Byta av trådlös router i Ubuntu

Permalänk

Byta av trådlös router i Ubuntu

Hej!

Jag har uppgraderat routern här hemma. Har stängt av den gamla och samtliga klienter (IPads, IPhones, Win7) kan connecta till den nya, förutom min Linux server så klart. Jag har samma nätverksnamn och lösenord som tidigare.

Men när min linux dator skall connecta så får den aldrig någon ip-adress. Hittar något som heter 3=DEAUTH_LEAVING i syslog men hittar inget på google som hjälper mig. Någon som har några idéer?

/Peter

Permalänk
Medlem

Kan det ha något med wpa och wpa2 att göra?

Permalänk
Rekordmedlem

Det verkar vara en bugg
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/network-manager/+bu...
Men du ska väl inte köra wifi till en server ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast

Ni måste "glömma bort" den gamla anslutningen, och logga in på nytt. Detta görs via nätverkshanteraren.
Detta beror på att krypteringen bl.a. använder MAC-adressen som en del när nycklar genereras, och handskakning sker. Ny router innebär en ny MAC-adress, och felmeddelande ni får beror på att den gamla anslutningen inte stämmer överens med den nya routerns nycklar vid handskakning. För att förhindra "man in the middle" -attacker, så frånkopplas man automatiskt från nätverk där nycklarna inte stämemr överens. Bättre det än att i blindo generera nya. (Som vissa andra operativsystem gör)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)