Tio modeller av Intel Skylake för LGA 1151 hittar ut på nätet

Permalänk
Melding Plague

Tio modeller av Intel Skylake för LGA 1151 hittar ut på nätet

Till hösten är det dags för Intels arkitektur Skylake att sätta sin fot marknaden. Nu avslöjas tio modeller för stationära datorer, varav en fyrkärnig 35-wattare med höga klockfrekvenser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

35 W
3,6 Ghz, 8 MB, 8 Trådar
Yes please!

Permalänk
Medlem

Hmm, jag som hoppades att det skulle komma någon 6 core Skylake vid launch, ser inte ut så just nu :/

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Proffsmobbare

Core i5-6600T ser intressant ut! Blir nog värdig ersättare till 3570T i speldatorn.

Permalänk

Dags att låta 2500K går i pension snart då.....

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Datavetare

Med andra ord fortsätter trenden att perf/W går upp för modellerna med lägre TDP och de närmar sig de med 95W TDP i absolut prestanda. Verkar som ~4GHz är en riktig vägg för dagens sätt att designa CPUer, det går att kliva förbi men effekten skenar.

Tycker det blir riktigt intressant att se då hur pass mycket Skylake Core M lyfter sig från Broadwell varianten, är nog där man kommer få se den största relativa förbättringen i prestanda. Inget spelnörden jublar över, men trevligt om man få en fläktlös laptop och ändå få lite pulver under huven.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Mer intresserad hur mycket kraftigare denna serie är, när jag gick från en 3770k till min nuvarande 4790k kändes det som en poänglös uppgradering, och intel lär väl aldrig sig och ska ha 30000 olika sockets som vanligt.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Dags att låta 2500K går i pension snart då.....

Jo det börjar väll bli dags snart. Även om de inte skulle förvåna mig om ja väntar med min 2500k för att prestandavinsten är för liten, och satsar på något nytt bärbart istället.

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande med en klockad Core 2 Quad, känns lika blixtsnabbt som för 5 år sedan. Har en laptop med i7 4700QM och kan inte påstå att jag känner någon skillnad för mina ändamål (utveckling, diverse spel). Har börjat fundera att uppgradera nu till hösten, men vet fortfarande inte om det kommer vara värt den summan pengar att knappt känna någon skillnad ändå? Jag menar, det är inte som 00-talet. Nu är det mest strömförbrukning som verkar vara den stora skillnaden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kommer man märka nån skillnad jämfört med min i5 2500k med en "likvärdig" ny modell? Både i spel och allmänt kontorsarbete?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phastx:

Kommer man märka nån skillnad jämfört med min i5 2500k med en "likvärdig" ny modell? Både i spel och allmänt kontorsarbete?

Väldigt tveksamt.

Visa signatur
Permalänk

Värt att uppgradera från i3-530 till nån 4 kärnig? Jag lirar mest cpu baserade spel, SC2, CS....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Med andra ord fortsätter trenden att perf/W går upp för modellerna med lägre TDP och de närmar sig de med 95W TDP i absolut prestanda. Verkar som ~4GHz är en riktig vägg för dagens sätt att designa CPUer, det går att kliva förbi men effekten skenar.

Tycker det blir riktigt intressant att se då hur pass mycket Skylake Core M lyfter sig från Broadwell varianten, är nog där man kommer få se den största relativa förbättringen i prestanda. Inget spelnörden jublar över, men trevligt om man få en fläktlös laptop och ändå få lite pulver under huven.

Blev lite förvånad dock, 4790K är 4GHz basklock, men har lägre TDP än i7 6700K som då också ligger på 4GHz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Friterad:

Blev lite förvånad dock, 4790K är 4GHz basklock, men har lägre TDP än i7 6700K som då också ligger på 4GHz

Kan vara en effekt av att GPU+CPU drar mer under full last, för tror knappast en 4790 throttlar på 84W TDP. Skulle också kunna tyda på någon förändring i mikroarkitektur och/eller att man t.ex. gjort L2-cachen större (finns rykten om att den är 512kB).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ingen anledning att uppgradera från 2500K speciellt med tanke på DX12.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mech_Gear_S:

Värt att uppgradera från i3-530 till nån 4 kärnig? Jag lirar mest cpu baserade spel, SC2, CS....

Skulle väl vara nån i5:a isåfall dock inga gigantiska uppgraderingar längre som det var förr, du kommer märka skillnad hur som helst. 4670k /4690k låter som en lagom steg för det du spelar.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Sitter fortfarande med en klockad Core 2 Quad, känns lika blixtsnabbt som för 5 år sedan. Har en laptop med i7 4700QM och kan inte påstå att jag känner någon skillnad för mina ändamål (utveckling, diverse spel). Har börjat fundera att uppgradera nu till hösten, men vet fortfarande inte om det kommer vara värt den summan pengar att knappt känna någon skillnad ändå? Jag menar, det är inte som 00-talet. Nu är det mest strömförbrukning som verkar vara den stora skillnaden.

Vad är det för Core 2 Quad du har? Jag uppgraderade från en Q9400 till en i5 4690K för snart ett år sedan, och det är en enorm skillnad i prestanda.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mech_Gear_S:

Värt att uppgradera från i3-530 till nån 4 kärnig? Jag lirar mest cpu baserade spel, SC2, CS....

CS är inte cpu krävande. SC2 använder ändå bara 2 trådar. Bättre att klocka skulle jag gissa. Du skulle definitivt få ökad prestanda men i just de spelen du angav så hade det inte varit så stor. Med en ordentlig kylare skulle du nog kunna få upp den i 4GHz.

EDIT: I just de spelen hade nog ett bra grafikkort varit mer värt dina pengar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kan vara en effekt av att GPU+CPU drar mer under full last, för tror knappast en 4790 throttlar på 84W TDP. Skulle också kunna tyda på någon förändring i mikroarkitektur och/eller att man t.ex. gjort L2-cachen större (finns rykten om att den är 512kB).

Inte omöjligt, får se hur stor prestandaskillnad det blir i samma klockfrekvens, antagligen inget att höja ögonbrynen för dock

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Kan vara en effekt av att GPU+CPU drar mer under full last. Skulle också kunna tyda på någon förändring i mikroarkitektur och/eller att man t.ex. gjort L2-cachen större (finns rykten om att den är 512kB).

En annan hypotes är att krympningen ger ett högre flux. Vi har sett tidigare att kretsarean minskar mer än effekten när man krymper vilket antagligen blir extra tydligt när de fortsätter hålla frekvenserna högt. En mindre krets under IHS betyder att det i praktiken kan krävas en större kylare för att hålla samma temperatur. Det är ju övergången mellan IHS och kylare som den begränsande faktorn för kylning av processorer. Om det är en av anledningarna till högre TDP vet jag inte. Det beror på hur de kommer fram till värdet och hur de klassar kylarna.

Har det dykt upp några rykten om frekvenser på GPUn än?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Dags att låta 2500K går i pension snart då.....

Skrivet av SamuelSvensson:

Jo det börjar väll bli dags snart. Även om de inte skulle förvåna mig om ja väntar med min 2500k för att prestandavinsten är för liten, och satsar på något nytt bärbart istället.

Hoppas bara att prestandaskillnaden är stor nog för att motivera ett byte. Är skeptiskt.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Vad är det för Core 2 Quad du har? Jag uppgraderade från en Q9400 till en i5 4690K för snart ett år sedan, och det är en enorm skillnad i prestanda.

Q9550. Nu jämförde jag ju min med en mobil i7 processor, din i5 4690k är nog betydligt kraftfullare än min 4700MQ. Jag vet inte vad du gör med din dator, men jag upplever allt väldigt snabbt. Självklart blir det stor skillnad i RAR osv, men det är inte ofta jag extraherar mycket stora filer. Visual Studio och andra IDEer jag jobbar med fungerar lika snabbt och bra på båda datorerna. Spelen är svårt att jämföra då jag har ett bättre grafikkort i min laptop, men det är inte ofta C2Qen ligger i maxload. Så länge jag upplever det såhär (för allt handlar väl om hur man upplever att systemet fungerar?) ser jag inget större mening till att uppgradera. Det jag funderar på är om DDR4 och Skylake kommer vara ett sådan enormt hopp att det faktiskt är värt det. Men som sagt, det är inte direkt som att byta ifrån en Athlon 4000+ till C2Q 2009...

Visa signatur
Permalänk
Snusfri

Skall bli intressant att se hur i7-6700K presterar.
Min 2600K är fortfarande förbannat bra, men man vill ju gärna ha nytt, även fast det inte direkt behövs

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Entusiast

Man vill ju gärna uppgradera sin 2700K bara för att och att det känns naturligt att göra för en high end-dator efter 4 år men ärligt talat så känns det inte motiverat för mig även om jag spelar i 120Hz.

Förra veckan så började jag dock få blåskärmar med min trogna CPU i 4.8GHz så jag fick snällt dra ner till 4.7GHz temporärt och om det förvärras så kanske det blir Skylake ändå beroende på hur bra Skylake klockar och hur stor IPC-skillnaden egentligen blir men jag tvekar på det.
Köper nog i så fall hellre ett till GTX 780

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

En annan hypotes är att krympningen ger ett högre flux. Vi har sett tidigare att kretsarean minskar mer än effekten när man krymper vilket antagligen blir extra tydligt när de fortsätter hålla frekvenserna högt. En mindre krets under IHS betyder att det i praktiken kan krävas en större kylare för att hålla samma temperatur. Det är ju övergången mellan IHS och kylare som den begränsande faktorn för kylning av processorer. Om det är en av anledningarna till högre TDP vet jag inte. Det beror på hur de kommer fram till värdet och hur de klassar kylarna.

Har det dykt upp några rykten om frekvenser på GPUn än?

Är det inte snarare att det är övergången mellan kisel och IHS som är begränsande faktorn då kretsarna böjar bli så små?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Inte omöjligt, får se hur stor prestandaskillnad det blir i samma klockfrekvens, antagligen inget att höja ögonbrynen för dock

Gissar på 10-15% som vanligt

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sifear:

Gissar på 10-15% som vanligt

För Ivy Bridge blev det runt 10% har jag för mig och för Haswell 5% så blir det 15% blir jag faktiskt imponerad.
Fysiken börjar ju sätta stopp med det ämnet som används (Kisel?) så som jag förstått det

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Mer intresserad hur mycket kraftigare denna serie är, när jag gick från en 3770k till min nuvarande 4790k kändes det som en poänglös uppgradering, och intel lär väl aldrig sig och ska ha 30000 olika sockets som vanligt.

Jag gissar på ca 10% prestandaökning = Inte värt det. Sällan värt att uppgradera CPU oftare än var 3-4:e gen enl mig. I alla fall om man spelar vilket oftast inte är så sjukt CPU tungt.

Jag har klarat mig kalasbra på min 5 år gamla i5 750 tills idag. Sällan den ligger på några högre belastningar i de spel jag lirar, bland annat Dragon age Inqusition på Ultra 1080p. Men nu till Skylake blir det solklart en uppgradering

Permalänk
Inaktiv

Haha skönt att min FX-8350 får rulla på ett tag till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på en i7-860 @ 3.72GHz.
Funkar klockrent än med högsta inställningar på spelen @1080p. Ser ingen anledning att uppgradera även denna generation?
Använder datorn endast till spel i princip. Känns som att det är grafikkortet som fortfarande sätter gränsen och då är inte det direkt gammalt.