Datorn laggar under nätverksanvändning

Permalänk
Medlem

Datorn laggar under nätverksanvändning

Jag har under förra veckan införskaffat en ny dator och märker nu att den laggar så fort som datorn är under "hög" nätverksanvändning, specifikt när jag laddar ner spel via steam eller när jag laddar en stor patch för spel. Hade inte detta problem på min förra dator.
Jag har kollat och jag är ganska säker att jag har de senaste drivrutinerna för i stort sett alla enheter i datorn.
Dock så har jag märkt att de senaste nätverksdrivrutinerna är från 2013...

Datorn:
Moderkort: Gigabyte Z97X Gaming 3
CPU: Intel i7 4790K
Minne: Corsair Vengeance Pro 1866 MHz
SSD: Crucial MX100 256GB
Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850w
GPU: Asus GeForce GTX 980 Strix DirectCU

Har ni någon aning om vart felet kan ligga?
Tack på förhand

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K, Moderkort: Gigabyte Z97X Gaming 3, RAM: Corsair Vengeance Pro 1866 MHz, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850w, GPU: Asus GeForce GTX 980 Strix DirectCU, SSD: Crucial MX100 256GB, Chassi: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem, ominstallerade datorn med nytt OS så funkade det. Sista utvägs lösning men duger säkert

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Rekordmedlem

Är du säker på att det har med nätverket att göra och inte beror på säkerhetsprogram eller lagring ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Hade liknande problem, ominstallerade datorn med nytt OS så funkade det. Sista utvägs lösning men duger säkert

Tar det som en sista utväg. Inte jättesugen att installera om allt när jag precis fått allt som jag vill ha det.

Skrivet av mrqaffe:

Är du säker på att det har med nätverket att göra och inte beror på säkerhetsprogram eller lagring ?

Nej det är jag inte. Gjorde kopplingen då det händer just vid nätverksbelastning men jag kan såklart ha fel.
Hade du något specifikt i åtanke?

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K, Moderkort: Gigabyte Z97X Gaming 3, RAM: Corsair Vengeance Pro 1866 MHz, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850w, GPU: Asus GeForce GTX 980 Strix DirectCU, SSD: Crucial MX100 256GB, Chassi: Fractal Design Define R5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Macida:

Tar det som en sista utväg. Inte jättesugen att installera om allt när jag precis fått allt som jag vill ha det.

Nej det är jag inte. Gjorde kopplingen då det händer just vid nätverksbelastning men jag kan såklart ha fel.
Hade du något specifikt i åtanke?

Ja testa om det beror på det och inte nätverket, hur mäter det mot bredbandskollen eller nått liknande som inte blandar in lagring ? Hur påverkas det med och utan säkerhetsprogram?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Testat att köra bredbandskollen och datorn verkar inte lagga under tiden testet körs. Så felet kanske inte ligger hos nätverket ändå.

Testade att inaktivera Avast och jag tycker att datorn flyter på mycket bättre. Så det var nog där felet låg.
Vad rekommenderar ni istället för Avast om jag nu måste byta ut det?

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K, Moderkort: Gigabyte Z97X Gaming 3, RAM: Corsair Vengeance Pro 1866 MHz, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850w, GPU: Asus GeForce GTX 980 Strix DirectCU, SSD: Crucial MX100 256GB, Chassi: Fractal Design Define R5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Macida:

Testat att köra bredbandskollen och datorn verkar inte lagga under tiden testet körs. Så felet kanske inte ligger hos nätverket ändå.

Testade att inaktivera Avast och jag tycker att datorn flyter på mycket bättre. Så det var nog där felet låg.
Vad rekommenderar ni istället för Avast om jag nu måste byta ut det?

Avast borde fungera bra, prova installera om det, jag tror inget säkerhetsprog är påtagligt mer lättdrivet om du ska utföra samma typ av sökningar men det är klart att om du inte genomsöker filerna under nedladdning så krävs det mindre resurser.
Själv har jag inga problem med Avast och 100Mbit uppkoppling och jag har slöare hårdvara än dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.