Fotoblixt: Påverkas livslängden av effektnivån?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Nov 2007

Fotoblixt: Påverkas livslängden av effektnivån?

Har beställt en blixt Yongnuo YN-565EX, hur bra den är vet jag inte, har inte fått den än. Har Nikon D3200.
Men till frågan. Har inte fotat så mycket med blixt, men hittade någon typ av manual till blixten. Och läste lite där att om man sänker effekten, så håller den längre, och inte blir så varm. Men vilket effekt brukar man använda på blixten, full eller lägre. Tror det var från full till 1/128 del som kunde justera mellan, i steg på 4 eller nåt sånt.

Rubrik förtydligad enligt §3.1

Intel i7 7700K, XFX Radeon P390, 16 gb, EVGA G2 750w | Intel i7 2600K, Radeon 6870, 16 gb, EVGA G2 750w | Laptop Asus FX502VM, i5 7300HQ, Nvidia 1060, 8 gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2010

YN-565EX har TTL vad jag förstått så kameran och blixten kommunicerar med varandra så blixten kommer automatiskt att justera styrkan mellan 1/1 - 1/128 förutsatt att du inte ställt in den i manuell läge.

Har själv fyra YN blixtar (+ 1 Canon med TTL) som saknar TTL så dessa kör jag manuellt för "studio" foton: 3x YN-560 II & 1x YN-460 och dessa fungerar utmärkt och det tar inte lång tid att justera blixtarna rätt enligt situationen man fotar. Så det finns inget svar på din fråga vilken styrka man använder när man fotar för detta varierar beroende på avstånd/iso/rumsljus etc etc. om du nu fotar manuellt

Photo enthusiast, IT-geek, coder, designer & self-proclaimed pixel-peeper. All in all I have a strange interest in collecting light with electronic devices in unusual but specific ways.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Nov 2007

Tänkte ju använda auto alla fall för det mesta. Men som sagt har inte fotat med blixt, annat än med den inbyggda. Tänkte bara att det stod nåt i manualen om minskade styrkan tror det var 4 steg, så ökade man livslängden, eller om man tog många bilder på kort tid, så den inte skulle överhettas. Men det kanske bara gäller i manual läge?

Intel i7 7700K, XFX Radeon P390, 16 gb, EVGA G2 750w | Intel i7 2600K, Radeon 6870, 16 gb, EVGA G2 750w | Laptop Asus FX502VM, i5 7300HQ, Nvidia 1060, 8 gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2010

Jag använder sällan min canon med TTL så är inte någon expert i ämnet men du kan ju använda blixtkompensering i kameran för att sänka styrkan även fast blixten är satt i AUTO läget, fast då blir la bilderna underexponerade

Risken att blixten överhettas är nog inte så stor (tror jag) om du inte fotar 1/1 hela tiden (vilket är extremt ljust på YN-565EX som ser ut att ha ett ledtal på 58 vad jag ser enligt specs) viljet jag tvekar(laddtiden är nog hyffsad hög på YN med fullstyrka så den hinner kyla ner sig under denna tid?), eller fotar med X FPS i sekunden med hyffsad hög styrka i XX antal bilder i sträck.
Jag har bara använt mina YN för studio foton och där är ingen brådska att fånga det man fotar så jag spekulerar bara ovan. Min canonblixt har jag testat att fota med 6.5fps på min 40D med "låga" styrkor utan att den börjar klaga, har inte testat med min 7D II som fotar i 10fps än.... kommer nog aldrig behöva heller för den delen.

Vet inte om blixten har någon funktion som varnar om överhettning? Du får helt enkelt sluta "Spray and Praya" helt enkelt om du är rädd för livslängden på den :). som tur är YN blixtarna billiga jämfört med Canons/Nikons egna så svider inte så mycket i plånboken.

Photo enthusiast, IT-geek, coder, designer & self-proclaimed pixel-peeper. All in all I have a strange interest in collecting light with electronic devices in unusual but specific ways.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Nov 2007

Nej, jag har som sagt ingen erfarenhet av blixten, utan bara läst om i nån typ av manual jag hittade på nätet. Och det finns någon överhettningsskydd på den, och då får man vänta typ 3 minuter eller nåt sånt. Nu tror jag inte att jag smäller bilder i så rask takt. Utan det är bara funderingar, eftersom jag vet inte så mycket om blixtfoto, kanske klarnar det mer när man väl fått blixten och kan börja prova själv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Jag har fotat i 20-25 år och haft Canon/Hasselblad/Nikon/Sigma-blixtar och jag har ALDRIG kört sönder en blixt mer än om jag fysiskt har misshandlat sönder den.

Aldrig! Går den sönder måste det antingen vara fabrikationsfel eller en skitprodukt.

Min 580 jag sålde har säkert blixtrat över 100000 gånger och överlevt 3-4 uppsättningar med batteri.

Mvh
Anders

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Nov 2007

Fick blixten idag, och det lilla jag har hunnit prova, så verkar den funka bra. Tror dom menade med styrkan när man kör den manuellt, att man då skulle ställa ner effekten. Eftersom i ttl läge så ändrar den blixtkompensation istället. Men ska testa lite mer imorgon.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

*Rubrik förtydligad enligt §3.1*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Holck:

Jag har fotat i 20-25 år och haft Canon/Hasselblad/Nikon/Sigma-blixtar och jag har ALDRIG kört sönder en blixt mer än om jag fysiskt har misshandlat sönder den.

Aldrig! Går den sönder måste det antingen vara fabrikationsfel eller en skitprodukt.

Min 580 jag sålde har säkert blixtrat över 100000 gånger och överlevt 3-4 uppsättningar med batteri.

Mvh
Anders

tänkte precis posta en liknande historia, min Nissin Di-622 (-08) har säkert gått en 40k exponeringar och är fortf felfri, förutom att det är kass kvalitet på bygget då. kompletterade 2010 med en Speedlite 580ExII som är primär/master för min 7D och den är väl också på väg mot liknande exponeringsantal.

aldrig hört talas om en batteridriven blixt som kör slut på urladdningslampan.

Shoebox PC - Coolermaster Elite 130 - i5 4690K - Corsair H60 v2 - BeQuiet! L8 630W - Sapphire R9 290 Tri-X OC - 16GB CL9 - Gigabyte Z97N+Wifi