Skälig tid för garantiarbete?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2012

Skälig tid för garantiarbete?

Köpte nya grafikkort (se signatur) till min dator för ett litet tag sedan. Efter ca 2 veckor så fick jag ett fel på det ena som visade sig genom att flera vita små ränder uppstod på skärmen. Felsöker själv genom att prova kortet i en annan dator mm. Samma problem kvarstod.

Lämnade in kortet till NoN som surt tar mot det och förtydligar att man ska undersöka problemet, men att jag som kund blir ersättningsskyldig för eventuell arbetskostnaden om felet beror på mig.

Nu har det gått drygt 1 månad och under den tiden så tog det först en vecka innan ärendet registrerades. Efter det så har jag fått flera sms som säger att man håller på att felsöka och även att sluttest håller på att köras. Nu har det gått ytterligare snart 2 veckor sedan meddelandet om sluttestet kom.

Ringde upp NoN som nu säger att kortet inte är lagat utan att man har kontaktat EVGA som inte svarat på deras frågor.

Skälig tid för en reparation är ju ca 3 veckor om jag inte är ute och cyklar. Känns bara surt när man har köpt ett kort för dyra pengar och det efter 2 veckor brakar ihop och man nu blir utan det i över en månad bara för att inte EVGA och NoN verkar kunna kommunicera.

Förslag och tips på hur man kan agera (troligen bara att fortsätta vänta)?

Antec Darkfleet F-85 ll Intel i7-4790K ll Asus Z97-A ll 32GB Corsair Vengeance 1600MHz DDR3 ll Asus GTX 780 Strix 6GB SLI ll Corsair AX1200i PSU ll Corsair H100 Hydro Series ll Plextor Blu-Ray Writer PX-B950SA ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Segate Desktop 3TB HDD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Corsair G65 II Thrustmaster Hotas Warthog ll

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Aqua_HeaD:

Köpte nya grafikkort (se signatur) till min dator för ett litet tag sedan. Efter ca 2 veckor så fick jag ett fel på det ena som visade sig genom att flera vita små ränder uppstod på skärmen. Felsöker själv genom att prova kortet i en annan dator mm. Samma problem kvarstod.

Lämnade in kortet till NoN som surt tar mot det och förtydligar att man ska undersöka problemet, men att jag som kund blir ersättningsskyldig för eventuell arbetskostnaden om felet beror på mig.

Nu har det gått drygt 1 månad och under den tiden så tog det först en vecka innan ärendet registrerades. Efter det så har jag fått flera sms som säger att man håller på att felsöka och även att sluttest håller på att köras. Nu har det gått ytterligare snart 2 veckor sedan meddelandet om sluttestet kom.

Ringde upp NoN som nu säger att kortet inte är lagat utan att man har kontaktat EVGA som inte svarat på deras frågor.

Skälig tid för en reparation är ju ca 3 veckor om jag inte är ute och cyklar. Känns bara surt när man har köpt ett kort för dyra pengar och det efter 2 veckor brakar ihop och man nu blir utan det i över en månad bara för att inte EVGA och NoN verkar kunna kommunicera.

Förslag och tips på hur man kan agera (troligen bara att fortsätta vänta)?

ring konsumentombudsmannen idag det finns regler för hur lång tid du behöver vänta.

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Grönahunden:

ring konsumentombudsmannen idag det finns regler för hur lång tid du behöver vänta.

Ringde upp konsumentrådgivningen som sa att i dag så är en skälig tid för datorprodukter 2 veckor. Det ska inte behöva ta längre tid än så. Dock så sa hon absolut max 4-6 veckor. Om man inte får tillbaka varan innan dess så har man rätt att få skälig ersättning som hon sa. Vad man nu skulle kunna begära? Hon föreslog att dom kunde stå för en lånedator under tiden.

Antec Darkfleet F-85 ll Intel i7-4790K ll Asus Z97-A ll 32GB Corsair Vengeance 1600MHz DDR3 ll Asus GTX 780 Strix 6GB SLI ll Corsair AX1200i PSU ll Corsair H100 Hydro Series ll Plextor Blu-Ray Writer PX-B950SA ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Segate Desktop 3TB HDD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Corsair G65 II Thrustmaster Hotas Warthog ll

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2002

Om jag inte minns helt fel så är praxis (enligt ARN) 3 veckor för liknande produkter, så där omkring ligger det i alla fall. Drar det ut på tiden mer så låter det vettigt med låneprodukt, men i detta fall tror jag det blir mer besvär än nytta för dig. Gällande kompensation så tar du det när ärendet är löst, när du sitter med facit i hand, det är bara dumt och börja diskutera det innan allt är löst. Kontakta NoN vänligt men bestämt där du säger att reparationen tagit lite för lång tid och att du gärna ser en lösning på plats denna vecka, gärna en omleverans då de inte lyckats reparera varan inom skälig tid. NoN brukar vara bra på kundservice.

Gigabyte GA-Z170N-WIFI | Intel i5 6600K | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance 16GB | MSI GTX 1060 3GB | Intel 540 SSD 120GB, 180GB & 240GB | BitFenix Phenom mATX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Dec 2009

Skriv ett mail: Om NoN inte hört något från EVGA denna vecka, så vill du ha en ersättningsprodukt..
Och nämn något citat om skälig tid är 3v bla bla... se vad dom svarar..

CPU I5 2500K@4,6Ghz |EVGA GTX 1060 SC 11209p 3DMark |Ram 16GB CorsAir DDR3 Vengence |Antec P182| ASUS SaberTooth Z77 | SSD Intel 320 120GB |CorsAir 650W | Samsung 24" @1920*1200 | Win 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2012

Pratade med NoN som efter en stunds predikande från min sida om konsumentköplagen erbjud mig att vänta en vecka till mot 500:- i kompensation. Om inte kortet är klart inom en vecka så kunde jag komma in och hämta ett nytt. 👍

Antec Darkfleet F-85 ll Intel i7-4790K ll Asus Z97-A ll 32GB Corsair Vengeance 1600MHz DDR3 ll Asus GTX 780 Strix 6GB SLI ll Corsair AX1200i PSU ll Corsair H100 Hydro Series ll Plextor Blu-Ray Writer PX-B950SA ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Segate Desktop 3TB HDD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Corsair G65 II Thrustmaster Hotas Warthog ll

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009

låter ju väldigt BS att EVGA inte skulle svara på frågor som NoN ställer till dom, jag brukar få svar allt inom 1-2 timmar till åtminstone dagen efter när jag ställt support frågor till dom....

[CPU: Intel i7-4790k @ 4.8GHz ][GPU: EVGA Gefore GTX980][MB: Asus Maximus VII Hero]
[RAM: Kingston HyperX Fury 16GB][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av nothingtoxic:

låter ju väldigt BS att EVGA inte skulle svara på frågor som NoN ställer till dom, jag brukar få svar allt inom 1-2 timmar till åtminstone dagen efter när jag ställt support frågor till dom....

Håller fullständigt med. Har haft samma erfarenhet själv när jag kontaktat deras support.

Antec Darkfleet F-85 ll Intel i7-4790K ll Asus Z97-A ll 32GB Corsair Vengeance 1600MHz DDR3 ll Asus GTX 780 Strix 6GB SLI ll Corsair AX1200i PSU ll Corsair H100 Hydro Series ll Plextor Blu-Ray Writer PX-B950SA ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Segate Desktop 3TB HDD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Corsair G65 II Thrustmaster Hotas Warthog ll

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2012

Tillgodokort uthämtat och ärendet är avslutat.

Antec Darkfleet F-85 ll Intel i7-4790K ll Asus Z97-A ll 32GB Corsair Vengeance 1600MHz DDR3 ll Asus GTX 780 Strix 6GB SLI ll Corsair AX1200i PSU ll Corsair H100 Hydro Series ll Plextor Blu-Ray Writer PX-B950SA ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Segate Desktop 3TB HDD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Corsair G65 II Thrustmaster Hotas Warthog ll

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Aqua_HeaD:

Tillgodokort uthämtat och ärendet är avslutat.

Skönt att det löste sig smidigt.