Hjälpa föräldrar att digitalisera gamla videoband för kamera - VHSC

Permalänk
Medlem

Hjälpa föräldrar att digitalisera gamla videoband för kamera - VHSC

Hej Sweclockare!

Mina föräldrar sitter på en hel del gamla familjefilmer som idag spelar upp igenom en gammal filmkamera kopplad via röd/vit/gul kabel (tappade helt namnet på vad kabeln heter nu). Jag rekommenderade att dom skulle digitalisera sina filmer, för när kameran går sönder så kommer det ju bli svårt att kika på filmerna.

Jag tänkte att istället för att lämna in dom så borde det ju finnas någon liten fin låda man kan koppla mellan datorn och kameran som kan digitalisera filmerna och spara dom som videofilmerna i datorn.

Kassetterna som sitter i kameran heter VHSC. Är det någon som har ett bra förslag på hårdvara/mjukvara man kan använda?

Tackar ödmjukast för hjälpen

Permalänk
Medlem

Nått sånt här kanske http://www.amazon.co.uk/August-VGB100-External-Video-Editing/... Ingen aning om det är en sådan du behöver dock.
Googla lite vettja.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

ute efter precis samma sak, Någon som vet om jonnys lösning funkar?

Jag har vissa små video kassetter som passar in i video kameran och så har jag såna gamla vanliga kassetter (stora varianten) Hur kan jag konvertera över det till datorn för att sedan bränna ut dem på skivor.

Permalänk
Medlem

Jag har en dvdbrännare/spelare i en maskin som jag brukar använda för detta.
Spelar in först på spelarens hårddisk, lägger ihop klippen och gör sedan en dvd som funkar i alla spelare.

Kan kränga den för 1500:-

Annars,

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

ute efter precis samma sak, Någon som vet om jonnys lösning funkar?

Jag har vissa små video kassetter som passar in i video kameran och så har jag såna gamla vanliga kassetter (stora varianten) Hur kan jag konvertera över det till datorn för att sedan bränna ut dem på skivor.

En fråga, varför bränna ut det på skivor, känns mycket smidigare att ha filerna samlade på en hårddisk.
Känns mer framtidssäkert också än att någon ska behöva rippa skivorna i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

En fråga, varför bränna ut det på skivor, känns mycket smidigare att ha filerna samlade på en hårddisk.
Känns mer framtidssäkert också än att någon ska behöva rippa skivorna i framtiden

Stämmer om man gör säkerhetskopior på sin hårddisk eller kör någon spegling på hårddisken, annars är du nog rätt så glad att det var skivor du använt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

En fråga, varför bränna ut det på skivor, känns mycket smidigare att ha filerna samlade på en hårddisk.
Känns mer framtidssäkert också än att någon ska behöva rippa skivorna i framtiden

Det är mera för att ha dem fysiskt och kunna spela upp dem på tvn när det behövs utan någon hdmi kabel hit och dit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Nått sånt här kanske http://www.amazon.co.uk/August-VGB100-External-Video-Editing/... Ingen aning om det är en sådan du behöver dock.
Googla lite vettja.

Har läst recensioner på en del sådana där spelare. Inte just denna dock. Men många verkar ge väldigt dålig kvalitet och inte alltid ljudet följer med etc. Men ska kolla recensionerna på just denna. Annars får de lämna in det så vet man ju att saker fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Det är mera för att ha dem fysiskt och kunna spela upp dem på tvn när det behövs utan någon hdmi kabel hit och dit

Borde gå att skaffa blu-ray spelare som har USB-port, kostar antagligen 500-1000kr, om du nu inte redan har det.
Sedan är det ju bara att flytta filerna till USB-minne, köpte nyss 32GB för 200kr finns säkert till och med billigare.