AMD Freesync för Crossfire skjuts på framtiden

Permalänk
Melding Plague

AMD Freesync för Crossfire skjuts på framtiden

Det blir inget stöd för dynamiska frekvenser med flera Radeon i Crossfire sedan AMD upptäckt att den tilltänkta drivrutinen inte håller måttet. Nu skjuts lanseringen på framtiden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag med en BenQ XL2730Z och R9 290 Crossfire...kul.

Dags att gå tillbaks till Nvidia och G-sync igen då.
Med de "dåliga" intervallerna för Freesync så finns det ingen chans att ett ensamt R9 390X kommer hålla måttet i 1440p.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Och här sitter jag med en BenQ XL2730Z och R9 290 Crossfire...kul.

Dags att gå tillbaks till Nvidia och G-sync igen då.

Känns ju som om det här kommer att lösa sig inom snar framtid. Skulle sitta still i båten ett tag till om jag var du...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Släpp inte en teknik som inte fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Känns ju som om det här kommer att lösa sig inom snar framtid. Skulle sitta still i båten ett tag till om jag var du...

Skickades från m.sweclockers.com

Först väntade jag X månader på att Freesyncskärmarna skulle komma.
Sen väntade jag X månader på att det skulle komma en drivrutin så att Freesync fungerade.
Nu har jag väntat X månader på att det ska komma en drivrutin så att Freesync fungerar med Crossfire.

Nu får jag höra att det kommer ta ytterligare X månader till, och eftersom AMD inte ens vågar gå ut med ett datum (drivrutinen skulle ha släppts i April), så skulle jag nästan våga gissa att det inte kommer röra sig om X månader till, utan om XX månader till.

Mitt tålamod börjar tryta.

Jag har fortfarande öppet köp kvar på min BenQXL2730Z, jag funderar starkt på att nyttja det.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Konsolgrävare

Känna som AMD hade lite för bråttom att lansera Freesync Hoppas dom får allting fixat inom snar framtid!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Administrativ avgift

AMD freesync är inget AMD är helt själva om att utveckla och då det är flera i ledet som kan sätta begränsningar som DP, skärmtillverkarna osv så ser jag det fortfarande som ett bra alternativ och även om det inte finns till multi-GPU så är det fortfarande okej.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Freesync
* Ingen overdrive
* Fungerar inte med crossfire
* Fungerar inte under 40 fps, då man annars märker störst skillnad med variabel uppdateringsfrekvens

(Gäller dagens implementation av Freesync)

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Släpp inte en teknik som inte fungerar som det ska.

Sen finns det dom som klagar på varför det tar så lång tid innan något släpps.

Jag ibland kan tycka saker tar för lång tid, men man får tänka steget längre.

Ska det bli bra så får saker inte släppas för fort. Men många i dagens samhälle vill ha grejerna nu inte senare

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Fire_Ice:

Freesync
* Ingen overdrive
* Fungerar inte med crossfire
* Fungerar inte under 40 fps, då man annars märker störst skillnad med variabel uppdateringsfrekvens

(Gäller dagens implementation av Freesync)

Dock mellan 30/40 FPS enligt Thomas är låg FPS alltid låg FPS, så skillnaden är inte så stor.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Dock mellan 30/40 FPS enligt Thomas är låg FPS alltid låg FPS, så skillnaden är inte så stor.

Så mr broken arrow... vem va det som hade rätt hela tiden? ha ha ha.
Freesync är fail, och det kommer aldrig att fungera, har man lite hjärna kan man tänka ut i teknisk väg hur Freesync fungerar, och det kommer helt enkelt aldrig att fungera ordentligt.
Kanske om typ 2år.... och då kommer AMD gå ut och säga att freesync helt enkelt är fail, precis som dom gjorde med bulldozer för att få in pengar under tiden.
Tror du fortfarande det kommer fungera?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

AMD gör säkert en del bra saker men de två gånger jag testat AMD saker har det alltid varit problem, tacka vet jag nVidia och Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Jag har fortfarande öppet köp kvar på min BenQXL2730Z, jag funderar starkt på att nyttja det.

Skicka tillbaka den direkt, satsa på ett Nvidia kort och en Acer Predator XB270HU ips g-sync skärm.
Jag sitter på 3st Acer Predator XB270HU, hur fina som helst att spela på. Rekommenderar starkt!

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem

AMEN
Tack för att ni poängterar problemen med freesync.

Det vore bra om ni även tog er ann de problem som rog swift skärmen har. Inverted ghosting med vertikala scanlines. Väldigt många som lider av troligen scalern blir överhettad och pang så har du en suddig blid eller en bild som flimmrar med artifakter runt text. Asus kommenterar inte ens dessa beskymmer och vad de beror på. Så visst har nvidia lite beskymmer med. Eller är det asus som håller på med fultrick hela tiden. Samt den nya acer skärmen xb270hu där det är rätt många rapporter om skräp bakom panelen vad är det frågan om.

Ni har rätt stor makt att kunna hjälpa oss konsumenter så vi får prylar som håller så hög kvalite som möjligt.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

AMEN
Tack för att ni poängterar problemen med freesync.

Det vore bra om ni även tog er ann de problem som rog swift skärmen har. Inverted ghosting med vertikala scanlines. Väldigt många som lider av troligen scalern blir överhettad och pang så har du en suddig blid eller en bild som flimmrar med artifakter runt text. Asus kommenterar inte ens dessa beskymmer och vad de beror på. Så visst har nvidia lite beskymmer med. Eller är det asus som håller på med fultrick hela tiden. Samt den nya acer skärmen xb270hu där det är rätt många rapporter om skräp bakom panelen vad är det frågan om.

Ni har rätt stor makt att kunna hjälpa oss konsumenter så vi får prylar som håller så hög kvalite som möjligt.

Tack på förhand

Ser inte vad Asus skärmar har med G-sync att göra, att skylla på Nvidia för vad Asus gör känns lite fel. Varför skulle vissa scalers överhätta, men inte andra? Har aldrig haft problem med min skärm...

Känns mest som att du är sur för att du föredrar AMD och de inte har lyckats lika bra som Nvidia.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Så mr broken arrow... vem va det som hade rätt hela tiden? ha ha ha.
Freesync är fail, och det kommer aldrig att fungera, har man lite hjärna kan man tänka ut i teknisk väg hur Freesync fungerar, och det kommer helt enkelt aldrig att fungera ordentligt.
Kanske om typ 2år.... och då kommer AMD gå ut och säga att freesync helt enkelt är fail, precis som dom gjorde med bulldozer för att få in pengar under tiden.
Tror du fortfarande det kommer fungera?

Va? hur menar du nu?

Skrev ju att 30/40 FPS spelar inte så stor roll med sync påslaget (är ju ändå för låg FPS).

Varför skulle inte öppen standard fungera, har ju utvecklat vidare vblank? G-sync är ingen räddare i nöden precis, utan ett sätt av många att låsa kunder till Nvidia inget annat. Döm inte ut något som inte ens är färdigt än.

I detta läge om man är smart, så väntar man och ser hur saker utvecklar sig.

Tyvärr är detta inte som kriget mellan HDDVD och blu-ray där ändå alla filmbolag fick samsas om samma standard. Hade i varit bättre om en tredje part hade gjort sync tekniken.

Som sagt VI kunder vinner inget på att grafikkortstillverkarna kör olika tekniker. Blir bara helt fel och dyrt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Känna som AMD hade lite för bråttom att lansera Freesync Hoppas dom får allting fixat inom snar framtid!

Mmm, böjd att hålla med...
Å andra sidan så är det ju bra att de åtminstone upptäcker problemen under testandet och inte släpper något buggat som inte funkar!
(AMD känns inte alltid klockrena på den punkten IMHO)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leyer32:

Ser inte vad Asus skärmar har med G-sync att göra, att skylla på Nvidia för vad Asus gör känns lite fel. Varför skulle vissa scalers överhätta, men inte andra? Har aldrig haft problem med min skärm...

Känns mest som att du är sur för att du föredrar AMD och de inte har lyckats lika bra som Nvidia.

Nä men om du kryper upp ur lådan lite så ser du att rätt många har problem. Kolla rog forumet tex. Eller tråden hos asus här på forumet. Jag älskade den skärmen men jag fixade inte linjerna som blir i den motionblur som uppstår. Försökte få ordning på problemet. Men gav upp efter 6 månader och 7st rog skärmar förstå hur gärna jag ville att det skulle funka. Jag pratade med asus caroline flertalet gånger i telefon och hon ville inte riktigt diskutera problemet mer än att det var ett problem. Men nu är det locket på. Så jag längtar tills min xb270hu dyker upp.

Varför vissa scalers skulle överhetta. Av samma anledning som vissa cpu klarar viss överklockning. Vissa påstår att asus slarvat när de monterat den större kylfläns som sitter på scalern. Det är juh här laxpudding kommer in. Så asus kan säga vad som är problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Nä men om du kryper upp ur lådan lite så ser du att rätt många har problem. Kolla rog forumet tex. Eller tråden hos asus här på forumet. Jag älskade den skärmen men jag fixade inte linjerna som blir i den motionblur som uppstår. Försökte få ordning på problemet. Men gav upp efter 6 månader och 7st rog skärmar förstå hur gärna jag ville att det skulle funka. Jag pratade med asus caroline flertalet gånger i telefon och hon ville inte riktigt diskutera problemet mer än att det var ett problem. Men nu är det locket på. Så jag längtar tills min xb270hu dyker upp.

Varför vissa scalers skulle överhetta. Av samma anledning som vissa cpu klarar viss överklockning. Vissa påstår att asus slarvat när de monterat den större kylfläns som sitter på scalern. Det är juh här laxpudding kommer in. Så asus kan säga vad som är problem

Så det är Nvidias fel att Asus har slarvat?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

hmm

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Skrivet av leyer32:

Så det är Nvidias fel att Asus har slarvat?

Nej självklart inte. Felet är detta

Men seriöst, så har du rätt i att största felet är ASUS.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Gud vad många inte håller löftet nu för tiden.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av leyer32:

Så det är Nvidias fel att Asus har slarvat?

Då vi inte vet vad som orsakar problemet och nvidia gör scalern och certifierar skärmen. Så skrev jag såhär:

Citat:

Så visst har nvidia lite beskymmer med. Eller är det asus som håller på med fultrick hela tiden.

Här är de linjer jag sett på alla rog skärmar. Sen att de inte stör dig är väll bara att säga grattis. Uppstår kort stund vid snabba rörelser

Permalänk
Medlem

Synd, jag hoppas att de lyckas fixa det inom inte alltför avläsgen framtid. Jag kör SLI med G-sync i dagsläget, men föredrar Freesync pga öppenheten och även AMD före Nvidia.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Då vi inte vet vad som orsakar problemet och nvidia gör scalern och certifierar skärmen. Så skrev jag såhär:

Här är de linjer jag sett på alla rog skärmar. Sen att de inte stör dig är väll bara att säga grattis. Uppstår kort stund vid snabba rörelser
http://i59.tinypic.com/35cgdcn.jpg

Du börjar kännas allt mer som en rättshaverist när det gäller Asus ROG Swift. Bara den saken att du haft 7st olika ROG Swift säger en hel del, förstår varför Asus Caroline inte orkar snacka med dig. Tittar man på dina inlägg på Sweclockers så verkar det som denna skärmen har tagit över ditt liv. Har påpekat det i tidigare inlägg men du verkar helt inställd på att Asus är roten till allt ont.

Köpte en Asus ROG Swift i augusti förra året och har inte haft några som helst problem.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Du börjar kännas allt mer som en rättshaverist när det gäller Asus ROG Swift. Bara den saken att du haft 7st olika ROG Swift säger en hel del, förstår varför Asus Caroline inte orkar snacka med dig. Tittar man på dina inlägg på Sweclockers så verkar det som denna skärmen har tagit över ditt liv. Har påpekat det i tidigare inlägg men du verkar helt inställd på att Asus är roten till allt ont.

Köpte en Asus ROG Swift i augusti förra året och har inte haft några som helst problem.

Nej asus gör bra prylar men rog swift var inget bra för mig. Men jag hade önskat att den varit det. 7 skärmar på 6månader är en reklamation var 20dag i snitt men så var det inte i praktiken. jag kan inte säga mer än att jag ville att det skulle funka. Att du tycker jag är en rättshaverist för det det får stå för dig. Om hon vill prata med mig eller inte vet jag inte, troligen inte då jag är en jobbig kund. Det jag menar med lockt på är att hon aktivt valt att inte besvara alla andra som kommenterat att de har problem. Men jag ska inte ta upp det fler gånger. Det är juh liksom för att hjälpa andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekhii:

AMD gör säkert en del bra saker men de två gånger jag testat AMD saker har det alltid varit problem, tacka vet jag nVidia och Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Måste kännas trist för dig då att Intel propparna innehåller AMD teknik.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

AMD freesync är inget AMD är helt själva om att utveckla och då det är flera i ledet som kan sätta begränsningar som DP, skärmtillverkarna osv så ser jag det fortfarande som ett bra alternativ och även om det inte finns till multi-GPU så är det fortfarande okej.

Ja det verkar vara AMD's stil. Lansera saker som inte är färdiga och saker som AMD egentligen inte gör något arbete med men får det att framstå som det är så.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Från Augusti till December 2014 "flickering games with g-sync and sli", googla. Minnet kort för vissa med ena teamet och långt med det andra. Det andra teamet vill kanske inte ha "flickering games".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ja det verkar vara AMD's stil. Lansera saker som inte är färdiga och saker som AMD egentligen inte gör något arbete med men får det att framstå som det är så.

Om detta stämmer till punkt & pricka låter jag vara osagt men ditt inlägg framstår som osanning om det stämmer vilket iofs. inte är ovanligt.

Citat:

FreeSync is an adaptive sync technology initially developed by AMD in response to NVidia's G-Sync for LCD displays that reduces screen tearing.[2] FreeSync is royalty-free, free to use, and has no performance penalty.[3] As of 2015, VESA has adopted FreeSync as an optional component of the DisplayPort 1.2a specification.[4] FreeSync has a dynamic refresh rate range of 9-240Hz.[3]

http://en.wikipedia.org/wiki/FreeSync

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless