Funderar på SLI, två av samma sort eller olika?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

GTX 970 förövrigt suger något enormt att satsa på som SLI kort med minnesbuggen och framtida speltitlar som vill ha mer grafikminne för när du passerar 3,5gb använt minne kommer spelen börja glitcha och din fps kommer sjunka med 60-80%

Var tvungen att testa det där bara, men nej det du säger stämmer inte. Använt minne enligt GPU-Z 3742mb. Benchmark, lägst 47fps, högst 72fps.
Lirat i flera timmar i sträck utan en enda drop på 60-80%. I GTA V då alltså.

Skrivet av Puttefnasket:

Och hur fungerar det i GTA5 då?

Fungerar lysande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Var tvungen att testa det där bara, men nej det du säger stämmer inte. Använt minne enligt GPU-Z 3742mb. Benchmark, lägst 47fps, högst 72fps.
Lirat i flera timmar i sträck utan en enda drop på 60-80%.

Problemet: du kollar på gpu-z som en skiljer på cache och använt minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av philipborg:

Problemet: du kollar på gpu-z som en skiljer på cache och använt minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Var ska jag kolla då? Tittade under "memory used". Eller annan mjukvara kanske?
Varför får jag inga megadrops?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Var ska jag kolla då? Tittade under "memory used". Eller annan mjukvara kanske?
Varför får jag inga megadrops?

du får inga megadrops för att du aldrig går över 3,5gb, det är nästan 100% omöjligt att göra det på ett single GTX 970 sålänge du inte sitter på 4k skärm

däremot om du kör SLI så är det inte längre GPU'n som sätter stopp utan just minnet och det är då dessa drops kommer börja synas väldigt tydligt så GTX 970 lämpar sig inte alls för SLI för att framtidssäkra sig :/

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

det är nästan 100% omöjligt att göra det på ett single GTX 970 sålänge du inte sitter på 4k skärm

Håller verkligen inte med. Hjälpte så sent som igår en kille som satt på ensamt 970 och ströps utav vram över 3.5GB i gta v.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Håller verkligen inte med. Hjälpte så sent som igår en kille som satt på ensamt 970 och ströps utav vram över 3.5GB i gta v.

Skickades från m.sweclockers.com

åfan, tur att jag köpte ett GTX 780 ti där man vet var gränsen för minnet tar slut iaf, det jobbiga med gtx 970 är att den verkligen försöker använda 4gb även om den inte klarar av det, fattar inte varför nvidia bara stänger av den sista minnesmodulen i drivrutinen eller något

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

åfan, tur att jag köpte ett GTX 780 ti där man vet var gränsen för minnet tar slut iaf, det jobbiga med gtx 970 är att den verkligen försöker använda 4gb även om den inte klarar av det, fattar inte varför nvidia bara stänger av den sista minnesmodulen i drivrutinen eller något

Eller gör det ett alternativ att stänga av det. Killen jag hjälpte spelade även i 1080p.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Skulle varje kort kunna rita upp sin egna bild och därmed ha tillgång till sina totala mängden vram så skulle dom ju kunna nyttja totalt 8gb (om vi tar två 290 som ett exempel), då materialet inte speglas utan varje kort jobbar parallellt. Men latens kanske är boven i varför man inte använder en sådan teknik.

Vi nyttjar ju samma teknik för crossfire/sli som man gjorde på 2000 talet. Kanske dags för en ny lösning istället, eller att tillverkare faktiskt släpper kort med en sjujäkla mängd vram, typ 6gb minimum.

Men men tiden lär visa.

När dom renderar varannan frame så kommer kortens minne till stor del behöva innehålla samma saker, eftersom två på varandra följande frames ofta är beroende av samma texturer. Jag är inte insatt i hur det är tänkt att DX12 ska påverka detta. Att låta korten rita varsin del av varje frame borde kunna öka det användbara minnet, om man kan göra det snyggt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Oliver91:

åfan, tur att jag köpte ett GTX 780 ti där man vet var gränsen för minnet tar slut iaf, det jobbiga med gtx 970 är att den verkligen försöker använda 4gb även om den inte klarar av det, fattar inte varför nvidia bara stänger av den sista minnesmodulen i drivrutinen eller något

Fast det gör den inte alls. Drivrutinen är skriven så att den i det längsta försöker använda sig utav 3,5Gb minne. Om den måste överskrida det så använder den i första hand de 0,5Gb långsamma minnet istället för att skyffla data till datorns ram-minne. Däri ligger den enda skillnaden mellan ett GTX 970 och ett "riktigt" 3,5Gb kort. För mjukvaran i datorn är 970 ett 3,5Gb kort + 500Mb extra "lite-snabbare-än-vanligt-ram-"minne. Inget hade blivit bättre av att "stänga av" de sista 500Mb.

Prio-listan ser därmed ut som följande i mjukvaran
a) 0-3,5Gb: använd grafikminnet
b) 3,5Gb-4Gb: Använd det långsamma grafikminnet
c)4Gb+: använd datorns ram

Ett "vanligt" 3,5Gb kort hade helt enkelt sett ut såhär
a) 0-3,5Gb: använd grafikminnet
c)3,5Gb+: använd datorns ram

99% av all denna "hjälp jag får stuttering av mitt 970 är antingen placebo eller härstammar från ett annat fel i datorn. Innan det blev en snackis om det fanns det knappt någon som hade problem med sina kort - efter att nyheten kom ut så började plötsligt massvis med folk "uppleva" dessa problem.

Men: med det sagt, Nvidia har gjort en grymt ful grej när de ljugit om sitt korts specifikationer. Det är inget jag stödjer. Av rena principskäl är jag emot det. Men prestandaproblemet är helt brutalt missförstått och feltolkat av gemene man online.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av philipborg:

Eller gör det ett alternativ att stänga av det. Killen jag hjälpte spelade även i 1080p.

Skickades från m.sweclockers.com

1080p=1920x1080?

Vilka settings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

1080p=1920x1080?

Vilka settings?

Enligt honom "Ultra".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Zpnk:

Fascinerande att alla säger att det ska bli VRAM-bekymmer i alla upplösningar över 1920x1080. Jag kör i 3440x1440 med mina dubbla 970's och har inga större bekymmer i de spel jag kör. BF4 går alldeles utmärkt i hyfsat höga settings, Dying light funkade det också... det finns säkert vissa speltitlar där man stöter på patrull. Men att generellt säga att allt över 1920x1080 kommer funka piss pga VRAM-felet är att ta i ganska rejält...

Kör själv på SLI GTX 780 med 3Gb VRAM i1080p, spel som GTA5, Shadow of Mordor och Total War stryps av brist på VRAM (kan spela med allt maxat tills det att VRAM säger ifrån).

Fattar inte varför Nvidia ska snåla så på VRAM hela tiden.. alltid gjort det, och det straffar konsumenter som bygger maskiner var 2-3.e år då man nästan inte kan gå för de gröna då VRAM'en är den stoppande faktorn och inte ren performance.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Fast det gör den inte alls. Drivrutinen är skriven så att den i det längsta försöker använda sig utav 3,5Gb minne. Om den måste överskrida det så använder den i första hand de 0,5Gb långsamma minnet istället för att skyffla data till datorns ram-minne. Däri ligger den enda skillnaden mellan ett GTX 970 och ett "riktigt" 3,5Gb kort. För mjukvaran i datorn är 970 ett 3,5Gb kort + 500Mb extra "lite-snabbare-än-vanligt-ram-"minne. Inget hade blivit bättre av att "stänga av" de sista 500Mb.

Prio-listan ser därmed ut som följande i mjukvaran
a) 0-3,5Gb: använd grafikminnet
b) 3,5Gb-4Gb: Använd det långsamma grafikminnet
c)4Gb+: använd datorns ram

Ett "vanligt" 3,5Gb kort hade helt enkelt sett ut såhär
a) 0-3,5Gb: använd grafikminnet
c)3,5Gb+: använd datorns ram

99% av all denna "hjälp jag får stuttering av mitt 970 är antingen placebo eller härstammar från ett annat fel i datorn. Innan det blev en snackis om det fanns det knappt någon som hade problem med sina kort - efter att nyheten kom ut så började plötsligt massvis med folk "uppleva" dessa problem.

Vissa program (mer än spel) anpassar inställningarna efter VRAM och kan då få problem med att den lurar programmet. Är däremot få spel titlar som gör så, väldigt få. Men rörande att det är placebo håller jag verkligen inte med om. Då hade det varit placebo att köra på vanligt RAM också då de sista 0.5GB är endast lite snabbare.

Den stora anledning till att folk märker det mer nu är att det finns fler titlar som utnyttjar så mycket VRAM i vanligare lägre upplösningar.
Även, om folk upptäckte det eller inte ändrar inte teknisk fakta.
Jag håller med att de inte borde stänga av de sista 500MB men att de borde ha inställning för det för dem som kör program med problem för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Fattar inte varför Nvidia ska snåla så på VRAM hela tiden.. alltid gjort det, och det straffar konsumenter som bygger maskiner var 2-3.e år då man nästan inte kan gå för de gröna då VRAM'en är den stoppande faktorn och inte ren performance.

Mer pengar för folk köper nya kort oftare? Läskigt många som inte ens kollar på konkurrensen. Kolla bara alla köpråds trådarna. (vild teori)
Stöder även försäljningen utav titan korten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Kör själv på SLI GTX 780 med 3Gb VRAM i1080p, spel som GTA5, Shadow of Mordor och Total War stryps av brist på VRAM (kan spela med allt maxat tills det att VRAM säger ifrån).

Fattar inte varför Nvidia ska snåla så på VRAM hela tiden.. alltid gjort det, och det straffar konsumenter som bygger maskiner var 2-3.e år då man nästan inte kan gå för de gröna då VRAM'en är den stoppande faktorn och inte ren performance.

Du hade ju kunnat köpa GTX Titan men valde GTX 780, varför det? Hade du köpt GTX Titan hade inte Vram varit några problem...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av philipborg:

Enligt honom "Ultra".

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant, testade själv nu med 1st 970 aktivt, 1920*1080 och ultra/very high, inga problem, inga drops.
Högst 60fps.

Det här med att det inte går att köra 1080p lir med ett 970, speciellt med hänvisning till Nvidias myglande med minnesspecifikationerna är ju inte sant, alls.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av philipborg:

Mer pengar för folk köper nya kort oftare? Läskigt många som inte ens kollar på konkurrensen. Kolla bara alla köpråds trådarna. (vild teori)
Stöder även försäljningen utav titan korten.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Puttefnasket:

Du hade ju kunnat köpa GTX Titan men valde GTX 780, varför det? Hade du köpt GTX Titan hade inte Vram varit några problem...

Frågan är om folk verkligen köper nyare kort eller svindyra high-end Titan's?
Alla jag känner som gått över till 1440p/4k har sålt sina Nvidia kort och köpt 290x istället, just för att Nvidia inte har något att erbjuda som är prisvärt i den upplösningen.

Tycker bara det verkar så dumt överlag, att satsa på 3Gb/3.5Gb när 4k redan finns ute på marknaden och 1440p redan börjat plocka andelar från 1080p, speciellt hos 'Gamers'. Känns kortsiktigt, och som något som kan komma att straffa Nvidia om AMD lyckas göra en comeback.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Antielefant
Skrivet av phoenixdisciple:

Frågan är om folk verkligen köper nyare kort eller svindyra high-end Titan's?
Alla jag känner som gått över till 1440p/4k har sålt sina Nvidia kort och köpt 290x istället, just för att Nvidia inte har något att erbjuda som är prisvärt i den upplösningen.

Tycker bara det verkar så dumt överlag, att satsa på 3Gb/3.5Gb när 4k redan finns ute på marknaden och 1440p redan börjat plocka andelar från 1080p, speciellt hos 'Gamers'. Känns kortsiktigt, och som något som kan komma att straffa Nvidia om AMD lyckas göra en comeback.

Det är totalt bortkastat att köpa grafikkort för framtida 4k eftersom 4k, ursäkta uttrycket, är rent av idiotiskt att satsa på idag om målet är gaming. Du kommer rent praktiskt inte att kunna få en njutbar upplevelse med dagens grafikkort, särskilt inte med tanke på alla strul som finns med 4k, och särskilt 4k + flerkortslösning. Enligt min åsikt har 1440p bara precis blivit moget att satsa på nu när fler högfrekventa skärmar börjar dyka upp.

Jag känner flera som HAR 4k-skärmar, oftast då för att de gör annat än spelar på maskinerna, men alla jag känner som spelar kör antingen i 1080p eller i 1440p och de med 4k ställer oftast ner dem till 1080p för att deras grafikkort (och då särskilt en med 290x CF) helt enkelt inte orkar med 4k eller ger en massa buggar i den upplösningen.

Det finns både Geforce och Radeonfolk bland dem och det är gott och blandat mellan 680, 770, 780/Ti, Titan och 970 på ena sidan, och 7970/280x och 290/x på andra sidan. Ingendera sida klagar och ingen av de fem jag känner som sitter med 970 har klagat. Två kör dessutom SLI+G-Sync (en med Predatorskärm och en med Swiftskärm) och båda tycker ungefär att 970 är guds gåva till mänskligheten. De kör 1440p i 100+ FPS vilket är riktigt snyggt.

Även i GTA5.

Men - självklart KAN man forcera ett kort att få slut på VRAM. Det är skitenkelt, det är bara att dra upp AA-slidern som en idiot, eller att pumpa in extremt tunga texturmoddar. Jag kan göra det ganska enkelt (jag spelar trots allt med 2 GB), men det sagt har jag aldrig hört någon som i faktiskt spelande, med faktiska spelbara inställningar, lyckats stöta på problemet med de sista 512 MB på varesig ett ensamt 970 eller med två i SLI.

Så... med 5 personer och totalt 7 kort, med blandat 1080p och 1440p, med blandat 60 och 144 Hz, med blandat G-Sync och ej, är mitt uttalande att jag fortfarande aldrig sett någon som faktiskt HAR ett GTX 970 stöta på problemet, utan det är i samtliga fall jag sett och hört folk som uttalar sig i andra hand.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Vissa program (mer än spel) anpassar inställningarna efter VRAM och kan då få problem med att den lurar programmet. Är däremot få spel titlar som gör så, väldigt få. Men rörande att det är placebo håller jag verkligen inte med om. Då hade det varit placebo att köra på vanligt RAM också då de sista 0.5GB är endast lite snabbare.

Den stora anledning till att folk märker det mer nu är att det finns fler titlar som utnyttjar så mycket VRAM i vanligare lägre upplösningar.
Även, om folk upptäckte det eller inte ändrar inte teknisk fakta.
Jag håller med att de inte borde stänga av de sista 500MB men att de borde ha inställning för det för dem som kör program med problem för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu säger jag inte att 970 är problemfritt men läs min post från när det här var aktuellt:

Skrivet av OlleTheGreat:

Men JA vilket bra test eftersom DSR inte är extremt krävande *facepalm*, du ska inte passa på att jämföra 4k med 1080p och härleda prestandaskillnaderna till att 4k använder mer minne?

Jag testade med Far Cry 4, AA som enda skillnad:

0x AA 3,3GB 45-60fps
TXAA4 3,9GB 35-50fps

En drop på 10fps vid 4xAA jämfört med inget AA är fullt rimligt - "problemet" verkar inte visa sig i far cry 4 under dessa förutsättningar.

Motion blur av, 2560x1080 och resten av inställningarna syns här:
http://i.imgur.com/bKgTMKp.png

Mer info om problemet
http://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/2tfybe/investig...

Nvidias svar
http://www.pcper.com/news/Graphics-Cards/NVIDIA-Responds-GTX-...

Jag gjorde även ett test med 2x MSAA (eller om det var 4x MSAA kanske) där minnet gick över de 4GB kortet har och fick då ungefär 2 fps.

Det känndes inte jättebra men ändå spelbart vid dessa test (utom det vid 2 fps, givetvis). Så du (och övriga som läser detta) som jämför 05,GB-sektionen med att skriva till RAM kan sluta med det för det är otroligt missvisande för de som inte är insatta.

Sen dess har det kommit fram att det förekommer diverse stuttering och grejer när den sista 0,5GB-sektionen används, det här inlägget var från innan det kom fram men som sagt, det känndes subjektivt helt okej att använda även det sista av minnet.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Zcenicx:

Det är totalt bortkastat att köpa grafikkort för framtida 4k eftersom 4k, ursäkta uttrycket, är rent av idiotiskt att satsa på idag om målet är gaming. Du kommer rent praktiskt inte att kunna få en njutbar upplevelse med dagens grafikkort, särskilt inte med tanke på alla strul som finns med 4k, och särskilt 4k + flerkortslösning. Enligt min åsikt har 1440p bara precis blivit moget att satsa på nu när fler högfrekventa skärmar börjar dyka upp.

Jag känner flera som HAR 4k-skärmar, oftast då för att de gör annat än spelar på maskinerna, men alla jag känner som spelar kör antingen i 1080p eller i 1440p och de med 4k ställer oftast ner dem till 1080p för att deras grafikkort (och då särskilt en med 290x CF) helt enkelt inte orkar med 4k eller ger en massa buggar i den upplösningen.

Det beror helt och hållet på -vad- man spelar för något för att rättfärdiga 1440p/4K. Att spela tex. WoW, Skyrim, DA:I o.s.v. är helt underbart på så höga upplösningar som möjligt, speciellt nu när man faktiskt kan klämma 60fps(hz) från datorn till skärmen, skulle aldrig spela Battlefield eller CS på något annat än en skärm som klarar 144/120fps(hz).

Skulle jag köpa grafikkort idag för att spela på 4K närmaste 1-2 åren, då är det sista jag skulle kika mot Nvidia, och det är mångt o mycket p.g.a. pris. Du kan köpa ett R9 290x för 3000kr nytt idag, medan ett GTX 980 ligger på över 6000kr, och prestandan är helt enkelt inte värd x2 priset (5-10%~ gain för dubbla priset i höga upplösningar).

Skrivet av Zcenicx:

Det finns både Geforce och Radeonfolk bland dem och det är gott och blandat mellan 680, 770, 780/Ti, Titan och 970 på ena sidan, och 7970/280x och 290/x på andra sidan. Ingendera sida klagar och ingen av de fem jag känner som sitter med 970 har klagat. Två kör dessutom SLI+G-Sync (en med Predatorskärm och en med Swiftskärm) och båda tycker ungefär att 970 är guds gåva till mänskligheten. De kör 1440p i 100+ FPS vilket är riktigt snyggt.

Sitter som sagt i samma sits, har tom. själv kört gtx 970 och jag fick problem helt enkelt, speciellt när man började kasta på höga texturer i Skyrim och GTA5 där spelet inte kunde utgöra korrekt VRAM, så jag fick tom. CTD's.
En av mina GTA5 polare har samma problem med GTA5, så han lär lägga sig på ca. 3Gb VRAM som max gräns för att vara säker på att det finns lite headroom upp till 3.5, för att undvika ev. problem helt enkelt.

Skrivet av Zcenicx:

Men - självklart KAN man forcera ett kort att få slut på VRAM. Det är skitenkelt, det är bara att dra upp AA-slidern som en idiot, eller att pumpa in extremt tunga texturmoddar. Jag kan göra det ganska enkelt (jag spelar trots allt med 2 GB), men det sagt har jag aldrig hört någon som i faktiskt spelande, med faktiska spelbara inställningar, lyckats stöta på problemet med de sista 512 MB på varesig ett ensamt 970 eller med två i SLI.

Så... med 5 personer och totalt 7 kort, med blandat 1080p och 1440p, med blandat 60 och 144 Hz, med blandat G-Sync och ej, är mitt uttalande att jag fortfarande aldrig sett någon som faktiskt HAR ett GTX 970 stöta på problemet, utan det är i samtliga fall jag sett och hört folk som uttalar sig i andra hand.

Hänvisar till mitt inlägg ovan, du vet nu någon som -har- haft problem med sitt 970 när det kommer till spelande, varav jag lämnade tillbaka kortet

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phoenixdisciple:

Sitter som sagt i samma sits, har tom. själv kört gtx 970 och jag fick problem helt enkelt, speciellt när man började kasta på höga texturer i Skyrim och GTA5 där spelet inte kunde utgöra korrekt VRAM, så jag fick tom. CTD's.
En av mina GTA5 polare har samma problem med GTA5, så han lär lägga sig på ca. 3Gb VRAM som max gräns för att vara säker på att det finns lite headroom upp till 3.5, för att undvika ev. problem helt enkelt.

Vad är det för magiskt som jag och många andra gör som inte drabbas av det påstådda problemet? Kanske är det något annat som spökar och inte kortet i sig? Ytterst märkligt att jag klarar mig utan att slå i taket och få feta drops medans andra gör det..

Känns mer som att dessa problem är klassiska gamingproblem och konfigstrul samt skit bakom tangenterna än att knyta enbart till en typ av grafikkort.
Har själv testat allt det hittepå som sagts i tråden men det flyter likt förbannat på ändå, varför?

Givetvis kan man, som Zcenicx skriver ovan, tvinga in tyngre texturer än vad kortet pallar med, men går också att göra med vilket kort som helst.
Kan ju vara så att det var något fel på ditt kort. Du måste ju tro på oss när vi säger att vi och många andra inte har dessa problem. Eller fortsätt vara envis.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon4992:

Vad är det för magiskt som jag och många andra gör som inte drabbas av det påstådda problemet? Kanske är det något annat som spökar och inte kortet i sig? Ytterst märkligt att jag klarar mig utan att slå i taket och få feta drops medans andra gör det..

Känns mer som att dessa problem är klassiska gamingproblem och konfigstrul samt skit bakom tangenterna än att knyta enbart till en typ av grafikkort.
Har själv testat allt det hittepå som sagts i tråden men det flyter likt förbannat på ändå, varför?

Givetvis kan man, som Zcenicx skriver ovan, tvinga in tyngre texturer än vad kortet pallar med, men går också att göra med vilket kort som helst.
Kan ju vara så att det var något fel på ditt kort. Du måste ju tro på oss när vi säger att vi och många andra inte har dessa problem. Eller fortsätt vara envis.

Jag försöker inte vara envis eller påtvinga någon något, jag delger bara mina och närliggande vänners erfarenheter. Och vi är knappast ensamma om det då ändå rätt 'många' verkar dela denna upplevelse.

Det som gör detta problem till just ett verkligt och "olösligt" problem, det är att det är svårt att avgöra om kortet är defekt eller annat som strular så som drivers, bakgrundsprogram eller dylikt.
Kör som sagt 2st gtx 780 nu, och märker snabbt om VRAM tar slut i tex. Skyrim då man får CTD's direkt och kan se det i VRAM usage i tex. AfterBurner, medan med GTX 970 så fick jag allt från drops till andra konstigheter när vad jag tror, VRAM tog slut (GTA5 krashar rakt upp och ner då det spelet försöker nå 4Gb VRAM, men stryps vid 3.5 och spelet verkar inte fatta hur det ska bete sig med det långsammare minnet).
Fick även problem med Shadow of Mordor när man laddade ner deras ultra texture pack (FPS drops var och ingenstans).

För den som inte använder högsta texturerna eller massa AA, så är detta rent generellt sett inte ett problem alls. Men för någon som är van att modda mycket eller på annat vis få ut så mycket ögongodis per fps som möjligt, så kan just GTX 970 ge oönskade effekter.

GTX 970 är egentligen inte ett dåligt kort, inte heller GTX 980. Men tycker för priset medför det alldeles för mycket strul eller för lite gain, i jämförelse med prissättningen av ett R9 290x idag. Fanboyar inte det ena eller andra, sitter som sagt trots allt på Nvidia kort själv trots att jag just nu förespråkar AMD's high-end rätt mycket.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Samma diskussion annan tråd. Här är min förklaring varför 3.5GB problemet är oundvikligt och hur nvidia erkände att problem kommer ske: http://m.sweclockers.com/forum/post/15388138

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Fascinerande att alla säger att det ska bli VRAM-bekymmer i alla upplösningar över 1920x1080. Jag kör i 3440x1440 med mina dubbla 970's och har inga större bekymmer i de spel jag kör. BF4 går alldeles utmärkt i hyfsat höga settings, Dying light funkade det också... det finns säkert vissa speltitlar där man stöter på patrull. Men att generellt säga att allt över 1920x1080 kommer funka piss pga VRAM-felet är att ta i ganska rejält...

Skriver eller citerar inte allt för ofta här, men måste bara nu få skriva känner jag.

Håller med dig till fullo. En massa gnäller över det där vram "problemet" som GTX 970 har och att 3.5GB kommer/räcker inte till knappt 1080p idag.
Funderar varför skriver man ens så när man egentligen inte ens har korten själv och verkligen vet? Hade det varit i närheten av sanning, så hade mina 3x GTX 680s ALDRIG klarat av att köra spel på max IQ inställningar idag. Yes, jag maxxar GTA5 med 2560x1440 allt på högtsa (förutom har inte rört advanced graphics, tror inte heller det är många som gör heller då det blir ingen visuell skillnad). Lirar spelet över 60 fps med inga problem, och korten har fortfarande bara 2GB minne oavsett hur många dem än är. Med detta sagt så räcker 2x GTX 970 hur långt som helst, långt över 1080P.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av scimanyD:

Yes, jag maxxar GTA5 med 2560x1440 allt på högtsa (förutom har inte rört advanced graphics, tror inte heller det är många som gör heller då det blir ingen visuell skillnad).

Då maxar du däremot inte per definition...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Då maxar du däremot inte per definition...

Skickades från m.sweclockers.com

Nej inte per definition, men jag ser fortfarande inte var vram problemet dyker upp på 970 på 1080p och över, då det känns att då ett 680 inte borde palla av något förlängesen när det kommer till minne. 2-3.5GB är ett bra hopp. Rent tekniskt sett i så fall så ska jag inte kunna spela på dem inställningarna. Förstår du hur jag menar?

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av scimanyD:

Skriver eller citerar inte allt för ofta här, men måste bara nu få skriva känner jag.

Håller med dig till fullo. En massa gnäller över det där vram "problemet" som GTX 970 har och att 3.5GB kommer/räcker inte till knappt 1080p idag.
Funderar varför skriver man ens så när man egentligen inte ens har korten själv och verkligen vet? Hade det varit i närheten av sanning, så hade mina 3x GTX 680s ALDRIG klarat av att köra spel på max IQ inställningar idag. Yes, jag maxxar GTA5 med 2560x1440 allt på högtsa (förutom har inte rört advanced graphics, tror inte heller det är många som gör heller då det blir ingen visuell skillnad). Lirar spelet över 60 fps med inga problem, och korten har fortfarande bara 2GB minne oavsett hur många dem än är. Med detta sagt så räcker 2x GTX 970 hur långt som helst, långt över 1080P.

Precis som ovanstående, då maxar du verkligen inte spelet per definitation...

Bara att köra högsta texturerna UTAN advanced, people variation slidern eller AA drar det över 2Gb VRAM i GTA5. Drar jag ner allt på lägsta och vrider upp texturerna till max så äter spelet ca. 2.1-2.4Gb VRAM beroende på vart i världen jag befinner mig, vilket väder det är och tid på dagen.
Antar att du inte testat med att stänga av spärren som ligger högst upp över vilken DirectX version?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Precis som ovanstående, då maxar du verkligen inte spelet per definitation...

Bara att köra högsta texturerna UTAN advanced, people variation slidern eller AA drar det över 2Gb VRAM i GTA5. Drar jag ner allt på lägsta och vrider upp texturerna till max så äter spelet ca. 2.1-2.4Gb VRAM beroende på vart i världen jag befinner mig, vilket väder det är och tid på dagen.
Antar att du inte testat med att stänga av spärren som ligger högst upp över vilken DirectX version?

Spärren är avstängd. Jag ska ikväll dra igång advanced graphics på och ska se hur det går. Kan tillägga också att var man kan se hur mycker VRAM går åt i spelet, så enligt den drar det redan över ca 2GB än vad mina kort klarar av.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Precis som ovanstående, då maxar du verkligen inte spelet per definitation...

Bara att köra högsta texturerna UTAN advanced, people variation slidern eller AA drar det över 2Gb VRAM i GTA5. Drar jag ner allt på lägsta och vrider upp texturerna till max så äter spelet ca. 2.1-2.4Gb VRAM beroende på vart i världen jag befinner mig, vilket väder det är och tid på dagen.
Antar att du inte testat med att stänga av spärren som ligger högst upp över vilken DirectX version?

Ehm, tänk på att gpu-z och afterburner liknande mjukvara inte skiljer på cache och använt så rätt meningslöst att titta på den. Håller däremot med att han definitivt inte maxar spelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av scimanyD:

Spärren är avstängd. Jag ska ikväll dra igång advanced graphics på och ska se hur det går. Kan tillägga också att var man kan se hur mycker VRAM går åt i spelet, så enligt den drar det redan över ca 2GB än vad mina kort klarar av.

Vill be om ursäkt då mitt förra inlägg lät lite spydigt, insåg det inte fören jag läste det i efterhand (think twice before you speak, kanske skulle användas där ).

OT: Du får jätte gärna köra lite tester, då det är intressant att se hur spelet beter sig både med 2Gb VRAM och med 3-sli setup.
Själv använder jag MSI AfterBurner för att se GPU Usage och VRAM Usage, litar inte på den inbyggda mätaren i GTA då den verkar gå efter extrem scenarion och inte det som man vardagligen upplever, likasom att deras Benchmark inte är att lita på (i mitt tycke), får betydligt högre FPS där än väl ingame.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >