Valve låter moddare sälja innehåll genom Steam Workshop

Permalänk
Medlem

Till Skyrim är det här knappast ett problem, men till ett nytt spel skulle jag aldrig köpa mods. Vad gör du när du har spenderat ett par hundra på mods, och det kommer en patch som fimpar dem? Väntar och håller tummarna för att moddaren fortfarande utvecklar på sina mods? Skulle inte tro det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Så det kommer sluta med att alla bra mod's kommer kosta pengar? Synd...
Sen är det såklart bra om "hobby-moddare" kan tjäna en liten slant osv för ett hårt arbete (tar ju ändå en stund att göra en vettig mod)

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Har inte riktigt förstått om det sker moderering, kontroll av materialet eller om tanken är vilda västern och naturlig sållning.

Utgivare/utvecklare behöver ta ett ännu större ansvar över sina produkter och det ligger givetvis i deras intresse eftersom det kommer rulla in pengar om allt fungerar som det gör. Men vilket ansvar har dom som släpper moddar? Hur kan man skydda sitt material? Låter som det kan bli en mardröm rent juridiskt.

Intressant men finns det inte en risk att det kan skada moddning"scenen" rejält?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tjodd:

Har inte riktigt förstått om det sker moderering, kontroll av materialet eller om tanken är vilda västern och naturlig sållning.

Utgivare/utvecklare behöver ta ett ännu större ansvar över sina produkter och det ligger givetvis i deras intresse eftersom det kommer rulla in pengar om allt fungerar som det gör. Men vilket ansvar har dom som släpper moddar? Hur kan man skydda sitt material? Låter som det kan bli en mardröm rent juridiskt.

Intressant men finns det inte en risk att det kan skada moddning"scenen" rejält?

Ja, det kan nog ligga mycket i det här. Ska bli intressant att se vad det r leder till.
Möjligt att konceptet behöver utvecklas en del för att fungera.

Kanske kan man släppa möjligheten att komma åt moddar som en dlc. Säg 10% av värdet av spelet för att låsa upp möjligheten att komma åt moddarna och så är det fritt fram att hämta vad man vill sedan. Eller en prenumeration för att komma åt steam workshop och fritt fram för alla spel med mods sedan.

Nuvarande upplägg känns som ni säger lite klurigt att få till på ett bra sätt för konsumenten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag förstår att de som spenderat hundratals timmar på sin mod vill ha betalt, men de måste också förstå att vi som använder modsen inte kan betala hur som för dem. Själv har jag 200+ mods. Om jag skulle ha betalat för dem alla... Mycket pengar! Samtidigt så inser inte Valve vad de gör. Folk är dumma, de installerar en mod, sparar spelet, tycker inte om det och avinstallerar det. Spelar med andra mods och vips så krashar deras spel. Varför? Jo för att mods aldrig försvinner om man har sparat spelet. Man måste veta relativt mycket om mods och hur de ska installeras för att spelet inte ska krasha när ens save är upp i 100 timmar +. Folk kommer klaga på att spelet krashar och tror att det är den senaste moddets fel fast det är moddet de avinstallerade för 1 vecka sen..

Sedan att Valve ska få ännu en inkomstkälla är bara löjligt. De tjänar nog mycket bara på skins på cs och de som trade:ar knivar där. Lite givmilda kan de väl vara men ja, svår fråga faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Har inte riktigt förstått om det sker moderering, kontroll av materialet eller om tanken är vilda västern och naturlig sållning.

Eftersom det finns massor av moddar på steam som inte är upplagda av upphovsmännen, så är det en fråga som redan är besvarad...

Skrivet av Tjodd:

Intressant men finns det inte en risk att det kan skada moddning"scenen" rejält?

Kluvet. En möjlighet att leva på sitt moddande gör så klart att duktiga moddare kan ägna sig åt det på heltid, men jag misstänker att utvecklingen blir en annan.
Kunderna köper en mod, och förväntar sig support. När deras förväntningar inte uppfylls, blir det mest skit av det. Jag TROR vi kommer få se en utveckling där vi på lite sikt kommer se programhus utveckla moddarna, som kommer kosta därefter, samtidigt som kommunities runt moddning kommer fortsätta ta fram "användargenererade mods" på sin fritid, och dessa kommer vara fortsatt billiga, rent av gratis, och av varierande standard. De bästa moddarna kommer fångas upp av programhusen, så snittet på användargenererat material kommer sjunka, men de moddarna som kommer från programhusen kommer ha kvalitetssäkring, och, viktigast, support. Men det tar nog ett par år innan vi är där.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det ska finnas ett betalningsalternativ där köparen får välja hur mycket den vill köpa. Sedan ska det gå att sätta mellan 65 cent till smått sanslösa 65 dollar som max. Rolex till Dovahkiin? Mer än vad själva spelet kostade när det kom ut på Steam till och med hehe.

Det kan helt klart bli en rejäl kassako för främst Valve som får pengar från alla försäljningar (jag gissar på minst 25% av det totala beloppet). Utgivare/utvecklare får förmodligen en lika stor andel och sen ska det även gå att skicka en del av de där 75% till blandannat Blender med.

Betalt får man dessutom inte i Steam Wallet utan när man tjänat in minst 100 dollar så betalas det ut direkt till ett riktigt bankkonto. De har en rejäl FAQ som listar det mesta angående det: http://steamcommunity.com/workshop/workshoppaymentinfofaq/
Och ja, blir en del skatter och sådant också.

Skrivet av Söderbäck:

Nja. Det är mer som ingår än lagringsutrymme från valves håll ;).

1. Moddarna får en spelplattform med modverktyg för spelet till förfogande.
2. Grundspelet som de som gör moddar inte äger (såklart) har ett helt gäng anhängare som kan blir potentiella kunder. Alltså ,hade inte skyrim funnits så hade det varit svårt att ta betalt för skyrim-mods eftersom det inte hade funnits några skyrimspelare. Det må låta löjligt men betänk att de flesta spelen som utvecklas idag faktiskt inte uppmärksammas eller syns bland alla släpp. Vi ser bara toppen på ett isberg på Steam och de få som lyckas bra med spelförsäljningen har faktiskt ett bra förhandligsläge enkom av att det finns kunder som är intresserade av produkten.
3. En färdig och etablerad plattform för användarcommunityn med smidig installation, rating, enkelt åtkomst och allt vad detta innebär.
4. En färdig betalningsmodell med plattform som dessutom är pålitlig. Det är mer än vad många andra modsiter kan erbjuda.
5. Allt på ett ställe. Man behöver inte nya konton till nya siter för nya modarenor när det kommer spel.
6. Fler potentiella kunder. Steam har en enorm användarbas jämfört med andra communitys och man kan marknadsföra mods via steam för de som inte haft mods i åtanke annars.
7. Lagringsutrymmet på sateams servrar ;). Fast det hade ju ju redan tagit upp och det har troligen inte så stor inverkan på den höga marginalen. Lagring är ju rätt billigt.

Ja, det finns säkert fler bra poänger här. Det är bara det jag kom att tänka på just nu. Man kan ha åsikter hit och dit om punkterna, men man får alltså ganska mycket mer än bara lagringsutrymme från valve i det här fallet.

Nu har jag läst på lite mer om detta och inser att Valve faktiskt inte tar 75 % själva utan runt 25 % och Bethseda tar 35 % (om jag läste rätt). Detta känns rimligare, men jag föredrar ändå doneringsknappar som på t.ex. Nexus. Att behöva tjäna $100 (alltså sälja för $400) innan du kan få pengarna utbetalda känns lite segt, speciellt för de som gör mindre moddar som småfixar/vapen/utrustning.

Jag tycker att Valve ska ta tag i den content theft som försegår just nu och verkligen bestraffa dem som håller på med det. Dessutom ogillar jag att om en mod slutar fungera efter patch x kan köparen inte göra något annat än att "be snällt" (från deras FAQ) att moddaren antingen fixar det, om han/hon kan, eller bara gilla läget och se pengarna kastade i sjön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eftersom det finns massor av moddar på steam som inte är upplagda av upphovsmännen, så är det en fråga som redan är besvarad...

Jag undrade mer (och bakade in min egna uppfattning i frågeställningen) om det sker någon form av extrakontroll från Steam och/eller utvecklare/utgivare innan det kan släppas för monetarisering. När jag läst lite till så verkar det inte vara fallet vilket jag tycker är konstigt. Känns då som det blir rena rama vilda västern med stulet material, trasiga moddar och spel vilket i förlängningen kan sluta i juridiskt gränsland.
Det blir en jävla soppa helt enkelt.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Kluvet. En möjlighet att leva på sitt moddande gör så klart att duktiga moddare kan ägna sig åt det på heltid, men jag misstänker att utvecklingen blir en annan.
Kunderna köper en mod, och förväntar sig support. När deras förväntningar inte uppfylls, blir det mest skit av det. Jag TROR vi kommer få se en utveckling där vi på lite sikt kommer se programhus utveckla moddarna, som kommer kosta därefter, samtidigt som kommunities runt moddning kommer fortsätta ta fram "användargenererade mods" på sin fritid, och dessa kommer vara fortsatt billiga, rent av gratis, och av varierande standard. De bästa moddarna kommer fångas upp av programhusen, så snittet på användargenererat material kommer sjunka, men de moddarna som kommer från programhusen kommer ha kvalitetssäkring, och, viktigast, support. Men det tar nog ett par år innan vi är där.

B!

I grunden gillar jag detta. Det är lika självklart som att man skall kunna tjäna pengar på att streama eller lägga upp på youtube. Problemet är ju hur man löser upphovsrätten och ansvaret för materialet som kan bli hur snårigt som helst.

Dessutom, om det går att lösa och det fungerar bra så finns risken att moddning av spel tar en helt annan inriktning. Som du skriver, det kan bli en annan variant av DLC's i princip, men med en betydligt instabilare säkerhet för oss spelare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snigeln Bert:

Nu har jag läst på lite mer om detta och inser att Valve faktiskt inte tar 75 % själva utan runt 25 % och Bethseda tar 35 % (om jag läste rätt). Detta känns rimligare, men jag föredrar ändå doneringsknappar som på t.ex. Nexus. Att behöva tjäna $100 (alltså sälja för $400) innan du kan få pengarna utbetalda känns lite segt, speciellt för de som gör mindre moddar som småfixar/vapen/utrustning.

Jag tycker att Valve ska ta tag i den content theft som försegår just nu och verkligen bestraffa dem som håller på med det. Dessutom ogillar jag att om en mod slutar fungera efter patch x kan köparen inte göra något annat än att "be snällt" (från deras FAQ) att moddaren antingen fixar det, om han/hon kan, eller bara gilla läget och se pengarna kastade i sjön.

Från att ha varit försiktigt positiv i går kväll så är jag mestadels negativt inställd till detta idag ju mer jag läser om det. Allt ansvar verkar hamna på content skaparna. Stjäl någon ditt arbete och lägger upp det får du som rättighetsinnehavare själv försöka få bort det. Valve kommer bara sitta och ta betalt, som vanligt med andra ord. Likaså utvecklare och utgivare med stor sannorlikhet.

Som köpare så riskerar man ju som du säger att råka ut för, som du säger, moddar som inte uppdateras och är inkompatibla. Hm nej, inget jag kommer stöda som konsument iallafall. Inte som det ser ut i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Jag tycker jag att själva vinstfördelningen känns väldigt ojämn, 75% till Valve är riktigt mycket, betydligt mer borde gå till utvecklare och eller utgivaren. Varför inte ett system där man får välja själv likt Humble Bundles? Sedan tycker jag det är rätt att folk får betalt för sitt arbete, litet som stort och moddar kan det ibland ligga väldigt mycket jobb bakom. Dessutom så förstår jag att utvecklare inte blir så sugna på att göra DLC och sälja dyrt när det finns hur mycket gratis content som helst så detta kommer ju hjälpa mot det.
Samtidigt kanske vi får mindre dlc eftersom det nu finns hundratals om inte tusentals moddare(beroende på spel) som kommer göra "dlc" helt gratis för utvecklare.

Att betala för moddar tror jag inte att jag skulle göra om jag inte tyckte det var värt det. Betala för att få mörkare nätter, mer realistiskt väder eller några nya svärd i Skyrim skulle jag aldrig få för mig att betala något förr. Nya städer, eller varför inte Skywind, det skulle jag lätt ge en slant förr.

Permalänk
Medlem

När ska folk sluta snacka i nattmössan? Valve tar inte 75%, utan de tar sin standard 30%.

Samma procent som de tar på AAA spel och hattar till Team Fortress 2. Samma procent som Apple och Google tar för appar på respektive app butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Jag tycker att Valve ska ta tag i den content theft som försegår just nu och verkligen bestraffa dem som håller på med det. Dessutom ogillar jag att om en mod slutar fungera efter patch x kan köparen inte göra något annat än att "be snällt" (från deras FAQ) att moddaren antingen fixar det, om han/hon kan, eller bara gilla läget och se pengarna kastade i sjön.

Det här är ju extra bekymersamt med Steamspel, som man inte alltid har fullt inflytande över om de ska updateras eller inte. Patch X dödad Mod Y. Om jag inte kan välja bort patch X, borde jag kunna kräva tillbaka mina slantar från Valve...

Skrivet av Baxtex:

Jag tycker jag att själva vinstfördelningen känns väldigt ojämn, 75% till Valve är riktigt mycket, betydligt mer borde gå till utvecklare och eller utgivaren.

Fast merparten går ju till just utvecklaren, och för spel på Steam är ju "utgivaren" Valve, även om det kan vara en annan utgivare i retail ledet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ArakanI2:

När ska folk sluta snacka i nattmössan? Valve tar inte 75%, utan de tar sin standard 30%.

Samma procent som de tar på AAA spel och hattar till Team Fortress 2. Samma procent som Apple och Google tar för appar på respektive app butiker.

Vad Valve tar är inte officiellt utan antas snarare vara 30%. I detta fall vet vi inte exakt hur fördelningarna ser ut, speciellt då andelen som går till innehållsskaparen ser ut att kunna variera mellan olika titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Från att ha varit försiktigt positiv i går kväll så är jag mestadels negativt inställd till detta idag ju mer jag läser om det. Allt ansvar verkar hamna på content skaparna. Stjäl någon ditt arbete och lägger upp det får du som rättighetsinnehavare själv försöka få bort det. Valve kommer bara sitta och ta betalt, som vanligt med andra ord. Likaså utvecklare och utgivare med stor sannorlikhet.

Som köpare så riskerar man ju som du säger att råka ut för, som du säger, moddar som inte uppdateras och är inkompatibla. Hm nej, inget jag kommer stöda som konsument iallafall. Inte som det ser ut i dagsläget.

Ja, jag känner likdant. Jag blir mer och mer negativ till hela idén. Visst är jag för att moddare ska få pengar för vad de gör, men jag ger det mycket hellre genom en doneringsknapp på t.ex. Nexus. Då går en stor majoritet av pengarna till just utvecklaren, inte några mellanhänder. Dessutom kan jag testa modden först innan jag betalar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snigeln Bert:

Ja, jag känner likdant. Jag blir mer och mer negativ till hela idén. Visst är jag för att moddare ska få pengar för vad de gör, men jag ger det mycket hellre genom en doneringsknapp på t.ex. Nexus. Då går en stor majoritet av pengarna till just utvecklaren, inte några mellanhänder. Dessutom kan jag testa modden först innan jag betalar.

Jo, jag tycker också att moddar som är bra förtjänar ersättning i någon form. Nu är risken stor att det kommer flöda över med usla cashgrabbs i Workshop som snarare skymmer de moddar som faktiskt är bra och värda en närmare titt. Samt skillnaden i att moddar tidigare utvecklades för att nåvon villle göra något utan syftet att tjäna en massa pengar. Det kan förändras nu.

Möjlighet att donera hade jag gillat men Valve kommer tokvägra något sådant just för att de inte får några pengar. Anledningen till att EA till stor del lämnade Steam var just pga konflikten med att Valve ska ha betalt för allt medans EA ville behålla inkomster för DLC-köp själva.

Som det nu är ser man ut att vara tvungen att köpa en mod man vill testa, undersöka och hoppas att återbetalningen ens fungerar om denna visar sig vara undermålig. För många nackdelar, väldigt intressant att se utvecklingen här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Möjlighet att donera hade jag gillat men Valve kommer tokvägra något sådant just för att de inte får några pengar. Anledningen till att EA till stor del lämnade Steam var just pga konflikten med att Valve ska ha betalt för allt medans EA ville behålla inkomster för DLC-köp själva.

Fel. Valve har redan en funktion där du kan lista din mod för "betala vad du tycker den är värd". Det är en funktion jag tvivlar på kommer se speciellt mycket bruk, men i alla fall.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fel. Valve har redan en funktion där du kan lista din mod för "betala vad du tycker den är värd". Det är en funktion jag tvivlar på kommer se speciellt mycket bruk, men i alla fall.
B!

Fel. Valve kommer fortfarande ta en andel även med denna lösning. Jag har svårt att se att de skulle ge allt till innehållsskaparen.

Permalänk
Medlem

Asså helt ärligt. Vad håller Valve på med nu för tiden? Steam VR, Steambox, någon handkontroll, greenlight och massa prerelease/ early acces dynga osv. De fokuserar på fel saker tycker jag. Släpp Half Life 3 istället! och tjäna tonvis med stålar.

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Fel. Valve kommer fortfarande ta en andel även med denna lösning. Jag har svårt att se att de skulle ge allt till innehållsskaparen.

Självklart kommer Valve ta betalt för material som distribueras via Steam. Det som efterfrågades var motsvarigheten till "donera" knappen, och det finns.

Skrivet av Pejnar:

Asså helt ärligt. Vad håller Valve på med nu för tiden? Steam VR, Steambox, någon handkontroll, greenlight och massa prerelease/ early acces dynga osv. De fokuserar på fel saker tycker jag. Släpp Half Life 3 istället! och tjäna tonvis med stålar.

De fokuserar på saker som låter dem tjäna pengar på andras arbete. Med andra ord, de håvar in tonvis med stålar utan att investera mer eget kapital. Det är en smart affärside... om man kan få det att fungera. Det verkar de ha gjort, i någon utsträckning.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Självklart kommer Valve ta betalt för material som distribueras via Steam. Det som efterfrågades var motsvarigheten till "donera" knappen, och det finns.

De fokuserar på saker som låter dem tjäna pengar på andras arbete. Med andra ord, de håvar in tonvis med stålar utan att investera mer eget kapital. Det är en smart affärside... om man kan få det att fungera. Det verkar de ha gjort, i någon utsträckning.
B!

Fast donationer och köp är inte riktigt samma sak anser jag. Pay what you want-modellen har funnits med i infon redan från början men det kommer ju fortfarande innebära att Valve och utgivare/utvecklare tar ut sin andel. Vill man inte ge Valve mer pengar så får man nöja sig med att släppa modden gratis eller gå via exempelvis Nexus istället.

Frågan är om de skulle kunna gå så långt att de skulle kunna släppa ett spel där enda erbetet från exempelvis Bethesda är att de lägger ut motorn och sedan låter Steam-användarna själva bygga spelet och ändå ta sin cut. The Elder Scrolls VI: Workshop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vill man inte ge Valve mer pengar så får man nöja sig med att släppa modden gratis eller gå via exempelvis Nexus istället.

Du anser alltså att det är felaktigt att vilja ha ekonomisk ersättning för en utförd tjänst?
Det står moddare fritt att släppa sina mods hur och var de vill, man ska man släppa dem via Valves tjänst, är det rimligt att Valve får vara med och dela på vinsten. Jag tycker man tar för stor del av förtjänsten från skaparen, men den inbördes fördelningen mellan service providern (Valve) och rättighetsägaren (Bethesda) bryr jag mig inte speciellt mycket om. Jag har svårt för att se varför rättighetsinnehavaren ska ha betalt överhuvudtaget. De får sin vinst från den ökade försäljningen en aktiv community ger.

25% av försäljningen till Valve, 75% till moddaren, visst. Det hade jag tyckt var rimligt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du anser alltså att det är felaktigt att vilja ha ekonomisk ersättning för en utförd tjänst?
Det står moddare fritt att släppa sina mods hur och var de vill, man ska man släppa dem via Valves tjänst, är det rimligt att Valve får vara med och dela på vinsten. Jag tycker man tar för stor del av förtjänsten från skaparen, men den inbördes fördelningen mellan service providern (Valve) och rättighetsägaren (Bethesda) bryr jag mig inte speciellt mycket om. Jag har svårt för att se varför rättighetsinnehavaren ska ha betalt överhuvudtaget. De får sin vinst från den ökade försäljningen en aktiv community ger.

25% av försäljningen till Valve, 75% till moddaren, visst. Det hade jag tyckt var rimligt.
B!

Jag har ju inte nekat Valves eventuella rätt att tjäna pengar i det du citerar utan nämnt alternativen man har att välja på om man nu inte vill ge Valve mer pengar.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Jag har ju inte nekat Valves eventuella rätt att tjäna pengar i det du citerar utan nämnt alternativen man har att välja på om man nu inte vill ge Valve mer pengar.

jag tror att en stor del av pengarna som valve får in går till att göra tournys, betala hosts/crew/casts hotel mat osv och sedan prize money till vinnarna, kolla tex international, även om en stor del där (25% går till potten och en stor del utav de andra till att betala just mat/cast/travel kostnader för lag osv)

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pejnar:

Asså helt ärligt. Vad håller Valve på med nu för tiden? Steam VR, Steambox, någon handkontroll, greenlight och massa prerelease/ early acces dynga osv. De fokuserar på fel saker tycker jag. Släpp Half Life 3 istället! och tjäna tonvis med stålar.

Hur många av Valves utvecklingsteam tror du de sätter på att utveckla hårdvara? Eller sitt greenlight system, eller något annat av det du listade?

De anställer NYA personer för alla dessa projekt. De plockar inte random 3D grafiker och säger "hej, nu ska du börja utveckla Steam VR", utan de sätter ut en annons på sin hemsida där de skriver "Hej, vill du vara med och utveckla framtidens hårdvara, ansök HÄR".

Permalänk

Jag skrattade så jag nästan pissade ner mig, haha.

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av stridsvagnen91:

Jag skrattade så jag nästan pissade ner mig, haha.

https://www.youtube.com/watch?v=eDyXIXyAZq0

Så jävla bra

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Fullt möjligt att någon nämnt detta, men problemet jag ser (förutom då att mods blir mindre tillgängliga) är att folk utan någon som helst kunskap kommer att försöka sälja mods. Då vilken Svensson som helst kan ladda ned SDK och lära sig grunderna och sedan försöker få det sålt, kommer Workshop dränkas i onödiga skitmods från folk som bara är ute efter lite lätta pengar. Att de heller troligtvis inte kommer få några gör inte saken bättre, då blir det ju en förlust för alla parter. Vi spelare tvingas gräva bland trams för bra mods, Valve tvingas upprätthålla bandbredd för något ingen vill ha och nyblivne programmeraren Svensson ödslar tid på något han inte har någon ambition till i hopp om att få något han inte får..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel Core i5-4670K @ 3.4Ghz (Stock) | Asus Radeon R9 280 | Asus B85m-G | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x4GB 1600Mhz CL9 | Cooler Master B600W | Seagate Barracuda 1TB 7200RPM 64MB | Corsair Carbide 200r | AOC E2470Swhe 23.6" + LG L204WT 20.1" |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Jo, de fick definitivt rejält motstånd denna gång hehe. Får se när/om betalda mods återkommer, utifrån formuleringen så verkar Valve fortfarande ha planer på att få ut tjänsten.

Mycket bra att Valve förmodligen för första gången faktiskt lyssnat på användarna och backat. Mycket bra.