Min iPhone 6 är vattenskadad - startar inte upp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2014

Min iPhone 6 är vattenskadad - startar inte upp

Det började med att idag på morgonen så skulle jag bara kolla min mobil men den startade inte, jag tänkte bara att den hade hängt sig och att det skulle gå över snart. Efter det spekulerade jag om uttaget hade slutat fungera eller bara laddarsladden. Men sedan kom det som fick mig att fatta att något var fel

Jag tog av skalet och där var en liten pöl med vatten så min första tanke var att den blev vattenskadad. Det hände mig att jag tappade den i toaletten för några veckor sedan men då slutade bara ljudet fungera men jag löste det genom att sätta papperstussar i AUX uttaget och laddningsuttaget.

Men nu funkar den inte överhuvudtaget och jag har ingen garanti på den och ska ha den tills i oktober i år. Har Telenor btw.

Nu kommer en liten frågeställning då:
Finns det hopp om att den klarar sig?
Finns det någon snabb lösning på problemet?
Hört att man ska lägga den i en skål med ris men finns det nåt snabbare sätt?^

Specs: Chassi: Corsair 230t CPU: FX 6300 GPU: MSI R9 280 MB: MSI 970 Gaming ATX Ram: Crucial 8gb 1600mhz PSU: 600w HDD: 1tb Seagate 7200rpm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Rygeert:

Det började med att idag på morgonen så skulle jag bara kolla min mobil men den startade inte, jag tänkte bara att den hade hängt sig och att det skulle gå över snart. Efter det spekulerade jag om uttaget hade slutat fungera eller bara laddarsladden. Men sedan kom det som fick mig att fatta att något var fel

Jag tog av skalet och där var en liten pöl med vatten så min första tanke var att den blev vattenskadad. Det hände mig att jag tappade den i toaletten för några veckor sedan men då slutade bara ljudet fungera men jag löste det genom att sätta papperstussar i AUX uttaget och laddningsuttaget.

Men nu funkar den inte överhuvudtaget och jag har ingen garanti på den och ska ha den tills i oktober i år. Har Telenor btw.

Nu kommer en liten frågeställning då:
Finns det hopp om att den klarar sig?
Finns det någon snabb lösning på problemet?
Hört att man ska lägga den i en skål med ris men finns det nåt snabbare sätt?^

Ta det på hemfösäkringen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Varför tog du inte av skalet direkt efter olyckan kan jag iof undra då och kontrollerat den direkt om den legat i vatten?
En bra tumregel när icke vattentät elektronik hamnar i vatten är att omgående stänga av prylen och sedan kontrollera den och lägga på tork om det behövs. För vatten kan inte skada en avstängd pryl eftersom det är kombinationen av aktiv ström + vatten som kan orsaka kortslutningar. Av samma anledning fungerar oftast USB-minnen som kan råka hamna i tvätten om man bara noggrant konstaterar att den torkat ordentligt innan den kopplas in igen.

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)