Varför ha en surfplatta? Vad använder ni den till?

Permalänk

Jag använder min Nvidia Shield platta till att visa bilder, läsa och spela spel ''away from home''.

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk

vilka spel är bra då? Antar Heartstone men vad mer?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spicy_mama:

vilka spel är bra då? Antar Heartstone men vad mer?

Antar att de går att skaffa emulator till surfplattor. Då kan vi ju börja snack om att du har tillgång spel.

Permalänk
Medlem

Skaffade en note 10.1 när den var nere på någon 40 % rea. Riktigt dåligt köp. Klarar mig fint med min smartphone och gör jag inte det föredrar jag min bärbara.

LCD skärmen är rätt kass för att läsa på också även om det är 1440p. Skulle nog hellre läsa böcker på min moto x 2014 men det är klart inbränningsrisken finns ju med amoled. Ska man bara läsa böcker så är det de här bläckskärmarna man ska ha har jag förstått.

Kan ha viss användning som dashboard för racingsimulatorer och flygsimulatorer men där hade man klarat sig med de billigaste kina plattorna också.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Min Ipad air används främst till att anteckna på föreläsningar samt youtube/twitch. Inte optimal att anteckna med men har ett bluetooth tangentbord till den vilket gör att det funkar helt okej. Blir några matcher hearthstone på den ibland

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

spel till 90% är bara så skönare än jävla mobil när man ligger i sängen å vill bara spela lite, eller glo på film, porrsurfa går bra med behöver inte bry mig om jag åker på nåt nasty virus eller skit det är rätt skönt hur man kan strunta i att bry sig om sånt på sin platta..

Permalänk
Medlem

En hel del Hearthstone på rasterna i skolan, lite powerpoint/word och ibland som en extra skärm för research, osv.
Skriva på den är dock inte så roligt, borde skaffa mig ett tangentbord till den. En Tab 4 10.1 är det, har också tillgång till en Tab 3 10.1. Den används av min far till en hel del jobb, både via Teamviewer och direkt på plattan.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem

Va, finns det folk som INTE har en surfplatta?

Har en iPad Air 2 och innan den en iPad 2 som jag bytte till mig i hopp om att sälja efter flytt. Tog 2 veckor med iPad 2:an sen gav jag bort min laptop till morsan för jag insåg att jag aldrig skulle behöva en laptop privat igen. Till jobb är det såklart en annan femma.

Jag har inte läst en bok i pappersform på 3,5 år eftersom en platta är överlägsen. Så grymt skönt att slippa läslampor, skuggor och att ständigt måste hålla i en bokhelvete!

Kollar på youtube, twitch och all min media på stationära spelburken via Plex. Använder sen chromecast för att enkelt slänga upp youtubeklipp eller en film från Plex på TV'n i vardagsrummet. Kör Spotify från den till förstärkaren via Airplay, sen lirar jag en del Hearthstone på den också.

Jag klarar mig inte utan en platta idag och jag skulle aldrig byta tillbaka till laptop igen för privat bruk och så länge jag har en stationär kraftburk att göra tyngre grejor på.

Så skaffa en nu!

Edit: Kan väl tillägga att Z4 Tablet verkar riktigt grym också. Min erfarenhet är att vikten är det absolut viktigaste, sen skärmen och efter det extra prestanda (mer prestanda än nödvändigt så att säga). Sonyn är några gram lättare än ipad air 2 och verkar ha en bra skärm och hårdvara generellt. Inte sätt nå batteritid men ja... det brukar inte vara några problem i tablets.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Hej, fått ett bra erbjudande på surfplattan som kommer, Sony z4 tablet. Vet inte om jag ska slå till eller inte. Vad använder ni er surfplatta till? Något extra kul förutom streama film via netflix och spela angry birds?

Jag köpte en iPad Air som var tänkt att användas för skolan. Använde den 4-5 gånger tror jag riktigt seriöst (youtube, skriva/visa dokument, testade någon 3d modellerings-app etc), men numera ligger den och dammar på skrivbordet och används endast för att cama på skype med kompisar. Detta kan bero på att jag inte är helt vän med iOS, men sen så har jag också en bra Android-mobil och en riktigt bra dator som gör allt jag behöver. Enda fördelen med iPad är att den är portabel, men utan 4g så blir du ändå rätt så stationär när du behöver wifi.

Så tips från coachen: utvärdera vad du faktiskt ska kunna göra, hur du vill göra det, och hur mycket pengar du vill lägga på det dvs om du redan kan göra allt på en pc eller mobil så är det väl kanske onödigt, och vill du ha lite mer funktionalitet så köp inte en iPad (detta är min personliga åsikt då jag tycker iOS är rätt så funktionshandikappat jämfört med Android), samt om du behöver lägga 4000kr på en padda som gör samma sak eller mindre än en padda för 2000kr.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Kör lite playstation emulator på min med dualshock 3 kontroller.

Permalänk
Medlem

Manga och vanlig surf, köpte Nexus 9 bara för att jag älskar prylar.

Permalänk
Medlem

FTL

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Jag använder den när jag bajsar
Youtube, fb, swec, osv..

Dagens skratt!

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Hej, fått ett bra erbjudande på surfplattan som kommer, Sony z4 tablet. Vet inte om jag ska slå till eller inte. Vad använder ni er surfplatta till? Något extra kul förutom streama film via netflix och spela angry birds?

Använder min uteslutande som en Avancerad kontroller till mitt Mediacenter, Att köra XBMC-kontrollern på plattan är riktigt nice. När jag är ute och far så är det Netflix och Showbox som gäller.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk

Läser en hel del böcker och diverse pdf dokument på den eller slösurfar i soffan/sängen, den ersätter även till stor del kokboken i köket för både mig och sambon. Reser jag bort, på semester eller med jobbet, så använder jag den även för film och serier.

Visa signatur

Under construction...

Permalänk
Medlem

När jag är hemma så är det mest kolla film/sociala medier/YT/streams.

När jag är ute och reser så är den istället för laptop. Alltid bra att kunna surfa in på någon site för att läsa på om området, använda den som filmstation när man flyger osv.

Sålde av min Macbook när jag köpte min iPad2 för många år sedan. Nu när jag var i Tokyo köpte jag mig en iPad Air2 och den är helt fantastisk. Sjukt bra batteritid och skärmen är totalt överlägsen om man jämför med den gamla paddan.

Kort och gått, jag trivs som fan med en platta istället för laptop.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Satt och funderade på exakt samma, Telia ringde mig och försökte erbjuda nån surfplatta men tackade nej direkt.

Dom surfplattorna jag har testat verkar vara sämst att använda mot för med en dator/laptop.
Kanske börjar vara för gammal för alla ny morderniteter

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Iglum:

Kör lite playstation emulator på min med dualshock 3 kontroller.

Det här blir jag nyfiken på hur det går till.
Var har du plattan när du spelar med handkontroll?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Fick sambons nexus 7 när hon skaffade sig en större platta. Men enda "vettiga" användningsområdet jag kommit på är att kolla YouTube när jag sitter på toa. Använder faktiskt min läsplatta (som inte är samma sak som surfplatta) mycket mera, särskilt på toan.

Så jag skulle säga att det är en onödig produkt men om man ändå har en så duger den till enklare typer av underhållning där laptopen inte funkar, vilket i praktiken alltså begränsar sig till när man sitter på toan. En liten laptop är oändligt mycket mer användbar än en surfplatta tycker jag.

Fast jag är en sådan person som även tycker att smartphone är en onödig produkt (har ingen själv) så det är nästan ingen som lyssnar på mig längre när jag förklarar detta...

Permalänk
Medlem

köpte en Ipad Air 2 för 1,5 år sen. trodde att den skulle fylla någon sorts funktion eller behov, men hade så fel. jag har tv, smartphone och stationär dator och bor i en etta. vet inte hur jag tänkte. fick sälja den någon vecka senare. lärdomen blir att handla på distans så att man iaf kan testa och returnera om man ej är nöjd

Permalänk
Medlem

Använder min när man ligger i sängen, i reklamen på tvprogram, betala räkningar, ha recept framme när man bakar/lagar mat, spelar etc! Köpte en iPad bara för att. Jag hade ingen anledning att köpa den, ville bara ha en. Nu är det den mest använda enheten hemma hos mig! Telefonen ringer man bara på..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm, bordsklocka?
Tror det är det min platta gör mes. Ibland sitter jag och slösurfar påp den medans BF4 eller spel laddas. Kompanjon på dasset är den.
Största användningen kommer när man skall åka någonstans - tåg eller flyg och vill syssla lite med allt möjligt - då är alla hänsynstagande plötsligt rätt.
Att rita på den - för liten lite för dålig.
Titta på film, inte riktigt jämförbart med 8" eller whatever mot 50"
Lyssna på musik - mobil DAP gör detta smidigare
Spela spel - Android har i mitt tycke vädigt få spel som är bra elelr värda att betala för. Spelen som passar är ändå enklare versioner av spel eller brädtypsspel - ignet jag sitter och nöter i längre stunder.
Läsa böcker - slår inte en bok annars något som en del plattor gör ypperligt.

När man är på resande fot kan du inte ha stereo, full TV, din Xbox eller PC (om du inte använder en gaming laptop då ) så då funkar allt detta hyfsat. En bra kompromiss. I annat fall är plattan det som du gör mellan mobilen eller datorn. Ju bättre telefon/dator du har desta mindre behov för en platta. Om du har en superenkel billig telefon som bara kan ringa, lite kalender och kan dela wifi är plattan ju grym - men hur många har sparat sin gamla NOKIA?

Just nu skulle jag faktiskt utmana dig (och mig själ i framtida behov) att antingen gå för en Phablet eller helt enkelt kolla in en typ Surface 3/4 dator som är lite mer än platta för att lösa fler saker som gör den bättre och inte ge behov till fler prylar...

Permalänk
Medlem

Köpte en Lamina T-701 i julas för att ha något att se på film på när jag åkte tåg till familj och släktingar över jul/nyår. Det är väl det enda användningsområdet än idag. I övrigt har jag aldrig upplevt något behov av en surfplatta, så jag såg ingen mening med att lägga ut flera tusen på en sådan.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Se på film mest när man är ute o reser , och som läsplatta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

har ipad mini och är jätte nöjd, det är min bästis i sängen och på toan, eller när man sover borta hos svärpäron eller åker kollektivt.
Spelar dock inte på min, uteslutande surfande och eller video tittning, läser även en hel del på den.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Underhåller barnen i bilen å när jag städar:D

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Hej, fått ett bra erbjudande på surfplattan som kommer, Sony z4 tablet. Vet inte om jag ska slå till eller inte. Vad använder ni er surfplatta till? Något extra kul förutom streama film via netflix och spela angry birds?

Du verkar vilja slå till för att det är ett bra pris, inte för att den har nåt som du vill kunna göra. Om du inte vet vad du ska ha den till och tycker att det är värt och räcker, så finns det väl ingen anledning att köpa den? Reklamen tycks ha fångat dig i sitt grepp. Vänta tills du vet vad du ska ha den till, då kommer du dessutom få mycket mer surfplatta för pengarna (även om du inte har nån deal).

Personligen läser jag eböcker och tittar på film när jag inte vill sitta vid datorn. Besöker forum vid frukost och läser webartiklar som jag autosparat med Pocket.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Ipad Mini med 4G när den kom men jag använde den knappt så jag sålde den. Då sitter jag hellre framför PC:n eller med min iPhone.

Plattor är för barn!

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Köpte en ASUS Memopad nånting för cirkus 700 spänn på NetOnNet. Använder den faktiskt nästan varje dag!

Problem: Har barn och fru som sover på morgonen. Vill se serier/film tidigt på morgonen utan att väcka någon, eftersom det inte finns tid/möjlighet någon annan tid på dygnet.
Lösning: En smurfplatta! Med 16 GB SD kort så får man plats med en hel del.

Gillar även att kolla porr på stationära men det blir ju utan ljud isåfall och så får man vara så förbannat tyst. Med surfplattan har man med sig porr överallt (lycka!). Att spela är ingen höjdare, men jag är av den "gamla skolan" och kan inte spela om jag inte har några knappar att trycka på. Touchscreen är värdelöst för att spela och för att skriva.

Så sammanfattat är den en bra pryl för filmer, serier och porr. Ett mer smidigt alternativ till den sega gamla laptoppen.

Permalänk
Medlem

Min är rätt slö så jag använder den knappt. Min mobil är snabb men allt går så mycket snabbare med en dator med tgb&mus så jag orkar inte pilla med små touchskärmar.