Datorn är helt död, Går inte att starta.

Permalänk

Datorn är helt död, Går inte att starta.

Hej, jag har byggt en dator för ca två år sedan. Igår gick strömmen i mitt rum eftersom datorn "läckte" ström. När jag sätter in ström kabeln i väggen så går strömmen i mitt rum. Jag testade att ta ut och sedan sätta tillbaka sladdarna. Då fungerade det att sätta in ström kablen utan att strömmen går men nu startar inte datorn alls. Jag klickar på start knappen och ingenting händer. Jag testade även att klicka på start knappen på modekortet men inget hände. Sladden är i och knappen där bak är på också. Skulle vara väldigt tacksam för ett svar!

Mvh
August

Permalänk
Medlem
Skrivet av August Johansson:

Hej, jag har byggt en dator för ca två år sedan. Igår gick strömmen i mitt rum eftersom datorn "läckte" ström. När jag sätter in ström kabeln i väggen så går strömmen i mitt rum. Jag testade att ta ut och sedan sätta tillbaka sladdarna. Då fungerade det att sätta in ström kablen utan att strömmen går men nu startar inte datorn alls. Jag klickar på start knappen och ingenting händer. Jag testade även att klicka på start knappen på modekortet men inget hände. Sladden är i och knappen där bak är på också. Skulle vara väldigt tacksam för ett svar!

Mvh
August

Du säger att datorn läcker ström, använder du ett jordat uttag? Om du har ett relativt nytt moderkort, finns det en lampa på den som lyser när datorn får ström? Lyser den? Min första gissning är att nätagget har gått. Detta hände mig förra hösten då proppen gick i lägenheten. Datorn dog samtidigt, bytte ut mitt nätagg så funkade allt igen. Har du ett annat nättagg som du kan byta ut och prova med? Du får helt enkelt börja i den änden och byta ut och testa med andra komponenter