Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2010

FPS drop med GTX 850M

Hej!

Jag har ett problem med mitt GTX 850M, det lider av FPS drop.
Efter några dygns googlande så har jag kommit fram till att det är mjukvaran som spökar...

Är det någon här som kör den senaste drivrutinen ifrån nvidia som inte fpsdroppar.
Tydligen så skall det vara någon bugg? som stryper strömmen till gpun vid thotteling..

Det funkar ju att köra på en äldre drivrutin men prestandan i nyare spel blir ju inte helt optimal...
Någon som har löst detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012

Hur varmt blir det? Att strömmen stryps kan ju bero på höga temperaturer, allt för att inte komponenterna ska skadas.

i5 4690k / Asus H81i-plus / Sapphire R9 Nano / Raijintek Metis (fläkt-mod) / Silverstone SX500-LG / 16 GB Ram / OCZ Trion 150 / Silverstone Argon AR-01 (Noctua F12)

Lenovo Ideapad 700-15ISK - i5 6300HQ / GTX 950M 4Gb / 12 Gb DDR4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av roskai:

Hej!

Jag har ett problem med mitt GTX 850M, det lider av FPS drop.
Efter några dygns googlande så har jag kommit fram till att det är mjukvaran som spökar...

Är det någon här som kör den senaste drivrutinen ifrån nvidia som inte fpsdroppar.
Tydligen så skall det vara någon bugg? som stryper strömmen till gpun vid thotteling..

Det funkar ju att köra på en äldre drivrutin men prestandan i nyare spel blir ju inte helt optimal...
Någon som har löst detta?

Det är det som är det sorgliga med laptops, "it's not a bug, it's a feature"! du betalar 9k för en laptop som har bra prestanda på pappret, men i praktiken funkar inte kylningen så bra så processorn och GPU:n underklockar sig själv så dom inte går sönder! :/

I en laptop sitter det oftast en heatpipe som går genom grafikkort, processor, chipset osv och sen löper de ut genom en liten öppning vid sidan!

I en stationär har du kanske 3st heatpipes med 3st 80mm fläktar på ett grafikkort, 4 heatpipes och 2 120mm fläktar på CPU kylaren och några andra i chassit för att få bra flöde!

Finns inget att göra mer än att kanske köpa en laptopkylare om du inte har det!

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av LuddeH98:

Det är det som är det sorgliga med laptops, "it's not a bug, it's a feature"! du betalar 9k för en laptop som har bra prestanda på pappret, men i praktiken funkar inte kylningen så bra så processorn och GPU:n underklockar sig själv så dom inte går sönder! :/

I en laptop sitter det oftast en heatpipe som går genom grafikkort, processor, chipset osv och sen löper de ut genom en liten öppning vid sidan!

I en stationär har du kanske 3st heatpipes med 3st 80mm fläktar på ett grafikkort, 4 heatpipes och 2 120mm fläktar på CPU kylaren och några andra i chassit för att få bra flöde!

Finns inget att göra mer än att kanske köpa en laptopkylare om du inte har det!

Ja precis, så jäkla synd... sen blir det ju inte bättre av att Asus har ett kilo kylpasta mellan grejerna heller...
Kör på drivrutiner ifrån Oktober nu, då har man inte den här stypfunktionen på samma sätt och det går ju att spela men
det är liksom inte någon enorm FPS skillnad mellan Low och Very high i ex Farcry 3, man få lite fpsdrop en gång i minuten ungefär oavsett
inställning, vilket suger...

Köpte en laptopkylare idag faktiskt men jag är tveksam till hur mkt den hjälper alltså...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av heffaklumpmamma:

Hur varmt blir det? Att strömmen stryps kan ju bero på höga temperaturer, allt för att inte komponenterna ska skadas.

Det blir 80 ish, jag tycker inte att fläkten gör speciellt mkt ljud ifrån sig eller blåser speciellt bra, det är inte som ett gammalt GTX 8800 som var ett mindre jetplan med stockkylaren om man säger så...

Har försökt hitta någon programvara för att kontrollera rpm manuellt men det har varit utan framgång..