Konstiga domar i medierelaterade brottmål! Varför?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Konstiga domar i medierelaterade brottmål! Varför?

Varför dömmer svenska domstolar så konstigt när det gäller media? Nyligen har hovrätten fastslagit att iPhone är till för privatkopiering av media, och iPhone har inte ens en filhanterare!
http://www.sweclockers.com/nyhet/20428-iphone-omfattas-av-kop...

Varför är det så att om du trippelmördar folk så dömmer domstolen dig till 100.000kr. Om du grundar Piratebay så dömmer domstolen dig till 30.000.000kr. Är det inte lite konstigt? Hur kommer det sig att USA hotade Ryssland med handelskrig om inte Ryssland stängde ned en illegal MP3 sajt förrut? Hur mäktiga är mediebolagen i Hollywood egentligen? Kan Hollywood verkligen diktera Vita Husets utrikespolitik och vilka länder det ska bedrivas handelskrig? Om Hollywood är så mäktigt är väl lilla Sverige en smal sak? Vad säger hemliga dokument från Wikileaks om USAs roll här i Sverige?

http://falkvinge.net/2010/12/25/det-kom-en-julklapp/

Citat:

Några dagar innan jul fick jag ett paket med några telegram ur WikiLeaks’ stora samling, “som kanske kunde intressera mig”, av en anonym källa. De hade publicerats delvis av SVT tidigare.

Men det var vad som inte hade publicerats av SVT som var rena sprängstoffet. Det tog mig fyra dagar att förstå vad jag precis hade fått i svart på vitt, och jag har fortfarande inte smält det. Kortfattat: varenda lag, varenda utredning som varit fientlig mot nätet, ungdomar och medborgarrätter här i Sverige de senaste åren har varit beställningsjobb av USAs regering och amerikanskt näringsliv. Vi anade att det var så, men hade trott att det kanske kommit lite härifrån och lite därifrån. Det var fel. Det var koordinerat och den svenska regeringen hade fått en checklista att bocka av, och beskrivs i diplomattelegrammen som “mycket samarbetsvillig” och “är helt med på noterna”.

Sedan 2006 har vi påstått att datalagring, polismetodutredning, utredningen som ville stänga av folk från nätet (Renforsutredningen), den politiska rättegången och förföljelsen av The Pirate Bay, IPRED och FRA alltihop är del i en större helhet, en sammanhängande helhet som är styrd av amerikanska intressen. Det har låtit konspiratoriskt i överkant. Rentav löjligt. Vi har menat att den amerikanska regeringen jagar på en systematisk nedmontering av medborgarrätter i Europa och på andra platser för att amerikanska företags dominans inte ska riskeras, och då framför allt på upphovsrätts- och patentområdet.

Men plötsligt stod det där i svart på vitt. Så långt att de tjänstemän på Justitiedepartementet som har skrivit själva lagtexten till IPRED, tjänstemän som jag har namngivit och kritiserat, har varit på ambassaden och fått instruktioner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Pengar styr, alltid.

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Pengar är makt. Hollywood måste tjäna mycket mera än man tror, eftersom de har sån otrolig makt över Vita Huset, och över svenska regeringen och svenska domstolar.

T.ex. Taylor Swift slutade på Spotify eftersom hon tjänade så lite pengar. Hon fick bara en halv miljon dollar på ett helt år, men Spotify säger att hon fick en halv miljon dollar bara samma månad hon slutade. Mao, det är Hollywoods mediebolag som behåller den största kakan. Det är därför artisterna turnerar så mycket, för de pengarna får de behålla själva. Men låtförsäljningen tar Hollywwod lejonparten utav. Artisterna får typ 3% av pengarna. Så Hollywood får enormt mycket pengar. Och därigenom, makt nog att påverka regeringar och rättsväsenden i många andra länder. Det är därför Hollywood slåss så mycket i alla länder, med IPRED, etc etc - de har för mycket pengar att förlora.
http://time.com/3581487/taylor-swift-spotify-borchetta/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2010

Kolla på ersättningstabellen i försäkringsavtalet så får du en fingervisning om syfte.

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005

Allt handlar om pengar.

Så fort man rånar nån med mycket pengar (ex. staten) så blir det ett jävla liv. Skjuter jag din flick/pojkvän får jag bara några få år.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Piratebay fallet är unikt det handlade om personer som medvetet gjorde en handling där motparten i flera år klagade, när det sedan visade sig att domstolen dömde till de klagandes försvar så fick de betala efter vilken skada som domstolen anser de hade kostnad de som kände sid drabbade.

Det man istället borde fråga sig är om man helt skulle koppla ifrån domstolarna ifrån politiken, som det är idag är det politikerna indirekt som bestämmer vilka lagar som ska finnas och hur de ska utformas även om de ska gå igenom några byråkrater före.
Så om man tycker vi har knepiga lagar se då till att vi ej har lika knepiga politiker.
Tycker man att straffet på mord är för kort, ja det är inte några "forskare" som har kalkylerat fram den mest optimala tiden, snarare är det våra politiker som indirekt har styrt och ställt och de kan mycket enkelt höja straffet om de så vill.

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Johan86c:

Piratebay fallet är unikt det handlade om personer som medvetet gjorde en handling där motparten i flera år klagade, när det sedan visade sig att domstolen dömde till de klagandes försvar så fick de betala efter vilken skada som domstolen anser de hade kostnad de som kände sid drabbade.

Det man istället borde fråga sig är om man helt skulle koppla ifrån domstolarna ifrån politiken, som det är idag är det politikerna indirekt som bestämmer vilka lagar som ska finnas och hur de ska utformas även om de ska gå igenom några byråkrater före.
Så om man tycker vi har knepiga lagar se då till att vi ej har lika knepiga politiker.
Tycker man att straffet på mord är för kort, ja det är inte några "forskare" som har kalkylerat fram den mest optimala tiden, snarare är det våra politiker som indirekt har styrt och ställt och de kan mycket enkelt höja straffet om de så vill.

Vad ska våra politiker göra om inte stifta lagar? Det är ju deras enda egentliga uppgift liksom.