Skälig tid för garantiarbete?

Permalänk

Skälig tid för garantiarbete?

Köpte nya grafikkort (se signatur) till min dator för ett litet tag sedan. Efter ca 2 veckor så fick jag ett fel på det ena som visade sig genom att flera vita små ränder uppstod på skärmen. Felsöker själv genom att prova kortet i en annan dator mm. Samma problem kvarstod.

Lämnade in kortet till NoN som surt tar mot det och förtydligar att man ska undersöka problemet, men att jag som kund blir ersättningsskyldig för eventuell arbetskostnaden om felet beror på mig.

Nu har det gått drygt 1 månad och under den tiden så tog det först en vecka innan ärendet registrerades. Efter det så har jag fått flera sms som säger att man håller på att felsöka och även att sluttest håller på att köras. Nu har det gått ytterligare snart 2 veckor sedan meddelandet om sluttestet kom.

Ringde upp NoN som nu säger att kortet inte är lagat utan att man har kontaktat EVGA som inte svarat på deras frågor.

Skälig tid för en reparation är ju ca 3 veckor om jag inte är ute och cyklar. Känns bara surt när man har köpt ett kort för dyra pengar och det efter 2 veckor brakar ihop och man nu blir utan det i över en månad bara för att inte EVGA och NoN verkar kunna kommunicera.

Förslag och tips på hur man kan agera (troligen bara att fortsätta vänta)?

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av Aqua_HeaD:

Köpte nya grafikkort (se signatur) till min dator för ett litet tag sedan. Efter ca 2 veckor så fick jag ett fel på det ena som visade sig genom att flera vita små ränder uppstod på skärmen. Felsöker själv genom att prova kortet i en annan dator mm. Samma problem kvarstod.

Lämnade in kortet till NoN som surt tar mot det och förtydligar att man ska undersöka problemet, men att jag som kund blir ersättningsskyldig för eventuell arbetskostnaden om felet beror på mig.

Nu har det gått drygt 1 månad och under den tiden så tog det först en vecka innan ärendet registrerades. Efter det så har jag fått flera sms som säger att man håller på att felsöka och även att sluttest håller på att köras. Nu har det gått ytterligare snart 2 veckor sedan meddelandet om sluttestet kom.

Ringde upp NoN som nu säger att kortet inte är lagat utan att man har kontaktat EVGA som inte svarat på deras frågor.

Skälig tid för en reparation är ju ca 3 veckor om jag inte är ute och cyklar. Känns bara surt när man har köpt ett kort för dyra pengar och det efter 2 veckor brakar ihop och man nu blir utan det i över en månad bara för att inte EVGA och NoN verkar kunna kommunicera.

Förslag och tips på hur man kan agera (troligen bara att fortsätta vänta)?

ring konsumentombudsmannen idag det finns regler för hur lång tid du behöver vänta.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

ring konsumentombudsmannen idag det finns regler för hur lång tid du behöver vänta.

Ringde upp konsumentrådgivningen som sa att i dag så är en skälig tid för datorprodukter 2 veckor. Det ska inte behöva ta längre tid än så. Dock så sa hon absolut max 4-6 veckor. Om man inte får tillbaka varan innan dess så har man rätt att få skälig ersättning som hon sa. Vad man nu skulle kunna begära? Hon föreslog att dom kunde stå för en lånedator under tiden.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns helt fel så är praxis (enligt ARN) 3 veckor för liknande produkter, så där omkring ligger det i alla fall. Drar det ut på tiden mer så låter det vettigt med låneprodukt, men i detta fall tror jag det blir mer besvär än nytta för dig. Gällande kompensation så tar du det när ärendet är löst, när du sitter med facit i hand, det är bara dumt och börja diskutera det innan allt är löst. Kontakta NoN vänligt men bestämt där du säger att reparationen tagit lite för lång tid och att du gärna ser en lösning på plats denna vecka, gärna en omleverans då de inte lyckats reparera varan inom skälig tid. NoN brukar vara bra på kundservice.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Skriv ett mail: Om NoN inte hört något från EVGA denna vecka, så vill du ha en ersättningsprodukt..
Och nämn något citat om skälig tid är 3v bla bla... se vad dom svarar..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk

Pratade med NoN som efter en stunds predikande från min sida om konsumentköplagen erbjud mig att vänta en vecka till mot 500:- i kompensation. Om inte kortet är klart inom en vecka så kunde jag komma in och hämta ett nytt. 👍

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk

låter ju väldigt BS att EVGA inte skulle svara på frågor som NoN ställer till dom, jag brukar få svar allt inom 1-2 timmar till åtminstone dagen efter när jag ställt support frågor till dom....

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Skrivet av nothingtoxic:

låter ju väldigt BS att EVGA inte skulle svara på frågor som NoN ställer till dom, jag brukar få svar allt inom 1-2 timmar till åtminstone dagen efter när jag ställt support frågor till dom....

Håller fullständigt med. Har haft samma erfarenhet själv när jag kontaktat deras support.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk

Tillgodokort uthämtat och ärendet är avslutat.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Tillgodokort uthämtat och ärendet är avslutat.

Skönt att det löste sig smidigt.