Permalänk
Medlem

Dator startar om utan felmeddelande

Hej!

Jag har fått slut på idéer så jag vänder mig till er för fler. Ingenting är överklockat i datorn.

Min dator är byggd i början av mars och fungerade till en början bra i ca 3 veckor. Enda som hänt är att datorn stod i standby i ca 1 vecka och att grafikdrivrutinen har uppdaterats. Ingen annan ändring har gjorts. Omstarterna sker oftast efter 20-30 minuter. Ibland vid omstarter verkar den ha svårt att dra igång datorn igen. Fläktarna varvar upp och dioderna i chassit tänds, men allt bryts igen ganska omgående. Så kan den försöka några gånger innan den går igång ibland.

Min första tanke när det blir omstarter på det här viset var att det är temperaturen som gör att den slår ifrån, men temperaturen ligger runt 40 grader direkt efter omstart. Därefter upptäckte jag att en av de mekaniska diskarna verkade vara dålig, bios låste sig om jag hovrade över sata-porten för att få info om den disken. Den kopplades ifrån men problemen fortsatte.

Sökte runt en del och hittade något om att det kunde vara något med det virtuella minnet. Ändrade en inställning för att inaktivera det, startade om datorn och sedan valde att windows själv får avgöra och startar om datorn. Det här verkade hjälpa ett tag och datorn fungerade något bättre, nu kunde det gå några timmar innan den startade om. Hittade även att det kunde vara en windows-uppdatering som satt sig på tvären så ändrade i en lokal GPO att windows update aldrig fick starta om datorn. Även detta verkade ge resultat till en början. Efter några dagar så var det ca 20-30 min mellan omstarterna.

Memtest är kört och inget fel har upptäckts. Prime95 körde i en timme och tempen på processorn gick inte över 57 grader. Lät FurMark köra i ca 20 min efter Prime95 hade fått gå, inga bekymmer. Glad i hågen startade jag GTA5 och tänkte spela, det gick bra i säkert 10 min... Så jag tog och installerade om datorn, det blev två omstarter under installationen. Gav det en chans ändå och installerar GTA5 och de drivrutiner som behövs, omstarterna fortsätter.

Under tiden som jag har skrivit det här så har den startat om två gånger. Smart som jag var så började jag skriva på den datorn när den bestämde sig för att starta om. Andra omstarten kom vid inloggningsskärmen till windows. Jag har inte kunnat se något samband när omstarterna inträffar. Enda felen i eventloggen har id 41 och 6008.

Jag misstänker mitt nätaggregat men har inte tillgång till något annat som är kraftigt nog för att kunna testa. Tips på hur jag kan testa nätagget vore mycket uppskattat. Har en loggning igång i corsair-mjukvaran som inte har kommit över 460W och 36A på 12V.

Datorspec:
CPU: Intel i7 5820K, kyld av Corsair Hydro H100i
Ram: 4X4GB HyperX Predator DDR4 3000MHz
Moderkort: MSI X99S SLI PLUS
Grafikkort: 2x Gigabyte GeForce GTX 970 Windforce 3X OC
PSU: Corsair HX850i 850W 80 Plus Platinum
Diskar: Corsair SSD Force GS Series 128GB (OS), Kingston SSD V300 480GB (spel), + två mekaniska WD.

Jag har garanterat missat något som gjorts, svarar gärna på frågor och testar olika förslag.

Permalänk
Medlem

När det är program eller drivrutin fel så brukar Windows hinna logga detta i Loggboken. Är det kontaktfel i strömförsörjningen så dyker datorn ofta utan loggning (förutom i uppstarten).

När nu omstarterna kommer efter en bestämd tid och aldrig direkt efter uppstart, så pekar det åt att det ändå är ett värmeberoende fel. Antingen värmen påverkar kontakter eller själva elektroniken. Speciellt när den efter felet har svårt att komma igång igen då värmen fortfarande är kvar en stund.

Eftersom felen kommer så ofta, så prova att starta upp men stanna i BIOS och låt den vara där. På så vis kan man avgöra om Windows är inblandat över huvud taget. Samtidigt går grafikkortet på tomgång och förbrukar minimalt med ström.

Man kan mycket försiktigt pilla och knacka på kablaget från nätaggregatet vid moderkortet för att försöka provocera fram en omstart. Får du inte fram någon omstart så minimera antalet inkopplade enheter (USB enheter).