Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Imo måste man ha ett 50mm fast objektiv.

Det objektiv jag använder absolut minst av mina..
Jag håller med Dumbo om att man gott kan skaffa en kitzoom som första objektiv, tills man vet vartåt det barkar fotomässigt.
Personligen skulle jag klara mig ganska fint med en ljusstark 35mm, som på crop skulle motsvara 24mm eller något sånt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Det objektiv jag använder absolut minst av mina..
Jag håller med Dumbo om att man gott kan skaffa en kitzoom som första objektiv, tills man vet vartåt det barkar fotomässigt.
Personligen skulle jag klara mig ganska fint med en ljusstark 35mm, som på crop skulle motsvara 24mm eller något sånt.

Då tar jag hellre 30mm på Crop. Men som du sa, det finns folk till allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Vad som är "måste" och inte är lite olika beroende på vem man frågar, men min åsikt är att om man bara ska ha ett enda objektiv så bör det vara en normalzoom, dvs ett objektiv som börjar på 16-18mm och sedan sträcker sig upp till åtminstone runt 50mm.
Min filosofi är att man gott kan börja med bara ett "kitobjektiv" som tex 18-55:an eller 18-105:an som du nämner. När man fotat ett tag så kommer man att märka vad man vill, men inte kan, göra med detta och då, när man vet vad man behöver, kan det vara läge att köpa på sig fler prylar.
Har man råd kan det dock vara värt att kolla på en bättre och ljusstarkare normalzoom redan från start, för det är ett, för de flesta, väldigt användbart objektiv.
Mitt förslag isf:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=586341

35/1.8 som du pratar om är inget objektiv som jag personligen skulle ha som enda objektiv. Det är ett bra objektiv och det är en hyfsat allround brännvidd, men en normalzoom är så mycket mer mångsidig. Jag har min 35:a främst för ljusstyrkan.

Ang. 18-55 vs 18-105 så är 18-105:an både lite bättre optiskt och har större zoomomfång, så är inte skillnaden i pris så stor så är 18-105:an absolut ett bättre val. Men Sigman enl. ovan är ju åxå ett bra val, om pengarna finnes.

En telezoom, som 70-300:n du pratar om kan vara användbart ibland. Jag hade personligen hellre kollat på Tamrons variant istället:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=684099
Det är bättre och billigare (men har lite sämre byggkvalitet) än Nikons variant.
Annars är Nikons 55-200 VR billig och förvånandsvärt bra och är tämligen liten och kompakt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=162278
Själv är jag inte någon "telemänniska" och hade hellre köpt en supervidvinkel eller ett makroobjektiv än en telezoom, men det är jag det.

Well har införskaffat kameran och det blev med det inkluderade 18-55 mest för att det var det som gick att hitta och det kliade lite för mycket i fingrarna för att låta bli. Tittade på de två länkarna och båda känns väldigt bra. Jag har dock som sagt lite svårt att bestämma mig vad jag ska ha för extra objektiv. Efter att ha testat ta lite bilder så känns det som att man behöver ha lite mer zoom om man är ute och reser mycket. Många saker är svåra att fånga utan en iaf ok zoom tyvärr. Men det kanske bara är jag som tänker lite fel där? Har inte testat att resa med detta objektivet iaf så. Fortfarande lite ute efter ett bra all-round objektiv som man kan använda till det mesta utan att behöva byta runt allt för mycket men det kanske är det där 18-105 objektivet man skulle skaffat isf?

Känns som jag har så mycket att lära att det är lite svåröverskådligt just nu iaf. Kanske kan köra vidare på det första objektivet ett tag för att skaffa lite mer insikt i hur allt fungerar och sedan bygga ut med fler objektiv. Det jag kommer att fota mest är troligen Natur och landskap iom resandet som jag redan gör. Detta tillsammans med lite människor i bilderna i princip. Ibland vill man kunna få till en zoom så att man får med just det man vill ha med och inget annat i princip. Är för oinsatt i objektiv för att veta exakt vad ett supervidvikel gör exakt mer än att jag förstår principen men inte vad det är bäst för. Makroobjektiv förstår jag också men fotar sällan närbilder som jag fått för mig att dessa är till för. Jag kanske är helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

En annan fördel med spegellösa är att du kan använda utmärkta snorbilliga gammelgluggar med adapter.

Går på Canons modeller med... Går att köra Noikon, Penatax, m42 mm mm mm.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fryguy:

Är för oinsatt i objektiv för att veta exakt vad ett supervidvikel gör exakt mer än att jag förstår principen men inte vad det är bäst för. Makroobjektiv förstår jag också men fotar sällan närbilder som jag fått för mig att dessa är till för. Jag kanske är helt ute och cyklar?

När det gäller vidvinkel så är det väl rätt enkelt, mer vidvinkel = mer med i bilden. Om du känner att du ibland har svårt att få med allt du vill med 18mm på ditt 18-55 så kan du skaffa ett med ännu kortare brännvidd. Något som kan vara värt att tänka på är att brännvidden gör större skillnad ju kortare den är, d.v.s. att gå från t.ex. 18 till 16 gör större skillnad än att gå från 50 till 48. Man kan också sätta ihop flera bilder till en stor med ett panorama-program, så man kan till viss del fejka mer vidvinkel.

När det gäller makro så är det som du säger mest till för att ta bilder väldigt nära. Makro-objektiv går oftast ner till 1:1 eller 1:2, där 1:1 betyder att ett motiv som är lika stort som sensorn fyller ut bilden helt. Men om man inte har något intresse av att fota väldigt små saker så behöver man sällan ett makro. Här är t.ex. en gammal bild jag tagit med ett 18-55mm med liknande egenskaper som ditt, bara för att visa på vad som går att göra.

Mitt råd är att du lär dig grunderna i fotografering: slutartid, bländare och ISO. När du väl har lärt dig det så kommer du själv komma på vad du behöver för objektiv utifrån hur ditt nuvarande objektiv begränsar dig.

Permalänk
Medlem

Välkommen till en kul hobby. Tipps på objektiv är att skaffa 28 1.8 eller 35 1.8. Dessa är lämpliga för att fota människor inomhus och med den låga bländar siffran får du ett ljusstarkt objektiv som gör att du kan ofta fota inomhus utan blixt. De är också hyfsat billiga. Tipset om 50mm 1.8 är också bra men inomhus fotandes människor så blir det gärna lite för nära med DX. Man utgår alltid från från tiden man fotade på film och då oftast 35mm film. Din kamera har en mindre sensor än så varför man får multiplicera linsen med 1,5 för att veta vad det motsvarade i fullformat (FX på nikonspråk)

En extern blixt är också något som är nyttigt och roligt att ha. Den inbyggda är mest användbar som upplättningsblixt utomhus i solljus/motljus.

Vill du fota fåglar så vill du antagligen även skaffa en lång lins - 200mm+ och tyvärr så kommer du alltid vilja ha längre linser än vad du har (råd med)
När jag är ute och reser lätt så tar jag själv fram min gamla trotjänare D300 och ett 18-200 (Finns nu i 18-300 med lite sämre bländare på de sista 100) då får jag med mig det mesta jag behöver utan att packa väskan full med hus och glas.

Om du sedan känner att detta är en hobby som du kommer att fortsätta med så vill jag ge dig tipset att titta efter linser för FX istället för DX. De är dyrare men kommer att fungera utmärkt på ditt nuvarande hus men även på fullformatshus som antagligen kommer att bli nästa steg. Linserna i sig är något som varar mycket längre än husen och är värda att lägga lite pengar på. I Nikons värld så kan du oftast använda väldigt gamla linser som är utmärkta optiskt. D5500 har inte en fokusmotor så de äldre AF linserna förlorar autofokus. Du behöver linser med ett G i namnet om du vill använda autofokus.

Ett annat tipps jag vill ge är att läsa manualen och titta även på Auto ISO. En mycket användbar funktion som kommer ge dig mer kontroll över dina bilder. Det gör att du kan fota i M läge och ställa slutare och bländare som du vill och kameran ändrar ISO för dig så att bilden blir "rätt" exponerad. D5500 har utmärkt bildkvalitet vid höga ISO värden och du kan nog fota i upp till 6400 utan att bli missnöjd. Om du vill ha en speciell slutartid så ställer du kameran i S. Vid en önskad bländare väljer du A. Jag ställer oftast kameran i Auto-ISO oavsett om jag använder P, S, A eller M. I menyn för Auto-ISO ställer du in vilken högsta ISO du tillåter och vilken som är din långsammaste slutare du vill ha. I ditt fall kanske ISO 5000 och 1/50 med den lins du har idag.

Glöm inte heller att prova att stänga av VR, i gott ljus får du i regel bättre bilder. En tumregel är att så länge du har en slutartid kortare än fokallängden så behöver du inte VR. T.ex fotar du med ett 200mm objektiv så räcker det med 1/200 slutare för att bli av med skakningsoskärpa.

Oj, din stackare. Så mycket text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fryguy:

Fortfarande lite ute efter ett bra all-round objektiv som man kan använda till det mesta utan att behöva byta runt allt för mycket men det kanske är det där 18-105 objektivet man skulle skaffat isf?

Jag hade tittat närmare på 55-200 VR om jag vore dig. Det fungerar även utmärkt för att ta närbilder (ej makro). Optiken är långt mycket bättre än byggkvaliteten i sig enligt mig och 18-55 och 55-200 fungerar utmärkt tillsammans (liknande kontrastförhållande). Båda kör även med 52mm filter (vilket flertalet fasta Nikon-objektiv har), så det blir väldigt smidigt med polarisationsfilter, ND-filter m.m.

Exempel på en bild tagen med Nikkor 55-200 VR @ 145mm. Dvs det är lätt att komma ännu närmare.

Har fortfarande nästan alltid 18-55 eller 55-200 med mig på mina fotorundor, lite beroende på vilka andra objektiv jag väljer. Har även ett vidvinkel med 11-16 samt fasta objektiv på 35mm, 50mm resp. 90mm.

18-105 är ett trevligt objektiv, men onödigt klumpigt enligt mig. Väger nästan 200 gram mer än 18-55. Det vill även ha 67mm filter, vilket inget annat objekt jag äger har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fryguy:

Well har införskaffat kameran och det blev med det inkluderade 18-55 mest för att det var det som gick att hitta och det kliade lite för mycket i fingrarna för att låta bli. Tittade på de två länkarna och båda känns väldigt bra. Jag har dock som sagt lite svårt att bestämma mig vad jag ska ha för extra objektiv. Efter att ha testat ta lite bilder så känns det som att man behöver ha lite mer zoom om man är ute och reser mycket. Många saker är svåra att fånga utan en iaf ok zoom tyvärr. Men det kanske bara är jag som tänker lite fel där? Har inte testat att resa med detta objektivet iaf så. Fortfarande lite ute efter ett bra all-round objektiv som man kan använda till det mesta utan att behöva byta runt allt för mycket men det kanske är det där 18-105 objektivet man skulle skaffat isf?

Känns som jag har så mycket att lära att det är lite svåröverskådligt just nu iaf. Kanske kan köra vidare på det första objektivet ett tag för att skaffa lite mer insikt i hur allt fungerar och sedan bygga ut med fler objektiv. Det jag kommer att fota mest är troligen Natur och landskap iom resandet som jag redan gör. Detta tillsammans med lite människor i bilderna i princip. Ibland vill man kunna få till en zoom så att man får med just det man vill ha med och inget annat i princip. Är för oinsatt i objektiv för att veta exakt vad ett supervidvikel gör exakt mer än att jag förstår principen men inte vad det är bäst för. Makroobjektiv förstår jag också men fotar sällan närbilder som jag fått för mig att dessa är till för. Jag kanske är helt ute och cyklar?

Nu har du redan fått några svar såg jag, men tänkte ändå fylla i med några saker.
Precis som du är inne på så hade du klarat dig i fler situationer utan att byta objektiv med en 18-105 än med 18-55:an. Om det sedan hade räckt för dig är ju svårt att säga, men 105mm gör att motivet blir ungefär dubbelt så stort i bilden (eller tar upp 4ggr mer yta av bilden om man så vill). Går man från 100mm till 200 blir det samma skillnad osv osv.
Utöver att brännvidden ändrar bildvinkeln (hur mycket man får med) så gör det även att man man jobba med perspektivet. Du kan stå på 5m avstånd med 25mm eller på 10m avstånd med 50mm, tex. Då kommer du att få med lite mycket av själva motivet men olika mycket av bakgrunden, vilket gör att bilderna inte ser lika ut, trots att motivet är lika stort i bilderna.
För just landskap är det ofta väldigt användbart med korta brännvidder eftersom man då kan gå ganska nära något som man placerar i förgrunden av bilden, men man får fortfarande med hela scenen.
Vad man föredrar är såklart en smaksak, men i regel ger kortare brännvidd med "djup" i bilden, medan längre trycker ihop bilden i djupledd och ger en "plattare" bild.

Du har helt rätt i att makroobjektiv främst är till för närbilder. Jag nämnde bara supervidvinkel och makro för att visa på att man gillar/tänker olika. Hade någon som mestadels hade fotat småfåglar tyckt till kanske hen tyckt att en supervidvinkel är ganska värdelöst, så det var eg mer för att förstärka det jag sade innan om att köra på kitobjektivet ett tag och sedan se vad det leder till som jag nämnde dem.

Hur som helst, när du skriver "för att få med bara det man vill och ingen annat" tänk på att du har två fötter (jag utgår från det iaf) och att det inte ger samma resultat att zooma in som att gå närmare. Vilket som är bäst att göra är ju olika från bild till bild, men generellt blir det, IMO, bättre bilder om man går närmare istället för att zooma in.

Permalänk
Skrivet av Celebmir:

Välkommen till en kul hobby. Tipps på objektiv är att skaffa 28 1.8 eller 35 1.8. Dessa är lämpliga för att fota människor inomhus och med den låga bländar siffran får du ett ljusstarkt objektiv som gör att du kan ofta fota inomhus utan blixt. De är också hyfsat billiga. Tipset om 50mm 1.8 är också bra men inomhus fotandes människor så blir det gärna lite för nära med DX. Man utgår alltid från från tiden man fotade på film och då oftast 35mm film. Din kamera har en mindre sensor än så varför man får multiplicera linsen med 1,5 för att veta vad det motsvarade i fullformat (FX på nikonspråk)

Det där beror ju lite på hur man gillar att fota människor också. Vill man ta ansiktsporträtt så blir det inte alltid så smickrande bilder vid 30~mm. Närmre än halvkroppsporträtt tycker jag lätt kan bli för nära. Givetsvis lite olika beroende på motivets ansiktsdrag då.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Går på Canons modeller med... Går att köra Noikon, Penatax, m42 mm mm mm.

Fördelen med Sony E-bajonetten är att avståndet mellan objektivet och sensorn är så kort vilket innebär att adaptern inte behöver en inbyggd lins som kan tillföra onödig distorsion. Därtill är dumma adaptrar utan lins betydligt billigare.

How to put Canon FD lenses on nikon bodies
https://www.youtube.com/watch?v=HXMUWRZEaVE

FD Lenses, a great manual bargain
https://www.youtube.com/watch?v=L1iIaSWtzMA

Recycle Old Lenses
https://www.youtube.com/watch?v=pIek-FnaVSs

optical glass Minolta MD Lens to Nikon Adapter for D700 D90 D80
http://www.ebay.com/itm/optical-glass-Minolta-MD-Lens-to-Niko...

Permalänk

Som några har påpekat så är det inte kameran i första hand som gör bra bilder. Det är fotografen. En bra kamera men framförallt bra objektiv gör att man kan få den bilden man hade tänkt sig.

I mitt tycke skulle jag valt en smidigare mindre kamera, t.ex. spegellösa. Risken som jag har sett bland flertalet jag känner är att den stora DSLR blir liggandes hemma då den är för osmidig att ta mig sig 24/7 =). Så köp en mindre spegellös t.ex. Nikon eller Canon som har adapter för deras DSLR objektiv till deras spegellösa så har du ett ofantligt mycket större utbud av objektiv att välja mellan.

Permalänk
Medlem

Komihåg en systemkamera har idag en otroligt massa inställningar. Gå med i en foto klubb och gå fotoskola annars tröttnar du snabbt.
Det blir inte bättre bilder bara för du har en dyr utrustning.

Ofta är fotoklubben i din stad insnöad på ett märke så välj det märket på din kamera.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Fördelen med Sony E-bajonetten är att avståndet mellan objektivet och sensorn är så kort vilket innebär att adaptern inte behöver en inbyggd lins som kan tillföra onödig distorsion. Därtill är dumma adaptrar utan lins betydligt billigare.

How to put Canon FD lenses on nikon bodies
https://www.youtube.com/watch?v=HXMUWRZEaVE

FD Lenses, a great manual bargain
https://www.youtube.com/watch?v=L1iIaSWtzMA

Recycle Old Lenses
https://www.youtube.com/watch?v=pIek-FnaVSs

optical glass Minolta MD Lens to Nikon Adapter for D700 D90 D80
http://www.ebay.com/itm/optical-glass-Minolta-MD-Lens-to-Niko...

Och Canon kan ha adaptrar utan lins till många objektiv!
Objektiv från T2, Lecia R, Nikon, Olympus OM, Pentax K, M42 och C/Y kan Canon EOS ha utan någon typ av lins i adeptern.

Däremot kan Canon inte ha adaptrar från Exakta, Minolta MD, Canon FD, Miranda och Konika F utan att ha någon typ av lins i adaptern.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Och Canon kan ha adaptrar utan lins till många objektiv!
Objektiv från T2, Lecia R, Nikon, Olympus OM, Pentax K, M42 och C/Y kan Canon EOS ha utan någon typ av lins i adeptern.

Däremot kan Canon inte ha adaptrar från Exakta, Minolta MD, Canon FD, Miranda och Konika F utan att ha någon typ av lins i adaptern.

Och M39, Konica AR, C-mount mfl.
Men visst finns det en del till EF också. Problemet är snarare bristen på EVF eftersom Peaking och Focus assist blir lite mer än bara lyx vid manuel fotografering.
Och andra sidan fotar jag mycket analogt utan något sånt och får skarpa bilder.

På EF är C/Y klar favorit för mig. Fortfarande låga priser trots EF kompabilitet. Generellt är tex Minolta och liknande billigare eftersom färre använder Panasony än Canikon.
En bra Zeiss glugg kostar typ 700kr till EF men under 500kr till typ Minolta.
Inget att gråta över men endå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Och Canon kan ha adaptrar utan lins till många objektiv!
Objektiv från T2, Lecia R, Nikon, Olympus OM, Pentax K, M42 och C/Y kan Canon EOS ha utan någon typ av lins i adeptern.

Däremot kan Canon inte ha adaptrar från Exakta, Minolta MD, Canon FD, Miranda och Konika F utan att ha någon typ av lins i adaptern.

Sony E-bajonett tar i stort ALLA andras gluggar utan lins i adaptern just pga det korta avståndet mellan sensor och glugg.
Antagligen kan även andra spegellösa detsamma?

En annan fördel med många spegellösa med gammelgluggar är att de har focus peaking vilket stora feta varuhus-heffaklumps-DSLR saknar.
https://www.youtube.com/watch?v=fhzM6suJduY

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

När det gäller vidvinkel så är det väl rätt enkelt, mer vidvinkel = mer med i bilden. Om du känner att du ibland har svårt att få med allt du vill med 18mm på ditt 18-55 så kan du skaffa ett med ännu kortare brännvidd. Något som kan vara värt att tänka på är att brännvidden gör större skillnad ju kortare den är, d.v.s. att gå från t.ex. 18 till 16 gör större skillnad än att gå från 50 till 48. Man kan också sätta ihop flera bilder till en stor med ett panorama-program, så man kan till viss del fejka mer vidvinkel.

När det gäller makro så är det som du säger mest till för att ta bilder väldigt nära. Makro-objektiv går oftast ner till 1:1 eller 1:2, där 1:1 betyder att ett motiv som är lika stort som sensorn fyller ut bilden helt. Men om man inte har något intresse av att fota väldigt små saker så behöver man sällan ett makro. Här är t.ex. en gammal bild jag tagit med ett 18-55mm med liknande egenskaper som ditt, bara för att visa på vad som går att göra.

Mitt råd är att du lär dig grunderna i fotografering: slutartid, bländare och ISO. När du väl har lärt dig det så kommer du själv komma på vad du behöver för objektiv utifrån hur ditt nuvarande objektiv begränsar dig.

Borde inte vidvinkel då pressa ihop bilden på något sätt då mer ska in men det kanske är så att den pressar in mer från alla håll lika mycket vilket iaf behåller bildförhållandet. Tack för all information och tipsen och bilden. Trevligt att veta vad man kan göra när man lärt sig lite mera

Skrivet av Celebmir:

Välkommen till en kul hobby. Tipps på objektiv är att skaffa 28 1.8 eller 35 1.8. Dessa är lämpliga för att fota människor inomhus och med den låga bländar siffran får du ett ljusstarkt objektiv som gör att du kan ofta fota inomhus utan blixt. De är också hyfsat billiga. Tipset om 50mm 1.8 är också bra men inomhus fotandes människor så blir det gärna lite för nära med DX. Man utgår alltid från från tiden man fotade på film och då oftast 35mm film. Din kamera har en mindre sensor än så varför man får multiplicera linsen med 1,5 för att veta vad det motsvarade i fullformat (FX på nikonspråk)

En extern blixt är också något som är nyttigt och roligt att ha. Den inbyggda är mest användbar som upplättningsblixt utomhus i solljus/motljus.

Vill du fota fåglar så vill du antagligen även skaffa en lång lins - 200mm+ och tyvärr så kommer du alltid vilja ha längre linser än vad du har (råd med)
När jag är ute och reser lätt så tar jag själv fram min gamla trotjänare D300 och ett 18-200 (Finns nu i 18-300 med lite sämre bländare på de sista 100) då får jag med mig det mesta jag behöver utan att packa väskan full med hus och glas.

Om du sedan känner att detta är en hobby som du kommer att fortsätta med så vill jag ge dig tipset att titta efter linser för FX istället för DX. De är dyrare men kommer att fungera utmärkt på ditt nuvarande hus men även på fullformatshus som antagligen kommer att bli nästa steg. Linserna i sig är något som varar mycket längre än husen och är värda att lägga lite pengar på. I Nikons värld så kan du oftast använda väldigt gamla linser som är utmärkta optiskt. D5500 har inte en fokusmotor så de äldre AF linserna förlorar autofokus. Du behöver linser med ett G i namnet om du vill använda autofokus.

Ett annat tipps jag vill ge är att läsa manualen och titta även på Auto ISO. En mycket användbar funktion som kommer ge dig mer kontroll över dina bilder. Det gör att du kan fota i M läge och ställa slutare och bländare som du vill och kameran ändrar ISO för dig så att bilden blir "rätt" exponerad. D5500 har utmärkt bildkvalitet vid höga ISO värden och du kan nog fota i upp till 6400 utan att bli missnöjd. Om du vill ha en speciell slutartid så ställer du kameran i S. Vid en önskad bländare väljer du A. Jag ställer oftast kameran i Auto-ISO oavsett om jag använder P, S, A eller M. I menyn för Auto-ISO ställer du in vilken högsta ISO du tillåter och vilken som är din långsammaste slutare du vill ha. I ditt fall kanske ISO 5000 och 1/50 med den lins du har idag.

Glöm inte heller att prova att stänga av VR, i gott ljus får du i regel bättre bilder. En tumregel är att så länge du har en slutartid kortare än fokallängden så behöver du inte VR. T.ex fotar du med ett 200mm objektiv så räcker det med 1/200 slutare för att bli av med skakningsoskärpa.

Oj, din stackare. Så mycket text.

Wall of text = no problems. Läser bra mycket mer än så här dagligen i jobbet så tackar för all information. Väldigt bra information och jag tycker det är väldigt bra med mycket information om den är bra Upptäckte redan idag när jag var ut och lekte att jag antagligen behöver iaf ett till objektiv då 18-55 inte riktigt fyllde alla funktioner som jag ville ha till idag när jag var ute. Så blrjar titta på ett 55-200 objektiv som tipsades om innan. Även testat stänga av VR och fota lite. Tack vare din information

Skrivet av walkir:

Jag hade tittat närmare på 55-200 VR om jag vore dig. Det fungerar även utmärkt för att ta närbilder (ej makro). Optiken är långt mycket bättre än byggkvaliteten i sig enligt mig och 18-55 och 55-200 fungerar utmärkt tillsammans (liknande kontrastförhållande). Båda kör även med 52mm filter (vilket flertalet fasta Nikon-objektiv har), så det blir väldigt smidigt med polarisationsfilter, ND-filter m.m.

Exempel på en bild tagen med Nikkor 55-200 VR @ 145mm. Dvs det är lätt att komma ännu närmare.
https://farm3.staticflickr.com/2153/2165389431_3392df500e_o.j...

Har fortfarande nästan alltid 18-55 eller 55-200 med mig på mina fotorundor, lite beroende på vilka andra objektiv jag väljer. Har även ett vidvinkel med 11-16 samt fasta objektiv på 35mm, 50mm resp. 90mm.

18-105 är ett trevligt objektiv, men onödigt klumpigt enligt mig. Väger nästan 200 gram mer än 18-55. Det vill även ha 67mm filter, vilket inget annat objekt jag äger har.

Tack för informationen. Tittar definitivt på just det 55-200 objektivet som ett komplement. Tittar även på det fasta 35mm objektivet som jag länkade till tidigare. Kommer inte att införskaffa ett 18-105 objektiv då jag känner att jag lika gärna kan komplettera med ett 55-200 typ. Det du skrev gör det ju bara ännu mer säkert.

Du nuddar ett ämne jag har lite andra frågor kring också, behöver man ha filter? Finns det något filter som man bör införskaffa snarast av någon anledning?

Skrivet av dumbo:

Nu har du redan fått några svar såg jag, men tänkte ändå fylla i med några saker.
Precis som du är inne på så hade du klarat dig i fler situationer utan att byta objektiv med en 18-105 än med 18-55:an. Om det sedan hade räckt för dig är ju svårt att säga, men 105mm gör att motivet blir ungefär dubbelt så stort i bilden (eller tar upp 4ggr mer yta av bilden om man så vill). Går man från 100mm till 200 blir det samma skillnad osv osv.
Utöver att brännvidden ändrar bildvinkeln (hur mycket man får med) så gör det även att man man jobba med perspektivet. Du kan stå på 5m avstånd med 25mm eller på 10m avstånd med 50mm, tex. Då kommer du att få med lite mycket av själva motivet men olika mycket av bakgrunden, vilket gör att bilderna inte ser lika ut, trots att motivet är lika stort i bilderna.
För just landskap är det ofta väldigt användbart med korta brännvidder eftersom man då kan gå ganska nära något som man placerar i förgrunden av bilden, men man får fortfarande med hela scenen.
Vad man föredrar är såklart en smaksak, men i regel ger kortare brännvidd med "djup" i bilden, medan längre trycker ihop bilden i djupledd och ger en "plattare" bild.

Du har helt rätt i att makroobjektiv främst är till för närbilder. Jag nämnde bara supervidvinkel och makro för att visa på att man gillar/tänker olika. Hade någon som mestadels hade fotat småfåglar tyckt till kanske hen tyckt att en supervidvinkel är ganska värdelöst, så det var eg mer för att förstärka det jag sade innan om att köra på kitobjektivet ett tag och sedan se vad det leder till som jag nämnde dem.

Hur som helst, när du skriver "för att få med bara det man vill och ingen annat" tänk på att du har två fötter (jag utgår från det iaf) och att det inte ger samma resultat att zooma in som att gå närmare. Vilket som är bäst att göra är ju olika från bild till bild, men generellt blir det, IMO, bättre bilder om man går närmare istället för att zooma in.

Hmm förstår "platt" i form av mindre djup i bilden. Så egentligen vore det bra att ha objektivet på 18 och helt enkelt gå närmare. Därför jag tänkte att kanske ett 35mm fast objektiv kunde lära mig det då jag måste gå nära och inte kan "zooma" för att få det rätt liksom. För just nu är det ju lite så att vare sig jag vill det eller inte så är det lättare att zooma än att röra på sig tyvärr.

Skrivet av n_sandstrom:

Det där beror ju lite på hur man gillar att fota människor också. Vill man ta ansiktsporträtt så blir det inte alltid så smickrande bilder vid 30~mm. Närmre än halvkroppsporträtt tycker jag lätt kan bli för nära. Givetsvis lite olika beroende på motivets ansiktsdrag då.

Tack för informationen ska tas i åtanke

Skrivet av broderbluff:

Som några har påpekat så är det inte kameran i första hand som gör bra bilder. Det är fotografen. En bra kamera men framförallt bra objektiv gör att man kan få den bilden man hade tänkt sig.

I mitt tycke skulle jag valt en smidigare mindre kamera, t.ex. spegellösa. Risken som jag har sett bland flertalet jag känner är att den stora DSLR blir liggandes hemma då den är för osmidig att ta mig sig 24/7 =). Så köp en mindre spegellös t.ex. Nikon eller Canon som har adapter för deras DSLR objektiv till deras spegellösa så har du ett ofantligt mycket större utbud av objektiv att välja mellan.

Därför jag ville känna på kamerorna och därför valde jag en D3300 just för att den inte väger speciellt mycket och är relativt liten. Visst inte så liten som en spegellös men lik väl enkel att ta med sig vart man än går. Sedan tyckte jag att många av de spegellösa som jag testa inte var så sköna att hålla i heller tyvärr. Som diskuterats innan så blir spegellös plus adaptrar en snårskog jag som nybörjare inte vill ge mig in i.

Skrivet av sesese:

Komihåg en systemkamera har idag en otroligt massa inställningar. Gå med i en foto klubb och gå fotoskola annars tröttnar du snabbt.
Det blir inte bättre bilder bara för du har en dyr utrustning.

Ofta är fotoklubben i din stad insnöad på ett märke så välj det märket på din kamera.

Har börjat ta lite kurser via lynda.com Inte så mycket än pga. mycket jobb nu i helgen men tänkte att jag har sommaren på mig att lära mig allt. Så tänkte försöka ta mig igenom så många kurser från lynda.com som möjligt under sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fryguy:

Borde inte vidvinkel då pressa ihop bilden på något sätt då mer ska in men det kanske är så att den pressar in mer från alla håll lika mycket vilket iaf behåller bildförhållandet. Tack för all information och tipsen och bilden. Trevligt att veta vad man kan göra när man lärt sig lite mera

Ja, man "pressar" in lika mycket från alla håll, så det blir inte något konstig pga det. Det man ser med en raktecknande vidvinkel (inte fisheye alltså) är att blirden blir lite "utdragen" i hörnen. Det är framför allt lite vanskligt att placera människor i hörnen med.
Det som är svårt med mycket vidvinkel annars är just att man pressar in så mycket på samma yta, så man får tänka efter en del för att bilden inte bara ska bli en himla massa "ingenting".

Citat:

Du nuddar ett ämne jag har lite andra frågor kring också, behöver man ha filter? Finns det något filter som man bör införskaffa snarast av någon anledning?

En del använder UV-filter som skydd för frontlinsen på objektivet. Jag gör det ibland, eftersom det är väldigt mycket bekvämare att kunna skölja/tvätta filtret under rinnande vatten än att hålla på att gno på frontlinsen. Vid havet, om det blåser mycket stänker det gärna en del, tex. Fördelen är åxå att man inte behöver vara lite petig med vad man torkar med eller hur man torkar när man väl är där ute.

För effektens skull så är det väl eg bara polfilter (tar bort reflexer, vilket även ger mer mättade färger, som en sekundär verkan) eller ND-filter (som "solglasögon" för att kunna ha längre slutartider) som man inte kan simulera med framgång i mjukvara istället.
Det finns givetvis mer specialiserade filter som IR-filter tex som inte heller går att simulera, men de funkar oftast inte så bra ihop med dagens kameror ändå...

Annars är ju principen att man bör ha så få glasytor som möjligt då fler glasytor ger sämre bildkvalitet. Ibland markant, ibland knappt märkbart, men dock.

Citat:

Hmm förstår "platt" i form av mindre djup i bilden. Så egentligen vore det bra att ha objektivet på 18 och helt enkelt gå närmare. Därför jag tänkte att kanske ett 35mm fast objektiv kunde lära mig det då jag måste gå nära och inte kan "zooma" för att få det rätt liksom. För just nu är det ju lite så att vare sig jag vill det eller inte så är det lättare att zooma än att röra på sig tyvärr.

Det kan väl vara en vettig grej för att tvinga sig att röra på sig, men för att se hur samma motiv ser ut med olika perspektiv behöver man ju stå på olika avstånd med olika brännvidd och ta bild på samma motiv, så där är en zoom eg bättre för att kunna se utforska hur perspektivet påverkar bilden.
Med en fast 35:a så kommer ju perpsktivet bli som det blir när du har valt utsnitt genom att röra dig mot/från motivet.
Jag brukar oftast gå runt för att hitta rätt vinkel/perspektiv osv innan jag ens börjar kolla i sökaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fryguy:

Du nuddar ett ämne jag har lite andra frågor kring också, behöver man ha filter? Finns det något filter som man bör införskaffa snarast av någon anledning?

Dumbo gav dig ett bra svar där. Däremot använder jag även enklare filter som genomskinliga objektivlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Ja, man "pressar" in lika mycket från alla håll, så det blir inte något konstig pga det. Det man ser med en raktecknande vidvinkel (inte fisheye alltså) är att blirden blir lite "utdragen" i hörnen. Det är framför allt lite vanskligt att placera människor i hörnen med.
Det som är svårt med mycket vidvinkel annars är just att man pressar in så mycket på samma yta, så man får tänka efter en del för att bilden inte bara ska bli en himla massa "ingenting".

En del använder UV-filter som skydd för frontlinsen på objektivet. Jag gör det ibland, eftersom det är väldigt mycket bekvämare att kunna skölja/tvätta filtret under rinnande vatten än att hålla på att gno på frontlinsen. Vid havet, om det blåser mycket stänker det gärna en del, tex. Fördelen är åxå att man inte behöver vara lite petig med vad man torkar med eller hur man torkar när man väl är där ute.

För effektens skull så är det väl eg bara polfilter (tar bort reflexer, vilket även ger mer mättade färger, som en sekundär verkan) eller ND-filter (som "solglasögon" för att kunna ha längre slutartider) som man inte kan simulera med framgång i mjukvara istället.
Det finns givetvis mer specialiserade filter som IR-filter tex som inte heller går att simulera, men de funkar oftast inte så bra ihop med dagens kameror ändå...

Annars är ju principen att man bör ha så få glasytor som möjligt då fler glasytor ger sämre bildkvalitet. Ibland markant, ibland knappt märkbart, men dock.

Det kan väl vara en vettig grej för att tvinga sig att röra på sig, men för att se hur samma motiv ser ut med olika perspektiv behöver man ju stå på olika avstånd med olika brännvidd och ta bild på samma motiv, så där är en zoom eg bättre för att kunna se utforska hur perspektivet påverkar bilden.
Med en fast 35:a så kommer ju perpsktivet bli som det blir när du har valt utsnitt genom att röra dig mot/från motivet.
Jag brukar oftast gå runt för att hitta rätt vinkel/perspektiv osv innan jag ens börjar kolla i sökaren.

När det kommer till filter för att skydda kameran är det vissa saker man ska vara noga med att undvika? Är det bättre med märkes varianter eller spelar det mindre roll? När det kommer till skydd kanske ett motljusskydd kanske fungerar också eller är ett typ UV-filter eller klarglas filter bättre för att man kan ta av det?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=879462 Nikon Nikkor AF-S FX 50/1,8 G
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=396900 Nikon Nikkor AF-S DX 35/1,8 G

Tittat på båda dessa. Skiljer ingenting i pris utan det enda som skiljer är att det ena är FX och det andra DX. Om jag förstått det hela rätt ska DX objektiven gångras med 1.5 för att få egentlig mm vilket gör att båda dessa är i princip likvärdiga eller? Ett .../1.4G är i princip dubbelt så dyrt men är skillnaden verkligen så stor?

När jag ändå nämnt det innan så kan jag lika gärna fråga om motljusskydd är viktigt eller om det är något man kan vara ute om det inte är allt för soligt eller liknande?

Tackar igen för all hjälp. Det uppskattas verkligen och jag läser vart enda ord

Permalänk
Medlem
Skrivet av fryguy:

När det kommer till filter för att skydda kameran är det vissa saker man ska vara noga med att undvika? Är det bättre med märkes varianter eller spelar det mindre roll? När det kommer till skydd kanske ett motljusskydd kanske fungerar också eller är ett typ UV-filter eller klarglas filter bättre för att man kan ta av det?

Skyddsfilter eller inte är nog foto-världens mest omdiskuterade fråga, om du söker lite på det så kommer du få mer åsikter än du trodde var möjligt. Min åsikt är i alla fall att ett motljusskydd ger ett tillräckligt skydd mot slag från sidan, och att ett filter i andra fall lika gärna kan förvärra skador som förhindra dem. Ett motljusskydd försämrar heller aldrig bilden (såvida det inte är för stort och kommer med i bilden), utan ger istället en förbättring i många fall. Skyddsfilter kostar också en hel del om man vill ha bra sådana, så i längden blir det troligtvis dyrare med filter än utan om man inte är väldigt oförsiktig med sina objektiv.

Skrivet av fryguy:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=879462 Nikon Nikkor AF-S FX 50/1,8 G
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=396900 Nikon Nikkor AF-S DX 35/1,8 G

Tittat på båda dessa. Skiljer ingenting i pris utan det enda som skiljer är att det ena är FX och det andra DX. Om jag förstått det hela rätt ska DX objektiven gångras med 1.5 för att få egentlig mm vilket gör att båda dessa är i princip likvärdiga eller? Ett .../1.4G är i princip dubbelt så dyrt men är skillnaden verkligen så stor?

Nej, FX betyder att objektivet klarar av att utlysa en fullformats-sensor, medan DX betyder att den klarar av en APS-C-sensor. Ett FX på en DX-kamera fungerar alltså utmärkt, medan ett DX på en FX kan ge kraftig vinjettering (svarta kanter) eftersom bilden det projicerar på sensorn är för liten. Sen är brännvidden alltid vad den är, den förändras inte av storleken på sensorn. Men med en mindre sensor så beskärs bilden så att det ser ut som att brännvidden ökar. Så ett 50mm på DX ger samma utsnitt som 75mm på FX, men om objektivet är DX eller FX har ingen betydelse för det.

Skrivet av fryguy:

När jag ändå nämnt det innan så kan jag lika gärna fråga om motljusskydd är viktigt eller om det är något man kan vara ute om det inte är allt för soligt eller liknande?

Motljusskydd bör du alltid ha på när du använder ett objektiv, om inte annat för att skydda objektivet. Det förbättrar också bildkvalitén genom att skydda objektivet från ljus från sidan, vilket kan ge reflexer och även sänka kontrasten i bilden. Namnet är kanske lite missvisande eftersom det inte skyddar mot ljus rakt mot objektivet, det borde snarare heta sidoljusskydd

Permalänk
Medlem

Efter många timmars surfande samt egna erfarenheter tycks åsikterna bland proffsen vara att filter bör man ha:

1. Skydd för repor och putsskador
2. Ger gott skydd för stötar
3. Köp ett av högsta kvalitet av härdat glas (tex. B+W) som har flerlagers antireflexskikt och är lätta att rengöra eftersom de är smuts- och dammavvisande

UV-filtreringen många filter har är med moderna digitalkameror och gluggar onödig, det är alltså inte därför man har UV-filter.

Ett kvalitetsfilter håller livet ut och kan återanvändas.