Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ronneby
Registrerad
Aug 2008

Amerikansk Layout Tangentbord

Hallå igen folket!

Jag är så sugen på att skaffa mig ett Razer blackwidow chroma stealth. Just nu har jag ett Blackwidow Ultimate men det låter alldeles för mycket, och så gillar jag färgerna i Chroma.
Och alla vet att man blir minst 5% bättre i spel med nya tangentbord.

Hursomhelst, mina frågor är följande;
-Är det någon som använder tangentbord med amerikansk layout? Hur tycker du att det funkar? Var det jobbigt att lära sig?
-Finns det något rykte som säger att chroma stealth ska komma med nordisk layout?

Om ni har uppgraderat er från vanliga blackwidow till blackwidow chroma, diskutera gärna vilka som är fördelarna, förutom dom feta färgerna!

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

De enda skillnaderna är ju egentligen dessa:

- Special tecknen på siffrorna kommer vara fel
- Du har inte <, > och | eftersom vänstra shift knappen är mycket större på "Amerikansk" layout eller ANSI
- Du har heller inte ' och * men dessa kan du istället ha på extra knappen du får ovanför enter
- Enter är inte lika stor

De största problemet är väl om du inte kan utantill var alla special tecken sitter.
Annars är de inga problem och man vänjer sig väldigt snabbt.

Bilder:
- ANSI / Amerikansk layout
- ISO / Svensk layout

Apple Adjustable | Apple M0110A | Apple M0116 | Apple M0487

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

< och > sitter på : och ; eller _ vid andra sidan. Har för mig att & tecknet sitter ett steg till höger eller vänster jämnfört med Svenskt tangentbord och ? hamnar där * är nu.

Lönade sig att använda Amiga som liten.

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
blubb
Registrerad
Mar 2004

det beror på i vilket användningsområde och huruvida du "touch"-skriver, dvs om tangenternas märkning har någon som helst betydelse för dig.

jag hoppar personligen mellan tangentbord med olika layouter men jag använder uteslutande svensk layout i operativsystemen vilket gör att den enda stora skillnaden egentligen är att märkningen blir fel på tangentbordet och jag missar just specialtecknena "större än/mindre än" som sitter mellan Z och vänster shift på ett nordic iso-tangentbord.
jag har även en tendens att trycka enter när jag egentligen är ute efter "*'".

så för att summera det hela, det är inte alls någon större omställning sålänge man klarar sig utan märkning på tangenterna, eller överlever med att dom är på fel ställen.

(om du fortfarande använder svensk layout i operativsystemet dvs, annars blir det ju en hel del fler skillnader förutom det uppenbara som att åäö saknas helt osv.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2013

Har amerikansk mac, spelar ju inte på den men skriver otroligt mycket. Den enda stora skillnaden för mig var placeringen av @ samt att enter knappen är mycket mindre.

CPU: i5 4670k @4.5Ghz GPU: 1080 TI ROG Strix RAM: 4x4GB 1666Mhz MoBo: MSI Z87-g45 GAMING PSU: Corsair CX 750M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höganäs,Skåne
Registrerad
Feb 2010

Fördelen med ett ANSI t-bord (om man tänker byta keycaps) är ju att det finns många keycaps/sets till dessa jämfört med ISO t-borden.

Har själv 3 ANSI t-bord.

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jul 2001

Jag klarar mig INTE med en liten enter tangent!
Annars skulle jag inte bry mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
blubb
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Mr.Pruple:

Jag klarar mig INTE med en liten enter tangent!
Annars skulle jag inte bry mig.

det hela är bara en fråga om hur stor vilja man har att vänja om sig, vi människor är grymt anpassningsbara.
jag hoppar mellan HHKB ansi 60%, nordic iso 60, ansi 60% och ansiliknande 40%-bord utan mer än några minuters skrivande för att ställa om emellan dom