Vart försvinner lagringsutrymmet i min iPhone?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009

Vart försvinner lagringsutrymmet i min iPhone?

Har skrämmande lite lagringsutrymme på min iPhone, jag kan inte lista ut vart alla GB försvinner...

Jag har en iPhone 6, 16 GB som jag tänkte skulle räcka och bli över, men icke. Hade precis 0 byte kvar och fick rensa bort 1000 bilder ungefär.

Ser man nu över användning och lagring står det:

I fallande ordning efter använt lagringsutrymme, och det är max 4 GB som används.

Men ser man totalt står det ändå:

Är det rimligt att man bara ska ha lite drygt 6 GB utrymme på en telefon märkt för 16 GB? iOS tar ju upp 4 GB, det förstår jag, men vad är de övriga 6 GB som har försvunnit ur tomma intet?

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009

Jag har stött på samma problem tidigare. Det jag gjorde var att göra en kopia till icloud, återställa luren och lägga tillbaka kopian igen.
På så sätt tar man bort all "skräpdata" som ibland kan hamna i telefonen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Apr 2003

Ibland kan det räcka att koppla in telefonen och synca med iTunes för att lösa det.

//Axeteg

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009

Kanske Apple har nå att de ska använda mer än vad egentligen används bara så de ska få sälja telefoner med mer lagring? = mer pengar till dom

Har även själv märkt det med min iPhone 4, 4s och 5 att minnet är grymt mycket mindre än vad som egentligen står. T.ex hade jag 8 GB på min iphone 4 med iOS 6 (som antagligen tar mindre plats än iOS 8) men jag kan få plats med mer på min nuvarande Motorola Moto E som endast har 4 GB lagring. (2 GB för appar har jag för mig).

Fick hjälpa farsan med häromdan pga att han inte kunde starta kameran (pga 0 byte ledigt). Fick rensa en massa bilder och filmer för att ens kunna starta kameran. T.ex 200 mb ledigt har jag för mig så ville fortfarande inte kameran fungera.

Även lillebrorsana 4s med 16 GB minne stod det 0 byte ledigt fast han hade rensat exakt allt, alla appar som det gick avinstallera, meddelanden, tömde galleriet etc. Han fick göra en återställning och vart tvingad att installera senaste iOS 8 som gjorde telefonen hur seg som helst, ungefär som iOS 7 gjorde mot iPhone 4

Skickades från m.sweclockers.com

Intel I7 4770K @ Stock Hyper 212 Evo | 16 Gb ram 2400 Mhz | SSD: Samsung 850 Evo 500 Gb | Asus GTX 980 Strix

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Nov 2012

gör ett cleaning program,
ccleaner eller vad som finns till apple

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Googla på typ "iphone other storage"

Verkar inte riktigt finnas nån förklaring till varför det blir såhär, min lur är lika värdelös, är uppe i över 5 gig other storage nu men har inte orkat göra nått åt det.
Har för mig att det man får göra är att ta en backup på luren och sen köra en factory reset.