kompensera för overscan i Linux/openSUSE

Permalänk
Medlem

kompensera för overscan i Linux/openSUSE

Hej!

Jag försöker koppla min TV till datorn via HDMI. Som bekant overscannar TVn lite och jag vill således ta bort detta.
Jag kör openSUSE och har testat

xrandr --output HDMI1 --set 'underscan' off

men det ger resultatet

X Error of failed request: BadName (named color or font does not exist) Major opcode of failed request: 140 (RANDR) Minor opcode of failed request: 11 (RRQueryOutputProperty) Serial number of failed request: 50 Current serial number in output stream: 50

Hur gör jag för att komma vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten1:

Hej!

Jag försöker koppla min TV till datorn via HDMI. Som bekant overscannar TVn lite och jag vill således ta bort detta.
Jag kör openSUSE och har testat

xrandr --output HDMI1 --set 'underscan' off

men det ger resultatet

X Error of failed request: BadName (named color or font does not exist) Major opcode of failed request: 140 (RANDR) Minor opcode of failed request: 11 (RRQueryOutputProperty) Serial number of failed request: 50 Current serial number in output stream: 50

Hur gör jag för att komma vidare?

På min TV så blir det pixelmappat om ingången döps om till "PC".

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

På min TV så blir det pixelmappat om ingången döps om till "PC".

Menar du att använda ingång som heter PC / PC - in?
Isåfall så fungerar det dock så är det bara VGA. Hade varit trevligt med ett digitalt format ^^

Tack för förslaget, får köra på VGA tills vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten1:

Menar du att använda ingång som heter PC / PC - in?
Isåfall så fungerar det dock så är det bara VGA. Hade varit trevligt med ett digitalt format ^^

Tack för förslaget, får köra på VGA tills vidare.

Nej, jag döpte om en HDMI ingång på TVn till PC.

Permalänk
Medlem

Det brukar gå att stänga av overscan på TVn helt. Hur man gör kan variera mellan olika modeller.
Det brukar finnas olika zoom-lägen där den kan klippa bland annat gammal 4:3-sändning av 16:9 material med svarta kanter ner till rent 16:9. Bland de olika lägena brukar det finnas ett som inte klipper något alls.

Det är alla gånger den bästa lösningen om det går. Du kan inte få det pixelmappat annars, så suddighet, och mer jobb för både datorn och för TVn.

Men om det verkligen inte går att lösa det på TVn, och du inte vill skaffa en vettig TV så kan du aktivera underscan på datorn via xrandr. Borde vara något i stil med:
xrandr --output HDMI-1 --set underscan on
xrandr --output HDMI-1 --set "underscan hborder" 40 --set "underscan vborder" 25
Där du får byta HDMI-1 mot rätt anslutning, och du får finjustera 40 och 25 mot vad TVn verkligen klipper.