Permalänk

Datorn tvärdöd

Kort liten introduktion.
Jag skulle uppgradera mängden ram-minne i datorn från 8 till 16gb, öppnade upp datorn satte in de nya minnena stängde och startade upp. De vanliga splashscreensen dök upp och sen ploppade det fram "overklock failed", hann inte riktigt läsa hela för den försvann väldigt snabbt.
Sedan tog den mig till bios-inställningarna, där den visade att den hittade iaf 16gb men de körde i 1333mHz,(de är 1600mHz minnen).

Mer än så hann jag inte innan datorn stängde av sig, trodde då att jag kanske inte riktigt satt fast minnena ordentligt/det var dammigt så jag plockade ut dem, sprejade med tryckluft och satte sedan in dem igen och startade igång.

Inga fel denna gång, kom till skrivbordet och så använde jag datorn i en halvtimme-trekvart någonting med lite surf och chattande. Sen gick jag iväg för att äta middag och när jag kom tillbaka så var datorn helt avstängd och gav absolut noll respons när jag trycker på startknappen. Så nu är jag här och har ingen aning om vad som hänt egentligen

Mina specs (Hemmabyggd)
Moderkort: Asus P8P67-PRO REV B3
Processor: Intel i5 2500k
Processor-kylare: Cooler Master Hyper 212 plus
RAM: Intel Vengeance low-profile 1600mhz 2x4gb (Med ytterligare 2x4gb som uppgradering då)
Grafikkort: ASUS GTX580
Nätagg: XFX 750W Core Edition
Hårddisk: Samsung SpinPoint F3 7200rpm
Chassi: NZXT Phantom
Övrig kylning: De fläktar som kom med chassit, 1 stor och 3 små.
Övriga komponenter: Samsung DVD+RW
Har haft datorn i ca 4år och har i stort sett fungerat felfritt hela tiden.

Saker jag testat hittils:
Ta ut de nya ramstickorna och testa att starta, utan resultat.

Tagit ut grafikkortet samt en av de gamla ramstickorna, no dice.

Testat att återställa cmos med jumper-pinsen, följde instruktionerna som fanns i manualen men jag är inte helt hundra på att det gjorde något. Var ingen skillnad efteråt.

Testat att sätta såna här http://www.nimaab.se/shop/6273/art73/h7855/1177855-origpic-44... mellan den gröna och svarta sladden på 24-pins kontakten på nätagget, är det ekvivalent med "paperclip"-testet? Hursomhelst så lyser lampan på stickan men inga fläktar sätter igång eller några ljud alls från nätagget.

När nätagget var ihopkopplat med moderkortet och strömmen var på så lös även den gröna standby-lampan på moderkortet, vet inte om det är till någon nytta.

Kan också nämna att jag hade problem med att datorn stängde av sig och ville inte starta förrens man hade väntat en kvart-tjugo minuter, det var för någon månad sen. Problemet då verkade vara att fläkten till nätagget hade dammat igen så min gissning var att den överhettade och stängde av sig som skydd. När jag blåst rent datorn med tryckluft så upphörde problemen.

Finns det något mer jag kan testa? Låter det som att det är nätagget som pajjat eller är det moderkortet som rykt? Samt om det faktiskt är fel på ramstickorna eller om de var droppen som fick bägaren att rinna över. Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att säga vart problemet ligger. Har du något nätaggregat liggandes hemma som du kan koppla in i datorn för att testa?

Jag känner själv att problemet är nätaggregatet, men vem vet. Har du testat att starta upp datorn via on-off-knappen på moderskortet?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

Har inget här hemma som jag riktigt kan testa med, men har för mig att en kompis har ett liggandes som jag skulle kunna testa med. Så det känns väl som ett logiskt nästa steg.

Jag letade efter en on-off knapp på moderkortet men kunde inte hitta någon sådan, kan inte heller hitta något i manualen. är det möjligt att det inte finns någon sådan knapp på min modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zednosius:

Har inget här hemma som jag riktigt kan testa med, men har för mig att en kompis har ett liggandes som jag skulle kunna testa med. Så det känns väl som ett logiskt nästa steg.

Jag letade efter en on-off knapp på moderkortet men kunde inte hitta någon sådan, kan inte heller hitta något i manualen. är det möjligt att det inte finns någon sådan knapp på min modell?

Skulle verkligen rekommendera att låna hans nätaggregat för att kontrollera

Googlade nyss upp ditt moderskort och det verkar som att det faktiskt inte finns någon on/off-knapp fastlödd på kortet. Men strunt i det - jag tvivlar på att problemet ligger i moderskortet eller en on/off-knapp på chassit som gått sönder. Troligtvis är det nätaggregatet som gett upp.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

Hoppas nästan lite att det är nätagget, för enligt XFXs hemsida så ska det vara fem års garanti på det så förhoppningsvis kan jag skicka in den.

Tror du det kan vara något fel på ram-minnena också eller är det något jag ska testa också med det inlånade nätagget? typ köra först mina egna minnen enbart och sen de nya enbart, för funkar de separat borde de väl fungera tillsammans iom att det är samma modell och hastigheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zednosius:

Hoppas nästan lite att det är nätagget, för enligt XFXs hemsida så ska det vara fem års garanti på det så förhoppningsvis kan jag skicka in den.

Tror du det kan vara något fel på ram-minnena också eller är det något jag ska testa också med det inlånade nätagget? typ köra först mina egna minnen enbart och sen de nya enbart, för funkar de separat borde de väl fungera tillsammans iom att det är samma modell och hastigheter?

Jag tror inte att RAM-minnen kan ta kål på en dator, de verkar ju också relativt felfria då datorn faktiskt startade.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av Zednosius:

Hoppas nästan lite att det är nätagget, för enligt XFXs hemsida så ska det vara fem års garanti på det så förhoppningsvis kan jag skicka in den.

Tror du det kan vara något fel på ram-minnena också eller är det något jag ska testa också med det inlånade nätagget? typ köra först mina egna minnen enbart och sen de nya enbart, för funkar de separat borde de väl fungera tillsammans iom att det är samma modell och hastigheter?

Agget är ju av bra kvalité så bör ju inte vara det.

Men kan du kolla med annat så vore det bra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Var och lånade kompisens nätagg och nu satte datorn igång
Fungerar även med de nya ramstickorna och de klarade windows inbyggda minnestest. Så det verkar som om det var nätagget som klappade ihop i slutändan.
Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av Zednosius:

Var och lånade kompisens nätagg och nu satte datorn igång
Fungerar även med de nya ramstickorna och de klarade windows inbyggda minnestest. Så det verkar som om det var nätagget som klappade ihop i slutändan.
Tack så mycket för hjälpen!

windows mem test är inget vidare. Detta är bättre http://www.memtest.org/

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar