök upp. Flera som skrivit det i forumtrådar såg jag.

Klarade i helgen ut long campaign med The Empire, och nu sitter jag och myser med dvärgarna!
Dom har verkligen fått tillbaks "just one more turn.." igen till Total War serien.
Allt är så välgjort, och de har verkligen tagit det bästa av de andra Total War serien och blandat ihop det med Warhammer-universumet.

Först tänkte jag: bara 5 fraktioner (Chaos är den 5:e om man förbokat)? Jävlar vad snålt! Men när man väl börjar lira så tänker man inte alls på det. För skillnaderna är så otroligt stora mellan de olika fraktionerna.
Inte som i Rome där alla barbarer är nästan identiska...

Så detta får 9/10 av mig, som ett Total War spel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Billy Joe Bob:

Absolut inte. Spelet är nästan så fulländat det kan bli, ett av de bästa Total War releaserna rent tekniskt sätt, och då har jag varit med sen första Rome kom ut.
Sitter på specs i sign i 1440p och nästan allt på max och det flyter på oförskämt bra, väldigt optimerat får jag säga. Både i strid och på kampanj-kartan.

Vidare så har jag bara stött på en bugg hittills och det är att jag inte kan trycka end turn.
Hände när chaos dök upp. Flera som skrivit det i forumtrådar såg jag.

Klarade i helgen ut long campaign med The Empire, och nu sitter jag och myser med dvärgarna!
Dom har verkligen fått tillbaks "just one more turn.." igen till Total War serien.
Allt är så välgjort, och de har verkligen tagit det bästa av de andra Total War serien och blandat ihop det med Warhammer-universumet.

Först tänkte jag: bara 5 fraktioner (Chaos är den 5:e om man förbokat)? Jävlar vad snålt! Men när man väl börjar lira så tänker man inte alls på det. För skillnaderna är så otroligt stora mellan de olika fraktionerna.
Inte som i Rome där alla barbarer är nästan identiska...

Så detta får 9/10 av mig, som ett Total War spel

Låter ju lysande det här

Permalänk
Medlem

@Sando Yes beta drivrutiner. Har två r9 290 men kör med crossfire avstängt. I 2560x1440 (high preset med ultra på unit size) har jag 40-50 fps i kampanjvyn och 25-50 i strider. Tur man har en freesync-skärm för annars hade det nog varit ospelbart. Bara "quick battle" kanske haha Överklockade till 1148MHz för det är grafikkkortet som sätter stopp.

Provade igen med crossfire. Fick fler fps i strid, ~50-70, men kampanjvyn blev väldigt hackig. Belastningen for mellan 0 och 100% hela tiden. Detta med AMDs predefined profil.

Testade med AFR-anpassad, blev mycket bättre bara att texturerna delades upp i olika färger på var sin halva av skärmen. 1x1 fixade det problemet så nu har jag 60-80 i kampanjvyn men det var något jobbigt flicker kring kanterna på skärmen istället. Kanske har med freesync att göra... Nej tydligen inte (testar saker medan jag skriver hehe). Vsync fixade däremot flicker både med och utan freesync igång

edit Nja det flicker kommer tillbaka efter en stunds spelande. Kanske har med temperaturer att göra, kör trots allt med en överklockning. Hur som helst kör jag nog vidare på ett kort tillsvidare.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte hålla fingrarna borta och är hittills nöjd
Mitt gtx 970 kör ultra i settings på 1440p och det flyter finfint.

Jag och en bekant testade co-op, det var fail. Man lirar inte samtidigt utan får glatt sitta och vänta på att den andre ska bli klar... så vi bytte till singleplayer kampanj och märkte snabbt att helt olika saker hände mot honom och mot mig när vi körde empire bägge två och vampires. Det är bra, saker och ting behöver inte utfalla enligt ett specifikt mönster.

Skrivet av Kolsvart Katt:

När man kollar på kartan med startpositioner så känns det verkligen som det stora hålet är råttorna..men jag tror fler känner samma sak och att de nog kan dyka upp vad det lider.

En fråga: Hur hetsigt är det i realtidsdelen? Siktar inte på att bli bäst direkt men går det ens att spela med en rollermouse? Har musarm så vanlig mus går bort och en vertikal går inte så bra så länge heller, rollermouse funkar dock hur länge som helst i princip men den ger en inte "the edge" i typ CoH2..

Börja träna så slipper du musarm. Hur som, striderna är sanslöst lugna skulle jag säga så blir inget problem. Lär dig lite kommandon så blir det lättare. Var också noga med att flanka fienden om möjlighet ges.
Tex ctrl+g för gruppera och hålla nere alt när du flyttar enheterna så behåller de ursprugnsformatinen. Dock tycks som för mig att när jag har stora grupper så tappar de ibland formationen.

Skrivet av Legopappa:

Tycker det är lite knepigt när man rekryterar en Lord och sedan soldater så går det inte att flytta varken han eller soldaterna de bara står där vid kanten den enda som kan gå in i städer, verkar vara kejsaren själv hur ska jag kunna stävja missnöjdhet, när jag inte kan ha folk i byarna och städerna man erövrat det tycker jag är en sak som de andra total war inte har gemensamt med detta spel är det nån som vet hur man kan få in soldater och ta ut soldater ur städerna, byarna osv?
annars tycker jag det verkar roligt

Heroes kan du inte flytta in i dina städer men alla dina lords, de som kan ha trupper, kan gå in i städer. Rekrytering av trupper tar en runda så kan vara bra att transportera dem en bit först och sen rekrytera.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag kunde inte hålla fingrarna borta och är hittills nöjd
Mitt gtx 970 kör ultra i settings på 1440p och det flyter finfint.

Jag och en bekant testade co-op, det var fail. Man lirar inte samtidigt utan får glatt sitta och vänta på att den andre ska bli klar... så vi bytte till singleplayer kampanj och märkte snabbt att helt olika saker hände mot honom och mot mig när vi körde empire bägge två och vampires. Det är bra, saker och ting behöver inte utfalla enligt ett specifikt mönster.

Börja träna så slipper du musarm. Hur som, striderna är sanslöst lugna skulle jag säga så blir inget problem. Lär dig lite kommandon så blir det lättare. Var också noga med att flanka fienden om möjlighet ges.
Tex ctrl+g för gruppera och hålla nere alt när du flyttar enheterna så behåller de ursprugnsformatinen. Dock tycks som för mig att när jag har stora grupper så tappar de ibland formationen.

Heroes kan du inte flytta in i dina städer men alla dina lords, de som kan ha trupper, kan gå in i städer. Rekrytering av trupper tar en runda så kan vara bra att transportera dem en bit först och sen rekrytera.

CO-OP är så långt ifrån fail man kan komma tycker jag. Men då tycker jag att det är kul att sitta och diskutera strategier medan polaren gör sin turn. Sedan kan man ju samarbeta och koordinera sina arméer för att ta över världen tillsammans, vilket i mitt tycke är mycket roligare än att spela ensam. Dessutom kan man ju ge bort enheter till sin polare när det endast är en av era arméer som slåss, vilket gör att båda spelarna får vara aktiva.

Det enda Total War-spelet jag spelat riktigt mycket innan detta var Shogun 2, som jag fullkomligt älskade. Warhammer för med sig en stor mängd förändringar, där jag tycker de flesta är positiva. Precis som många andra tycker jag att de ökade rollspelsinslagen som introducerats i och med Lords och Legendary Lords är enbart positivt, och bidrar med stor variation i hur ens enheter fungerar på och utanför slagfältet. Möjligheten att skaffa utrustning och föremål du kan nyttja före och under strid bidrar till välbehövlig variation och gör även att det känns väldigt belönande att utveckla sin Lord. Jag gillar även hur du måste välja mellan att göra ledarna starkare i strid eller mer fokuserade på ökade ledarskapsförmågor i allmänhet. Även magiker, monstruösa enheter och flygande enheter är bra balanserade, och kryddar till det ursprungliga receptet rejält. Att alla faktioner är så markant olika i sina spelstilar är även det ett plus, då tidigare spel nöjde sig med att göra vissa faktioner bättre med vissa enheter.

Jag tycker AI'n fungerar mycket bättre. När jag körde som Empire så kändes diplomatin med mina medmänniskor verklig och deras agerande speglade bra min relation till dem. De var snabba att gå med på vapenvilor för att slåss mot de omänskliga hoten som Greenskins, Chaos och vampyrer, men de var samtidigt måna om sina egna intressen. De som var i allians med mig svarade även snabbt på faror som hotade mig, då det låg i deras intresse att jag höll mig kvar i spelet. Sättet som förhållandet mellan mig och de andra faktionerna utvecklades kändes också väldigt naturligt, då de stora nationerna som Bretonnia var tveksamma till t.ex. trade agreement, men senare mjuknade upp och själva erbjöd byteshandel när jag blivit kraftfull nog. På det stora hela känns det helt enkelt som att diplomatin fungerar, och uppmuntrar till att hålla goda relationer med de mänskliga faktionerna för att de sedan ska gå med på att ena sig under Karl Franz styre.

Vad det gäller prestandan flyter det finfint för mig, med alla inställningar på topp. Ska återkomma med exakta siffror, men jag har inte upptäckt några tydliga dippar i FPS under de 20+ timmar jag har spelat. Definitivt en överraskning om man ska jämföra med tidigare spel i serien.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

CO-OP är så långt ifrån fail man kan komma tycker jag. Men då tycker jag att det är kul att sitta och diskutera strategier medan polaren gör sin turn. Sedan kan man ju samarbeta och koordinera sina arméer för att ta över världen tillsammans, vilket i mitt tycke är mycket roligare än att spela ensam. Dessutom kan man ju ge bort enheter till sin polare när det endast är en av era arméer som slåss, vilket gör att båda spelarna får vara aktiva.

Det enda Total War-spelet jag spelat riktigt mycket innan detta var Shogun 2, som jag fullkomligt älskade. Warhammer för med sig en stor mängd förändringar, där jag tycker de flesta är positiva. Precis som många andra tycker jag att de ökade rollspelsinslagen som introducerats i och med Lords och Legendary Lords är enbart positivt, och bidrar med stor variation i hur ens enheter fungerar på och utanför slagfältet. Möjligheten att skaffa utrustning och föremål du kan nyttja före och under strid bidrar till välbehövlig variation och gör även att det känns väldigt belönande att utveckla sin Lord. Jag gillar även hur du måste välja mellan att göra ledarna starkare i strid eller mer fokuserade på ökade ledarskapsförmågor i allmänhet. Även magiker, monstruösa enheter och flygande enheter är bra balanserade, och kryddar till det ursprungliga receptet rejält. Att alla faktioner är så markant olika i sina spelstilar är även det ett plus, då tidigare spel nöjde sig med att göra vissa faktioner bättre med vissa enheter.

Jag tycker AI'n fungerar mycket bättre. När jag körde som Empire så kändes diplomatin med mina medmänniskor verklig och deras agerande speglade bra min relation till dem. De var snabba att gå med på vapenvilor för att slåss mot de omänskliga hoten som Greenskins, Chaos och vampyrer, men de var samtidigt måna om sina egna intressen. De som var i allians med mig svarade även snabbt på faror som hotade mig, då det låg i deras intresse att jag höll mig kvar i spelet. Sättet som förhållandet mellan mig och de andra faktionerna utvecklades kändes också väldigt naturligt, då de stora nationerna som Bretonnia var tveksamma till t.ex. trade agreement, men senare mjuknade upp och själva erbjöd byteshandel när jag blivit kraftfull nog. På det stora hela känns det helt enkelt som att diplomatin fungerar, och uppmuntrar till att hålla goda relationer med de mänskliga faktionerna för att de sedan ska gå med på att ena sig under Karl Franz styre.

Vad det gäller prestandan flyter det finfint för mig, med alla inställningar på topp. Ska återkomma med exakta siffror, men jag har inte upptäckt några tydliga dippar i FPS under de 20+ timmar jag har spelat. Definitivt en överraskning om man ska jämföra med tidigare spel i serien.

Jag har svårt att förstå hur ni gillade co-op. Man kunde ju inte ens välja samma armé. Dvs medan min vän tog empire fick jag lov att ta dvärgar och vi hamnade en bra bit från varandra.
Hade vi åtminstone varit nära varandra så kanske det hade varit trevligt men det kändes mest som vi körde på samma karta men varsina egna single player kampanjer där vi fick lov att vänta på varandra.
Därav startade vi upp ny kampanj i singleplayer samtidigt och satt och snacka.

Kanske har jag missat något här, hoppas det, men annars känns det som ett brutalt misslyckande av co-op.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Börja träna så slipper du musarm. Hur som, striderna är sanslöst lugna skulle jag säga så blir inget problem. Lär dig lite kommandon

Träning kan hjälpa till att förebygga dylika belastningsskador men har du datorrelaterade sådana och planerar att använda en dator slipper du dom inte bara för att du tränar. Det finns högst varierande, ergonomiskt, sätt att registrera muspekarerörelser och klick, där den normala datormusen tenderar att vara en styggelse utan andra stöd. Hursomhelst så ser liret ut att vara värt ett försök.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Träning kan hjälpa till att förebygga dylika belastningsskador men har du datorrelaterade sådana och planerar att använda en dator slipper du dom inte bara för att du tränar. Det finns högst varierande, ergonomiskt, sätt att registrera muspekarerörelser och klick, där den normala datormusen tenderar att vara en styggelse utan andra stöd. Hursomhelst så ser liret ut att vara värt ett försök.

Det har hjälpt ett par bekanta som fått musarm att bli av med det helt genom träning. Sen är det givetvis som du säger bra med rätt mus och hur man sitter/ står samt ens rörelser framför datorn.

Jag rekommenderar om du testar att ta en ras som har intro, det kändes överlag lite fattigt på det. Vissa saker måste man själv lägga tid på och leta upp genom guiden i liret eller på youtube, tex som tidigare nämnt att behålla ens armé's formation. Men det känns hittills lätt värt det. Att också lägga någon timme per ras kan också vara värt det för de lirar helt olika, min plan är att köra igenom dem alla men det lär ta tid...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Ok då har man kört klart en "short" kampanj med dvärgarna på hard. 185 rundor tog det. Kunde gjort det mycket fortare men jag glömde bort att kolla målen

Positivt

  • "Bugfritt" - hade en krash

  • De avancerade enheterna är riktigt roliga. Typ eldkastare och helikoptrar. Men när jag fick tillgång till dem var alla viktiga slag över redan

  • AIn är la hyfsat smart. Flankar och håller på. Men det enda som skiljer från normal mot hard och vidare är artificiella buffar. Redan i Hard har AIn 25% mer taxrate vilket motsvarar vad man får av alla teknologier i "pengaträdet"

Negativt

  • Inte helt såld på Lord-systemet där man måste ha en lord för att rekrytera och flytta trupper.

  • Blev extremt tråkigt efter Chaos försvann

  • Chaos accelererar slutet på spelet eftersom alla går ihop i militärallianser

  • Inte mycket till total war. Inga krig när man är bland det tre starkaste makterna, och du kan glömma att dvärgarna slås inbördes. Människorna bryr sig inte om vem som bor i bergen eftersom de inte kan ockupera gruvorna, bara raze/sack.

  • För mycket looooooooooot. De första 25 rundorna så känns det wow! en "rare" grej, sen börjar spammet. Slutade totalt bry mig om followers om det inte var sånna som minskade corruption. Dem slutade jag också bry mig om när väl vampyrer och Chaos utplånades.

  • På tal om vampyrer och Chaos. De är de enda onda man kommer i kontakt med. Varg och den andra stammen i norr möter man knappt, och när man väl gör det har man ändå råd med några 20/20 stacks till att vakta småstäder.

  • Efter man dödat Vampyrer och Chaos vill ingen kriga. Möjligtvis att människorna gör det, men kampanjen blir hur som helst ganska ointressant.

  • Events + ekonomi = misslyckat. I börjar är det extremt tveksamt om man tar 3000:- för lite corruption. I slutet när jag drog in 12000:-/runda sket jag i allt. Det måste skala på något sätt. "Bad omens" -> Improve the omens för 1000:-? Eh kanske 50000:- är mer rimligt. Äger ju 1/5 av kartan och allierad med resten xD

  • Chaos verkar inte komma tillbaka när de väl dött samma med vampyrer. Slut på det roliga

De kommer nog fixa till mycket av detta, och så finns det mods förstås. Allt som allt är det ett bra spel men tycker det blir ganska meh när man spelat ~100 rundor.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Ok då har man kört klart en "short" kampanj med dvärgarna på hard. 185 rundor tog det. Kunde gjort det mycket fortare men jag glömde bort att kolla målen

Positivt

  • "Bugfritt" - hade en krash

  • De avancerade enheterna är riktigt roliga. Typ eldkastare och helikoptrar. Men när jag fick tillgång till dem var alla viktiga slag över redan

  • AIn är la hyfsat smart. Flankar och håller på. Men det enda som skiljer från normal mot hard och vidare är artificiella buffar. Redan i Hard har AIn 25% mer taxrate vilket motsvarar vad man får av alla teknologier i "pengaträdet"

Negativt

  • Inte helt såld på Lord-systemet där man måste ha en lord för att rekrytera och flytta trupper.

  • Blev extremt tråkigt efter Chaos försvann

  • Chaos accelererar slutet på spelet eftersom alla går ihop i militärallianser

  • Inte mycket till total war. Inga krig när man är bland det tre starkaste makterna, och du kan glömma att dvärgarna slås inbördes. Människorna bryr sig inte om vem som bor i bergen eftersom de inte kan ockupera gruvorna, bara raze/sack.

  • För mycket looooooooooot. De första 25 rundorna så känns det wow! en "rare" grej, sen börjar spammet. Slutade totalt bry mig om followers om det inte var sånna som minskade corruption. Dem slutade jag också bry mig om när väl vampyrer och Chaos utplånades.

  • På tal om vampyrer och Chaos. De är de enda onda man kommer i kontakt med. Varg och den andra stammen i norr möter man knappt, och när man väl gör det har man ändå råd med några 20/20 stacks till att vakta småstäder.

  • Efter man dödat Vampyrer och Chaos vill ingen kriga. Möjligtvis att människorna gör det, men kampanjen blir hur som helst ganska ointressant.

  • Events + ekonomi = misslyckat. I börjar är det extremt tveksamt om man tar 3000:- för lite corruption. I slutet när jag drog in 12000:-/runda sket jag i allt. Det måste skala på något sätt. "Bad omens" -> Improve the omens för 1000:-? Eh kanske 50000:- är mer rimligt. Äger ju 1/5 av kartan och allierad med resten xD

  • Chaos verkar inte komma tillbaka när de väl dött samma med vampyrer. Slut på det roliga

De kommer nog fixa till mycket av detta, och så finns det mods förstås. Allt som allt är det ett bra spel men tycker det blir ganska meh när man spelat ~100 rundor.

Håller med på några punkter. Speciellt den med att man måste ha Lords för att leda arméer. Dock är det ju rätt heta stridigheter mellan "Border Princes" och vissa dvärgklaner som "Karak Hirn". Jag har också märkt att dvärgarna slåss mot varandra rätt mycket under min dvärg-session, och vägrar hjälpa mig mot Greenskins av någon anledning. Karak Hirn och den andra dvärgklanen i det bergområdet gillade inte varandra, alls.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Verkar vara extremt krävande för ett långsamt strategispel. Om man nu inte kan gå in i enheterna och kötta i realtid förstås. Ska se hur det flyter på min burk, gillar Warhammer och spel där man har tid att tänka lite så...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@Simonnice "Border Princes" blev utrotade av "Tilea" i mitt game (som sedan gick vidare med att hota Imperiets makt) Men jo det finns 2 eller 3 indelningar mellan dvärgklanerna som komplicerar diplomatin lite.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Spelat mig igenom två Empire kampanjer nu på 24timmar ca 300 turns totalt. (hard)
Gillar verkligen inte hur mycket man gynnas av Auto Resolve i vissa fighter.
Inte heller Agenter/Heroes som känns som en stor gimmick när man röjer runt med sina lvl20+ Witch Hunters och dödar allt i sin väg på kampanjkartan.

Bra spel tack vare att dom äntligen tagit i tur med prestanda spöket som funnits sedan Empire. Men lite väl mycket samma gamla TW grundmekanik med diverse stör moment när det kommer till diplomatin och en fuskande Ai för att jag ska älska det. (något borde skett med diplo systemet med tanke på vilken stor hit EU4 är)
Lootsystemet känns inte särskilt genomtänkt heller.

Ska kolla över vad för moddar det finns inför nästa kampanj, hade varit kul med en bättre diplo Ai utan fusk och dumheter samt lvl cap eller tom inga agenter alls på kampanj kartan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Spelat mig igenom två Empire kampanjer nu på 24timmar ca 300 turns totalt. (hard)
Gillar verkligen inte hur mycket man gynnas av Auto Resolve i vissa fighter.
Inte heller Agenter/Heroes som känns som en stor gimmick när man röjer runt med sina lvl20+ Witch Hunters och dödar allt i sin väg på kampanjkartan.

Bra spel tack vare att dom äntligen tagit i tur med prestanda spöket som funnits sedan Empire. Men lite väl mycket samma gamla TW grundmekanik med diverse stör moment när det kommer till diplomatin och en fuskande Ai för att jag ska älska det. (något borde skett med diplo systemet med tanke på vilken stor hit EU4 är)
Lootsystemet känns inte särskilt genomtänkt heller.

Ska kolla över vad för moddar det finns inför nästa kampanj, hade varit kul med en bättre diplo Ai utan fusk och dumheter samt lvl cap eller tom inga agenter alls på kampanj kartan.

Jag håller med om en hel del här. Kampanjerna börjar kännas lite stela efter en tid, men jag misstänker att det har mycket att göra med att mycket känns ganska förutbestämt. Man kan råka ut för en armé som plötsligt dyker upp, men factionen har man nog alltid krigat mot tidigare. När man spelar som dvärgar vet man om att man knappast kommer att bråka så mycket med andra dvärgar (förutom lite småstrider), men Greenskins kommer man aldrig sluta slåss mot hur man än skulle försöka. Vissa länder har så hårda diplomatiska ramar att man inte kan få till nån ändring i status över spelet alls.

Att slåss mot Greenskins känns överlag lite jobbigt, måste jag säga. Det är frustrerande när de får sina dubbla Waaaghs. Som dvärg blir man reducerad till att försöka hoppa runt på kartan och få dem separerade, men jag har inte haft möjlighet att undvara mer än 2,5 armé för den fronten, så deras större rörlighet och AI:ns halvfusk gör att man sen ofta får slåss ca 60 mot 40 i alla fall.

Jag hoppas de släpper en patch som balanserar vissa grejer och skapar någon typ va gamemode med lite öppnare karta. De kunde t.ex. ha kartor som vore en mindre del ("inzoomat") av Warhammer-världen, så att man kunde slåss med lite mer varierande fiender och vänner runt sig. Här finns en bra grund, men också mycket som kunde göras bättre genom patchar och moddar.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum