Första surfplattan, för tredje gången.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södermanland
Registrerad
Jan 2008

Första surfplattan, för tredje gången.

Ja som sagt, dags för mitt tredje försök till min första surfplatta.

Lång historia kort så lyckades jag får hem 2 st Samsung Tab 4 i rad med samma panel fel. Det blev "fraktaler" eller hur man ska säga i skärmen när man klickade med fingret. Inte hårt tryck alls, utan vanlig pressning bara. Resultatet blev ett par svarta "blobbar" lite här och var på båda plattorna.

Nu dock är det försök tre.

Mina önskemål "krav"

1: Android
2: Gärna något tåligare än resultatet av en Ming Vas i en cementblandare, så ingen skärm som spricker nu bara för att grannen nös.
3: Runt 10"
4: Helst 3G/4G så man inte bara är låst till Wi-Fi ( Dock absolut ingen game changer )
5: Bra ljud och bild för film och musik. Viktigt!

Priset för detta har ett max tak på 3750 :- och that´s it. Så tackar på förhand, men inga tips om nåt för 4000 eller 3940 etc.

Möjligheterna jag har just nu är bla två st "erbjudanden" och det är

1: Samsung Galaxy Note 16GB 10.1" Wi-Fi Black 2014 för 2600:-
2: Samsung Galaxy Tab 4 16GB 4G 10.1" Black för 3200:-

Så först då hur låter dessa möjligheter jag har här ovan samt hur passar de in med mina önskemål?

Tack på förhand
Johan

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - EVGA GeForce GTX 780 3GB SC ACX - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Seagate BarraCuda 2TB 7200rpm 64MB - ASUS 27" VG278HE 144Hz - Samsung TFT 23'' S23A750D LED 120Hz - Windows 10 Eng 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Jag hade definitivt satsat på Note-plattan. Tab 4 är lite av en budgetplatta och Note är inte det på samma sätt. Exempelvis klagar många på att spel inte fungerar bra på Tab4 och så och de fungerar utmärkt på Note. Pennan är ganska trevlig för en del användningsområden också, OneNote exempelvis fungerar riktigt bra och gillar man att rita så är den ju grym.

Jag tycker inte att mobiluppkoppling känns så relevant på en surfplatta och mindre så ju större den är. Sannolikt har du redan en smartphone som kan dela sin anslutning liksom och ett extra simkort (eller abonnemang) till plattan är inte gratis. Sen beror det förstås på hur du kommer att använda den, tågpendlar du en timme varje väg dagligen så kanske smidigare uppkoppling är värt lite kompromisser liksom.

Ett annat alternativ är en Xperia Tablet Z, antingen 2 eller 3 beroende på hur billigt du hittar dem. Den är tunnare och känns mer premium och vattentålighet kan vara riktigt trevligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södermanland
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av snajk:

Jag hade definitivt satsat på Note-plattan. Tab 4 är lite av en budgetplatta och Note är inte det på samma sätt. Exempelvis klagar många på att spel inte fungerar bra på Tab4 och så och de fungerar utmärkt på Note. Pennan är ganska trevlig för en del användningsområden också, OneNote exempelvis fungerar riktigt bra och gillar man att rita så är den ju grym.

Jag tycker inte att mobiluppkoppling känns så relevant på en surfplatta och mindre så ju större den är. Sannolikt har du redan en smartphone som kan dela sin anslutning liksom och ett extra simkort (eller abonnemang) till plattan är inte gratis. Sen beror det förstås på hur du kommer att använda den, tågpendlar du en timme varje väg dagligen så kanske smidigare uppkoppling är värt lite kompromisser liksom.

Ett annat alternativ är en Xperia Tablet Z, antingen 2 eller 3 beroende på hur billigt du hittar dem. Den är tunnare och känns mer premium och vattentålighet kan vara riktigt trevligt.

Sant sant. Jag har redan idag en Note 3 så det skulle ju bli ett välkänt objekt

Jo Note plattan ser ganska så lockande ut. Är skärmen bra på den då? Hög upplösning ja men dock en LCD. Nu ska jag inte säga så mycket för jag är ingen skärm guru, men som Morberg skulle sagt, det är skillnad på skit och pannkaka

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - EVGA GeForce GTX 780 3GB SC ACX - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Seagate BarraCuda 2TB 7200rpm 64MB - ASUS 27" VG278HE 144Hz - Samsung TFT 23'' S23A750D LED 120Hz - Windows 10 Eng 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södermanland
Registrerad
Jan 2008

Det blev Note plattan, men dessvärre kan jag inte på något sätt ansluta till mitt Wifi. Allt jag får om och om igen är autentiseringsfel.
Har startat om Routern flera ggr och fiddlat med wifi anslutningen etc men nada works. Någon?

EDIT: Löst problemet nu.
Fick gå in i router inställningarna och ange den givna kodnyckeln därinne.