Köpt Windows 8.1 och måste köra i Virtualbox men ingen ISO-fil

Permalänk
Medlem

Köpt Windows 8.1 och måste köra i Virtualbox men ingen ISO-fil

Vet inte om det finns något sätt att lagligt hämta själva Win8.1 i ISO-format för installation i Virtualbox i Manjaro. Olagliga alternativ haglar det av men det är inte ett alternativ. Det enda jag hittar på mitt gamla ms-konto är en "util" i *.exe-format som skapar installationsmedia.

Går det på något sätt?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

skapa installationsmedia och rippa? : P ingen aning, men finns det inte ISO att ladda ner om man skriver in sin nyckel hos Microsoft?

Permalänk

Hur har du köpt en licens utan varken DVD eller nedladdningslänk ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Kanske köpt dator med Windows 8.1 oem licens? Dvs den gäller endast till den nybyggda datorn och det finns endast möjligheten att skapa återställnings dvd, rescue eller liknande?

Permalänk
Medlem

Man kan ladda hem valfri version av W8.1 utan nyckel via denna MIcrosoft sida och välja om man vill spara ISOn eller skapa ett bootbart USB minne med W8.1 installationsfilerna, jag vet inte om det passar dig med Virtualbox i Manjaro men du kan kolla denna sida http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/create-reset-ref...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Hur har du köpt en licens utan varken DVD eller nedladdningslänk ?

Jag köpte en licens online (ej OEM) och hade Windows 7, så jag skapade installationsmedia där och då. Men det var typ 2013 eller början av 2014. Installationslänk för "skapa installationsmedia" finns, men det är en *.exe-fil, vilket inte fungerar så bra med Manjaro (:

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Man kan ladda hem valfri version av W8.1 utan nyckel via denna MIcrosoft sida och välja om man vill spara ISOn eller skapa ett bootbart USB minne med W8.1 installationsfilerna, jag vet inte om det passar dig med Virtualbox i Manjaro men du kan kolla denna sida http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/create-reset-ref...

Den vill ladda hem någon "mediacreationtool.exe" som jag inte har någon användning av.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

skapa installationsmedia och rippa? : P ingen aning, men finns det inte ISO att ladda ner om man skriver in sin nyckel hos Microsoft?

Nej, inte i ISO-format. Den där "util" man laddar ned laddar ned en ISO till USB-stickan, i all ära, men det hjälper inte mig då jag inte kan köra en Windows *.exe-fil.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Har du ingen kompis med PC ?
Jag får ju inte ens antyda här om att ISO-filen finns på Internet...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Har du ingen kompis med PC ?
Jag får ju inte ens antyda här om att ISO-filen finns på Internet...

Jodå, jag har en Windowsdator, eller hur många jag vill, på jobbet, men jag hade behövt det ikväll. Nu är det dock försent. Tack ändå everyhopa.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jodå, jag har en Windowsdator, eller hur många jag vill, på jobbet, men jag hade behövt det ikväll. Nu är det dock försent. Tack ändå everyhopa.

Fungerar inte Wine?

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Fungerar inte Wine?

Bra tips !!! https://www.youtube.com/watch?v=RLRLWEfdFqY

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Fungerar inte Wine?

Ingen aning. Kör Manjaro. Men det är löst. Badar i Windowsdatorer f.n.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K