Factory reset tillräckligt för att sälja?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2010

Factory reset tillräckligt för att sälja?

Googlade lite och en del verkar tycka att factory reset är tillräckligt och en del tycker inte det..

Någon som har koll på vad som gäller för att få bort all privat information?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2014

Om det är flashminnen är det teoretiskt sett nästan omöjligt att ta bort all data från dem. Dock är frågan, vad är risken att någon vill ha din data till den grad att de flashar minnenas firmware och läser av där.

Jag anser att det räcker. Man kan inte göra mycket mer.

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
KeePass: krypterad lösenordshantering för alla operativsystem
Tor: gratis VPN tunnel (inte helt säker men kringgår blockeringar)
Spybot Anti-Beacon: låser ner övervakning i windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Javohl:

Googlade lite och en del verkar tycka att factory reset är tillräckligt och en del tycker inte det..

Vill du vara riktigt säker på att ditt privata data inte är åtkomligt bör du byta hårddisken helt.
Raderade sektorer märks bara som 'skrivbara', men eventuell data ligger kvar, läsbar (om man har rätt skillz och program).
Annars kan du liveboota linux och köra

dd if=/dev/zero of=/dev/dinhdd

Upp till dig att avgöra hur pass privat du tycker att det som ligger på hårddisken är.

Vill du ha svar från mig bör du citer
Segmentation fault (core dumped)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Du måste även kryptera den. (finns i android om du har en nyare version) men det ska göras innan man kör "factory reset".

Dell XPS 13 9370 | i5-8250U | 8 GB RAM | Intel HD 620 | 256 GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Javohl:

Skrivet av Superlight:

Du måste även kryptera den. (finns i android om du har en nyare version) men det ska göras innan man kör "factory reset".

Dang. Är det android det gäller? I så fall fungerar ju inte dd //glöm allt jag sagt

Vill du ha svar från mig bör du citer
Segmentation fault (core dumped)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008

Jag brukar göra en reset, sedan kryptera hela enheten, sedan ytterligare en reset. Inte helt säkert ändå, men tillräckligt för mig.

1800X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2013

Det beror på hur paranoid du är, det är möjligt att återskapa raderade filer, men det blir svårare och svårare desto mer minnet har använts efter att filen raderades. Så om du vill vara helt säker så ska du återställa, fylla hela minnet med skit och sedan återställa igen, då kommer man bara att kunna hitta skit om man försöker återskapa filerna.

Men om du säljer till en normal person så räcker en återställning.

AMD FX-8350|Sapphire R9 280|Obsidian 800D|Argon AR01

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2010

Tack för svaren

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Maj 2008

Notera att en fabriksåterställning rensar android installationen men den tar inte bort bilder och annat som sparas på minneskorten. Har köpt telefoner begagnade som varit fabriksåterställda men fulla med privata bilder och annat som personen säkert inte räknat med att lämna ut.

Sen är det på en annan nivå att göra så bilder m.m inte kan återskapas men se åtminstone till att radera dom så det inte är det första som syns när telefonen startas...