Permalänk
Medlem

Seriekoppla skärm?!

Hej, under en period har jag försökt seriekoppla två skärmar till min dator, här kommer lite komponenter för er upplysning..

Bildskärm 1: tillverkare, LG. VGA kabel krävs.
Bildskärm 2: tillverkare, Samsung. HDMI kabel krävs.

Datorns mjukvara och komponenter:

Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bit
Systemtillverkare: MSI
Systemmodell: MS-7821
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-4430 CPU @ 3.00GHz
Minne: 8192MB RAM
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 11

Information om mitt grafikkort (engelska för orkade inte översätta):

Card name: NVIDIA GeForce GTX 760
Manufacturer: NVIDIA
Chip type: GeForce GTX 760
DAC type: Integrated RAMDAC
Device Key: Enum\PCI\VEN_10DE&DEV_1187&SUBSYS_28471462&REV_A1
Display Memory: 4038 MB
Dedicated Memory: 1990 MB
Shared Memory: 2048 MB
Current Mode: 1920 x 1080 (32 bit) (60Hz)
Monitor Name: Allmän PnP-bildskärm
Monitor Model: S24B370
Monitor Id: SAM08DE
Native Mode: 1920 x 1080(p) (60.000Hz)
Output Type: HDMI
Driver Name: nvd3dumx.dll,nvwgf2umx.dll,nvwgf2umx.dll,nvd3dum,nvwgf2um,nvwgf2um
Driver File Version: 9.18.0013.3489 (English)
Driver Version: 9.18.13.3489
DDI Version: 11
Driver Model: WDDM 1.1
Driver Attributes: Final Retail
Driver Date/Size: 2/8/2014 20:34:51, 17715784 bytes
WHQL Logo'd: n/a
WHQL Date Stamp: n/a
Device Identifier: {D7B71E3E-52C7-11CF-737A-4A081CC2C435}
Vendor ID: 0x10DE
Device ID: 0x1187
SubSys ID: 0x28471462
Revision ID: 0x00A1
Driver Strong Name: oem17.inf:NVIDIA_SetA_Devices.NTamd64.6.1:Section093:9.18.13.3489:pci\ven_10de&dev_1187
Rank Of Driver: 00E02001

Låt mig att tillägga efter att ha inspekterat datorn så finns det visserligen inget VGA uttag på själva grafikkortet, där sitter en hdmi och två olika DVI. VGA finns på moderkortet men har för mig att man aldrig kan koppla in en skärm via moderkortet då den behöver gå igenom grafikkortet eller något sådant. Bästa lösningen?

Såg att tråden är felplacerad, MOD får gärna flytta tråd om behöves.

Insåg att placeringen av tråden var felaktig
Permalänk
Medlem

Det är inte seriekoppling det är frågan om, du vill väl helt enkelt koppla in två skärmar?

Det finns DVI till VGA-adapters. Låter som om en sådan skulle lösa ditt problem.

Permalänk
Medlem

Menar du alltså att du vill kunna koppla in båda skärmarna till grafikkortet? Att seriekoppla skärmar betyder annars att man kopplar in en skärm till grafikkortet, och en annan skärm till den skärmen (detta fungerar dock bara med DisplayPort).

Om du bara vill koppla in skärmarna till grafikkortet så är det väl bara att skaffa en VGA-DVI adapter, t.ex. en sån här.

Permalänk
Medlem

Varför seriekoppla? Har aldrig sett någon göra det "i verkliga livet", dock ska det väl gå att göra med LightningDisplayPort som jag förstått det.

Däremot kan du troligen sätta en DVI->VGA-adapter på grafikkortet och koppla LG-skärmen genom den och så Samsung-skärmen via HDMI.

EDIT: Tänkte på fel teknik

Permalänk
Medlem

Tanken är att koppla in två skärmar till samma dator så att säga, multitaska skolarbete och annat tillexempel. Hittade även att datorn har ett DP uttag, skulle en DP-VGA adapterkabel också fungera? läste lite om DP och det verkar fränare, en ersättare av DVI enligt kjell o co.

EDIT: Seriekoppling var fel ordval, fel tänk av mig.

Permalänk
Medlem

Jag ser inget problem, jag kör själv HDMI -> DVI sladd, köpt från ebay kostade mig 60-70 kr st har 2 såna, 2 meter sladd. Du kan säkert hitta en sladd för det du behöver och slippa använda en massa adaptrar

http://www.ebay.com/itm/1M-DVI-I-To-VGA-Video-Converter-Cable...

http://www.ebay.com/itm/6ft-Gold-24-1-DVI-D-Male-to-Male-HDMI...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweaksy:

Tanken är att koppla in två skärmar till samma dator så att säga, multitaska skolarbete och annat tillexempel. Hittade även att datorn har ett DP uttag, skulle en DP-VGA adapterkabel också fungera? läste lite om DP och det verkar fränare, en ersättare av DVI enligt kjell o co.

Om du inte har DP på grafikkortet verkar det ju lite dumt att köpa en dp-vga adapter. Kör på DVI->VGA som alla andra sagt, du kommer varken bli besviken eller märka nån skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweaksy:

Ska du ha VGA till skärmen så ska du köra DVI till VGA. DP kan inte skicka ut analoga signaler. Så i sådana fall behövs en relativt dyr aktiv adapter.

Mvh
Mattias